του Παύλου Θ. Κάγιου //
Foxtrot μια Αντιπολεμική σάτιρα σουρεαλιστικού στοχασμού επιπέδου Λουίς Μπουνιουέλ του Ισραηλινού Σαμουέλ Μαόζ που έκανε τους στενοκέφαλους Ισραηλινούς πολιτικούς να είναι έξαλλοι μαζί της!
Στα σοβαρά ή κάτι σαν “στα σοβαρά”. Αν υπήρχε μονάδα ζύγισης για την εξαλλοσύνη του ισραηλινού πουριτανισμού το Foxtrot θα κρινόταν υπέρβαρο. Η ταινία αποτέλεσε την επίσημη υποψηφιότητα του Ισραήλ για τα ξενόγλωσσα Όσκαρ. Μάλιστα κατάφερε να είναι στην ημιτελική εννιάδα, δεν τα κατάφερε όμως. Η υπουργός πολιτισμού του Ισραήλ, Μίρι Ρεγκέβ, μετά την ανακοίνωση των επίσημων και τελικών υποψηφιοτήτων για τα Όσκαρ, απ’ όπου απουσίαζε το «Foxtrot» δήλωσε στο ραδιοφωνικό σταθμό του στρατού: «Μας έσωσαν από μια πικρή απογοήτευση και από μια λανθασμένη απεικόνιση των ισραηλινών ενόπλων δυνάμεων διεθνώς». Χαρακτήρισε την ταινία αντι-ισραηλινή ενώ πρόσθεσε πως δεν την έχει δει!!!
 Foxtrot το σενάριο
Ο Μίκαελ και η Ντάφνα χάνουν το έδαφος κάτω απ’ τα πόδια τους όταν η πόρτα χτυπάει και δύο αξιωματικοί τούς ανακοινώνουν ότι ο γιος τους πέθανε ενώ υπηρετούσε τη στρατιωτική του θητεία. Απηυδισμένος από τις υπερβολικές εκδηλώσεις πένθους των συγγενών και από τη γραφειοκρατία της υπηρεσίας, ο Μίκαελ βυθίζεται σ’ ένα αυτοκαταστροφικό παραλήρημα θυμού για να βιώσει τελικά ένα αδιανόητο μπαράζ ανατροπών το οποίο συναγωνίζεται σε σουρεαλισμό τις στρατιωτικές εμπειρίες του παιδιού του.
Έχοντας κερδίσει το Χρυσό Λιοντάρι στη Βενετία μόλις με την πρώτη του ταινία, τον καταπληκτικό «Λίβανο», ο σκηνοθέτης Σαμουέλ Μαόζ επιστρέφει σε μια γνώριμη γι’ αυτόν θεματική, υπογράφοντας μια γλυκόπικρη σπουδή πάνω στον μιλιταριστικό παραλογισμό και στα απροσδόκητα παιχνίδια του πεπρωμένου στις ζωές των ανθρώπων.
Ο αντισυμβατικός σκηνοθέτης Σαμουέλ Μαόζ
Ο Σαμουέλ Μαόζ γεννήθηκε στη Χερζλίγια του Τελ Αβίβ, στο Ισραήλ, στις 23 Μαΐου του 1962. Στα 13 του χρόνια πήρε ως δώρο μια κάμερα 8mm κι ένα αντίστοιχο ρολό φιλμ. Ήθελε να αναπαράξει μια σκηνή ανταλλαγής πυροβολισμών που είχε δει σε ένα γουέστερν κι έβαλε την κάμερά του πάνω σε σιδηροδρομικές γραμμές, ενώ πλησίαζε ένα τρένο. Εννοείται ότι η κάμερά του διαλύθηκε. Παρ’ όλα αυτά, μέχρι που έγινε 18 ετών, γύρισε δεκάδες ταινιάκια. Όντας νεαρός φαντάρος ήταν μέλος του πληρώματος ενός τανκ. Εκπαιδεύτηκε ως σκοπευτής, ειδικός στο να πυροβολεί βαρέλια γεμάτα καύσιμα, τα οποία και εκρήγνυνταν σαν βεγγαλικά. Το όλο σκηνικό τού έμοιαζε σαν να έπαιζε παιχνίδι στο Λούνα Παρκ. Όταν όμως ξέσπασε πόλεμος τον Ιούνιο του 1982 έμαθε τη φρίκη του τι σήμαινε να είναι σκοπευτής. Το 1987 ολοκλήρωσε τις κινηματογραφικές του σπουδές, αλλά χρειάστηκαν 20 ολόκληρα χρόνια για να γυρίσει τελικά την πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία μυθοπλασίας, το «Λίβανος». Έχει φορέσει κοστούμι μόλις δύο φορές στη ζωή του. Η πρώτη ήταν στο Bar-Mitzva* του και η δεύτερη όταν κέρδισε τον Χρυσό Λέοντα στο φεστιβάλ Βενετίας για την ταινία «Λίβανος». Οχτώ χρόνια αργότερα έγραψε το σενάριο και σκηνοθέτησε τη δεύτερη ταινία του, το «Foxtrot».
* Bar-Mitzva: Η ονομασία των δέκατων τρίτων γενεθλίων ενός αγοριού. Από τη μέρα αυτή το αγόρι αναλαμβάνει να τηρήσει τους εβραϊκούς νόμους ως ενήλικας. Συνήθως η ημέρα γιορτάζεται με μια ειδική τελετή στη συναγωγή κατά την οποία το αγόρι διαβάζει ένα απόσπασμα από την Τορά μπροστά σε όλους τους προσευχόμενους. Η τελετή γίνεται το πρώτο Σάββατο μετά τα γενέθλια του παιδιού και, σύμφωνα με το έθιμο, ακολουθεί ένα εορταστικό γεύμα.

Foxtrot
Σκηνοθεσία: Σαμουέλ Μαόζ
Παίζουν: Lior Ashkenazi, Sarah Adler, Dekel Adin, Yeh