Της Ντέμης Αυλωνίτης //

Υπό τον τίτλο “Let’s (not) go to sleep” θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 13 Μαϊου, στις 10 το βράδυ και για 24 ολόκληρες ώρες, ο κινηματογραφικός μαραθώνιος στη Μικρή Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση. Και τι θέμα θα έχουν οι ταινίες που θα προβληθούν; Μα φυσικά το θέμα του ύπνου. Οι επισκέπτες της συγκεκριμένης εκδήλωσης του Ύπνος Project θα μείνουν ξύπνιοι όλες αυτές τις ώρες για να παρακολουθήσουν μια σειρά δεκατριών ταινιών τις οποίες επέλεξε ο Ηλίας Φραγκούλης, ο οποίος υπογράφει την επιμέλεια. Πρόκειται για ένα είδος δοκιμασίας για τον θεατή, που δεν τον προκαλεί να αποκοιμηθεί στο κάθισμά του, αλλά του προτείνει να αντιμετωπίσει το θέμα από την πιο τρομακτική του πλευρά, την πιο αστεία ή μέχρι και την πιο φαντασιακά ονειρική.

Το πρόγραμμα των προβολών θα ανοίξει με την ταινία του 1955 του Charles Laughton, «Η νύχτα του κυνηγού» (22.00). Ο Robert Mitchum υποδύεται έναν διεφθαρμένο αιδεσιμότατο, που παντρεύεται μια αφελή χήρα με μοναδικό σκοπό να μάθει από τα ανήλικα παιδιά της πού είχε κρύψει ο πατέρας τους τη λεία μιας ληστείας τραπέζης. Το νανούρισμα της μικρής Περλ, στην αλλόκοτα ονειρική σκηνή της κατάβασης στον ποταμό, «προλογίζει» ιδανικά αυτό το αφιέρωμα. Θα ακολουθήσουν «Οι άνθρωποι του τρόμου» του 1956, του Don Siegel (22.45). Ο γιατρός μιας μικρής επαρχιακής πόλης συνειδητοποιεί πως οι συνάνθρωποί του δεν είναι πια οι ίδιοι και ανακαλύπτει τον τρόπο με τον οποίο μια εξωγήινη δύναμη τους αντικαθιστά με κουκούλια, τα οποία γεννούν τα πιστά, πειθήνια αντίγραφά τους, κατά τη διάρκεια του βραδινού τους ύπνου. Πρόκειται για μια αλληγορία για το μακαρθισμό και την ξενοφοβία, για μια κοινωνία που βυθίζεται αδιαμαρτύρητα στον λήθαργο του Αμερικανικού Ονείρου.

thumbnail_Rosemary's Baby (1968)

Η συνέχεια θα γίνει με το «Fight Club» (01.15) του 1999, του David Fincher. Ένας υπαλληλάκος με προβλήματα αϋπνίας συναντά τον παράξενο κύριο Τάιλερ Ντέρντεν, έναν τύπο που φτιάχνει και πουλάει σαπούνια. Θα γίνουν φίλοι και εκείνος θα τον συστήσει στον κόσμο τού Fight Club, μιας μυστικής λέσχης τα μέλη της οποίας πλακώνονται στο ξύλο μέχρι τελικής πτώσεως ή, ενίοτε, σχεδιάζουν ακόμη και τρομοκρατικά χτυπήματα. Αμέσως μετά σειρά έχει η προβολή της ταινίας του 1968 του Roman Polanski, «Το μωρό της Ροζμαρί» (03.45) Ένα νεαρό ζευγάρι μετακομίζει σε διαμέρισμα στη Νέα Υόρκη, δίχως να δώσει την πρέπουσα σημασία στους ιδιόρρυθμους γείτονές του. Όταν η σύζυγος μένει έγκυος κάπως ανεξήγητα, ο φόβος για την ασφάλεια του μωρού της θα την φέρει στα όρια της παράνοιας. Τελικά, ζει έναν εφιάλτη ή κάτι το σατανικό; Η ταινία, στην οποία η Mia Farrow δάνεισε ακόμη και τη φωνή της στο νανούρισμα της στοιχειωμένης μουσικής επένδυσης του Krzysztof Komeda, βυθίζει το κοινό σε υποψίες και αμφισβήτηση, ασκώντας ψυχολογικό τρόμο.

Ακολουθούν «Οι σελίδες του τρόμου» (06.15) του 2014 της Jennifer Kent. Μια νεαρή χήρα που ανατρέφει με στωική υπομονή τον εξάχρονο γιο της κάνει το λάθος να του διαβάσει παραμύθι με ήρωα έναν φανταστικό μπαμπούλα, επηρεάζοντας άσχημα την ψυχολογία του ανήλικου, που πείθεται για την ύπαρξη του Babadook και δεν κλείνει μάτι τις νύχτες. Όταν η μάνα θα δοκιμάσει να καταστρέψει το βιβλίο με διάφορους τρόπους, εκείνο, λες και αποτελεί μια ανίκητη οντότητα από μόνο του, βρίσκεται ξανά στα πόδια τους, προμηνύοντας μια ακόμη χειρότερη συνέχεια. Τη σκυτάλη θα πάρει μετά η ταινία του 2015 του David Mitchell «Σε ακολουθεί» (08.00). Η Τζέι κάνει έρωτα με το νέο της αγόρι, χωρίς να γνωρίζει ότι έτσι παίρνει «μέσα της» μια κατάρα που τον ακολουθούσε. Με τη βοήθεια των φίλων της, θα προσπαθήσει να μείνει ζωντανή προτού τη βρει αυτή η άγνωστη και μεταφυσική δύναμη.

Η επόμενη προβολή θα είναι της ταινίας του 1973 του Woody Allen «Ο υπναράς» (10.00). Ο Μάιλς Μονρόου μπαίνει στο χειρουργείο για μια επέμβαση ρουτίνας και ξυπνά διακόσια χρόνια αργότερα, σε ένα φουτουριστικό «γενναίο νέο κόσμο». Θα γίνει αντικείμενο μελέτης από μια ομάδα επιστημόνων, που το καταπιεστικό σύστημα εξουσίας χαρακτηρίζει ως επαναστάτες ακτιβιστές, ενώ για να σωθεί, θα αναγκαστεί να περάσει στην παρανομία, ακόμη και να παραστήσει ένα android. Στην πορεία θα δούμε την κωμωδία animation των Mark Burton και Richard Starzak «Σον το πρόβατο: Η ταινία» (11.45), με πρωταγωνιστή τον Σον, το περίφημο πρόβατο που δημιούργησε ο Nick Park και το στούντιο της βρετανικής Aardman. Ο Σον, με τον αγρότη-αφεντικό του να κοιμάται τον ύπνο τού δικαίου, αποφασίζει να πάρει το λεωφορείο για τη μεγάλη πόλη και να ζήσει μια περιπέτεια που θα βάλει σε μπελάδες όλους τους ήρωες του γνωστού κοπαδιού. Θα καταφέρουν τα υπόλοιπα πρόβατα και το κλασικό τσοπανόσκυλο του franchise να εξασφαλίσουν την ασφαλή επιστροφή του Σον στη φάρμα; Στην ακόλουθη ταινία του 2001 του Richard Linklater “Waking Life” (13.15), ένας άνθρωπος «ταξιδεύει» μέσα στα όνειρά του και συναντά συναρπαστικούς χαρακτήρες, με τους οποίους διαλογίζεται και εξερευνά διάφορα φιλοσοφικά θέματα.

Η ταινία του 2014 του Josh Lawson “The Little Death” (15.00) αναφέρεται στην ερωτική ζωή τεσσάρων ζευγαριών μέσω της οποίας αποκαλύπτονται οι κρυφές πτυχές της ψυχοσύνθεσης των δύο φύλων, οι οποίες βρίσκουν έδαφος να εκφραστούν μέσα από το σεξουαλικό φετιχισμό. Για παράδειγμα, ένας σύζυγος ο οποίος δεν αντέχει την γκρίνια της συμβίας του, την υπνωτίζει για να βρει την ησυχία του, αλλά αυτό δρα ερεθιστικά στη φαντασία του, ώστε να σκέφτεται το σεξ μαζί της μονάχα όταν εκείνη κοιμάται. Στη συνέχεια, θα παρουσιαστεί σε πρώτη προβολή στη χώρα μας η ταινία του 2011 της Julia Leigh “Sleeping Beauty” (16.45) Η Λούσι, μια όμορφη φοιτήτρια, περνάει από μια συνέντευξη για δουλειά και γίνεται δεκτή από την ιδιοκτήτρια ενός πολυτελούς οίκου ανοχής, ο οποίος λειτουργεί κάτω από αυστηρότατους κανόνες για πελάτες της υψηλής κοινωνίας. Σημαντική λεπτομέρεια: η διείσδυση δεν επιτρέπεται. Η Λούσι ναρκώνεται, ώστε να μην έχει καμία συναίσθηση του χώρου και του χρόνου, και παίζει μονάχα το ρόλο της «Ωραίας Κοιμωμένης» για άνδρες που θέλουν να εξερευνήσουν μυστικά τους πάθη χρησιμοποιώντας το κορμί της.

Ο κινηματογραφικός μαραθώνιος θα ολοκληρωθεί με την «Ιστορία 52» (18.30) του Αλέξη Αλεξίου και τους «12 Πιθήκους» (20.15) του 1995 του Tery Gilliam. Στην πρώτη ταινία, που θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά σε ψηφιακή προβολή, ο Ιάσονας γνωρίζει την Πηνελόπη σε ένα σπιτικό τραπέζι. Και τα πάντα ξεκινούν από εκεί. Βγαίνουν μαζί, ερωτεύονται, εκείνη έρχεται να μείνει μαζί του. Και μια μέρα εξαφανίζεται. Τι έχει συμβεί σε αυτό το παρελθόν; Μπορεί να το «διορθώσει»; Όσο θα βυθίζεται μέσα στην παράνοια, προσπαθώντας να καταπολεμήσει την αϋπνία του, τόσο περισσότερο θα μπλέκει την πραγματικότητα μέσα σε μια δίνη του χρόνου που κρύβει αλύτρωτες αναμνήσεις. Στην ταινία του Gilliam, ταξιδεύοντας στον χρόνο και στο έλεος μιας ομάδας επιστημόνων, οι οποίοι αναζητούν τις ρίζες της γέννησης ενός ιού που αφάνισε την ανθρωπότητα, ένας κατάδικος πρέπει να βρει την άκρη ενός μυστικού το οποίο συνδέει τη μοίρα του πλανήτη με μια προσωπική του τραγωδία. Διαβάζοντας όλο το πρόγραμμα των κινηματογραφικών προβολών, πιστεύετε ότι θα μπορούσατε να αντέξετε χωρίς ύπνο για ένα 24ωρο, προκειμένου να τις δείτε; Ίσως τώρα είναι η κατάλληλη ευκαιρία για να το ανακαλύψετε.

thumbnail_Invasion of the Body Snatchers (1956) (1)

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ

Ημερομηνία διεξαγωγής: Από Παρασκευή 13 Μάϊου έως Σάββατο 14 Μαΐου

Ώρα έναρξης: 22.00 (Παρασκευή)

Ώρα λήξης: 22.00 (Σάββατο)

Τόπος: Στέγη Ιδρύματος Ωνάση. Συγγρού 107. Τηλ. 210 – 9005800

Τιμές εισιτηρίων: 7ευρώ (ενιαίο για όλη τη βραδιά), 5 (μειωμένο, παρέα 5-9 ατόμων) ευρώ, 3(ΑΜΕΑ, συνοδός ΑΜΕΑ, άνεργοι, παρέα δέκα ατόμων και άνω)ευρώ.