Γιάννης Παναγόπουλος //

Και έρχεται η διάλεκτος του σώματος. Εκείνη που οριοθετεί “διάλογο” σε πραγματικό χρόνο στον χώρο. Η ομάδα χορού και ακροβασίας “κι όμΩς κινείται” παρουσιάζει την παράσταση με τίτλο «Μάστερ και Μαργαρίτα» βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του σατιρικού συγγραφέα Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ. Στο έργο η σχέση καλού – κακού επαναπροσδιορίζεται. Η ηθική γίνεται ανήθικη. Ο διάβολος αποκτά διαστάσεις απο μηχανής θεού. Η παράσταση της ομάδας “κι όμΩς κινείται” που παρουσιάζεται στο Θέατρο Ροές γράφει τη δική της πορεία επιτυχίας στην Αθήνα. Πήρε παράταση λόγω μεγάλης προσέλευσης του κοινού. Η Χριστίνα Σουγιουλτζή, μέλος της ομάδας, μας απάντησε ερωτήσεις γύρω από την παράσταση που έστησαν στις Ροές, την παρουσία του διαβόλου στο έργο και φυσικά για τον συγγραφέα, Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ, έναν από τους ικανότερους σατιρικούς συγγραφείς της ρωσικής λογοτεχνίας στον εικοστό αιώνα.

-O Μπουλγκάκοφ εκτός των άλλων έχει σατιρίσει τις παρασκηνιακές ίντριγκες εντός του θεατρικού κόσμου. Έχει σατιρίσει τον κρατισμό. Έχει παρουσιάσει την ματαιότητα της ειλικρίνειας σε έναν κόσμο που η υποκρισία περισσεύει. Στη δική σας παράσταση αυτά τα στοιχεία υπάρχουν; Αναδεικνύονται;

Επιλέξαμε να φέρουμε στη σκηνή μια οικοδομική σκαλωσιά, τόσο ώς αναφορά στον κονστρουκτιβισμό (ρώσικη πρωτοπορία), καλλιτεχνικό ρεύμα της εποχής που δοκίμασε να επανορίσει τον ρόλο του καλλιτέχνη και της τέχνης γενικότερα, τόσο και ως σύμβολο μιας εποχής που πίστεψε στην ανοικοδόμηση ενός νέου κόσμου. Ενός κόσμου ολοκαίνουριου, ουτοπικού. Αυτός ο κόσμος, άρχισε να οικοδομείται την επόμενη μέρα της Οκτωβριανής επανάστασης. Πολύ λίγα χρόνια μετά, όλα είχαν γκρεμιστεί. Όσοι επέζησαν του καθεστώτος, δηλαδή δεν δολοφονήθηκαν, δεν εξορίστηκαν, δεν αυτοκτόνησαν και δε μετανάστευσαν, αυτοί φιμώθηκαν ή μεταλλάχτηκαν, ντύθηκαν ρόλους θύτη και θύματος, σ’ ένα σύμπαν παράλογο. Δεν είχαν πια τίποτα να περιμένουν.
Μέσα στη διαρκεια της δόμησης και αποδόμησης της σκαλωσιάς, συμβαίνει ο χορός της ομάδας. Όχι, δεν είναι καθόλου εύκολο να “χορογραφηθεί” ένα τέτοιο έργο. Δεν το προσπαθήσαμε καν. Δεν έχουμε τα μέσα. Είναι άλλη γλώσσα. Αν, όμως, κάποιος έχει διαβάσει το βιβλίο, νομίζω, εύκολα θα ανακαλύψει τις αναφορές.

-Γιατί διαλέξατε να ερμηνεύσετε Μπουλγκάκοφ σήμερα;

Tο υπερφυσικό μέσα στην καθημερινότητα. Η έκπληξη για τον κόσμο και τα φαινόμενα. Τι θαυμάζουμε στην παιδική ματιά; Αν βγάλουμε το στοιχείο του υπερφυσικού και της μαγείας, η ζωή φτάνει να γίνει ένα χρονικό διάστημα επιβίωσης, μέχρι να έρθει ο θάνατος. Η λειτουργία της τέχνης εξ αρχής, νομίζω, ήταν να ανοίξει χώρο να φανερωθούν δυνάμεις και περιοχές έξω από την κανονικότητα, το σύνηθες, το γενικά αποδεκτό. Πώς νοηματοδοτούμε την εμπειρία; Επίσης για τον λυρισμό του, τόσο στον τρόπο που εκφράζεται ο έρωτας, στον ορισμό του ερωτεύσιμου προσώπου, στην ομορφιά της ύπαρξης, του κόσμου, στην πίστη, ακόμα και στην άφεση, τη συγχώρεση ή μη, τη δικαίωση ή το χαμό. Και για το χιούμορ του. Ο Μπουλγκάκοφ απαντά στην απελπισία με χιούμορ. Μεγαλειώδες, αξιοθαύμαστο αντανακλαστικό.

-Η ζωή δε γνωρίζει ούτε καλό, ούτε κακό, ούτε τη δικαιοσύνη σαν μέτρο ηθικότητας. Η ανάγκη είναι η μεγαλύτερη και η πιο σωστή από όλες τις ηθικότητες. Οι ηθικότητες προσαρμόζονται με τις ανάγκες στο πέρασμα του χρόνου;

Ανάγκη: αυτό που επιβάλλεται από τη φύση των πραγμάτων, οτιδήποτε δεν μπορεί κανείς να αποφύγει.
Ηθική: το σύνολο των θεσμοθετημένων κανόνων μιας κοινωνίας που καθορίζουν τη συμπεριφορά των ατόμων με βάση το κοινωνικά αποδεκτό, το καλό και το κακό.
Στο πεδίο του έρωτα και γενικότερα των παθών γίνονται μεγάλες κόντρες μεταξύ αυτού που θεωρείται κοινωνικά σωστό και της προσωπικής ανάγκης. Άπειρα τα μυθιστορήματα.
Στο πεδίο επίσης της υπακοής και της συμμόρφωσης με τους κοινωνικούς κανόνες και ιδιαίτερα με αυτούς που επιβάλλει η κοινωνική διαστρωμάτωση, κόντρα στην ελευθερία, την αξιοπρέπεια και πολλές φορές την ίδια την ύπαρξη, η ηθική συγκρούεται βάρβαρα με την προσωπική ανάγκη.
Άπειρες οι επαναστάσεις.

-Οι παραστάσεις σας πήραν παράταση. Αυτό τι σημαίνει για εσάς;

Μεγάλη χαρά, ειλικρινά.

-Στην παράστασή σας ο διάβολος είναι κάτι σαν από μηχανής θεός;

Ακριβώς έτσι, έρχεται κουρασμένος να θεραπεύσει την απογοήτευση, με μια ισχυρή δόση δικαιοσύνης και να διασώσει έναν μεγάλο έρωτα.

Η ομάδα χορού και ακροβασίας κι όμΩς κινείται
παρουσιάζει την παράσταση με τίτλο «Μάστερ και Μαργαρίτα»,
και λόγω της μεγάλης προσέλευσης του κοινού

ανακοινώνει νέες παραστάσεις τις Τρίτες 12, 19 και 26 Φεβρουαρίου
και Δευτέρα 4 και Τρίτη 5 Μαρτίου, στις 21.00 μ.μ.
στο θέατρο ΡΟΕΣ, Ιάκχου 16 στο Γκάζι.

τιμές εισιτηρίων:

12€ γενική είσοδος, 10€ φοιτητικό, 8€ ανέργων.