O Καρλ Λάγκερφελντ θα μείνει στην μνήμη μας μόνο ως εμπνευσμένος μόδιστρος; Έφυγε από τη ζωή στις 19 Φεβρουαρίου 2019. Ο Λάγκερφελντ γεννήθηκε για να επιβάλλει κανόνες. Γεννήθηκε για να δημιουργεί τάσεις, να σκηνοθετεί το εκκεντρικό.

Ο Λάγκερφελντ θεωρούσε πάντα πως δεν είχε την αριστοκρατική καταγωγή που έπρεπε να έχει. Ο πατέρας του ήταν μόνο ένας μεσοαστός που διατηρούσε μονάδα παραγωγής γάλακτος σε προάστιο του Αμβούργου. Είχε οικονομική άνεση. Αλλά αυτό ήταν τόσο λίγο για τον εξαιρετικά φιλόδοξο Καρλ. Η καταγωγή του δεν ήταν βασιλική. Η οικογένειά του δεν διατηρούσε πύργο και στρατιά υπηρετικού προσωπικού. Ο Καρλ γνώριζε πως η τέχνη θα μπορούσε να του χορηγήσει την αθανασία που πάντα επιθυμούσε. Κάθε του προσδοκία ήταν τόσο συγκεντρωμένη στην παράγωγή και ικανοποίηση καπριτσιών του. Ο Καρλ ήταν βαθιά ανταγωνιστικός. Εντελώς συγκεντρωμένος στη συλλογή δύναμης και… στην επινόηση εχθρών. Η σχέση του με τον κορυφαίο της γαλλικής μόδα Υβ Σεν Λορέν δεν ήταν ποτέ ήρεμη. Ο ένας θεωρούσε πως έκλεβε τον αέρα που ανέπνεε ο άλλος.

Ο Κάρλ Λέγκερφελντ την περίοδο που σχεδιάζε ρούχα για τον οίκο Chloé – φωτο. Image: Jean-Régis Roustan / Roger-Viollet

Το 1952 ο Καρλ Λάγκερφελντ βρέθηκε στο Παρίσι. Και αυτό έγινε μετά από παρότρυνση της μητέρας του. Στην πόλη του φωτός ο Καρλ βρήκε χώρο να εξελίξει το ταλέντο του. Εκείνη την περίοδο μοιράστηκε, αναγκαστικά, το βραβείο Woolmark με τον Σεν Λορέν. Ήταν η αρχή μιας σχέσης που θα μεταβάλλονταν σε αντιπαλότητα. Ο Σεν Λορέν έσκιζε, θεωρήθηκε σύμβολο της γαλλικής φινέτσας, όμως ο Καρλ σε κρεσέντο κακίας δήλωνε πως η δουλειά του συναδέλφου του ήταν “πολύ επαρχιακή, πολύ πενιχρή, εντελώς ουδέτερη”.

Ο Λάγκερφελντ στις αρχές της δεκαετίας του 1980 ανέλαβε την τύχη της Σανέλ. Αυτή η φωτογραφία είναι από τα παρασκήνια της πρώτης πασαρέλας, του πρώτου σόου του οίκου μόδας που κυριολεκτικά ανάστησε φωτο. Pierre Guillaud / AFP

Ο Καρλ ήθελε πάντα να προκαλεί. Μιλούσε τη γλώσσα της επικοινωνίας άπταιστα. Το 1962 σχεδίασε τις μικρότερες φούστες που είχαν ποτέ παρουσιαστεί σε πασαρέλες για τον Jean Patou. Λίγο αργότερα, στην εποχή των χίπις, απαίτησε από μοντέλο να περπατήσει στην πασαρέλα ντυμένη με μόνο ένα φτερό στην περιοχή του εφηβαίου.

Ο Καρλ Λάγκερφελντ το 1983. Φωτο – Getty Images

Ο Καρλ ανέλαβε κύριος σχεδιαστής στον Οίκο Σανέλ το 1983. Ήταν μια επιλογή γεμάτη ρίσκο για τον ίδιο. Ο μόνος κερδοφόρος τομέας της Σανέλ ήταν τα αρώματά της. Δοκίμασε να αναβιώσει το εκλεπτυσμένο στιλ του οίκου και τα κατάφερε. Μια νέα γραμμή αξεσουάρ με προμετωπίδα τις τσάντες κατάφεραν να στρέψουν ξανά το ενδιαφέρον του κοινού σε ένα όνομα που έμοιαζε εγκλωβισμένο στο παρελθόν του.

1954 η χρονιά που ο Καρλ Λάγκερφελντ έπρεπε να μοιραστεί βραβείο με τον Σεν Λορέν. Φωτο. Getty Images

Ο Λάγκερφελντ ήταν μαέστρος στη δημιουργία εννοιών. Δικό του όραμα ήταν η δημιουργία των σούπερ μόντελς στο φινάλε της δεκαετίας του 1980. Η τάξη των Κλόντια Σιφερ, Λίντα Εβαντζελίστα, Κρίστι Τέρλνινγκτον δεν ήταν απλά μοντέλα. Έγιναν ηρωίδες λαϊκής κατανάλωσης. Ο Λάγκερφελντ σκηνοθέτησε μια εποχή. Ο Οίκος που είχε αναλάβει τις τύχες του, τα μοντέλα, ακόμα και εκείνο το κοινό που δεν μπορούσε ν’ αγοράσει ούτε ένα μανίκι από τις ολόσωμες πρετ α πορτέ δημιουργίες του, ζούσε για να παρακολουθεί εκείνον και τη μανία του για δύναμη.

Στην εποχή των σούπερ – μόντελς. Φωτο – Getty Images

Δίψα για προβολή
Πολλοί διάσημοι σχεδιαστές μόδας απλώς εμφανίζονται δημόσια όταν έχουν να παρουσιάσουν νέα δουλειά. Ο Καρλ Λάγκερφελντ δεν λούφαρε από τη δημοσιότητα ποτέ. Οι θησαυροί του σπιτιού του φωτογραφίζονταν ξανά και ξανά απλά και μόνο για επουλωθεί έστω και στιγμιαία η ανάγκη του για προβολή. Παρά τη λάμψη που διεκδικούσε και έμοιαζε να απολαμβάνει, ο διάσημος σχεδιαστής μόδας δεν ήταν παρά ένας μοναχικός άνθρωπος. Η μοναδική μακροχρόνια σχέση του ήταν με τον φιλόδοξο Γάλλο αριστοκράτη Jacques de Bascher που αργότερα έμαθε πως τον απατούσε με τον μεγαλύτερο εχθρό του, Σεν Λορέν.

O Καρλ Λάγκερφελντ το 2000 φωτο. Toru Yamanaka / AFP

Μετά τον θάνατο του de Bascher το 1989 ο Λάγκερφελντ δήλωνε πως δεν είχε ανθρώπινα συναισθήματα.

“Έχω μια αδελφή στην Αμερική. Έχω να τη δω πάνω από 40 χρόνια. Τα παιδιά της δεν μου έστειλαν ούτε μια κάρτα Χριστουγέννων” παραπονιόταν τα τελευταία χρόνια της ζωής του ο εκκεντρικός σχεδιαστής μόδας.

•Ζω σ’ ένα θέατρο, με τις κουρτίνες της σκηνής κλειστές χωρίς κοινό. Είμαι σαν μια καρικατούρα του εαυτού μου. Για μένα το καρναβάλι της Βενετίας διαρκεί όλο τον χρόνο. Δεν έχω τίποτα να πω. Πραγματικά προσπαθώ να σιγουρευτώ ότι δεν θα με θυμάμαι” δήλωσε ο σχεδιαστής τον Δεκέμβριο του 2018, προσπαθώντας να κατευνάσει τις φήμες ότι γράφει τα απομνημονεύματά του.

Η τελευταία φορά που φωτογραφήθηκε δημόσια. Φωτο. Angela Weiss / AFP

 

πηγές: https://www.crfashionbook.com & https://fashionunited.uk