Ήταν απόγευμα της Πέμπτης 16 Φεβρουαρίου 2017 όταν ο ζωγράφος Δημήτρης Μυταράς έφυγε από τη ζωή.

Ήταν 83 ετών.

-Ο διάσημος καλλιτέχνης έζησε το τελευταίο μέρος της ζωής τους έχοντας χάσει το 90% της όρασής του.

-Η αδίστακτη ειρωνεία της ζωής. Ένας ζωγράφος που ζει για το φως να χάσει το φως του.

Ο Δημήτρης Μυταράς που διηγούνταν πώς κρεμόταν από το τραμ φοιτητής για να φτάσει μέχρι τη Σχολή Καλών Τεχνών, αφού συχνά δεν είχε να πληρώσει εισιτήριο, δεν έκρυβε την ικανοποίησή του που κατάφερε τελικά μέσα από τα έργα του να ζει άνετα αυτός και η οικογένειά του. Γι’ αυτό και σου μίλαγε χωρίς περιστροφές και τη δήθεν συστολή τού “υπεράνω καλλιτέχνη”, για τις εμπειρίες του με τα στελέχη εταιριών που δεν γνώριζαν πολλά από ζωγραφική άλλα γνώριζαν τη δύναμη της υπογραφής του, όπως οι άνθρωποι γνωστής εταιρίας που έφτασαν στο ατελιέ του με μια γενναία επιταγή για να εξασφαλίσουν υπογεγραμμένα σχέδιά του για συλλεκτικά πιατάκια και φλιτζανάκια του καφέ και όταν τον ρώτησαν σε ποσό καιρό πιστεύει ότι μπορεί να εμπνευστεί και να τους τα παραδώσει, απάντησε: Παιδιά δεν θα σας πω ψέματα, αυτά που μου ζητάτε θα μου πάρουν περίπου μισή ώρα, μπορείτε αν θέλετε να περιμένετε εδώ μέχρι να τα φτιάξω…

Ο Δημήτρης Μυταράς γεννήθηκε το 1934 στη Χαλκίδα. Σπούδασε ζωγραφική στην ΑΣΚΤ της Αθήνας (1953-1957) με τον Γιάννη Μόραλη και τον Σπύρο Παπαλουκά. Συνέχισε τις σπουδές του στο Παρίσι, με υποτροφία του Ι.Κ.Υ. (1961-1964, σκηνογραφία και εσωτερική διακόσμηση, École Nationale des Arts Decoratifs και École des Arts et Métiers).

figures-1
Η πρώτη του ατομική έκθεση του Δημήτρη Μυταρά έγινε στην Αθήνα (1961, Ζυγός). Η στροφή του προς τον κριτικό ρεαλισμό με χρήση φωτογραφικών ντοκουμέντων, περιορισμένη χρωματικότητα και πολιτικό περιεχόμενο, ήταν μια χαρακτηριστική φάση πρώιμης ζωγραφικής του, στα χρόνια της δικτατορίας. Ωστόσο στη συνέχεια της πορείας του θα κυριαρχούσαν τα εξπρεσιονιστικά στοιχεία και το έντονο χρώμα. Στο μεγαλύτερο μέρος του έργου του τα θέματα είναι ανθρωποκεντρικά και συχνά προσωπογραφικά. Η αφαιρετική διάθεση, η ελευθερία της γραμμής και οι χρωματικές εντάσεις συνυπάρχουν με την οξύτητα της παρατήρησης, είτε πρόκειται για απεικονίσεις προσώπων είτε άλλων θεμάτων. Σε όλο του το έργο, η έμφαση στις εικαστικές ποιότητες φανερώνει τη βαθύτερη σχέση του με τις παραδοσιακές αξίες της ζωγραφικής.

-Ως σκηνογράφος και ενδυματολόγος επιμελήθηκε δεκάδες θεατρικές παραστάσεις, συνεργαζόμενος με σημαντικά ελληνικά θέατρα (Εθνικό, ΚΘΒΕ, Θέατρο Τέχνης, Ελληνικό Χορόδραμα, κ.ά.). Επίσης ασχολήθηκε με την εικονογράφηση και με διάφορες εικαστικές εφαρμογές. Έχει διακοσμήσει με τοιχογραφίες πολλά δημόσια και ιδιωτικά κτίρια (ξενοδοχεία, τράπεζες, κλπ). Το έργο του “Δεξίλεως” τοποθετήθηκε πρόσφατα στο σταθμό «Δάφνη» του αθηναϊκού μετρό. Το συγγραφικό του έργο περιλαμβάνει θεωρητικά κείμενα και μελέτες για την τέχνη που έχουν εκδοθεί και σε βιβλία, αρθρογραφία στον Τύπο για διάφορα θέματα, καθώς και ποίηση.

Ο Δημήτρης Μυταράς δίδαξε εσωτερική διακόσμηση στο Αθηναϊκό Τεχνολογικό Ινστιτούτο (1964-72) και από το 1969 άρχισε να διδάσκει στην ΑΣΚΤ της Αθήνας, όπου εξελέγη καθηγητής το 1977 και διετέλεσε Πρύτανης από το 1982 έως το 1985. Το 1978, με την αρωγή του Δήμου Χαλκιδέων, ίδρυσε στη γενέτειρά του το Εργαστήρι Τέχνης Χαλκίδας, το οποίο, υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση της συζύγου του Χαρίκλειας Μυταρά, αναπτύσσει σημαντική διδακτική και πολιτιστική δραστηριότητα έως σήμερα.

h3876-l08863286

-Το έργο του παρουσιάστηκε σε πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

300px-macedonian_museums-13-sygxronhs_texnhs_florinas-62

-Ο Δημήτρης Μυταράς Βραβεύτηκε για τη συμμετοχή του στην Έκθεση Νέων Ζωγράφων (Ζυγός, 1958) και στην Πανελλαδική Έκθεση Νέων (1961). Συμμετείχε στις Μπιενάλε της Αλεξάνδρειας (1958, 1966), Μπιενάλε Νέων (Παρίσι, 1960), Μπιενάλε Sao Paulo (1966) και Μπιενάλε Βενετίας (1972). Αρκετές είναι και οι αναδρομικές του εκθέσεις: 1989 (Πινακοθήκη Πιερίδη και Βελλίδειο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης), 1992 (Château de Chenonceau, Loire, Γαλλία), 1993 (Expo 93, Τόκυο, Ιαπωνία), 1995 (Εθνική Πινακοθήκη, Αθήνα), 1998 (Millesgarden Museum, Στοκχόλμη), 2001 (Palazzo Vecchio, Φλωρεντία,) και 2006 (Δημοτική Πινακοθήκη, Θεσσαλονίκη).

-Το 2008 εξελέγη τακτικό μέλος της Ακαδημίας Αθηνών και τιμήθηκε με τον Ταξιάρχη του Τάγματος του Φοίνικα. Την ίδια χρονιά, ο Δήμος Χαλκιδέων του απένειμε το χρυσό μετάλλιο της πόλης.