του Γιάννη Παναγόπουλου //

Πίστη, αφοσίωση, αγάπη για τη μουσική. Αν δεν το δεις έτσι δεν κάνεις “σωστό” φεστιβάλ. Εδώ δεν υπάρχουν “αλλιώς”, δεν υπάρχουν “ίσως”. Οι άνθρωποι που τρέχουν το φεστιβάλ “Jazz + Πράξεις” γνωρίζουν τι θέλουν από τη μουσική. Παρακολουθούν τον σφυγμό της. Προτείνουν φρέσκους ήχους. Το φετινό καλοκαίρι η μουσική τους γιορτή ενηλικιώνεται. Θα γίνει 18 ετών. Την Πέμπτη 6, την Παρασκευή 7 και το Σάββατο 8 Ιουνίου 2019 ο χώρος του Αίθριου του Παλαιού Δημοτικού Νοσοκομείου θα “φιλοξενήσει” ήχους βιρτουόζων μουσικών που έχουν τάξει την τέχνη τους στην τζαζ “ελευθερία”.

•Πάμε με τα βασικά. Η τζαζ γιορτή της Πάτρας, μια από τις σημαντικότερες μουσικές εκδηλώσεις στην Ελλάδα. Θα φιλοξενήσει 10 μουσικούς υψηλού καλλιτεχνικού διαμετρήματος από την Ελλάδα και 6 διάσημους καλλιτέχνες από το εξωτερικό.

Κυριάκος Σφέτσας
Κυριάκος Σφέτσας

Ανοίγοντας τη βεντάλια των επιρροών τους συναντάμε την κλασική τζαζ, τον αυτοσχεδιασμό με παραδοσιακές επιρροές, την bebop και τον ευρωπαϊκό ατμοσφαιρικό τζαζ λυρισμό και την τζαζ διαμαρτυρία. Το “Jazz+Πράξεις” θα ανοίξει με τη συναυλία του κορυφαίου συνθέτη Κυριάκου Σφέτσα και της ορχήστρας GFO (Greek Fusion Orchestra) την Πέμπτη 6 Ιουνίου. Την επόμενη βραδιά έχουμε την επί σκηνής συνύπαρξη του διάσημου σαξοφωνίστα, συνθέτη, λογοτέχνη Gilad Atzmon με ένα από τα σημαντικότερα ελληνικά τζαζ σχήματά τους Next Step Quartet. Την τρίτη και τελευταία βραδιά του φεστιβάλ – Σάββατο 8 Ιουνίου – το φεστιβάλ παρουσιάζει την αποκλειστική, και για πρώτη φορά, εμφάνιση στην Ελλάδα ενός από τα πιο μεγάλα και καυτά ονόματα της παγκόσμιας τζαζ σκηνής, του Mathias Eick Quintet.

Gilad Atzmon

Ο Gilad Atzmon είναι γνώριμος στην ελληνική τζαζ σκηνή. Ο διάσημος Βρετανός, γεννημένος στο Τελ Αβίβ, σαξοφωνίστας, συνθέτης, συγγραφέας και ακτιβιστής έχει επισκεφθεί τη χώρα μας επανειλημμένως. Έχει συνεργαστεί με Έλληνες μουσικούς και στη σκηνή του φεστιβάλ θ’ ανέβει με το Ελληνικό Next Step Quartet. Ο Gilad Atzmon γεννήθηκε στο Ισραήλ το 1963 και σπούδασε σύνθεση και τζαζ στο Rubin Academy of Music στην Ιερουσαλήμ. Παίζει όλα τα είδη σαξόφωνου αλλά πειραματίζεται και με το κλαρίνο, τον ζουρνά, το φλάουτο. Το άλμπουμ του «Exile» επιλέχθηκε από το BBC ως ο καλύτερος τζαζ δίσκος της χρονιάς (2003). Ο Τζον Λιούις της Guardian τον περιγράφει ως τον “πιο δυναμικό άντρα στη βρετανική τζαζ σκηνή”. Ο Atzmon περιοδεύει συχνά ανά τον κόσμο. Οι μουσικές του δουλειές συχνά εξερευνούν πολιτικά ζητήματα και μουσικές της Μέσης Ανατολής. Ως μέλος των Blockheads έχει συνεργαστεί δισκογραφικά με τους Ίαν Ντιούρι, Ρόμπι Γουίλιαμς, Σινίντ Ο’Κόννορ και Πολ ΜακΚάρτνει. O Αtzmon έχει αναπτύξει ποικίλη αντιπολεμική δράση. Τα μυθιστορήματά του «Guide To The Perplexed» και «My One And Only Love» έχουν μεταφραστεί σε 24 γλώσσες. Υπηρέτησε στον ισραηλινό στρατό, πολέμησε στις αρχές της δεκαετίας του ’80 στον πόλεμο με τον Λίβανο. Εκεί, μέσα στα χαλάσματα και τα χαρακώματα, μετεστράφη η συνείδησή του νιώθοντας ο ίδιος ναζί κατακτητής στα μάτια των Παλαιστίνιων προσφύγων που ζουν στους καταυλισμούς. Ο Atzmon μάς μίλησε για την επερχόμενη επίσκεψή του στην Ελλάδα. Τη σύμπραξή του με Έλληνες μουσικούς και το νόημα που βρίσκει στην τζαζ.

-Στο φεστιβάλ της Πάτρας θα σας συνοδέψει ελληνική μπάντα. Πώς προέκυψε η συνεργασία σας;

Είναι σαν η Αθήνα να έχει γίνει δεύτερο σπίτι μου αυτό το διάστημα. Θέλω να μάθω τη μουσική σας. Θέλω να μάθω τη γλώσσα σας. Ο καλύτερος τρόπος να τα καταφέρω είναι συνεργαζόμενος με μουσικά σας “αστέρια”.

-Έθνικ ή World μουσική; Ποιος από τους δύο όρους ακούγεται στα δικά σας αυτιά περισσότερο σωστός;

Πιστέψτε με, ποτέ δεν κοίταξα προς το μέρος της μουσικής ορθότητας. Πάντα όμως ερευνούσα την ομορφιά της μουσικής. Τα ονόματα, οι τίτλοι, οι ετικέτες είναι εφευρήματα της μουσικής βιομηχανίας. Και χαίρομαι που πια έχουμε ελευθερωθεί από αυτό. Η μουσική βιομηχανία σβήνει. Στη συναυλία μας θα παίξουμε τραγούδια και μελωδίες που το ίδιο το κοινό θα δώσει όνομα στον ήχο που ανήκουν.

-Η ζωή σας έχει πολιτικό στίγμα. Η σχέση σας με τη μουσική εντάσσεται σ’ εκείνο;

Η μουσική είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την ομορφιά. Για την πολιτική έχω άλλη άποψη. Σε όλη μου την πορεία προσπαθώ να πω με τον δικό μου τρόπο πως οι άνθρωποι πρέπει να είναι σωστά ενημερωμένοι για όσα συμβαίνουν γύρω τους. Και θεωρώ πως η τζαζ τα καταφέρνει περίφημα σε αυτό με τον τρόπο της. Η τζαζ υπάρχει και εξελίσσεται γιατί δίνει έννοια και υπόσταση στην ομορφιά, την ελευθερία που πρέπει να την περιβάλλει. Η τέχνη μου δεν είναι πολιτική. Ξεκάθαρα όμως αντιστέκεται σε συγκεκριμένες πολιτικές λογικές.

Mathias Eick

Ο Mathias Eick είναι Νορβηγός τζαζ μουσικός, διάσημος από τις κυκλοφορίες του στην ετικέτα της δισκογραφικής εταιρείας τζαζ ECM Records, η οποία φέτος συμπληρώνει 50 χρόνια λαμπρής δημιουργικής πορείας μεσουρανώντας στο παγκόσμιο δισκογραφικό στερέωμα. Kύριο όργανό του είναι η τρομπέτα, αλλά παίζει και κοντραμπάσο, βιμπράφωνο, πιάνο και κιθάρα. Έχει ηχογραφήσει για περισσότερα από 100 άλμπουμ. Έχει συνεργαστεί με πολλά συγκροτήματα και κορυφαίους και μουσικούς όπως Τσικ Κορία, Pat Metheny, Μανού Κατσέ, Lars Danielsson, το δημοφιλές jazz-ambient-rock συγκρότημα Jaga Jazzist, την εκλεκτή ψυχεδελική ροκ μπάντα Motorpsycho και πολλούς άλλους. Ο Mathias Eick απάντησε ερωτήσεις μας με τον δικό του τρόπο.

-Το τελευταίο σας άλμπουμ “Ravensburg” κυκλοφόρησε από την ECM. Δισκογραφική εταιρεία που φέτος γιορτάζει τα 50α γενέθλιά της. Τι αντιπροσωπεύει η ECM για την ευρωπαϊκή σκηνή της τζαζ;

Είχε πάντα έναν εξαιρετικό ήχο τόσο στην ποιότητα, στους μουσικούς όσο και στην παραγωγή της. Ήταν και εξακολουθεί να είναι μια καταπληκτική εταιρεία προβολής σπουδαίας μουσικής.

-Ο τίτλος “Ravensburg” είναι ομώνυμος με το όνομα της πόλης που ζει η γιαγιά σας. Εκτός από τη σχέση που έχετε με τη γιαγιά σας, την τιμή που της κάνετε, μπορείτε να μας δώσετε τον δεύτερο καλύτερο λόγο που ονομάσατε το τελευταίο σας άλμπουμ έτσι;

Είναι τίτλος που δημιουργεί περισσότερα ερωτήματα και σκέψεις από το αν για παράδειγμα το ονόμαζα «Οικογένεια». Είναι μια πολύ καλή μεταφορά, να φτιάχνεις μουσική από τα κομμάτια ενός παζλ.

-Λατρεύω τους τίτλους των τραγουδιών του άλμπουμ σας. Είναι μονοσύλλαβοι. “Φίλοι”, “Οικογένεια”, “Γονείς” είναι μερικοί από αυτούς. Γιατί αυτό;

Έτσι είναι, επειδή έχω κάποιους πολύ στενούς φίλους. Αλλά επίσης με τα χρόνια έχω χάσει κάποιους φίλους και το τραγούδι αντανακλά τα συναισθήματα που συνδέονται και με τα δύο.

-Μπορείτε να θυμηθείτε πότε ήρθατε σε επαφή με την τζαζ;

Γεννήθηκα σε μια οικογένεια γεμάτη τζαζ μουσική, ο πατέρας μου έπαιζε σε μια swing jazz μπάντα. Σχεδόν κάθε Σαββατοκύριακο τον ακολουθούσα στις συναυλίες και μάλιστα άκουγα τζαζ όταν πηγαίναμε αλλά και όταν επιστρέφαμε από αυτές. Θυμάμαι από τότε που ήμουν περίπου 3 χρονών, παντού μουσική όλη την ώρα.

-Μου φαίνεται ότι σήμερα οι σημαντικότεροι καλλιτέχνες της τζαζ σκηνής είναι Σκανδιναβοί. Κάνω λάθος;

Αλήθεια δεν ξέρω, αλλά θα έλεγα ότι ένα μεγάλο μέρος από αυτό που ακούτε ως καινοτόμο στα ευρωπαϊκά jazz festivals προέρχεται από τη Σκανδιναβία. Το γιατί, όμως, συμβαίνει αυτό που λέτε, αν τελικά συμβαίνει, δεν το γνωρίζουμε.

-Ποιο μέρος του μουσικού σας οράματος αντιπροσωπεύει η συνεργασία σας με τη Jaga Jazzist;

Έμαθα πολλά κατά τη διάρκεια των ετών μου με την μπάντα Jaga Jazzist και υποθέτω ότι ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα ήταν η επαγγελματική πλευρά της, ότι πρέπει να διεισδύσεις στις συνθέσεις και να την παίρνεις όσο σοβαρά όσο και τη ζωή σου.

Τζαζ+Πράξεις 2019

Πέμπτη 6 Ιουνίου, ώρα 21.30

Κυριάκος Σφέτσας – Greek Fusion Orchestra

Παρασκευή 7 Ιουνίου, ώρα 21.30

Gilad Atzmon & Next Step Quartet

Σάββατο 8 Ιουνίου, ώρα 21.30

Mathias Eick Quintet

Αποκλειστική εμφάνιση στο «Jazz+Πράξεις 2019». Για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Με την υποστήριξη της Νορβηγικής Πρεσβείας

Τιμές εισιτηρίων

10 ευρώ ανά βραδιά

22 ευρώ (ενιαίο και για τις τρεις βραδιές)

Σε περίπτωση κακών καιρικών συνθηκών ο εναλλακτικός χώρος διεξαγωγής των συναυλιών θα είναι η αίθουσα «Αίγλη» στη Veso Mare.

πηγή: fileleftheros.gr