του Γιάννη Παναγόπουλου //

Ανήκομεν εις την δύσιν αλλά όποτε βολεύει ξεσαλώνουμε με κομμάτια της γειτονιάς μας. Σταυροδρόμι είμαστε. Οι Babo Koro έχουν ήχο που μοιάζει σαν να τράκαρε, ταυτόχρονα, με όλες τις μουσικές κουλτούρες των Βαλκανίων. Από τις πεντατονίες της Ηπείρου που ταξιδεύουν στον χρόνο ως τις τσιγγάνικες λασπωμένες φιέστες που στήνονται σε αλάνες της Σερβίας, αυτή η μπάντα μοιάζει να ζει για να κάνει τους άλλους να χορεύουν.

– Το άλμπουμ σας έχει τον τίτλο “Σίσυφος”. Ο Σίσυφος ήταν μια ιδιόμορφη περίπτωση της ελληνικής μυθολογίας. Μπέρδευε τους θεούς. Την έσκαγε από τον Άδη. Αρνούνταν να πεθάνει. Πείτε μου τον λόγο που το όνομά του έδωσε τίτλο στη δισκογραφική σας δουλειά; 

Πράγματι ο Σίσυφος αποτελεί μία πολύ ενδιαφέρουσα μορφή που έχει απασχολήσει ορισμένους από τους σημαντικότερους στοχαστές και φιλοσόφους στην Ιστορία. Έχει δεχθεί πολλές ερμηνείες. Έχει χρησιμοποιηθεί για την τεκμηρίωση ενός ολόκληρου φιλοσοφικού ρεύματος. Σε πρώτη ανάγνωση του μύθου, ο Σίσυφος θεώρησε ότι ήταν πιο έξυπνος και από τους θεούς, λειτούργησε πονηρά και καταδικάστηκε σε μία αιώνια και δύσκολη τιμωρία (σ.σ. Ο Σίσυφος τιμωρήθηκε για την ασεβή του συμπεριφορά. Οι “Κριτές των νεκρών” τού έβαλαν ως βασανιστήριο να κουβαλάει έναν βράχο στην κορυφή ενός βουνού. Φτάνοντας στην κορυφή, η πέτρα ξανακυλούσε κάτω και έπρεπε να την ανεβάσει ξανά. Αυτή η τιμωρία είναι αιώνια για τον «νικητή» του Άδη). Όμως ο Σίσυφος ήταν κάτι παραπάνω από ένας απλώς πονηρός βλάσφημος. Ήταν μία φιγούρα που αγαπούσε τη Ζωή, προσπαθώντας να νικήσει τον Θάνατο και το μάταιο της πράξης του υπενθυμίζεται μέσα από την τιμωρία του. Ο Καμύ, αναλύοντας τον Σίσυφο, θεωρεί ότι ήταν ευτυχισμένος στην τιμωρία αυτή, ότι η προσπάθεια προς την κορυφή ήταν αρκετή για να γεμίσει την καρδιά του. Με συνείδηση αυτού επιλέγουμε και εμείς να υμνήσουμε τη ζωή και να αναγνώσουμε το μύθο, βρίσκοντας μέσα του παραλληλισμούς στη δική μας καθημερινότητα, στη δική μας αέναη προσπάθεια, φλερτάροντας με τη δική μας γλυκιά ματαιότητα. Στο ομώνυμο κομμάτι μας αλλά και στο άλμπουμ συνολικά επεκτείνουμε αυτή την ανάγνωση σε κάτι πιο συλλογικό έχοντας έναν μόνο σκοπό: να ανταμώσουμε, να βρεθούμε στην ανηφόρα και να μοιραστούμε το γέλιο, να ξορκίσουμε το δάκρυ. Κι εκεί στην κορφή, μέχρι να ξανακυλήσει η πέτρα μας στους πρόποδες, προλαβαίνουμε να δούμε το ξημέρωμα στου χορού την αγκαλιά και να βγάλουμε τη γλώσσα στους Θεούς, κι όλα ξανά.

-Πότε, πού και πώς σχηματίσατε την μπάντα σας;

Οι Babo Koro ήρθαν ως φυσική συνέχεια της από δεκαετίας και πλέον γνωριμίας και μουσικής σύμπραξης τεσσάρων βασικών συντελεστών. Οι συντελεστές αυτοί, αφού συνδημιούργησαν τη μουσική και τους στίχους του “Σίσυφου”, απευθύνθηκαν σε συγκεκριμένους μουσικούς που πίστευαν ότι θα μοιράζονταν τα ίδια συναισθήματα ακούγοντας τη δουλειά τους. Και κάπως έτσι, περίπου στις αρχές του 2017 στην Αθήνα, το σχήμα πήρε τη μορφή που έχει μέχρι και σήμερα.

•Η βαλκανική μουσική δεν είναι καθόλου ενιαία και ομοιογενής. Στην Ελλάδα συνήθως την ταυτίζουμε με τον Goran Bregovic ή τις εμπορικά πολύ επιτυχημένες ελληνικές διασκευές των κομματιών του, στην πραγματικότητα όμως η έγχορδη λαϊκή μουσική της Ρουμανίας, η πεντατονία της Ηπείρου, η μουσική της Μακεδονίας, η παραδοσιακή μουσική της Βουλγαρίας, είναι όλες εξίσου “Βαλκανικές”. Μην ξεχνάμε ότι τα Βαλκάνια είναι μία δύσβατη και δύσκολη περιοχή που είχε τις μετακινήσεις μέσα στην καθημερινότητα και τον τρόπο ζωής των κατοίκων της, γεγονός που δημιούργησε έντονες πολιτισμικές αλληλεπιδράσεις μεταξύ των πληθυσμών.

-Πόσο μακριά είναι η Ελλάδα από τη μουσική σκηνή των Βαλκανίων; Να το πούμε αλλιώς, ποια είναι η πρωτεύουσα της βαλκανικής μουσικής;

Η βαλκανική μουσική δεν είναι καθόλου ενιαία και ομοιογενής. Στην Ελλάδα συνήθως την ταυτίζουμε με τον Goran Bregovic ή τις εμπορικά πολύ επιτυχημένες ελληνικές διασκευές των κομματιών του, στην πραγματικότητα όμως η έγχορδη λαϊκή μουσική της Ρουμανίας, η πεντατονία της Ηπείρου, η μουσική της Μακεδονίας, η παραδοσιακή μουσική της Βουλγαρίας, είναι όλες εξίσου “Βαλκανικές”. Μην ξεχνάμε ότι τα Βαλκάνια είναι μία δύσβατη και δύσκολη περιοχή που είχε τις μετακινήσεις μέσα στην καθημερινότητα και τον τρόπο ζωής των κατοίκων της, γεγονός που δημιούργησε έντονες πολιτισμικές αλληλεπιδράσεις μεταξύ των πληθυσμών. Οι μουσικές αυτές χρησιμοποιούνται για να εκφράσουν τα ίδια πάθη και ελπίδες, τις ίδιες ανάγκες αυτού του ταλαιπωρημένου τόπου, αποκτώντας ιδιαίτερο πλούτο και πολυμορφία μέσα από τη αλληλεπίδραση. Υπό αυτή την έννοια, είναι πολύ δύσκολο να ξεχωρίσει κάποια περιοχή ως πρωτεύουσα ενός τόσο ευρέος φάσματος, και τουναντίον, ίσως είχε νόημα να μιλήσουμε για πολλές διαφορετικές πάλλουσες μουσικές “καρδιές” των Βαλκανίων.

Οι ​Babo Koro ​είναι οι:
Δημήτρης Αναστασίου (βιολί)
Κώστας Νικολόπουλος (ακορντεόν)
Σωτήρης Τσακανίκας (κιθάρα, φωνή)
Αντιγόνη Μπασακάρου (φωνή)
Αποστόλης Μπουρνιάς (κρουστά)
Γιάννης Δίσκος (σαξόφωνο, κλαρίνο)
Σταμάτης Σταματάκης (κοντραμπάσο)

 

πηγή: fileleftheros.gr