Από την bitchάρα (τη γυναίκα που λάτρεψε το δεύτερο) //

Εν- δυο εν δυο φουστανέλα τσαρούχ’ φούντα φεσ’

Καμάρ’ λεβεντιά περηφάνια σωστός διπλωμένος κατ’φές

 

Άσμα ηρωικό και πένθιμο για την 28η Οκτωβρίου; Ας ήταν έστω για τότε… Η Ρωμανία κι αν πέρασεν ανθεί και φέρει κι άλλο. Πάμε πίσω ολοταχώς. Όχι πως ξέρουμε, δηλαδή πώς ντύνονταν και ποια εξάρτυση έφεραν οι αρχαίοι. Αλλά αυτό δεν αποτέλεσε ποτέ εμπόδιο στην εθνο- βάζετε ό,τι θέλετε συμπλήρωμα της λέξης.

Περνάει ο στρατός της Ελλάδος φρουρός, παίζει η μπάντα την ώρα που περνάει ο πρόεδρος Πάκης. Το εμβατηριάκι είναι από τον εμφύλιο, αλλά ποιος νοιάζεται πλέον στην κυβέρνηση της πρωτο-δεύτερης φοράς Αριστεράς;

Να ήταν μόνο αυτό… Προχωράει και κάτι παλικάρια ντυμένα με σεντόνια δίκην αρχαίας χλαμύδας, κρατάν κάτι ζωγραφισμένες ασπίδες όλο ομορφιά. Με τα τρία πόδια της Σικελίας, τον κόκορα της Κορίνθου, το αστέρι των Μακεδόνων και δεν συμμαζεύεται. Αχταρμάς.

Τις έχουμε δει και αλλού, ας πούμε στην παραλία του Μαραθώνα, σε αναπαράσταση της μάχης. Κάτι μουρλοί κι εκεί, με τα ίδια σεντόνια, τις ίδιες ασπίδες και δόρατα, σηκώνουν χώμα μπροστά στα έκθαμβα μάτια των λουομένων. Ξέρεις τι είναι να έχεις τζάμπα τέτοια διασκέδαση, ενώ πήγες για ένα μπανάκι; Ανεκτίμητο.

Περνάει ο πρόεδρας, αμολάει ένα παράγγελμα ο επικεφαλής, η ασπίδα κατεβαίνει και πάει στο πλάι. Λίγο μετά, αποθέτουν και το δόρυ στη γη. Ωραία. Πώς ξέρουμε πώς «παρουσίαζαν όπλα» στην αρχαιότητα; Δεν το ξέρουμε. Από κει και πέρα, ό,τι του φανταστεί του Λωλοστεφανή.

Ύστερα έρχονται κάτι άλλοι με βεραμάν και μαύρα σεντόνια. Άλλος φοράει το μακό του φανελάκι από κάτω, άλλος κόκκινο αθλητικό κολανάκι, άλλος το ρολογάκι, να μη τα πολυλογώ: όταν εμείς φτιάχναμε μακό και είχαμε ανακαλύψει το νάιλον και το ρολόι, οι άλλοι έτρωγαν βαλανίδια σκαρφαλωμένοι στα δέντρα.

Να μην ξεχάσω και τις πρασινάδες στο κεφάλι. Σέλινα ήτανε, κάτι άλλο, θα σας γελάσω. Ας μου λύσει, όμως, κάποιος την απορία πλίιιζ.

nemeia2Λοιπόν, για να μην το κουράζουμε. Ούτε και ξέρουμε πώς ήταν τα Νέμεια στην αρχαιότητα (Νέμεα τα λένε οι ίδιοι. Whatever). Ούτε και ξέρουμε τι φορούσαν. Πώς ήταν οι ασπίδες και ποιο το τελετουργικό τους. Το μόνο που ξέρουμε σίγουρα είναι ότι αποκλείεται να ήταν ΕΤΣΙ. Γιατί; Επειδή οι πρόγονοί μας είχαν μέτρο.

Είναι επομένως καρακίτς να κάνουμε αναπαραστάσεις ενώ αγνοούμε το αυθεντικό, άρα κάνοντας αυθαιρεσίες και, όπως εδώ, υπερβολές. Δεν μιλάμε για τη Ντίσνεϊλαντ, όπου η παρουσίαση των «ηρώων» της Ντίσνεϊ είναι λογική και αναμενόμενη. Μιλάμε για έναν αρχαιολογικό χώρο, της Νεμέας, όπου δεν επιτρέπεται η γελοιότητα. Δεν επιτρέπεται, επίσης, να την «ευλογεί» δια της παρουσίας του ο ΠτΔ που καθόλου ενοχλημένος δεν έδειξε, μάλιστα. Δεν είναι αυτός ο τρόπος να γίνει γνωστή η Ελλάδα στον κόσμο. Είναι ο τρόπος να γίνει καταγέλαστη.

Και όλα αυτά με τη βούλα του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου. Υπάρχει πάτος;

Η φίλη μου Σοφία, όπως πάντοτε, τα είπε άριστα για εκείνους που αρέσκονται σε ανάλογες ρεζιλο-τελετές αλλά και για όλους μας:

«Αρχαιοπληξία είναι να ντύνεσαι με ρόμπες και να βάζεις σέλινα στο κεφάλι παριστάνοντας τον Αρχαίο Έλληνα με τον οποίον, κληρονομικά, βιολογικά, δεν έχεις καμία σχέση και ταυτόχρονα να μην έχεις διαβάσει ούτε μια γραμμή από Αισχύλο, Σοφοκλή, ή Αριστοτέλη ούτε καν Θουκυδίδη τον διάλογο Αθηναίων -Μηλίων, έστω από μετάφραση. Διότι, αν είχες διαβάσει έστω και μια γραμμή δε θα τους ευτέλιζες σε δημόσια τσίρκα με πρώτο τσιρκολάνο τον Ανώτατο Άρχοντα.»

Πάει η Πύλος, τσιμέντο θα γίνει και με τη βούλα του ΚΑΣ. Η ακτογραμμή θα αποκτήσει κτίρια ώστε να εξυπηρετείται η μαρίνα που θα γίνει μετά την πώληση στο ΤΑΙΠΕΔ. Εκείνο το γραφικό, πανέμορφο λιμανάκι της, να το ξεχάσετε. Θα γεμίσει κατασκευές.

Και στο Ελληνικό, τα ίδια θα γίνουν (παρεμπιπτόντως, εκεί δεν έχει βαρύνοντα λόγο το υπουργείο Πολιτισμού). Είκοσι επτά εκατομμύρια τετραγωνικά μέτρα τσιμέντου θα πέσουν. Διότι, ως γνωστόν, αυτό έλειπε στη γεμάτη πράσινο πρωτεύουσα. Κανα-δυο καζίνα, κάτι πεντάστερα ξενοδοχεία (σαν το Ledra Marriot που έκλεισε μόλις) και πολυτελείς κατοικίες.

Ανάλογα λείπουν και στον Μαραθώνα. Λίμνες, ξενοδοχεία και άλλα υπόσχεται ο Δήμαρχος αφού καταστρέψει το δάσος και αποξηράνει τα έλη.

nemeia3

Ναι, ε; Κανείς δεν του είπε πως εκεί θα βρεθούν τα κόκκαλα των Περσών ιππέων, που έπεσαν στη μάχη του Μαραθώνα; Οι δικοί μας τους παρέσυραν εντέχνως προς το έλος της Μπρεξίζας, ώστε να τους αχρηστεύσουν το ιππικό, όπως και έγινε.

Αυτό που πρέπει λοιπόν να μας μείνει είναι ότι εκεί, ακριβώς εκεί, είναι το πεδίο της ένδοξης μάχης. Θα το δώσουμε στην ιδιωτική πρωτοβουλία; Στους Κινέζους που θέλουν να κάνουν επενδύσεις; Περιμένω το ΚΑΣ, που στην αναοριοθέτηση της αρχαιολογικής ζώνης όλο και συζητούσε διάφορα. Για να δούμε τι θα πει τώρα;

Το ίδιο ΚΑΣ που δίνει τη Νεμέα και την Πύλο, δεν δίνει στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο τη «ναυμαχία» από τη «ζωφόρο του στόλου» της αρχαίας Θήρας. Η τοιχογραφία, σε τρία κομμάτια, βρίσκεται σε κλειστή αίθουσα του εκεί μουσείου και περιμένει, κάποτε, να τη δει το κοινό. Ηταν στο ΕΑΜ, τη μετέφεραν πριν από 17 χρόνια και είναι και ευχαριστημένοι όλοι που κανείς δεν την είδε έκτοτε.

Το ΕΑΜ την ήθελε για τη μεγάλη περιοδική του έκθεση «Οδύσσειες» που θα εγκαινιαστεί τον Οκτώβριο. Και ενώ η τοπική εφορεία δεν είχε αντίρρηση, εμφανίστηκαν αντιρρήσεις κατά τη συνεδρίαση. Ποιος δεν θέλει να κάνει μια υπέροχη έκθεση το ΕΑΜ; Ρωτάω εγώ, η Bitch.

Επιτέλους, διεθνοποίησε η κυβέρνηση το θέμα της ανάγνωσης Κορανίου στην Αγία Σοφία καθ’ όλη τη διάρκεια του ραμαζανίου. Ο Νίκος Κοτζιάς αποφάσισε, έστω και τόσο καθυστερημένα, να στείλει στη γενική διευθύντρια της UNESCO επιστολή διαμαρτυρίας. Η Αγία Σοφία είναι μνημείο και έτσι πρέπει να παραμείνει.

Αλλά πολύ αργήσαμε. Να μην πω για τον ακατονόμαστο αναπληρωτή ΥΠΕΞ που είπε ότι δεν είναι τραγικό να προσεύχονται οι μουσουλμάνοι στην Αγία Σοφία…

Ελπίζω να μην έρθει κανενός η ιδέα να πάμε να διαβάζουμε κι εμείς Ευαγγέλια ή να λέμε τροπάρια. Όταν λέμε μνημείο, εννοούμε μνημείο. Ισοβίως. Όπως θα έπρεπε να είναι μέσα οι χουνταίοι. Αλλά τους έβγαζαν σιγά-σιγά. Για να δούμε τώρα με τη Χρυσή Αυγή…

ανοιγμα