Ο  Έντβαρτ Μουνκ ήταν ένας παραγωγικός αλλά συνεχώς προβληματικός καλλιτέχνης που ασχολήθηκε με θέματα ανθρώπινης θνησιμότητας, όπως η χρόνια ασθένεια, η σεξουαλική απελευθέρωση και η θρησκευτική φιλοδοξία. Εξέφρασε αυτές τις εμμονές μέσα από έργα έντονου χρώματος, ημι-αφαίρεσης και μυστηριώδους θεματολογίας.

Μετά το μεγάλο θρίαμβο του γαλλικού ιμπρεσιονισμού, ο Μουνκ ανέλαβε την πιο γραφική, συμβολιστική ευαισθησία του επιφανή Πολ Γκογκέν και με τη σειρά του έγινε ένας από τους πιο αμφιλεγόμενους και τελικά διάσημους καλλιτέχνες μεταξύ μιας νέας γενιάς εκφραστικών και συμβολιστών ζωγράφων. Βιώσε – την πρώτη δεκαετία του 20ου αιώνα – την αιχμή του κινήματος Art Nouveau. Ήρθε να αντιμετωπίσει το ορατό σαν να ήταν ένα παράθυρο σε μια όχι πλήρως σχηματισμένη, αν όχι βασικά ενοχλητική, ανθρώπινη ψυχολογία.

Η Επόμενη Μέρα – Έντβαρτ Μουνκ (1894 – 1895)

Ο Έντβαρτ Μουνκ μεγάλωσε σε ένα νοικοκυριό που περιοριζόταν περιοδικά από απειλητικές για τη ζωή ασθένειες και από τους πρόωρους θανάτους της μητέρας και της αδελφής του, οι οποίες εξηγήθηκαν από τον πατέρα του Μουνκ, χριστιανικό φονταμενταλιστή, ως πράξεις θεϊκής τιμωρίας. Αυτή η ισχυρή μήτρα τυχαίων τραγικών γεγονότων και η μοιρολατρική ερμηνεία τους άφησαν μια διά βίου εντύπωση στον νεαρό καλλιτέχνη και συνέβαλαν αποφασιστικά στην τελική του μέριμνα για θέματα ανησυχίας, συναισθηματικού πόνου και ανθρώπινης ευπάθειας.

Έντβαρτ Μουνκ – Ο Χορός της Ζωής (1899 – 1900)

•Ο Μουνκ διακρίνεται για τα έντονα χρώματα των έργων του, την ημι-αφαίρεση και τα μυστηριώδη, συχνά ανοιχτά θέματα που λειτουργούν ως σύμβολα παγκόσμιας σημασίας. Έτσι, τα σχέδια, τα έργα ζωγραφικής και οι εκτυπώσεις του αναλαμβάνουν την ποιότητα των ψυχολογικών ταλαντεύσεων που προέρχονται από τις προσωπικές εμπειρίες του Μουνκ. Συχνά ανακουφίζουν τη συναισθηματική ή ψυχολογική κατάσταση κάθε θεατή.

Η Παναγία – Εντβαρτ Μουνκ (1894)

Η συχνή ενασχόληση με τη δουλειά του Μουνκ με θέματα σεξουαλικής θεματολογίας προέρχεται τόσο από την μποέμικη εκτίμηση του σεξ ως εργαλείο συναισθηματικής και σωματικής απελευθέρωσης από την κοινωνική συμμόρφωση, όσο και με τη σεξουαλική εμπειρία ως παράθυρο πάνω στις υποσυνείδητες, μερικές φορές πιο σκοτεινές, όψεις της ανθρώπινης ψυχολογίας. Με μια έννοια παρόμοια με τον σχεδόν σύγχρονο Βίνσεντ βαν Γκογκ , ο Μουνκ προσπάθησε να καταγράψει ένα είδος γάμου μεταξύ του θέματος όπως παρατηρείται στον κόσμο γύρω του και τη δική του ψυχολογική, συναισθηματική και πνευματική αντίληψη.

Μελαγχολία – Έντβαρτ Μουνκ (1893)

 

Έντβαρτ Μουνκ – Η Κραυγή (1893)

Ο Έντβαρτ Μουνκ (Edvard Munch, 12 Δεκεμβρίου 1863 – 23 Ιανουαρίου 1944) ήταν Νορβηγός ζωγράφος, που ανήκει στους προδρόμους του εξπρεσιονισμού. Γεννήθηκε στις 12 Δεκεμβρίου 1863 στο χωριό Άνταλσμπρουκ της Νορβηγίας και μεγάλωσε στο Όσλο. Πέθανε στις 23 Ιανουαρίου 1944 στο Όσλο. Το πιο γνωστό του έργο είναι «Η Κραυγή».

 

πηγή εικόνων: https://www.edvardmunch.org