της Μελίνας Μαρκάτου //

Δεν είναι εύκολο, ούτε δεδομένο να σε κερδίσει ο ομιλητής με τις απόψεις του, τις ιδέες του, αλλά σίγουρα είναι το επιθυμητό από μεριάς του. Το πέτυχε ο Δημήτρης Λιγνάδης, ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου, στην πρώτη του συνάντηση με τους καλλιτεχνικούς συντάκτες, δίχως κόπο, δίχως επιτηδευμένες προτάσεις, δίχως εντυπωσιασμούς.

Με λόγο άμεσο, με γνώση και πίστη, με ειλικρίνεια, ευθύτητα και ζεστασιά, με αγάπη κι ευθύνη για τη θέση που του ανατέθηκε ανέπτυξε τον καλλιτεχνικό σχεδιασμό και το όραμά του για την πρώτη κρατική μας σκηνή. Και μας έκανε κοινωνούς και συνοδοιπόρους του σε αυτό. Και ταξιδέψαμε μαζί του στο Εθνικό Θέατρο του μέλλοντος, με όχημα την ιστορία του αλλά με το βλέμμα στραμμένο προς τα εμπρός. Και μας έκανε να ονειρευτούμε. Ένα Εθνικό έτσι όπως το θέλουμε. Ένα Εθνικό “δίχως περιορισμούς και… ” συρτάρια””, που ενώνει, που αφυπνίζει, που παρηγορεί, που εκπαιδεύει, που αγκαλιάζει, που ψυχαγωγεί με την αρχαία έννοια του όρου. Οι ειδήσεις έπονται. Για λίγο… κρατάμε το αίσθημα. Αυτό το οποίο μετέδωσε ο Δημήτρης Λιγνάδης στην παρουσίαση του οράματός του. Σε μια κοινωνία όπου οι οικονομικοί όροι προέχουν, όπου η ψυχολογία καθημερινά καταβαραθρώνεται, όπου το άτομο χάνει την ουσία του, το Εθνικό Θέατρο έρχεται δίπλα μας, να μας ανοίξει πόρτες και παράθυρα, να μας δείξει το φως, και να μας πει, δανειζόμενο τους στίχους του Εμπειρίκου: «Πάρε τὴν λέξι μου. Δῶσε μου τò χέρι σου».

Οι Ειδήσεις

Η κατάμεστη αίθουσα εκδηλώσεων στο νεοκλασικό του Τσίλερ, χθες το μεσημέρι, Δευτέρα 14 Οκτωβρίου, ένιωσε ανάταση. Και όλοι έφυγαν με ένα χαμόγελο στα χείλη και ένα τσιμπηματάκι στην καρδιά. Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής Δημήτρης Λιγνάδης εξέθεσε τα ζητήματα και τις προτεραιότητες του Εθνικού Θεάτρου, τους στόχους αλλά και τη φιλοσοφία που διέπει τη διεύθυνσή του. Η αναπληρώτρια Καλλιτεχνική Διευθύντρια, Έρι Κύργια, παρουσίασε το πρόγραμμα της τρέχουσας καλλιτεχνικής περιόδου.

Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής όρισε τους δύο βασικούς πυλώνες της διεύθυνσής του: τον πολιτιστικό και τον ερευνητικό-εκπαιδευτικό πυλώνα.

•Βασικά σημεία στα οποία στάθηκε όσον αφορά στον πολιτιστικό πυλώνα ήταν τα εξής: Εξωστρέφεια, Ονοματοδοσία Ισογείου Rex σε Σκηνή «Ελένη Παπαδάκη», λειτουργία Θεάτρου Rex κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου για τους επισκέπτες στην Αθήνα, Έμφαση στην εκπαιδευτική, ερευνητική, πολιτιστική και ψυχαγωγική δραστηριότητα του Εθνικού Θεάτρου, Μετασχηματισμός Πειραματικής Σκηνής σε ερευνητική Σκηνή για το αρχαιόθεμο δράμα (ερευνητικός – δοκιμαστικός χαρακτήρας), Αυτόνομες Εκδόσεις του Εθνικού Θεάτρου, Διατήρηση, επικαιροποίηση και αξιοποίηση του αρχείου του Εθνικού Θεάτρου

Άξονες στους οποίους θα κινηθεί η καλλιτεχνική διεύθυνση την τριετία που μας έρχεται είναι τα «εύρος και το βάθος», «όφελος και η ωφέλεια», «επιστήμη και η τέχνη». Ονόματα πρώτης γραμμής θα σκηνοθετήσουν τη σεζόν 2020-2021 (Δ.Καμαρωτός, Δ.Καρατζάς, Γ.Κιμούλης, Στ.Λιβαθινός, Κ.Μαρκουλάκης, Αμ.Μουτούση, Β.Μπισμπίκης, Αν.Μπρούσκου, Γ.Νανούρης, Κ.Ρήγος, Δ.Τάρλοου, Θ.Παπακωνσταντίνου, Μ.Φριτζήλα), ενώ συνεργασίες με Οργανισμούς θα λάβουν χώρα (Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Δημοτικό Θέατρο Πειραιά). Τη διεύθυνση της Δραματικής Σχολής αναλαμβάνει η θεατρολόγος, καθηγήτρια στο Τμήμα Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ, Δηώ Καγγελάρη.

«Όλα όσα ανακοινώθηκαν θα γίνουν αφού πρώτα ξεπεραστούν κάποια πολύ καυτά, φλέγοντα και διόλου ευκαταφρόνητα ζητήματα που έχουν να κάνουν με την οικονομική κατάσταση του Εθνικού Θεάτρου, τα οποία παρέλαβε η παρούσα διεύθυνση. Ζητήματα που τα παλεύουμε, τα λύνουμε και που έλκουν την καταγωγή τους σε χρονικό ορίζοντα βάθους» υπογράμμισε ο Δημήτρης Λιγνάδης. «Τα χρήματα της επιχορήγησης πηγαίνουν στη μισθοδοσία». Στα «φλέγοντα» ζητήματα ανέφερε υλικοτεχνικά έργα υποδομής σε κάποιες από τις σκηνές, τη στελέχωση, το τάιμινγκ για να βρεθεί έμψυχο καλλιτεχνικό δυναμικό. «Ήδη κινηθήκαμε γρήγορα. Υπάρχει προοπτική για συνεργασίες κι επιθυμία. Έχουν γίνει κουβέντες. Πιστεύω στην πρισματικότητα και την πολυσυλλεκτικότητα. Δεν πρόκειται να καταργήσω τίποτα. Η σωστή λέξη είναι μετασχηματίζω. Η τέχνη ενώνει…».

Όσον αφορά στην Πειραματική Σκηνή, o Δ.Λιγνάδης διευκρίνισε ότι «καμία από τις σκηνές του Εθνικού δεν χρειάζεται κάποιον υπεύθυνο, όποιον χαρακτήρα και να έχει. Ο πειραματικός χαρακτήρας εξαπλώνεται. Δεν είναι η Σκηνή αυτή που εδραιώνει το πείραμα…» υπερθεμάτισε, για να σταθεί ιδιαίτερα στην έρευνα, τη σημασία της και τον ρόλο που θα ήθελε να έχει από δω και στο εξής στο Εθνικό Θέατρο.

Στον Εκπαιδευτικό πυλώνα εντάσσονται τα ακόλουθα: Δραματική Σχολή και Τμήμα Σκηνοθεσίας. Νέες κατευθύνσεις. Ανανέωση διδακτικού προσωπικού. Έμφαση στην αρχαία ελληνική γραμματεία. Θερινό Σχολείο στο χώρο του Σχολείου «Ειρήνη Παπά»: εργαστήρια, σεμινάρια. Και Δράσεις για τον εορτασμό της ναυμαχίας της Σαλαμίνας.