Υπάρχει μια παράσταση που οι ηθοποιοί της “ρίχνουν” το εγώ τους. Δεν είναι απλώς πως πρέπει να συζήσουν στη σκηνή με μη επαγγελματίες. Είναι πως την μοιράζονται με μαθητές ειδικών δεξιοτήτων του Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου Ελευσίνας. Η «ΛΟΥΙΖΕΤTΑ: Το καμαρίνι μιας επανάστασης» της Έλλης Παπακωνσταντίνου,  θα παρουσιαστεί στις 22-25 Ιουνίου 2017 στο Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας. Η παράσταση έχει περιπατητικό χαρακτήρα. Αποτελεί συμπαραγωγή του Φεστιβάλ Αθηνών με την Ελευσίνα 2021 Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, και επιστέγασμα μιας ευρύτερης συνεργασίας της ομάδας ODC Ensemble με το Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο Ελευσίνας, στο πλαίσιο του προγράμματος Europe Grand Central.
Οι ηθοποιοί της παράστασης μάς περιέγραψαν με το δικό τους λόγο όσα αισθάνονται για τους συνεργάτες τους “μαθητές ειδικών δεξιοτήτων”, την πόλη που θα φιλοξενήσει την παράσταση τους, την ανάγκη για επιστροφή στους διατυπωμένους όρους του ανθρωπισμού.

-Δουλεύετε, συνεργάζεστε, για την παράσταση, με παιδιά ειδικών ικανοτήτων. Φαντάζομαι πως οι κανόνες επικοινωνίας αλλάζουν όταν συμβαίνει αυτό. Τι γεύση σας αφήνει το γεγονός;

Αναστασία Κατσιναβάκη

-Κι όμως οι κανόνες δεν αλλάζουν. Κανείς δεν είναι η νόρμα και, ανάλογα με τη ροπή του, ο καθένας διεκδικεί το χώρο στον οποίο μέσα θέλει να εκφραστεί. Με τον ίδιο τρόπο μπαίνουν τα όρια και με τον ίδιο τρόπο σπάνε.

Αντώνης Πριμηκύρης

-Δουλεύοντας με τα παιδιά συνειδητοποιεί κανείς πως δεν υπάρχουν ειδικές ικανότητες αλλά τρόποι και συμπεριφορές με τους οποίους δεν είμαστε εξοικειωμένοι. Η αναζήτηση και η σύνθεση από κοινού ενός κώδικα επικοινωνίας αποτέλεσε βασικό στοιχείο της όλης διαδικασίας. Αυτή η από κοινού σύνθεση κάτω από δύσκολες συνθήκες, θα έλεγα πως ήταν ένα μεγάλο μάθημα για εμένα όχι μόνο σαν ηθοποιό αλλά και σαν άνθρωπο σε μια εποχή που την χαρακτηρίζει ο φόβος για το άγνωστο και οι μονόλογοι..

Δάφνη Μαρκάκη

-Κι όμως δεν αλλάζουν στ`αλήθεια. Γενικά δε νομίζω ότι οι κώδικες επικοινωνίας μεταξύ των πλασμάτων διαφοροποιούνται. Φτάνει ν’ ακούς, ν’ αγγίζεις, να συναισθάνεσαι και να συνυπάρχεις ειρηνικά.

Adrian Frieling

-Όταν πας για πρώτη φορά σε αυτά τα παιδιά, έχεις την προκατάληψη ότι πρέπει να είσαι πολύ προσεκτικός, ότι πρέπει να αλλάξεις τους κανόνες επικοινωνίας σου. Γρήγορα καταλαβαίνεις ότι δεν χρειάζονται όλα αυτά.  Είναι εντάξει να έχεις προκαταλήψεις άλλα πρέπει να είσαι έτοιμος να τις αφήσεις.

Ρόζα Προδρόμου

Είναι μια ευκαιρία για να ανοίξει κανείς σε τρόπους επικοινωνίας με μεγαλύτερη ειλικρίνεια και γενναιοδωρία. Ένα άνοιγμα στο ανοίκειο, που τελικά μας επιστρέφει σε κάτι βαθιά οικείο.

Άλκηστις Πολυχρόνη

-Όχι, δεν αλλάζουν Ιδιαίτερα. Αν ξεπεράσεις ο ίδιος τις όποιες ενοχές και προκαταλήψεις κουβαλάς, συνειδητοποιείς οτι δεν χρειάζεται να κάνεις κάτι διαφορετικό. Το μόνο που αλλάζει είναι το πόσο απλόχερα σου προσφέρουν την αγάπη τους. Συναίσθημα χωρίς φραγμούς.

Θοδωρής Μαρκάκης

-Η διαδικασία αυτού του ταξιδιού είναι μόνο χαρά κ συγκίνηση για αυτή τη συνάντηση με τα παιδιά από την Ελευσίνα. Εξάλλου, αυτό που συντελείται κ θα παρουσιαστεί στις 22-25 Ιούνη εγώ προσωπικά το αντιμετωπίζω ως ένα συμβάν. Θα μπορούσε να είναι μια μορφή εξέγερσης μιάς κ η παράσταση παίρνει την μορφή μίας ανοιχτής διαδικασίας, ενός διαλόγου. Αυτό ναι, είναι κάτι διαφορετικό.

Νεφέλη Μαρκάκη

Η συνεργασία με αυτά τα παιδιά είναι ένα πραγματικό δώρο. Εγώ είμαι η βιολίστρια της παράστασης και πέρασα περισσότερο χρόνο με την μπάντα και τους τραγουδιστές του ειδικού σχολείου Ελευσίνας. Η επικοινωνία ήταν καρδιακή με τα παιδιά και οι ώρες των προβών απόλυτα απολαυστικές. Ηρθα σε επαφή με πλάσματα απόλυτα αθώα και καλλιτεχνικά με καθαρή ψυχή, χιούμορ ατάκες απανωτές… Η συνεργασία μας άψογη και η αγάπη τους για τη μουσική δέκα φορές πιο δυνατή και παθιασμένη .

 

 

-Μπορείς να περιγράψεις την πιο συγκινητική στιγμή που έχει κρατήσει η μνήμη σου από τις πρόβες συνεργαζόμενη με τα παραπάνω παιδιά;

Αναστασία Κατσιναβάκη

Τις Αγκαλιές.

Αντώνης Πριμηκύρης

Με αφορμή τη συγκεκριμένη ερώτηση θα επιλέξω να αναφέρω πως κατά τη διάρκεια της συνεργασίας με τα παιδιά περισσότερες ήταν οι αφορμές που με σόκαραν παρά αυτές που με συγκίνησαν. Με σόκαρε η άγνοιά μου, η ελλιπής παιδεία μου, οι συνθήκες διαβίωσης και εκπαίδευσης κάποιων συνανθρώπων μου, το τι θεωρείται φυσιολογικό/ κανονικό και τι όχι, και πολλά άλλα. Η συγκίνηση έρχεται μετά..

Δάφνη Μαρκάκη

Για να συγκινηθείς πρέπει να ξεκινήσεις από την αίσθηση ότι τα παιδιά κάνουν κάτι απρόσμενο, κάτι που κανείς δεν πίστευε πως θα κατάφερναν… Τα παιδιά όμως ήταν από την πρώτη στιγμή αφοσιωμένα και συντονισμένα στο ίδιο μήκος κύματος, με όλους τους υπόλοιπους συντελεστές. Το συγκινητικό θα είναι να καταφέρουμε να δονήσουμε όλοι μαζί, εσάς που θα έρθετε.
Adrian Frieling

Οχι. Να έχει ο καθένας θεατής που βλέπει αυτή την παράσταση, τις δικές του συγκινητικές στιγμές.

Ρόζα Προδρόμου

Οι συγκινητικές στιγμές προσφέρονται απλόχερα εφόσον είναι κανείς ανοιχτός. Δεν θα ήθελα να απομονώσω κάποια, αν και ομολογώ ότι οι μουσικές στιγμές με αγγίζουν με τρόπους απρόβλεπτους.

Άλκηστις Πολυχρόνη

Η χαρά των παιδιών όταν μάθανε οτι θα υπάρχουν πορτοκαλάδες στις πρόβες στην Ελευσίνα.
Οι πορτοκαλάδες βέβαια ποτέ δεν ήρθαν… Να ’ναι καλα η κυρία στο κυλικείο και οι συντελεστές που κερνάνε!!

Θοδωρής Σκυφτούλης

Η διαδρομή μέχρι τη συνάντηση με τα παιδιά κάθε φορά που βρισκόμασταν για πρόβα στο σχολείο. Κάθε συνάντηση ήταν μια γιορτή, ένα πανηγύρι μιας άλλης προοπτικής. Ενός άλλου κόσμου. Αυτή η γιορτή θα μπορούσε να συνεχίζεται αέναα..

-Ζούμε μια εποχή που η δημοκρατία χάνει έδαφος. Που η συγκέντρωση της δύναμης των λίγων είναι διαρκής. Ποια είναι η σύνδεση του παρόντος με την εποχή που διαδραματίζεται το έργο σας;

Αναστασία Κατσιναβάκη

-Ελευθερία, Ισότητα, Αδερφοσύνη. Τα προτάγματα της Γαλλικής Επανάστασης φαντάζουν σήμερα περισσότερο κατακτημένα απ’ ό,τι 230 χρόνια πριν. Πόσο όμως έχουμε επαναπαυθεί στις λέξεις και στην επίπλαστη ασφάλεια που μας παρέχουν οι “κατακτήσεις” του δυτικού πολιτισμού;

Δάφνη Μαρκάκη

-Υπάρχει μια φράση από τη Γαλλική Εθνοσυνέλευση του 1793: “Όχι άλλοι φόνοι στο όνομα της Δημοκρατίας”. Πού ακριβώς, σ `αυτό το μακελειό που ζούμε σήμερα, δεν κουμπώνει αυτη η φράση;

Adrian Frieling

Ένα παράδειγμα: Το σχολείο αυτό δεν έχει μόνο παιδιά με ειδικές ικανότητες. Και η ομάδα των παιδιών που συμμετέχει στην παράσταση είναι “mixed”. Όταν ένα αγόρι από τα παιδιά χωρίς ειδικές ικανότητες, δεν ήθελε να εμφανίζεται μαζί με τα άλλα παιδιά πάνω στην σκηνή, και επέμενε, αποφασίζαμε να μην συμμετέχει πια αυτό το αγόρι.  Πρέπει να αγωνιζόμαστε για τις αξίες μας, να ζούμε το παράδειγμα!

Ρόζα Προδρόμου

Ποια είναι η σχέση μας σήμερα με τη Δημοκρατία; Ποια είναι η σχέση μας με τα τότε κατακτημένα Δικαιώματα του Πολίτη; Τα θεωρούμε δεδομένα; Μας αφορά να διεκδικήσουμε τη θέση μας ως κοινωνικά και πολιτικά όντα σήμερα; Σημαίνουν κάτι για μας σήμερα οι λέξεις Ελευθερία, Ισότητα, Αδερφοσύνη; Τι θέση έχει η Επανάσταση σήμερα στη ζωή μας ;

Άλκηστις Πολυχρόνη

Η Γαλλική Επανάσταση σηματοδοτεί την εδραίωση της Αστικής Δημοκρατίας και του Καπιταλισμού. Σήμερα ζούμε στην εποχή της πλήρους κατάρρευσης όλων των υποτιθέμενων αξιών αυτού του συστήματος. Αν η Γαλλική Επανάσταση ήταν το ξεκίνημα ενός νέου τρόπου ζωής, νομίζω σήμερα βρισκόμαστε στο τέλος. Το τι καινούργιο θα γεννηθεί είναι το ζητούμενο.

Θοδωρής Σκυφτούλης

Η φράση «χάνει έδαφος η δημοκρατία» είναι πολύ ευγενικό σε σχέση με το σήμερα. Σας προτρέπω να διαβάσουν όλοι την διακήρυξη των δικαιωμάτων του Ανθρώπου και του Πολίτη για να καταλάβουμε πόσα χιλίομετρα μακριά βρισκόμαστε από το 1789..

Έλλη Παπακωνσταντίνου η σκηνοθέτης της παράστασης

 

-Τι είναι η Ελευσίνα για την Αθήνα;

Αναστασία Κατσιναβάκη

Είναι ο αρχαίος μυθικός τόπος των χθονιώτερων μυστηρίων. Εξ ου και τα διυλιστήρια. Εξωπραγματικά όμορφος και υπερβατικός.

Δάφνη Μαρκάκη

Το μέρος όπου γυρνώντας απ` τις διακοπές σου, κλείνεις τα παράθυρα του αυτοκινήτου για να μην μπει μέσα η βρώμα απ`τη μολυσμένη θάλασσα. Πόσο κρίμα, ε;

Αdrian Frieling

…μόνο ένα πέρασμα στον δρόμο για την Κόρινθο… = μεγάλο λάθος!

Ρόζα Προδρόμου

Ένας τόπος που κρατά τη μνήμη του ιερού παρά τη βεβήλωση που έχει υποστεί.

Άλκηστις Πολυχρόνη

Το κρυμμένο της εξώγαμο παιδί.

Θοδωρής Σκυφτούλης

Η Αγέλαστος Πέτρα
ίνφο – ΛΟΥΙΖΕΤTΑ: Το καμαρίνι μιας επανάστασης

-Η Λουιζέττα (όπως αποκαλούσε χαϊδευτικά την καρμανιόλα ο Μαρά) της Έλλης Παπακωνσταντίνου διαδραματίζεται στο Παλαιό Ελαιουργείο της Ελευσίνας, όπου παρακολουθούμε τα γυρίσματα μιας ταινίας με θέμα την αστική δημοκρατία και τη Γαλλική Επανάσταση. Τι συμβαίνει, όμως, στα διαλείμματα των γυρισμάτων; Πώς σχετίζεται ο σημερινός άνθρωπος με το τρίπτυχο «ελευθερία-ισότητα-αδερφοσύνη»; Στην παράσταση ακούγονται κείμενα των Ζαν Πωλ Μαρά, Ραούλ Βανεγκέμ, Ζαν Ζακ Ρουσσώ, Γκυ Ντεμπόρ, Χάινερ Μίλλερ, αποσπάσματα από την Μαχαμπαράτα, τη Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και του Πολίτη του 1789 κ.ά.
Μεγάλος πρωταγωνιστής όμως είναι οι μαθητές με ειδικές δεξιότητες του Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου Ελευσίνας, που συνεργάζονται με ηθοποιούς, μουσικούς και εικαστικούς.
Η παράσταση θα έχει περιπατητικό χαρακτήρα, ενώ αποτελεί συμπαραγωγή του Φεστιβάλ Αθηνών με την Ελευσίνα 2021 Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, και επιστέγασμα μιας ευρύτερης συνεργασίας της ομάδας ODC Ensemble με το Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο Ελευσίνας, στο πλαίσιο του προγράμματος Europe Grand Central.

 

22-25 Ιουνίου 2017
Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας

Κείμενο – Σκηνοθεσία: Έλλη Παπακωνσταντίνου
Μουσική: Τηλέμαχος Μούσας
Δραματουργική συνεργασία: Στέλλα Ράπτη, Φιλήμων Πατσάκης
Βίντεο: Παντελής Μάκκας
Xορογραφία: Αθανασία Κανελλοπούλου
Σκηνικά – Κοστούμια: Τέλης Καρανάνος, Αλεξάνδρα Σιάφκου
Φωτισμοί: Ολυμπία Μυτιληναίου
Βοηθός σκηνοθέτη: Αναστασία Κατσιναβάκη
Παίζουν: Adrian Frieling, Αναστασία Κατσιναβάκη, Δάφνη Μαρκάκη, Αντώνης Πριμηκύρης, Άλκηστις Πολυχρόνη, Ρόζα Προδρόμου, Θοδωρής Σκυφτούλης, καθώς και εθελοντές, εκπαιδευτικό προσωπικό και μαθητές του Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου Ελευσίνας
Μουσικός επί σκηνής: Νεφέλη Μαρκάκη
Συμμετέχει ως τραγουδίστρια: Νάσια Γκόφα
*Photos by Alex Kat

Συμπαραγωγή: Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου και Ελευσίνα 2021 Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

22-25 Ιουνίου 2017
Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας
21:00

Τιμές εισιτηρίων

​Κανονικό: 15€
Φοιτητικό: 10€
ΑΜΕΑ: 5€
Ανέργων: 5€