Ο Μπερνάρντο Μπερτολούτσι ταυτίστηκε με ένδοξες στιγμές του σκεπτόμενου ευρωπαϊκού κινηματογράφου. Καθόλου τυχαία, αγαπήθηκε από εκατομμύρια σινεφίλ. Η κινηματογραφία του εμβαθύνει στο ανθρώπινο μεγαλείο με μοναδική πιστότητα.


Ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος που έφυγε από τη ζωή στις 26 Νοεμβρίου στη 2018 Ρώμη όρισε μεγάλο μερος του κινηματογραφικού μας γούστου.

Ο Μπερνάρντο Μπερτολούτσι αποτελεί έναν μέγιστο καλλιτέχνη, ίσως γιατί στο σύνολο της καριέρας του πραγματοποίησε μια σειρά από γνήσιες κινηματογραφικές επαναστάσεις. Στάθηκε ο μοναδικός σκηνοθέτης στον οποίο επιτράπηκε το γύρισμα στην Απαγορευμένη Πόλη της Κίνας για λογαριασμό του βραβευμένου με 9 Όσκαρ «Τελευταίου Αυτοκράτορα», ενός από τα ανυπέρβλητα έπη της μεγάλης οθόνης.

«Κομφορμίστας»

Με τον αριστουργηματικό «Κομφορμίστα» ο Μπερτολούτσι μετέτρεψε ένα θρυλικό βιβλίο του Αλμπέρτο Μοράβια, και έναν σύνθετο στοχασμό πάνω στη θέση του ατόμου απέναντι στην Ιστορία, σε μια από τις σπουδαιότερες (και πιο εκθαμβωτικά όμορφες) δημιουργίες όλων των εποχών.

Με το «Τελευταίο Ταγκό στο Παρίσι» υπέγραψε ένα από τα αναμφισβήτητα και πλέον ριζοσπαστικά ορόσημα του ερωτικού σινεμά ή αλλιώς αυτό που η περιβόητη κριτικός Πολίν Κέιλ περιέγραψε ως «την πιο απελευθερωτική ταινία στα χρονικά του κινηματογράφου».

Με το διαρκείας πεντέμισι ωρών «1900» δημιούργησε μια αποστομωτική τοιχογραφία εποχής- το κινηματογραφικό αντίστοιχο ενός μεγάλου κλασικού μυθιστορήματος.

Με το μαγευτικό «Τσάι στη Σαχάρα» έβαλε τον Τζον Μάλκοβιτς και τη Ντέμπρα Γουίνγκερ να περιπλανηθούν στις δικές τους υπαρξιακές ερήμους, διασκευάζοντας υποδειγματικά τις αλησμόνητες σελίδες του Πολ Μπόουλς.

Με τη «Στρατηγική της Αράχνης», αυτή την εκπληκτική πραγματεία πάνω στις αλήθειες, τους μύθους και τους αχανείς λαβύρινθους της Ιστορίας, χάρισε στον Χόρχε Λουίς Μπόρχες τη φιλμική διασκευή που του άξιζε.

«Τελευταίο Ταγκό στο Παρίσι»

Ο Μπερνάρντο Μπερτολούτσι γεννήθηκε στις  16 Μαρτίου 1941. Θα τον θυμόμαστε ως ένα οραματιστή που τόλμησε να αποτυπώσει τα bigger than life όνειρά του σε εικόνες.

Ήταν ένας director αλλά κι ένας auteur, ένας κινηματογραφόφιλος σφοδρής έντασης και πυρηνικής εμβέλειας, ένας θαρραλέος ανατόμος γιγάντιων θεμάτων όπως η Ιστορία, η ψυχανάλυση, η ανθρώπινη φύση, η πολιτική, ο έρωτας κι ο θάνατος και ένας απαράμιλλος κινηματογραφιστής που παρέδιδε υπερπαραγωγές ζηλευτού θεάματος και υψηλής αισθητικής με την ίδια άνεση που σκηνοθετούσε τα πιο διακριτικά δράματα.

Ο Τελευταίος Αυτοκράτορας