Η κατασκευή του JR έχει κάτι από τη φρεσκάδα της καλλιτεχνικής φωτογραφίας και την ένταση της αμεσότητας που διακρίνει το γκραφίτι. Αυτός ο Γάλλος που φορά καπέλα, έχει μούσι τριών ημερών, θυμίζει μποέμ τουρίστα σε νησί των Κυκλάδων ίσως έφτιαξε το καλλιτεχνικό έργο της χρονιάς. Το παρουσίασε πριν 6 μέρες. Είναι ένας ενός έτους μπέμπης που φαντάζει ψηλότερος από το τείχος των συνόρων ανάμεσα στο Μεξικό και τις Η.Π.Α. Η δημιουργία του JR ξεπερνά το φράγμα της καλλιτεχνικής παρέμβασης. Είναι ένα σαρκαστικό πολιτικό σχόλιο ενάντια στην ακατέργαστη ξενοφοβία του προέδρου Τραμπ.

Η εγκατάσταση του JR στήθηκε από την πλευρά του Μεξικού, στο φινάλε της μικρής συνοριακής πόλης Tecate.

Ο μπέμπης είναι μελαχρινός και το βλέμμα του λάμπει περιέργεια. Τα χέρια του θυμίζουν την κίνηση που έχει κάθε παιδί ενός έτους όταν αγκαλιάζει τη μητέρα του. Το ύψος του έργου είναι 21 μέτρα. Είναι ευδιάκριτο και κατανοητό κυρίως από την Αμερικάνική πλευρά των συνόρων.

Ο JR εξηγεί την ιδέα του: “Υπάρχουν άνθρωποι που ονειρεύονται φανταστικούς τόπους. Εγώ ονειρεύομαι τοίχους”.

-Το τάιμινγκ εγκατάστασης του έργου ήρθε σε απόλυτα ειρωνική αρμονία με την απόφαση της διοίκησης των Η.Π.Α. να αποσύρει το άρθρο για την παιδική μετακίνηση από άλλες χώρες στις Η.Π.Α. Το πρόγραμμα είχε εφαρμοστεί στη διάρκεια της διακυβέρνησης από τον πρόεδρο Ομπάμα.

-Ο JR δηλώνει: “Σκέφτομαι αν αυτό το παιδί ανησυχεί γι’ αυτά που συμβαίνουν. Είναι μόνο ενός έτους. Σε αυτή την ηλικία δεν βλέπεις σύνορα. Δεν μπορείς να γνωρίζεις ποια μεριά του κόσμου είναι καλύτερη. Για μένα η μετανάστευση δεν θα σταματήσει ποτέ. Όταν κάποιοι χτίζουν τοίχος κάποιοι άλλοι θα σκάβουν τούνελ. Η ιστορία της ανθρωπότητας είναι γεμάτη μετακινήσεις. Εννοείται πως όλα αυτά πρέπει να γίνονται με ασφάλεια”.

Ο JR

Τα σύνορα Η.Π.Α. – Μεξικού, από τη στιγμή που ο πρόεδρος Τραμπ έβαλε το σχέδιό του ενάντια στη μετανάστευση, μοιάζουν σαν καμβάς που ετερόκλητοι καλλιτέχνες δημιουργούν έντονα έργα. Στην Τιχουάνα η καλλιτεχνική κολεκτίβα Chim Pom έχτισε ένα δεντρόσπιτο που το ονόμασε “Κέντρο επισκεπτών Η.Π.Α.”. Ο Αμερικανός φωτογράφος Ρίτσαρντ Μισρά και ο Μεξικάνος μουσικός Γκιγέρμο Γκαλίνο ένωσαν τις δυνάμεις τους φτιάχνοντας αντικείμενα που αφήνουν οι μετανάστες πίσω τους όταν αλλάζουν πατρίδα. Και ο οσκαρικός σκηνοθέτης Alejandro G. Iñárritu οργάνωσε την έκθεση με τίτλο “Carne Y Arena” (σ.σ. Κρέας και Αρένα) όπου παρουσιάζει, χρησιμοποιώντας την εικονική πραγματικότητα, το ταξίδι ανθρώπων που περνούν παράνομα σύνορα. Η έκθεσή του παρουσιάζεται στο Λος Άντζελες.