του Γιάννη Παναγόπουλου //

Μήπως ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος, σε ένα φανταστικό υπουργείο θα ήταν υπουργός εφ’ όλης της ύλης; Η αλήθεια είναι πως η δήλωση που έκανε εντός βουλής ήταν χαρακτηριστική των «φανταστικών» διαθέσεών του, απολαύστε τη:  «O Άνταμ Σίμτσικ και η ομάδα του χρειάζονται ένα χειροκρότημα από όλη τη Βουλή γι’ αυτό που γίνεται, δείξανε πως με μικροεπεμβάσεις στον Πολιτισμό μπορείς να δημιουργήσεις του πόρους που γίνονται θαύματα σιγά σιγά. Και προβλέπω ότι σε πέντε και δέκα χρόνια ακόμη θα συζητάμε για την επίδραση της Documenta 14 στην τέχνη και στην οικονομία στην Ελλάδα. Το ίδιο γίνεται και στην πραγματική οικονομία με αυτά τα καινούργια εργαλεία. Αυτό θα γίνει και με το υπερταμείο. Δεν καταλάβατε ότι ήταν μια ήττα και ένας συμβιβασμός το υπερταμείο και το αντιστρέψαμε και έχουμε τώρα μια δυνατότητα και να αναδιαρθρώσουμε τις επιχειρήσεις και να αξιοποιήσουμε τα ακίνητα του Δημοσίου και να τα ενσωματώσουμε στην πολιτική μας την περιφερειακή και την κλαδική. Δεν το καταλαβαίνετε γιατί δεν βλέπετε το καινούργιο.»

-Δεν θα περιμέναμε από τη Bουλή, τους βουλευτές να δουν το καινούργιο. Και σ’ αυτό συμπεριλαμβάνουμε και τον Υπουργό που το επικαλέστηκε. Η Documenta 14 είναι πραγματικά το απαράμιλλο παρόν της τέχνης; Είναι το μέλλον της; Η σιγουριά του υπουργού -πρώην λίντερ των 53ών- γι’ αυτό είναι εκκωφαντική. Τόσο που πείθει για το αντίθετο.

Ο «θαυματουργός» Πολωνός καλλιτεχνικός διευθυντής της Documenta, Άνταμ Σίμτσικ, ποζάρει και ως επικρατέστερος στην προεδρία του ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. Σόρρυ, αλλά η εκδοχή του μεσσία από την αλλοδαπή που θ’ αναλάβει να καθαρίσει το παιχνίδι της τέχνης στη «φτωχή» Ελλάδα μάς θυμίζει κάτι από τα νταλκαδιάρικα ποδοσφαιρικά στάνταρ. Εκεί που η καταγωγή του ποδοσφαιριστή μπορεί να γίνει κριτήριο ικανότητάς του. Η επιλογή προέδρου στο ΙΣΝ πρέπει να είναι μεταγραφή από το εξωτερικό; Έλληνες για να κάνουν τη δουλειά δεν υπάρχουν;

Documenta 14. Μόλις χτες, Κυριακή 9 Ιουλίου 2017 στο Ωδείο Αθηνών έγινε η Παγκόσμια πρεμιέρα στην Αθήνα με παρουσίαση από τον Pierre Bal-Blanc, επιμελητή της documenta 14 των έργων της Terre Thaemlitz

NAMES HAVE BEEN CHANGED: Ήχος/ανάγνωση για αιμομικτικό πορνό (43΄)
ADMIT IT’S KILLING YOU (AND LEAVE): Ήχος/ανάγνωση για γκέι πορνό (43΄)

Και το δελτίο τύπου έγραφε,

«Δεν έχουμε πολύ χρόνο, γι’ αυτό θα παρακάμψουμε τα προκαταρκτικά. Κάποιοι από σας θα χρειαστεί να ξεπεράσετε τη δυσπιστία σας, αλλά σας παρακαλώ να παραμείνετε ανοιχτοί στις παρακάτω θέσεις: Πρώτον, είναι ανήθικο να φέρνεις στον κόσμο παιδιά. Δεύτερον, η δημοκρατία καθίσταται ανέφικτη εξαιτίας της οικογένειας.» Δεν είναι πως  η απόσταση που χωρίζει το ηθικό από το ανήθικο είναι μεγάλη. Είναι πως θεωρούμε μη τέχνη την γενικοποίηση της ηθικής και το αντιθέτου της στις επιλογές των ανθρώπων γύρω από την τεκνοποίηση.  

Terre Thaemlitz

Το πλαίσιο είναι δεδομένο. Η παρουσίαση του έργου της Thaemlitz έγινε σε χώρο που ζει και αναπτύσσεται τέχνη, όμως το μικρό θαύμα του Σίμτσικ πού ακριβώς βρίσκεται; Ο διάλογος, προϋπόθεση παραγωγής τέχνης, στην Documenta 14 μοιάζει μονόλογος. Και το παραπάνω παράδειγμα δεν είναι καθόλου μα καθόλου το μόνο.

Documenta με την Biennale είναι οι δύο σημαντικότερες εκθέσεις σύγχρονης τέχνης στην Ευρώπη. Ας δούμε λίγο την περίπτωση που μας ενδιαφέρει. Ο Σίμτσικ με τις δράσεις του πείθει πως learning from Athens ή καλύτερα learning from Pagalos  εποχής τού αλήστου μνήμης «Μαζί τα φάγαμε». Τυχαία ή καθόλου τυχαία στο πρόγραμμα της Documenta 14 συμπεριέλαβε την καλλιτεχνική δράση της συντρόφου του, χορογράφου Αλεξάνδρας Μπαχτσετζή και τις υπηρεσίες του γιου του, Ρόμαν Σίμτσικ.