του Γιάννη Παναγόπουλου //

Φωτό:Γιώργος Αλεξανδράκης

Ο ηθοποιός Γιωργής Τσαμπουράκης δεν παίζει με την αλήθεια. Μοιάζει έτοιμος να την πει ελεύθερα χωρίς δεύτερες σκέψεις και αυτό θα το ανακαλύψεις ξεκάθαρα παρακάτω. Ο ρόλος που βαστά στο κλασικό έργο του Σαμ Σέπαρντ Fool for Love  στη Β’ Σκηνή του θεάτρου “Άλμα”, είναι ένας καλός λόγος για συνέντευξη μαζί του.

-O ρόλος σου στην παράσταση ποιος είναι;

-Παίζω τον Έντι. Ζω έναν εκπληρωμένο έρωτα με κάποια που δεν πρέπει. Το ξέρω αλλά… Δεν με βοηθάει κι ο πατέρας μου. Και πολλά άλλα…

-Το “Fool for Love” διαδραματίζεται μέσα στα ελάχιστα τετραγωνικά ενός εξαθλιωμένου δωματίου μοτέλ χαμένου μες στην απεραντοσύνη της ερήμου Μοχάμπι. Από όσα συμβαίνουν εκεί ως την Αθήνα, πόσο μεγάλη είναι η απόσταση που χωρίζει τους χαρακτήρες της παράστασης από την πραγματικότητα των ανθρώπων που την παρακολουθούν;

-Δεν χωρίζουν αχανείς έρημοι την Αθήνα από τον αμερικανικό Νότο. Το έργο, άλλωστε, είναι τόσο στα όρια του αρχαίου ελληνικού μύθου, που η απόσταση μερικών δεκαετιών που χωρίζει τη συγγραφή του έργου από την παράστασή του στο θέατρο Άλμα είναι αμελητέα.

-Έχεις τη δική σου πορεία στο θέατρο. Έχεις δει και τις δύο εποχές. Εκείνη που ο κόσμος γυρνούσε στην Αθήνα με το πορτοφόλι γεμάτο και τη σημερινή που το πορτοφόλι μπορεί να έμεινε το ίδιο αλλά είναι άδειο. Πες μου αρχικά εσύ σαν άνθρωπος τις δύο παραπάνω εποχές πώς τις βιώνεις;

-Και τότε άδειο ήταν, γιατί ήταν full με πλασματικό χρήμα. Ας το αντιληφθούμε, δεν μας λείπει το χρήμα, μας λείπει το ψέμα. Είναι απλό, δεν δυσκολεύτηκα να αντιληφθώ το ψέμα και δεν βιώνω «κενότητα» στο πορτοφόλι μου. Αλλά θα σας πάω πιο βαθιά. Ίσως με ρωτάτε εμμέσως για την παράσταση, ποιο είναι καλύτερο, να γνωρίζεις ή να μη γνωρίζεις το ψέμα για να πράξεις. Σας λέω, λοιπόν, ότι εποχές είναι και η άγνοια και η γνώση. Και καλύτερο είναι στην εποχή της άγνοιας να μπορείς να αντιληφθείς τα ψίχουλα της γνώσης που μπορούν να υποπέσουν στην αντίληψή σου και στην εποχή της γνώσης να μπορείς να αντιστέκεσαι στη βαρβαρότητά της.

-Αφού συμφώνησες να πάρεις μέρος στο Fool for Love ποιο ήταν το πρώτο πράγμα που σκέφτηκες;

-Το πόσο χαίρομαι που αυτό που παίζω μου συμβαίνει στο θέατρο και όχι στη ζωή.

-Πρόσφατα, σε συνέντευξη με σκηνοθέτη μού είπε πως στη θεατρική σκηνή της Αθήνας ο ένας θέλει να βγάλει το μάτι του άλλου και πως αυτό είναι κάτι σαν χαρακτηριστικό του λαού μας. Συμφωνείς μαζί του;

-Παίζω στο θέατρο, σας είπα, όχι στο Survivor.

-Τι είναι σκηνή θεάτρου για σένα;

-Ένας μικρόκοσμος, που μπορείς να μείνεις ή στο νοίκι ή φιλοξενούμενος ή λαθρεπιβάτης. Για λίγο, όμως. Δεν είναι ιδιόκτητο.

-Fool for Love στο όνομα του έρωτα ποια είναι η μεγαλύτερη χαζομάρα που έκανες ποτέ;

-Θα ’φτιαχνα μια καλύβα από ιτιά μπροστά στην πόρτα σας, για ν΄ αγναντεύω την ψυχή μου που είναι μες στο σπίτι· θα ’γραφα τραγούδια για την καταφρονεμένη αγάπη και θα τα τραγουδούσα δυνατά μέσα στη νύχτα. Δεν θα βρίσκατε ησυχία ανάμεσα σε γη και σ΄ ουρανό μέχρι που να με λυπηθείτε! (Βιόλα από τη Δωδέκατη νύχτα του Σαίξπηρ). Τα ίδια.

-Στον βωμό της τελειοποίησης ρόλου ποια ήταν η μεγαλύτερη υπερβολή που έκανες;

-Μια φορά σε πρόβες στον Καλιγούλα του Καμύ, έκοψα τις φλέβες μου. Κατά λάθος.

-Ποιος είναι ο Έλληνας Σαμ Σέπαρντ;

-Εκείνος που εμπνέεται από τις ιστορίες της παρακμής και δίνει λογική ερμηνεία στην παράδοξη συμπεριφορά. Μπορεί να είναι από τον ζητιάνο μέχρι τον ψυχαναλυτή. Όποιος μπορεί να συμβιβάσει την ανθρωπότητα με την τραγική συνθήκη.

-Και ποιο είναι το ελληνικό Fool for Love;

-Κυριολεκτικά, είναι η παράστασή μας! Μεταφορικά, είναι ο πολύς έρωτας που συμβαίνει για κάποιο λόγο και παρά τη θέλησή μας. Ένα ναι μεν αλλά, δηλαδή…

“Fool for Love” Θέατρο Άλμα – Β’ Σκηνή

Το βραβευμένο με Pulitzer “Fool for Love” (Τρελός για Έρωτα), του σημαντικού συγγραφέα, ηθοποιού και σκηνοθέτη Sam Shepard, ανεβαίνει  στη Β’ Σκηνή του Θεάτρου Άλμα – Αγίου Κων/νου & Ακομινάτου 15 – 17 –  σε σκηνοθεσία Γιώργου Οικονόμου. Έργο βαθιά βιωματικό και επαναστατικό που μιλά για τον Έρωτα στην πιο άγρια, κανιβαλιστική κι αδιαπραγμάτευτη μορφή του, αλλά και την ανεπάρκεια, την ανοησία και την τρέλα του ανθρώπου. Με τον Γιώργο Κέντρο, την Τζένη Θεωνά, τον Γιωργή Τσαμπουράκη και τον Βασίλη Παλαιολόγο.

Συντελεστές

Μετάφραση: Δάφνη Οικονόμου
Σκηνοθεσία: Γιώργος Οικονόμου
Σκηνικά: Κώστας Βελινόπουλος
Φωτισμοί: Γιάννης Δρακουλαράκος
Κοστούμια: Παύλος Θανόπουλος
Βοηθός Σκηνοθέτη: Ελίνα Ρίζου
Σχεδιασμός Ήχου: Βασίλης Κορρές
Φωτογραφίες: Μαριλένα Σταφυλίδου
Αφίσα Γραφιστικά: Μαριλίλα Κυρτάτα
Μουσική Επιμέλεια: Γιώργος Οικονόμου

Με τους: Γιώργο Κέντρο, Τζένη Θεωνά, Γιωργή Τσαμπουράκη, Βασίλη Παλαιολόγο

Μέρες και ώρες παραστάσεων

Παρασκευή: 21.15
Σάββατο: 18.15 & 21.15
Κυριακή: 18.15

Τιμές εισιτηρίων – Γενική Είσοδος: 15€ Μειωμένο: 12€

Διάρκεια: 80’