Από την Ντέμη Αυλωνίτη //

 

Η Ίνγκριντ Μπέργκμαν θεωρήθηκε ότι «έπαιρνε τις ταινίες της πιο σοβαρά από τη ζωή». Ήταν ένα ντροπαλό αγρίμι που αποφάσιζε μονάχα εκείνο πως θα ζήσει. Έχοντας χάσει από την ηλικία των δύο ετών τη μητέρα της και δώδεκα χρόνια αργότερα (1929) τον πολυαγαπημένο πατέρα της, ασυναίσθητα μπήκε στο φανταστικό κόσμο της υποκριτικής για να ξεφύγει από τη δική της πραγματικότητα.

bergman7Η ίδια είχε γεννηθεί στις 29 Αυγούστου του 1915, ενώ πέθανε την ίδια ημερομηνία του 1982. Κι όπως αναφέρεται στο ντοκιμαντέρ «Ingrid Bergman In Her Own Words» (2015) της άρεσε πάντα να τραβάει βίντεο και φωτογραφίες, να γράφει ημερολόγια και να κρατά φυλαγμένες αναμνήσεις τις οποίες κουβάλαγε στα συνεχή ταξίδια της μαζί μέχρι το τέλος. Και προς έκπληξη των τεσσάρων παραμελημένων παιδιών της, τα οποία θα ήθελαν να έχουν μοιραστεί περισσότερες στιγμές μαζί, τα συγκεκριμένα αντικείμενά της, αντί να αποκαλύπτουν περαιτέρω στοιχεία για τις ταινίες της, «μιλούσαν» κατά κύριο λόγο για εκείνα. Όλα αυτά, με τις κουβέντες των παιδιών της (Pia Lindstrom, Roberto Rossellini, Ingrid Rossellini, Isabella Rossellini), αλλά και της ίδιας, πλαισιωμένα με στιγμιότυπα από διάσημες στιγμές έργων και την εκπληκτική μουσική του Michael Nyman, συνθέτουν το υλικό της προαναφερθείσας ενδιαφέρουσας ταινίας του σκηνοθέτη Stig Björkman.

bergman doc

Η Σουηδία, η χώρα στην οποία είχε γεννηθεί η Μπέργκμαν, ήταν μικρή για εκείνη και ήθελε να ανοίξει τα φτερά της. Η υποκριτική ήταν στο αίμα της και δήλωνε πως αν της την έπαιρναν θα έπαυε να αναπνέει. Γι’ αυτό και η ζωή της, οι έρωτες και οι δουλειές της, μοιράζονταν από Ευρώπη σε Αμερική και πάλι πίσω. Διότι προτεραιότητά της ήταν η δουλειά. Η ιστορία της Ίνγκριντ εκτυλίσσεται κυρίως μέσα από τις ταινίες που γύριζε η ίδια και τα γράμματα που έστελνε στις κολλητές της φίλες Ruth, Irene και Mollie. Και ένα είναι το γενικό συμπέρασμα. Ήθελε να είναι ελεύθερη, να ζει τη ζωή που ονειρευόταν ολοκληρωτικά. Και τη μεγαλύτερη ελευθερία την ένιωθε μπροστά στην κάμερα. Όσον αφορά στους έρωτές της και τα σκάνδαλα για την τότε εποχή, έλεγε ότι ο κόσμος πλήρωνε για να τη δει ως ηθοποιό και αυτό θα έπρεπε να τον αφορά και όχι το τι κάνει στην προσωπική της ζωή. Όταν πρωτοξεκίνησε το ταξίδι της για το Χόλιγουντ ένας άντρας στο πλοίο της είχε πει ότι δεν θα κατάφερνε ποτέ να γίνει ηθοποιός επειδή ήταν πολύ ψηλή. Πόσα λίγα γνώριζε για εκείνη! Η ίδια απόκτησε παγκόσμια φήμη, συνεργάστηκε με κορυφαίους σκηνοθέτες (Άλφρεντ Χίτσκοκ, Ζαν Ρενουάρ κ. ά) και κατέκτησε τρία βραβεία Όσκαρ («Εφιάλτης», «Αναστασία», «Έγκλημα στο Όριεντ Εξπρές») . Όποτε είχε να γυρίσει κάποια ταινία, έκανε τη ζωή στρατιώτη στο στούντιο. Όχι μόνο δεν έβγαινε για εβδομάδες από κει, αλλά πηγαινοερχόταν ελάχιστα για να δει τον εκάστοτε σύζυγο ή τα παιδιά της.

bergman6 bergman5

Ο πρώτος της μεγάλος έρωτας και σύζυγός της ήταν ο γιατρός Πέτερ Άαρον Λίντστρομ. Μαζί απόκτησαν (1939) μία κόρη, την Πία. Στο ντοκιμαντέρ θα δούμε πολλές κοινές στιγμές τους. Την αγάπη για την κάμερα η Ίνγκριντ την είχε αποκτήσει από τον πατέρα της (φωτογράφος). Η σχέση του ζευγαριού άρχισε να έχει δυσκολίες να κρατηθεί, κυρίως όταν ο παραγωγός του «Όσα Παίρνει ο Άνεμος» David Selznick αφότου είδε και απόλαυσε την ηθοποιό στη Σουηδική ταινία “Intermezzo”, την προσέλαβε για να πρωταγωνιστήσει στο αμερικανικό ριμέικ του φιλμ. Τότε το ζευγάρι βλεπόταν ουσιαστικά μόνο τα καλοκαίρια. Κι αργότερα, σε ένα από τα ταξίδια της (περιοδεία) από τη Γαλλία στο Βερολίνο, η ηθοποιός γνωρίζει και ερωτεύεται έναν διάσημο φωτογράφο πολέμου τον Ρόμπερτ Κάπα. Ο Πέτερ γνωρίζει γι’ αυτό αλλά δεν μιλά. Ο χωρισμός τους όμως θα έρθει για ένα άλλο πρόσωπο.

bergman2

Όταν η Μπέργκμαν είδε τις ταινίες του Ρομπέρτο Ροσελίνι «Open City» και «Paisan» της άρεσαν τόσο που είπε να του στείλει ένα γράμμα εκφράζοντας το θαυμασμό της, αλλά και την επιθυμία της να δουλέψει μαζί του. Το 1949 γυρίζουν μαζί ταινία στο ηφαίστειο Στρόμπολι (“Stromboli”) και τότε ξεσπά το μεγάλο σκάνδαλο και τα αρνητικά δημοσιεύματα. Η Ίνγκριντ αποφασίζει να εγκαταλείψει σύζυγο και παιδί, για να ζήσει το νέο έρωτά της, με τον άντρα με τον οποίο αργότερα αποκτά τρία παιδιά. Ωστόσο, κάποια χρόνια αργότερα ο Ροσελίνι γνωρίζει μία άλλη γυναίκα στα γυρίσματα μιας ταινίας του στην Ινδία και φεύγει για να ζήσει μαζί της.

bergman3

Το διάσημο ζευγάρι παίρνει διαζύγιο το 1957, ενώ έναν χρόνο μετά η Ίνγκριντ παντρεύεται τον θεατρικό ιμπρεσάριο Λαρς Σμιτ, ο οποίος έχει και δικό του νησί στη Σουηδία. Μένουν μαζί μέχρι και το 1975. Η Ίνγκριντ μπορεί να ήταν ένα κορίτσι που είχε χάσει τους δικούς της από νωρίς, αλλά δεν έπαψε ποτέ να έχει στόχους και όνειρα. Γι’ αυτό και τα ακολούθησε πιστά. «Δεν απαιτώ πολλά, απλά τα θέλω όλα» συνήθιζε να λέει. Το 1973 διαγνώστηκε με καρκίνο του μαστού, γεγονός στο οποίο δεν επέτρεψε να επηρεάσει τη δουλειά της. Το 1982 έκανε την τελευταία της ταινία όπου πρωταγωνιστούσε ως Golda Meir («A Woman Called Golda») και πέθανε λίγους μήνες αργότερα στην ηλικία των 67 ετών.

bergman