«Η ζωγραφική δεν είναι για μένα ούτε διακοσμητική διασκέδαση ούτε πλαστική εφεύρεση της αισθησιακής πραγματικότητας. Πρέπει να είναι εφεύρεση, ανακάλυψη, αποκάλυψη» –  Μαξ Ερνστ

Ο Μαξ Ερνστ, που γεννήθηκε στη Γερμανία, ήταν ένας προβοκάτορας, ένας συγκλονιστικός και πρωτοποριακός καλλιτέχνης που βασάνισε το ασυνείδητό του παράγοντας ονειρικές εικόνες που δημιουργούσαν ψεύτικες κοινωνικές συμβάσεις.

Στη διάρκεια της καριέρας του ο Ερνστ εμφανίστηκε βαθιά τραυματισμένος και εξαιρετικά επικριτικός για τη δυτική κουλτούρα. Αυτά τα χρεωμένα συναισθήματα τροφοδοτούσαν άμεσα το όραμα του σύγχρονου κόσμου ως παράλογο. Ήταν μια ιδέα που κατέληξε να γίνει η βάση του έργου του. Το καλλιτεχνικό όραμα του Ερνστ διακρίνονται έντονα στοιχεία ντανταϊσμού και σουρεαλισμού. Ο Ερνστ ήταν πρωτοπόρος και των δύο κινημάτων.

Ο Ερνστ πέρασε ο μεγάλο μέρος της ζωής του στη Γαλλία. Και κατά τη διάρκεια του Β ‘Παγκοσμίου Πολέμου χαρακτηρίστηκε ως «εχθρικός αλλοδαπός». Η κυβέρνηση των Ηνωμένων Πολιτειών του χρέωσε την ίδια ετικέτα όταν έφτασε στις Η.Π.Α. ως πρόσφυγας. Ο Ερνστ αφιέρωσε μεγάλο μέρος του χρόνου του στο να παίζει σκάκι. Το λάτρευε, το θεωρούσε μορφή τέχνης. Η δουλειά του με το ασυνείδητο, τον κοινωνικό σχολιασμό του και ο ευρύς πειραματισμός τόσο στο θέμα όσο και στην τεχνική παραμένουν ως σήμερα επιρροή για πολλούς καλλιτέχνες.

•Ο Μαξ Ερνστ επιτέθηκε στις συμβάσεις και τις παραδόσεις της τέχνης, έχοντας παράλληλα πλήρη γνώση της ευρωπαϊκής ιστορίας της τέχνης. Αμφισβήτησε την ιερότητα της τέχνης δημιουργώντας μη αντιπροσωπευτικά έργα χωρίς σαφείς αφηγήσεις διαμορφώνοντας νέα μέσα δημιουργίας έργων τέχνης που θα εξέφραζαν το παρόν του.

Ο Πειρασμός του Αγίου Αντωνίου – 1945 max-ernst

•Στο πλαίσιο του ταξιδιού του στο χώρο της τέχνης ενδιαφέρθηκε βαθιά για εκείνη που παρήγαγαν οι ψυχικά ασθενείς. Το θεωρούσε μέσο πρόσβασης στην πρωταρχική συγκίνηση και την αδέσμευτη δημιουργικότητα.

Μαξ Ερνστ – Οι Βάρβαροι (1937) © 2019 Artists Rights Society (ARS), New York

Ο Ερνστ ήταν ένας από τους πρώτους καλλιτέχνες που εφάρμοζαν τις θεωρίες των ονείρων του Ζίγκμουντ Φρόιντ για να διερευνήσουν τη βαθιά ψυχή τους, την πηγή της δημιουργικότητάς τους.

Μαξ Ερνστ – Το Κόκκινο Δάσος (1970)

Ενδιαφερόμενος για τον εντοπισμό της προέλευσης της δικής του δημιουργικότητας, ο Ερνστ προσπάθησε να ζωγραφίσει ελεύθερα από την εσωτερική του ψυχή και σε μια προσπάθεια να φτάσει σε μια προ-λεκτική κατάσταση ύπαρξης. Με τον τρόπο αυτό απελευθέρωσε τα πρωταρχικά συναισθήματά του και αποκάλυψε τα προσωπικά του τραύματα, τα οποία στη συνέχεια έγιναν αντικείμενα κολάζ και ζωγραφικής. Αυτή η επιθυμία να ζωγραφίσει από το υποσυνείδητο, γνωστή και ως αυτόματη ζωγραφική, ήταν κεντρική για τα σουρεαλιστικά έργα του και αργότερα θα επηρέαζε τους αφηρημένους εξπρεσιονιστές.

Μαξ Ερνστ – Ο Φυγάς © 2019 Artists Rights Society (ARS), New York / ADAGP, Paris

•Ο Μαξ Ερνστ γεννήθηκε στις 2 Απριλίου 1891 την πόλη Μπριλ και πέθανε την 1η Απριλίου 1976 στο Παρίσι.