Του Γιάννη Παναγόπουλου //

Οργανίστας. Σπάνιος οργανίστας. Ταλαντούχος οργανίστας. Υπέροχος πιανίστας. Μετρημένος άνθρωπος. Ανοιχτόκαρδος άνθρωπος. Δεν είναι απαραίτητο να έχεις κάνει την ελληνική τζαζ σκηνή «σπίτι» σου για να γνωρίζεις τον Γιώργο Κοντραφούρη. Κάνω λάθος; Ο, για τους φίλους, Φούρης έχει νέο άλμπουμ. Τα «Στοιχειωμένα Ποιήματα» έρχονται σχεδόν 10 χρόνια μετά το «The Storyteller» το οποίο για πολλούς ήταν το καλύτερο πιάνο-άλμπουμ του μέχρι τότε. Το νέο για την αφεντιά του όμως δεν τελειώνει εδώ. Έξι από τα δεκατρία τραγούδια του νέου άλμπουμ περιλαμβάνουν απαγγελία ποιημάτων του, που απαγγέλλει ο Αλκίνοος Ιωαννίδης, και είχε γράψει σε νεαρή ηλικία. Ο Φούρης είναι ό,τι πιο δραστήριο έχει να προτείνει η ελληνική τζαζ στο σύμπαν της μουσικής. Λέκτορας (πιάνο – τζαζ) στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο. Λίντερ στο Baby Trio, σχήμα που δημιούργησε για να  εμφανίζεται με τους φοιτητές του, αυτός ο υπέροχος άνθρωπος της μουσικής μοιάζει να απολαμβάνει κάθε στιγμή της ζωής του εντός και εκτός μουσικής. Τέχνη το λες αυτό, έτσι δεν είναι;

-Τι νέο υπάρχει στο νέο άλμπουμ σου; 

-Κατ’ αρχάς η μίξη λόγου και μουσικής και συγκεκριμένα του δικού μου γραπτού λόγου. Η χρήση live electronics εντελώς αυτοσχεδιαστικά μαζί με τα ακουστικά όργανα. Επίσης, η εγγραφή του άλμπουμ χωρίς καμία πρόβα, με αποτέλεσμα τον αυθορμητισμό και τη φρεσκάδα των μουσικών ιδεών.
– Υπήρξε κάποια στιγμή που η ποίηση “κόντεψε” να σε κερδίσει από τη μουσική;

-Όχι ποτέ, απλώς είμαι λάτρης του έμμετρου λόγου.

-Γιατί ο Αλκίνοος Ιωαννίδης ήταν ο κατάλληλος να απαγγείλει τα ποιήματα σου;

-Γιατί είναι φίλος μου και τον εκτιμώ πολύ σαν καλλιτέχνη. Νομίζω ότι έχει μια ιδιαίτερη σχέση με τον λόγο και τη μουσική, καθώς και ο ίδιος είναι εξαιρετικός τραγουδοποιός. Δεν το συζητάμε, το θεωρώ τιμή που δέχτηκε να μοιραστεί αυτή την πλευρά μου.

 

-Ξέχωρα από τον ηλεκτρισμό η μεγαλύτερη διαφορά στην λογική παιξίματος ανάμεσα στο πιάνο και το ηλεκτρικό όργανο ποια είναι; 

-Ότι δεν έχει καμία σημασία το δάχτυλο, δηλαδή το όργανο δεν είναι touch sensitive και γι’ αυτό χρειάζονται άλλα μέσα, όπως ο χρόνος κι οι δυναμικές για την έκφραση. Παρ’ όλα αυτά τα όργανα στη μεγαλύτερή τους έννοια είναι μέσο και δεν είναι ο σκοπός.

-Πώς πέρασες το 2016; Τι είναι εκείνο που συνέβη στη διάρκεια της χρονιάς και δεν θα ξεχάσεις εύκολα; 

-Το ότι άρχισα να μένω πιο πολύ στην Κέρκυρα, που είναι μία εξαιρετική βάση για τον χαμό που γίνεται στην Αθήνα. Νομίζω ότι αυτό είναι ένα πράγμα που δεν είχα ξανακάνει ποτέ.

-Σήμερα συνεχίζεις να γράφεις ποίηση;

-Όχι πλέον, παρ’ όλα αυτά διαβάζω πιο πολύ από ποτέ.

-Τι είναι ποίηση; 

Είναι η αποτύπωση της κάθε χρονικής στιγμής με έμμετρο λόγο ή όχι.

-Κάποτε μου είχες πει πως κάθε λάιβ για σένα είναι μυσταγωγία. Πως το ζεις από τη στιγμή που ξεκινά η μέρα που θα εμφανιστείς στη σκηνή, όχι όταν η συναυλία σου ξεκινά. Αυτή η συνήθεια παραμένει ενεργή ως σήμερα; 

-Παραμένει ενεργή πιο πολύ σήμερα παρά πριν. Ειδικά με το Baby Trio που παίζω συνέχεια με νέους μουσικούς κάθε live είναι μια ολόκληρη αποστολή. Απ’ το κουβάλημα των οργάνων μέχρι το παίξιμο. Και αυτό το ενδιαφέρον δεν θα ήθελα να το χάσω ποτέ.

kontrafouris-piano-photo-2-email

-Γιατί αποφάσισες να μελοποιήσεις σήμερα και όχι, για παράδειγμα, πριν 10 χρόνια; 

-Γιατί τώρα νομίζω πως δημιουργήθηκε η ιδέα του άλμπουμ, η ιδέα της χρήσης του λόγου και της μουσικής καθώς και η σκέψη ότι ο Αλκίνοος θα μπορούσε να τα απαγγείλει.

-Πότε θα δώσεις το πρώτο λάιβ της νέας χρονιάς; 

-Γι’ αυτόν τον δίσκο, τα “Στοιχειωμένα ποιήματα”, ελπίζω να ξεκινήσω το Φεβρουάριο. Οι ημερομηνίες θα ανακοινωθούν σύντομα.

«Στοιχειωμένα Ποιήματα» / «Haunted Poems»    

Γιώργος Κοντραφούρης

Συμμετέχουν:

  • Αλκίνοος Ιωαννίδης – απαγγελία
  • Πέτρος Κλαμπάνης – Κοντραμπάσο
  • Αλέξανδρος-Δράκος Κτιστάκης – Τύμπανα
  • Άγγελος Πολυχρόνου – Κρουστά

vol_01_02