Ο φωτογράφος Αλμπέρτο Κόρντα δεν είχε κανένα πρόβλημα να παραδεχτεί αυτό που παραδέχεται όλος ο κόσμος. Πως η πιο διάσημη εικόνα του είναι εκείνη του Τσε Γκεβάρα και τη λένε “Guerrillero Heroico”.

-Ο Κόρντα που έφυγε από τη ζωή το 2001 έχει δηλώσει: “Πολλοί πιστεύουν πως την τράβηξα σε επαγγελματικό στούντιο φωτογραφίας. Δεν είναι έτσι. Τράβηξα τη φωτογραφία την επόμενη μέρα από το ναυάγιο του καραβιού La Coubre που το φορτίο του ήταν γεμάτο όπλα. Βούλιαξε μετά από έκρηξη αρχές Μαρτίου του 1960 στο λιμάνι της Αβάνα στην Κούβα. Ήταν ένα γεγονός που κόστισε τη ζωή σε εκατό ανθρώπους. Ήταν ένα μεγάλο πλήγμα για την επανάσταση του Κάστρο. Στην τελετή που στήθηκε την επόμενη μέρα ήμουν εκεί. Ξαφνικά εμφανίστηκε ο Τσε. Θα περιέγραφα το βλέμμα του ως στωικό, αποφασισμένο και σταθερό. Είχα χρόνο να τραβήξω μόνο δύο φωτογραφίες. Η μία ήταν οριζόντια, η άλλη κάθετη. Τελικά κράτησα την κάθετη. Έχει, όμως, οριζόντιο σχήμα γιατί δίπλα, κολλητά στον Τσε, τότε καθόταν ένα άλλο άτομο που έκοψα”.

Η αρχική εικόνα του Τσε

-Η φωτογραφία του Κόρντα δέχτηκε τις περισσότερες αναπαραγωγές από κάθε άλλη φωτογραφία στον κόσμο. Και δεν ζήτησε ποτέ δικαιώματα για τη χρήση της.

O Alberto Díaz Gutiérrez έμεινε γνωστός ως Αλμπέρτο Κόρντα

Ο Τσε ξαναζωντάνεψε ως εικόνα συσκευασίας παγωτών και αναψυκτικών, ως μπλουζάκι, ως έργο τέχνης pop – art, ως εξώφυλο σε περιοδικά. Για τη μαζική κουλτούρα η μανία για τον Τσε είναι ισοδύναμα παντοδύναμη με εκείνη της Μέρλιν, του Έλβις, του Νταλί, του Πικάσο.

O Τσε όπως τον είδε ο Άντυ Γουόρχολ

Ο Τσε είναι κάτι περισσότερο από κλειστό σύμβολο της αριστεράς. Σου λέει πως μπορείς να είσαι υπερβατικός, να προσπεράσεις τις ιδεολογίες στήνοντας μια δική σου αν πραγματικά αισθάνεσαι απελευθερωμένος. Η φιγούρα του ενώνει ανθρώπους με διαφορετικές αξίες ζωής.

Η δημοσίευση της φωτογραφίας έγινε στην εφημερίδα Revolution πέντε μήνες μετά τη σύλληψή του. Και η διάδοσή της έγινε από τις αφίσες που τύπωσε ο εκδοτικός οίκος Giangacome Feltrinelli στο Μιλάνο. O Κόρντα έδωσε δύο αντίγραφα της εικόνας του. Που τελικά έμελλε να συμβολίζουν την εξέγερση και την αλλαγή που επιθυμούσαν οι άνθρωποι.

-Η εικόνα του Τσε στη διάρκεια της δεκαετίας του 1970 συνδέθηκε με την αριστερή πολιτική και ουσιαστικά ταυτίστηκε με τα ιμπεριαλιστικά συμφέροντα των Η.Π.Α. στη Λατινική Αμερική. Ο Τσε ή η εικόνα του έγιναν για πρώτη φορά εξώφυλλο σε Αμερικανικό περιοδικό, το “Evergreen Review”, το 1968.

-Η εικόνα του Τσε που η λήψη της έγινε σε μια στενάχωρη τελετή εξελίχθηκε, αναπαράχθηκε, μεταμορφώθηκε, διαστρεβλώθηκε. Όλες οι παραπάνω παραλλαγές είχαν έναν στόχο, την πώληση. Ποιος νοιάζεται για τις ιδέες του όταν η βιομηχανία της επικοινωνίας βάζει τα δυνατά της να κερδίσει. Το πλαίσιο της αρχικής φωτογραφίας του Τσε άλλαξε.

Ο μετρ της γραφιστικής σχεδιαστής Πάτρικ Τόμας έδωσε νέο συμβολισμό στην εικόνα του Τσε. Εξαρτάται πώς θες να το δεις. Πολλοί στην εικόνα του αντίκρισαν την επικράτηση των πολυεθνικών εταιριών ενάντια στο όραμα ενός επαναστάτη.

 

Το σούπερ μόντελ Gisele Bundchen κυκλοφόρησε σε πασαρέλες και το μπικίνι είχε στάμπα την εικόνα του Τσε

O Τσε Γκεβάρα ως μπράντ δροσιάς

…και ως αναψυκτικό

O Τσε είναι πλέον το σύμβολο που πάει με όλα. Κάτι σαν την Coca Cola. H εικόνα του μπορεί να επενδύσει κάθε επαναστατική ανάγκη. Από το συνέδριο της νεολαίας ΣΥ.ΡΙ.ΖΑ ως τον επαγγελματία ποδοσφαιριστή που τον έκανε τατουάζ δίπλα από εκείνο του σκύλου του που έφυγε απο τη ζωή πρόσφατα αλλά εκείνος θέλει να τον θυμάται για πάντα.