του Παύλου Θ. Κάγιου //

Τώρα πια ο Πέδρο Αλμοδοβάρ δε φοβάται καθόλου να μιλήσει στα ίσια για την ομοφυλοφιλία του και τη χρήση ναρκωτικών και δημιουργεί ένα τολμηρά σπαρακτικό και «ανάλαφρο» υπαρξιακό δράμα στο «Πόνος και Δόξα» που μας αφορά όλους. Περνάς πολύ ωραία, όμως, και με το εξωτικό «παιδικό» φιλμ «Το κορίτσι και το λιοντάρι»

«Πόνος και Δόξα»
Γνωρίζοντας ο Πέδρο Αλμοδοβάρ, από τα αρχικά βήματα της καλλιτεχνικής του σταδιοδρομίας, πως όσο πιο αληθινό και εκ βαθέων είναι ένα έργο, τόσο πιο πολύ θα βρει τις διόδους επαφής του με το κοινό, όλο και πιο εξομολογητικός γινόταν… Και τώρα, στην 21η ταινία του, μας προσφέρει μιας κατάθεση ψυχής η οποία είναι μια προσωπική αναδρομή στο προσωπικό παρελθόν του. Και η επιλογή του ωραίου Αντόνιο Μπαντέρας δεν είναι από ναρκισσισμό, αλλά επειδή ο διάσημος Ισπανός ηθοποιός έχει πρωταγωνιστήσει σε αρκετές ταινίες του κι εύκολα ο θεατής τον ταυτίζει μαζί του. Γι’ αυτό και δεν είναι υπερβολική η απονομή του βραβείου ανδρικής ερμηνείας που του έγινε γι’ αυτόν τον ρόλο στο Φεστιβάλ των Κανών. Πολύ πειστική ως μάνα του μικρού σκηνοθέτη με ισπανικό ταμπεραμέντο και η Πενέλοπε Κρουζ. Να αναφέρουμε επίσης ότι τη μουσική που πάντα παίζει σημαντικό ρόλο στις ταινίες του Αλμοδοβάρ, την υπογράφει ο επίσης βραβευμένος στις Κάνες Αλμπέρτο Ιγκλέσιας.

Μια ζωή σινεμά
Ο Πέδρο Αλμοδοβάρ Καμπαγιέρο γεννήθηκε στις 25 Σεπτεμβρίου του 1949 στο Calzada de Calatrava στην περιοχή του Αλμάγρο στην Ισπανία. Σε ηλικία 8 ετών παρακολούθησε καθολικό σχολείο. Οι εμπειρίες του από το σχολείο αυτό και από τους εκκλησιαστικούς θεσμούς σε συνδυασμό με τη σεξουαλική κακοποίηση που υπέστη, αποτέλεσαν την έμπνευση για την ταινία του Κακή εκπαίδευση (2004). Στα 16 του μετακόμισε στη Μαδρίτη και ασχολήθηκε με διάφορες δουλειές του ποδαριού, αφού λόγω της δικτατορίας του Φράνκο ο ισπανικός κινηματογράφος δεν ήταν ιδιαίτερα ανεπτυγμένος. Στη συνέχεια δούλεψε για 12 χρόνια στον ισπανικό οργανισμό τηλεπικοινωνιών και έτσι κατάφερε να αγοράσει την πρώτη του κάμερα, μια Super 8. Τα χρόνια εκείνα δούλεψε σε θεατρικές ομάδες, ίδρυσε το σατιρικό πανκ-ροκ συγκρότημα Almodovar y McNamara και γύρισε πολλές χιουμοριστικές ταινίες σε super 8, τις οποίες παρουσίαζε σε ιδιωτικές προβολές. Η πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία είναι το Η Πέπι, η Λούσι, η Μπομ και τα άλλα κορίτσια που ολοκληρώθηκε με πολλές δυσκολίες το 1980. Ακολούθησαν πολλές ταινίες, στις οποίες υπογράφει ο ίδιος και το σενάριο, που έφεραν και τη διεθνή αναγνώριση για τον σκηνοθέτη.

Ο ψυχισμός των ταινιών του:

· Αγαπημένο του κινηματογραφικό είδος είναι το μελόδραμα, η επιρροή και η εξέλιξη του οποίου είναι εμφανής στο έργο του.

· Η γυναίκα σε όλες της τις εκδοχές είναι ένα από τα βασικά θέματα στις ταινίες του.

· Μέσα από τις ταινίες του βλέπουμε την εξέλιξη της χώρας του, τη σκοτεινιά της καθολικής δικτατορίας του Φράνκο που κράτησε 40 χρόνια, την πτώση της (1975) και την εξέλιξη της Ισπανίας σε ένα δημοκρατικό κράτος.

· Χαρακτηριστική είναι επίσης η αισθητική των έντονων χρωμάτων, που χρησιμοποιεί σε πολλές ταινίες του.

· Συνηθίζει να δουλεύει με τους ίδιους ηθοποιούς, τους οποίους βλέπουμε να παίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο σε αρκετές ταινίες του. Κάποιες από τις μούσες του είναι η Κάρμεν Μάουρα, η Σεσίλια Ροτ, η Μαρίσα Παρέδες, η Πενέλοπε Κρουθ, η Τσους Λαμπρεάβε και η Ρόσι ντε Πάλμα.

· Η σχέση του με τη μητέρα του επηρέασε σημαντικά τόσο τη ζωή του όσο και τη δημιουργία του. Η μητρική φιγούρα είναι καθοριστική στις περισσότερες ταινίες του.

Σκηνοθεσία: Πέδρο Αλμοδόβαρ.
Παίζουν: Αντόνιο Μπαντέρας, Πενέλοπε Κρουζ, Ασιέρ Ετσεαντία, Λεονάρντο Σμπαράλια, Νόρα Νάβας.

«Το κορίτσι και το λιοντάρι»
Να και μια εξωτική οικογενειακή περιπέτεια που θυμίζει το παλιό είδος των ανάλογων ταινιών που δεν πρωταγωνιστούσαν τα σπέσιαλ ή ψηφιακά εφέ. Κεντρική ηρωίδα της ταινίας ένα 10χρονο κορίτσι που έρχονται τα πάνω κάτω στη ζωή του όταν η οικογένειά της αποφασίζει να μετακομίσει από το Λονδίνο και να ταξιδέψει στην Αφρική, για να αναλάβει μια φάρμα με λιοντάρια! Εκεί γεννιέται ένα λευκό λιονταράκι με το οποίο θα αποκτήσει μια τρυφερή σχέση το κορίτσι, ώσπου ένα σκοτεινό οικογενειακό μυστικό ανατρέψει τη ζωή της ξαναφέρνοντας όμως σε κίνδυνο και εκείνη του λιονταριού.

Άλλο ένα δείγμα της σοβαρότητας με την οποία δημιουργήθηκε η ταινία είναι πως γυρίστηκε μέσα σε διάστημα τριών χρόνων προκειμένου ο δεσμός ανάμεσα στο μικρό κορίτσι και το λιονταράκι να είναι όσο πιο αληθινός γίνεται κι είναι γεγονός ότι αυτή η σχέση σε κάνει να παρακολουθείς με αμείωτο ενδιαφέρον όλη την ταινία. Αξίζουν να επαινεθούν ξεχωριστά το σενάριο των Προυν ντε Μεστρ, Γουίλιαμ Ντέιβις, η φωτογραφία του Μπρένταν Μπαρνς και η μουσική του Αρμάντ Αμάρ. Η ταινία κυκλοφορεί και με υπότιτλους στα ελληνικά και μεταγλωττισμένη.

Σκηνοθεσία: Ζιλ ντε Μεστρ
Παίζουν: Ντανιά Ντε Βιλιέρ, Μελανί Λοράν, Λάνγκλεϊ Κερκγουντ

«Εξολοθρευτής: σκοτεινό πεπρωμένο»
Αν δεν βαριέστε άλλη μια παραλλαγή του «Εξολοθρευτή», δείτε αυτό το φιλμ που στο είδος του δεν είναι κακό.. Εδώ, ο Τζέιμς Κάμερον βρίσκεται στη θέση του παραγωγού και συνυπογράφει το σενάριο, το οποίο παραβλέπει όλα τα προηγούμενα ατάκτως ερριμμένα σίκουελ κι εμπιστεύεται τη σκηνοθεσία στον Τιμ Μίλερ. Συνεχίζουμε, λοιπόν, μετά το τέλος του «Εξολοθρευτή 2: Μέρα Κρίσης», με τη Σάρα Κόνορ σε τετ-α-τετ με ένα τρομερά εξελιγμένο ανθρωποειδές, το οποίο καταδιώκει μια κοπέλα που εμφανίζεται ως η ελπίδα για τη νίκη επί των μηχανών. Φυσικά, από το κοκτέιλ της δράσης δεν θα μπορούσαν να λείπουν τα άτρωτα ρομπότ από ρευστό μέταλλο και ο Άρνολντ Σβαρτσενέγκερ σε ρόλο-έκπληξη.

Σκηνοθεσία: Τιμ Μίλερ
Παίζουν: Λίντα Χάμιλτον, Άρνολντ Σβαρτσενέγκερ, Μακένζι Ντέιβις, Ναταλία Ρέγιες, Γκάμπριελ Λούνα, Ντιέγκο Μπονέτα