κείμενο Παύλος Κάγιος //

H Σαρλότ Γκένσμπουργκ πρωταγωνιστεί στην ταινία «Η υπόσχεση της αυγής» του  Ερίκ Μπαρμπιέ. Η κόρη, καρπός σχέσης της Αγγλίδας ηθοποιού Τζέιν Μπίρκιν και του Γάλλου τραγουδιστή και τραγουδοποιού Σερζ Γκενσμπούργκ, ερμηνεύει τη γυναίκα θύελλα που επαληθεύει  τη γνωστή ρήση «πίσω από  κάθε  διάσημο  άνδρα, «κρύβεται» μια δυνατή γυναίκα» κι εδώ αφορά  τον διάσημο  συγγραφέα Ρομάν Γκαρί. Ο Ερίκ Μπαρμπιέ  σκηνοθετεί την ταραχώδη ζωή  του  με επίκεντρο την τρικυμιώδη σχέση με την πληθωρική, συντριπτική, παθιασμένη γυναίκα της ζωής του, που δεν ήταν άλλη από τη μητέρα του.

Η ταινία  βασίζεται στο ομότιτλο αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα  του Γκαρί που είχε γίνει  μπεστ σέλερ  κι είναι γυρισμένη σε 5 χώρες ξεναγώντας μας  από την Πολωνία του ’20 μέχρι το Μεξικό του ’50 ή διασχίζοντας την αφρικανική έρημο με ενδιάμεσες στάσεις τη Νίκαια, το Παρίσι πριν τον πόλεμο και το υπό βομβαρδισμό Λονδίνο… Τον πρωταγωνιστικό ρόλο ενσαρκώνει ο  πολύ καλός Γάλλος ηθοποιός  Πιέρ Νινεϊ  (Ιβ Σεντ Λοράν, Φραντς) ως Ρομάν Γκαρί , αλλά τις εντυπώσεις κλέβει η  Σαρλότ Γκένσμπουργκ  στον ρόλο της…αβάστακτης-  μητέρας του.

-Γνωρίζατε το συγκεκριμένο βιβλίο του Ρομάν  Γκαρί πριν σας προτείνει ο Ερίκ Μπαρμπιέ  να παίξετε τη Νίνα;

-Όχι. Δεν γνώριζα τον Ρομάν Γκαρί , εκτός από τον γάμο του με τη Τζιν Σίμπεργκ . Με το σενάριο ανακάλυψα το βιβλίο και απορροφήθηκα από το εύρος της ιστορίας του, τη δύναμη των χαρακτήρων και το ύφος του βιβλίου.  Πιστεύω ότι το γεγονός ότι δεν γνώριζα τον συγγραφέα μου επέτρεψε να μπω στην ταινία αυθόρμητα.

-Πώς αντιληφθήκατε τον χαρακτήρα σας;

-Ο  Ερίκ μου έδειξε όλα τα ντοκουμέντα που υπήρχαν. Είδα φωτογραφίες της Νίνα στην πόλη της νεότητας της, στις διαφορετικές περιόδους της ζωής της. Αλλά είναι πολύ λίγες. Τελικά ένιωσα οικεία με τον χαρακτήρα όταν σκέφτηκα τη δική μου γιαγιά. Πολύ γρήγορα, έκανα μια μείξη της Nίνα και αυτού που είχα αντιληφθεί ότι ήταν η μητέρα του πατέρα μου. Για παράδειγμα, η πολωνική προφορά που φανταζόμουν, την άκουγα σαν μια ρώσικη προφορά που ήξερα καλά… Αυτές οι δύο γυναίκες, της ίδιας περίπου γενιάς, προέρχονταν από τον ίδιο κόσμο, είχαν την ίδια κουλτούρα. Μοιάζανε στα μάτια μου. Η γιαγιά μου ήταν λιγότερο κυριαρχική από τη Νίνα, που ήταν μία πολύ δυναμική προσωπικότητα. Είχαν κάτι κοινό στη σχέση με τους γιούς τους. Ο Γκαρί είναι Ο γιος, ο μοναδικός. Για τη γιαγιά μου δεν ήταν έτσι, αλλά ήταν μάλλον ακόμα χειρότερα: είχε κόρες, τις οποίες θεωρούσε κακές και τον γιο της λατρεμένο.

-Τι πιστεύετε για τον χαρακτήρα; Ο θεατής αναρωτιέται αν είναι ευεργετική ή όχι για τον γιο της.

-Είμαι διχασμένη. Την έχω αγαπήσει αυτή τη μητέρα… Σκέφτομαι την ίδια στιγμή ότι είναι και κατάρα. Τον έβαζε να περνάει εξετάσεις συνέχεια. Αλλά του δίνει  πολλά, τον βάζει να αποκτήσει ένα δυνατό χαρακτήρα, μια δίψα για ζωή. Δεν την έχω κρίνει. Δεν ήθελα να μου θέσω το ερώτημα αν είναι καλή ή κακή για τον γιο της. Είναι προφανές ότι ήταν επιβαρυντική. Αναζήτησα περισσότερο να νιώσω την αγάπη, το πάθος της για τον γιο της.

-Ποιες ήταν οι πιο δύσκολες σκηνές;

-Δύο συγκεκριμένες. Κατ’ αρχάς, οι σκηνές στην Πολωνία. Έπρεπε να ξεκινήσουμε το γύρισμα με τις σκηνές όπου μιλάω πολωνικά. Η δουλειά μου ήταν πραγματικά τεράστια.  Η δεύτερη δυσκολία ήταν οι σκηνές με τον μικρό Pawel που έπαιζε τον Ρομάν όταν ήταν παιδί. Το λάτρεψα αυτό το παιδί. Ήταν πολύ συγκινητικό να τον βλέπεις στον ρόλο του ηθοποιού, να είναι δυνατός και ταπεινός την ίδια στιγμή. Ανταποκρινόταν στις απαιτήσεις του σκηνοθέτη  που ήταν καμιά φορά σκληρός μαζί του.

-Παίξατε με τρεις διαφορετικούς ηθοποιούς που υποδύονται τον ίδιο χαρακτήρα σε διαφορετικές ηλικίες. Ήταν δύσκολο;

-Ένιωσα κοντά στον Pawel. Μαζί βρήκαμε τους ρόλους μας. Όταν μου ερχόταν να τον ακουμπήσω στο πρόσωπο, είχα την αίσθηση ότι ακουμπούσα το δικό μου πρόσωπο. Με τον Nemo, που έπαιξε τον Ρομάν στη εφηβεία, όπως και με τον Πιέρ Νινέ που τον υποδυόταν στην ενήλικη ζωή, η δυσκολία ήταν να ξαναβρώ αυτή την οικειότητα που είχα στη σχέση μου με το παιδί.