Γράφει ο Παύλος Θ. Κάγιος //

Αλλαγές φύλων και ρόλων ως ρήξη με τη κοινωνική σύμβαση στις δύο ξεχωριστές νέες ταινίες της εβδομάδας, την «Πιο μεγάλη απάτη» του Τζάστιν Κέλι και «Το μυστήριο του κυρίου Πικ» του Ρεμί Μπεζανσόν που αμφότερα προέρχονται από βιβλία. Αλλά και το ελληνικό ντοκιμαντέρ «Όλο γελούσε» του Θόδωρου Μαραγκού πάνω στην προσωπικότητα του γνήσιου λαϊκού κωμικού μας Κώστα Τσάκωνα, αξίζει την προσοχή των σινεφίλ. Κάνουν, επίσης, πρεμιέρα, η «Euforia» της Ελληνο-ιταλίδας Βαλέρια Γκολίνο και το «Μια ιδιαίτερη οικογένεια» του Αργεντινού Ντιέγκο Λέρμαν…

«Η πιο μεγάλη απάτη»
Πίσω από τον άσχετο ελληνικό τίτλο, κρύβεται μια πολύπλοκη ψυχαναλυτική περίπτωση που βασίζεται στα απομνημονεύματα της Σαβάνα Κνουπ (Girl Boy Girl: How I Became JT Leroy). Μια συναρπαστικά αληθινή ιστορία που στρέφει το βλέμμα στα παρασκήνια και αφηγείται τα πραγματικά περιστατικά πίσω από ένα από τα μεγαλύτερα λογοτεχνικά σκάνδαλα της σύγχρονης ιστορίας. Οι ερμηνείες των Κρίστεν Στιούαρτ (Λυκόφως) και της έμπειρης Λόρας Ντερν (Big Little Lies), είναι από τα ατού της ταινίας, ενώ η σκηνοθεσία του Τζάστιν Κέλι (I am Michael), χάνεται και από ένα σημείο και μετά πελαγοδρομεί.

Το στόρι έχει να κάνει με την Λόρα Άλμπερτ (Λόρα Ντερν), που γράφει υποδυόμενη έναν νεαρό ομοφυλόφιλο άντρα που ζει στο περιθώριο με το όνομα JT LeRoy. Όταν το λογοτεχνικό της ντεμπούτο γίνει μπεστ σέλερ και ο JT LeRoy καταλήξει ο αγαπημένος του λογοτεχνικού κόσμου, σκέφτεται μία αλλόκοτη λύση για να διατηρήσει την ανωνυμία της, δίνοντας ζωή στο ψευδώνυμό της. Πρόκειται για την ανδρόγυνη αδελφή του φίλου της, τη Σαβάνα Κνουπ (Κρίστεν Στιούαρτ), που συνδέεται με τη φεμινιστική και περιθωριακή πλευρά της Λόρα. Οι δυο τους ζουν πια διπλές ζωές, μπαίνουν δυναμικά στη λογοτεχνική και κινηματογραφική ελίτ και ανακαλύπτουν τον πραγματικό τους εαυτό λέγοντας ψέματα που θα φωτίσουν την αλήθεια τους…

Σκηνοθεσία: Τζάστιν Κέλι
Παίζουν: Κρίστεν Στιούαρτ, Λόρα Ντερν, Κέλβιν Χάρισον Τζούνιορ, Κόρτνεϊ Λοβ, Νταϊάν Κρούγκερ, Τζιμ Στάρτζες

«Το μυστήριο του κυρίου Πικ»
Γαλλική φινέτσα με ανατροπή και ειρωνική διάθεση περί δημιουργίας και δημιουργού από τον σκηνοθέτη Ρεμί Μπεζανσόν (Το Μεγάλο Ταξίδι της Ζαράφα) που μεταφέρει στο σινεμά το ομότιτλο μυθιστόρημα του Γάλλου συγγραφέα Νταβίντ Φενκινός. Το στόρι ξετυλίγεται σε μία περίεργη βιβλιοθήκη στην καρδιά της Βρετάνης, στη… «Βιβλιοθήκη των Απορριφθέντων Βιβλίων», όπου μία νεαρή εκδότρια ανακαλύπτει ένα εκπληκτικό χειρόγραφο που αποφασίζει αμέσως να εκδώσει, το μυθιστόρημα γίνεται μπεστ-σέλερ, αλλά ο συγγραφέας του, ο Ανρί Πικ, ένας ιδιοκτήτης πιτσαρίας, που πέθανε πριν από δύο χρόνια, δεν θα μπορούσε να είχε γράψει τίποτε άλλο πέρα από τη λίστα με τα ψώνια, σύμφωνα με τη χήρα του. Ένας κριτικός λογοτεχνίας, πεπεισμένος ότι πρόκειται για απάτη, αποφασίζει να ερευνήσει την υπόθεση, με την απρόσμενη βοήθεια της κόρης του αινιγματικού Ανρί Πικ…

•Πρωταγωνιστούν δυο αγαπημένοι ηθοποιοί του γαλλικού κινηματογράφου (Φαμπρίς Λουκινί, Καμίγ Κοτέν) και ο σκηνοθέτης μάς ταξιδεύει στους κύκλους της γαλλικής λογοτεχνίας, αλλά και στην απαράμιλλης ομορφιάς γαλλική επαρχία. Σ’ έναν δεύτερο ρόλο και η Χάνα Σιγκούλα, η μούσα του Φασμπίντερ. Η ταινία πρωτοπαρουσιάστηκε στο ελληνικό κοινό στο πλαίσιο του 20ού Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου, παρουσία του σκηνοθέτη και του συγγραφέα του βιβλίου.

Σκηνοθεσία: Ρεμί Μπεζανσόν
Παίζουν: Φαμπρίς Λουκινί, Καμίλ Κοτέν, Αλίς Αϊσάζ, Χάνα Σιγκούλα.

«Euforia»
Μετά το σκηνοθετικό της ντεμπούτο το 2013 με το «Μέλι» η μισή Ιταλίδα και η άλλη μισή Ελληνίδα Βαλέρια Γκολίνο, επέστρεψε ξανά στις Κάννες και στο Τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα με τη δεύτερη σκηνοθετική δουλειά της και μετά συμμετείχε σε μια σειρά διεθνών φεστιβάλ κινηματογράφου (Κάρλοβι Βάρι, Ζυρίχης, Βαρσοβίας κ.α). Το φιλμ διακρίνεται για τη σεναριακή ευαισθησία του, αλλά, σκηνοθετικά δεν καταφέρνει να δημιουργήσει δυνατές εντάσεις και συγκινήσεις στον θεατή…

Ήρωές της, δύο αδέλφια, ο Ματέο, ένας νέος επιχειρηματίας, ευφυής, τολμηρός και δυναμικός που ζει μια ζωή στα άκρα γεμάτη προκλήσεις και ο αδελφός του Έτορε, ένας καθηγητής σε σχολείο που ζει ακόμα στη μικρή επαρχιακή πόλη όπου οι δυο τους γεννήθηκαν. Αυτοί οι δύο εντελώς διαφορετικοί άνθρωποι θα έρθουν κοντά με αφορμή ένα σοβαρό πρόβλημα υγείας που θα αντιμετωπίσει ο ένας και θα ανακαλύψουν μετά από χρόνια απουσίας ξανά ο ένας τον άλλον.

Σημείωμα της  Βαλέρια Γκολίνο
Πλησίασα την ιστορία των δύο αδελφών ηρώων μου μαζί με τους συνεργάτες μου στο σενάριο και τους πρωταγωνιστές με ευαισθησία, αλλά και τρυφερότητα. Είναι χαρακτηριστικό γνώρισμα της ανθρώπινης κατάστασης, σε μια πραγματικότητα ρευστή που υπόκειται σε συνεχείς αλλαγές και ανατροπές να έχεις την ψευδαίσθηση ότι μπορείς να έχεις τον έλεγχο στη ζωή σου, στην τύχη, στο σώμα σου, ότι μπορείς να νικήσεις τον χρόνο και να αποφύγεις τον πόνο. Η ασθένεια είναι η Πτώση από αυτή την ψευδαίσθηση, είναι η πραγματικότητα που έρχεται μοιραία να σε αντικρούσει. Είναι εκείνη που σε φέρνει αντιμέτωπο με την εύθραυστη ανθρώπινη κατάστασή σου και που σε τελική ανάλυση σου φανερώνει τα όριά σου, τη βαθύτερη φύση και πραγματική σου ουσία».

Σκηνοθεσία: Βαλέρια Γκολίνο
Παίζουν: Ρικάρντο Σκαμάρτσιο, Βαλέριο Μασταντρέα, Ιζαμπέλα Φεράρι

«Όλο γελούσε»
Το «Όλο γελούσε» καταγράφει το πέρασμα ενός καλλιτέχνη μέσα από πολύ δύσκολες συνθήκες της ζωή του κι από όλες τις κωμικοτραγικές καταστάσεις της εποχής του. Έξι χρόνια στα συσσίτια, 6 χρόνια στη βιοπάλη, 6 χρόνια στις βαριές δουλειές, 6 χρόνια στις πιο βαριές δουλειές και τα υπόλοιπα 50 χρόνια έκανε τον κόσμο και να γελάει, αλλά και να αισθάνεται περήφανος γι’ αυτόν, γιατί ποτέ δεν μάσησε τα λόγια του!

Ο πρόωρα χαμένος ηθοποιός Κώστας Τσάκωνας ήταν ένας εκ των πρωταγωνιστών της ταινίας «Μάθε παιδί μου γράμματα» που γύρισε το 1981 ο σκηνοθέτης Θόδωρος Μαραγκός. Η σχέση των δύο ανδρών είχε αρχίσει πολλά χρόνια πριν – με τον Τσάκωνα να παίζει στην πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Μαραγκού, το «Λάβετε Θέσεις», μια ταινία του 1973 που απέσπασε μια σειρά βραβείων και διακρίσεων στο 14ο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Ο Τσάκωνας, όμως, συνέχισε δίπλα στον Μαραγκό και στις δύο ταινίες που γύρισε ο σκηνοθέτης στα τέλη της δεκαετίας του ‘70 με πρωταγωνιστή τον Θανάση Βέγγο («Από πού πάνε για τη χαβούζα», 1978 & «Θανάση σφίξε κι άλλο το ζωνάρι», 1980).

•Το «Όλο γελούσε» συμμετείχε το Νοέμβριο του 2018 στο φεστιβάλ ντοκιμαντέρ Χαλκίδας όπου απέσπασε το πρώτο βραβείο γέλιου του κοινού και το δεύτερο βραβείο της κριτικής επιτροπής

«Το όραμα του Θοδωράκη»
Το ντοκιμαντέρ του Θόδωρου Μαραγκού για τον αγαπημένο του κωμικό Κώστα Τσάκωνα, προβάλλεται μαζί με τη 18λέπτη μικρού μήκους ταινία κινουμένων σχεδίων με τίτλο «Το όραμα του Θοδωράκη». Ένα είδος κινηματογράφου που ο σκηνοθέτης το κατέχει πλήρως και στο παρελθόν έχει δημιουργήσει μερικά πανέμορφα φιλμάκια. Εδώ, η ιστορία του Θοδωράκη – εμφανής η αναφορά στον ίδιο τον σκηνοθέτη…- ξεκινάει από το 1969, τότε που ξεκίνησε κι εκείνος τη σκηνοθετική πορεία του, και φτάνει μέχρι τις μέρες μας. Σε όλη του τη διαδρομή σατιρίζει ζωγραφίζοντας την τραγελαφική πραγματικότητα των εποχών που μας διαπερνούσαν και ανακαλύπτει τη βαθύτερη ανάγκη του να καταφέρει να αποτυπώσει και το όραμά του.

Σενάριο-Σκηνοθεσία και κινούμενο σχέδιο: Θόδωρος Μαραγκός

«Μια ιδιαίτερη οικογένεια»
Ο αργεντινός Ντιέγκο Λέρμαν σκηνοθετεί ένα δραματικό φιλμ όπου η θεματολογία του έχει στις μέρες μας απλωθεί σε όλες τις αναπτυγμένες χώρες – αυτό της υιοθεσίας και των «ορίων» του. Ηρωίδα του είναι μία επιτυχημένη γιατρός που δέχεται ένα τηλεφώνημα που θα της αλλάξει τη ζωή: το μωρό που έχει κανονίσει να υιοθετήσει πρόκειται να γεννηθεί. Όταν, όμως, το μωρό γεννιέται και εκείνη πηγαίνει να το πάρει από την παρένθετη μητέρα, βρίσκεται προ μιας πολύ δυσάρεστης έκπληξης: οι βιολογικοί γονείς του μωρού την εκβιάζουν, ζητώντας περισσότερα χρήματα από όσα έχουν συμφωνηθεί. O νόμος μοιάζει να είναι με το μέρος τους, ωστόσο η ευκατάστατη γιατρός, θα ξεκινήσει έναν αβέβαιο αγώνα γεμάτο ηθικά και νομικά διλήμματα. Πόσο μακριά μπορεί να φτάσει για να πάρει αυτό που θέλει;

Σκηνοθεσία: Ντιέγκο Λέρμαν
Παίζουν: Μπάρμπαρα Λένι, Ντανιέλ Αραόζ