της Αγγελικής Κώττη //

Αυτό το Όσκαρ ποιος λευκός θα το πάρει; Και πόσες διαμαρτυρίες θα ξεσπάσουν πάλι, με την ανακοίνωση των υποψηφιοτήτων για το πολυπόθητο αγαλματάκι, στις 14 του μηνός; Έχει το Χόλιγουντ ρατσισμό; Αλλά έχει και ρόλους για αφροαμερικανούς ηθοποιούς; Για ασιάτες δεν συζητάμε. ΔΕΝ έχει.

Το hashtag #OscarsSoWhite τρομάζει όσους θυμούνται αντιδράσεις προηγούμενων χρόνων. Πέρσι, φερ’ ειπείν, και οι 20 υποψηφιότητες στην κατηγορία των ηθοποιών ήταν για λευκούς. Είχε συζητηθεί τόσο πολύ, ώστε η φράση του Νιλ Πάτρικ Χάρις με την οποία άνοιξε την τελετή απονομής, ήταν: “Tonight we honor Hollywood’s best and whitest. Sorry, brightest.”

Ηδη από τις υποψηφιότητες για τις «Χρυσές σφαίρες» το πράγμα έδειξε. Ο Ίντρις Έλμπα (Beasts of no nation) είναι ο μόνος που έχει τα προσόντα να είναι υποψήφιος για Οσκαρ β’ ανδρικού ρόλου. Ο επόμενος Τζέιμς Μποντ, σύμφωνα με τις φήμες, καταφέρνει να κάνει τη διαφορά.

Δεν είναι λίγοι εκείνοι που φοβούνται πως η Ακαδημία θα εξαρτήσει την τελική της ψήφο από τις νέες διαμαρτυρίες που θα ξεσπάσουν και θα προτιμήσει κάποιον αφρο-αμερικανό ηθοποιό σε βάρος συνυποψηφίων του μόνο και μόνο λόγω της καταγωγής του. Η Ακαδημία προφανώς και δεν θα νοιαζόταν, λένε, αλλά υπολογίζει το ότι κάνει κακό στη φήμη της.

Idris Elba in the Netflix original film "Beasts of No Nation." (Netflix) 1178877
Idris Elba – “Beasts of No Nation”

Για να λέμε όμως και του στραβού το δίκιο, οι υπεύθυνοι αποφάσισαν ήδη από πέρσι να λάβουν μέτρα που τα θεώρησαν δραστικά. Η Ακαδημία απέκτησε 322 νέα μέλη, σε μια προσπάθεια να ακουστεί στους κόλπους της η φωνή της κοινωνίας. Αλλά – και τώρα ερχόμαστε στο προκείμενο – όπως ουκ αν λάβης παρά του μη έχοντος, έτσι και ουκ αν δώσης αν δεν υπάρχει. Το λένε και οι ειδικοί «χολιγουντολόγοι». Τα Οσκαρ είναι το τέλος της πορείας. Που ξεκινά από τις ίδιες τις ταινίες». Αν δεν έχουν όλοι ίδιες ευκαιρίες, πώς να έχουν ίδια αποτελέσματα;

Η απονομή θα γίνει στις 28 Φεβρουαρίου. Βασιλιάς της φετινής οσκαρικής κούρσας είναι το «Spotlight», η πιο πολιτική ταινία της χρονιάς, το οποίο πρωτοξεχώρισε στο Φεστιβάλ Βενετίας (Μάικλ Κίτον, Μαρκ Ράφαλο, Ρέιτσελ ΜακΑνταμς) . Μεγάλος αντίπαλός του το πολυβραβευμένο «Carol» του Τοντ Χέινς (Κέιτ Μπλάνσετ και Ρούνι Μάρα)

Μεγάλες πιθανότητες για ένα βραβείο έχουν επίσης:

  • Το «Μεγάλο σορτάρισμα» του Ανταμ ΜακΚέι με τους Ράιαν Γκόσλινγκ, Κρίστιαν Μπέιλ, Στιβ Κάρελ και Μπραντ Πιτ.
  • Η «Επιστροφή» του Αλεχάντρο Γκονζάλεθ Ινιάριτου, με τον Λεονάρντο Ντι Κάπριο (θα το πάρει επιτέλους;)
  • Οι «Μισητοί 8» του Κουέντιν Ταραντίνο με τους «Μισητούς 8» που κάνουν τρελές εισπράξεις.
  • Το «Steve Jobs», που απέτυχε εμπορικά, αλλά έχει ερμηνείες (Μάικλ Φασμπέντερ και Κέιτ Γουίνσλετ) και ένα εξαιρετικό σενάριο του Άαρον Σόρκιν.
  • Το «Mad Max: Ο δρόμος της οργής» με τον ελληνικής καταγωγής Τζορτζ Μίλερ συναγωνίζεται με τον βετεράνο Ρίντλεϊ Σκοτ και το «Η διάσωση», στο Οσκαρ σκηνοθεσίας.
  • Δύο νεαρές ηθοποιοί, η 26χρονη Μπρι Λάρσον («Το δωμάτιο») και η 21χρονη Σίρσα Ρόναν («Brooklyn»), είναι ανάμεσα στα φαβορί για Οσκαρ α’ γυναικείου ρόλου.

Στους δεύτερους ανδρικούς ρόλους, η έκπληξη είναι ο Σιλβέστερ Σταλόνε που στο «Creed» παίζει για μια ακόμη φορά τον πυγμάχο Ρόκι Μπαλμπόα που, μεγάλος πλέον σε ηλικία, προπονεί τον γιο του πρώτου του αντιπάλου, Απόλο Κριντ. Οι Ίντρις Έλμπα και Πολ Ντάνο θα είναι μάλλον υποψήφιοι για τις ταινίες «Beasts of no nation» και «Love and mercy» αντιστοίχως. Ισως σε αυτή την κατηγορία, που φέτος ωστόσο είναι πολύ δύσκολη, πάρει κάποιο βραβείο και η νέα ταινία του Στήβεν Σπήλμπεργκ «Γέφυρα των κατασκόπων» λόγω Μαρκ Ρέιλανς.

OSCAR1