“Χαίρομαι τα τοπία που κατανοούνται εύκολα. Όπως η τέλεια κουρεμένη χλόη σ’ έναν περιποιημένο κήπο.” – Ζοάν Μιρό.

 Από τον καμβά του ξεπήδησε μια έντονη αγάπη για την παιδικότητα και μια εκδήλωση της καταλανικής υπερηφάνειας. Τα υπογεγραμμένα εικονογραφημένα σημάδια, οι βιομορφικές μορφές, τα γεωμετρικά σχήματα και τα αφηρημένα και ημι-αφηρημένα αντικείμενα βοήθησαν να ενημερώσουν τους πάντες γύρω από την πορεία που αυτός ο σύνθετος καλλιτέχνης ακολουθούσε. Το ριζοσπαστικό, εφευρετικό του στυλ συνέβαλε αποφασιστικά στο ταξίδι της πρωτοπορίας του 20ου αιώνα, αρχικά προς την πρόσθεση και στη συνέχεια την πλήρη αφαίρεση.

Ζοάν Μιρό – May 1968 (1973) – Fundació Joan Miró Barcelona

 

Μιρό. Ένας από τους μεγαλύτερους εκφραστές της σύγχρονης τέχνης με ένα οπτικό λεξιλόγιο αναμφισβήτητα δικό του.

Μέσα από τη δική του εξερεύνηση που εμπνεύστηκε από το σουρεαλισμό, ο Μιρό εφηύρε ένα νέο είδος εικονογραφικού χώρου στο οποίο τα προσεκτικά τεκμηριωμένα αντικείμενα που ξεπηδούν αυστηρά από τη φαντασία του καλλιτέχνη αντιτίθενται στις βασικές, αναγνωρίσιμες μορφές. Η χρήση του εσωτερικού συναισθήματος τον οδήγησε στην αφηρημένη έκφραση που έγινε μεγάλη επιρροή στους αφηρημένους εξπρεσιονιστές. Η τέχνη του δεν εγκαταστάθηκε ποτέ σε πλήρη αντικειμενικότητα. Αντίθετα, αφιέρωσε την καριέρα του στην εξερεύνηση διαφόρων μέσων με τα οποία αποδομούνταν τα παραδοσιακά μοτίβα.

Ζοάν Μιρό – The Sun (1949)  – Fundació Joan Miró Barcelona

Ο Μιρό εξισορρόπησε το είδος του αυθορμητισμού και του αυτοματισμού που ενθάρρυναν οι Σουρεαλιστές. Με σχολαστικό σχεδιασμό και απόδοση η δουλειά του απέφερε τελικά έργα αυστηρής ακρίβειας που είναι αντιπροσωπευτικά στο είδος τους παρά το σημαντικό επίπεδο αφαίρεσης τους.

Ζοάν Μιρό – Figure in front of the sun (1968) – Fundació Joan Miró Barcelona

Ο Μιρό εργάστηκε συχνά με περιορισμένη παλέτα, όμως τα χρώματα που χρησιμοποίησε ήταν τολμηρά και εκφραστικά. Οι χρωματικές εξερευνήσεις του, οι οποίες τόνισαν το δυναμικό των πεδίων αδιευκρίνιστου χρώματος ανταποκρίνονταν το ένα στο άλλο. 

Ο Μιρό ήταν ένας σύγχρονος επαναστάτης που αρνήθηκε να περιοριστεί στην οπτική εξερεύνηση με ένα μόνο μέσο. Ενώ διερεύνησε ορισμένα θέματα όπως αυτή της σχέσης Μητέρας και του Παιδιού επανειλημμένα καθόλη τη διάρκεια της μακράς του σταδιοδρομίας, ο καλλιτεχνικός του πλουραλισμός εκδηλώθηκε, εκτός της ζωγραφικής, και σε άλλα μέσα όπως η γλυπτική ή κεραμική, συχνά επιτυγχάνοντας εκπληκτικά και διαφορετικά αποτελέσματα.

Ζοάν Μιρό – Man and woman in front of a pile of excrement (1935) -Fundació Joan Miró Barcelona

•Ο Ζοάν Μιρό γεννήθηκε στη Βαρκελώνη στις 20 Απριλίου 1893 και έφυγε από τη ζωή στη Πάλμα ντε Μαγιόρκα στις 25 Δεκεμβρίου 1983.