Η φύση δεν δημιουργεί έργα τέχνης. Εμείς και η ικανότητα ερμηνείας, μια ιδιορρυθμία του ανθρώπινου μυαλού, είναι που μας κάνει να βλέπουμε την τέχνη” Μαν Ραίη

Η καριέρα του ντανταϊστή, κυρίως, φωτογράφου, Μαν Ραίη, διακρίνεται κυρίως για την επιτυχία της τόσο στις Ηνωμένες Πολιτείες όσο και στην Ευρώπη.

Πρώτα ωρίμασε στο κέντρο του αμερικανικού μοντερνισμού στη δεκαετία του 1910. Έκανε σπίτι του το Παρίσι τη δεκαετία του 1920 και τη δεκαετία του 1930 και στη δεκαετία του 1940 διέσχισε τον Ατλαντικό για μια ακόμη φορά, περνώντας περιόδους στη Νέα Υόρκη και το Χόλιγουντ.

Glass Tears | 1932

Πέρα από τη φωτογραφία η τέχνη του επεκτάθηκε στη ζωγραφική, τη γλυπτική, την παραγωγή ταινιών, την ποίηση. Στη μακρά καριέρα του δούλεψε σε στυλ που επηρεάστηκαν από τον κυβισμό, τον φουτουρισμό, το νταντά και τον σουρεαλισμό.

Ingre’s Violin | 1924

Επίσης, με επιτυχία πλοηγούσε τους κόσμους της εμπορικής και καλλιτεχνικής τέχνης. Καθόλου τυχαία διακρίθηκε και ως φωτογράφος μόδας.

Ο Μαν Ραίη πρωτίστως θεωρούσε τον εαυτό του ζωγράφο. Παρ’ όλα αυτά έμεινε στην ιστορία για τις φωτογραφίες του από τα χρόνια του Μεσοπολέμου, ιδιαίτερα για τις εικόνες που τις ονόμαζε «Rayographs».

Shakespearean Equation | 1948

•Παρόλο που ωρίμασε ως αφηρημένος ζωγράφος, ο Μαν Ραίη τελικά αγνόησε την παραδοσιακή ζωγραφική. Και χρησιμοποίησε ποικίλες τεχνικές ζωγραφικής πάνω στις εικόνες του. Ο Ντανταϊσμός και ο Σουρεαλισμός, που υποστήριζαν πως η ιδέα που υπάρχει πίσω από ένα έργο τέχνης είναι σημαντικότερη από το ίδιο το έργο, ενθάρρυναν την καλλιτεχνική του στάση

Pray | 1930

Για τον Μαν Ραίη η φωτογραφία συχνά λειτουργούσε στο χάσμα μεταξύ τέχνης και ζωής. Το έργο του ως εμπορικού φωτογράφου τον ενθάρρυνε να δημιουργήσει εκτυπώσεις προσεκτικά σύνθετες αλλά ποτέ δεν θα φιλοδοξούσε να είναι ένας φωτογράφος τέχνης.

•Ο Μαν Ραίη γεννήθηκε στις 27 Αυγούστου 1890 στη Φιλαδέλφεια των Η.Π.Α. και έφυγε από τη ζωή στις 18 Νοεμβρίου 1976 στο Παρίσι

 

με πληροφορίες από: manray.net