Από την Ντέμη Αυλωνίτη //

«Δεν μου αρέσει η λέξη τζαζ. Μην τη λες ‘τζαζ’. Είναι μια φτιαχτή λέξη. Προσπαθείς να βάλεις ετικέτες. Μην αποκαλείς τη μουσική μου τζαζ. Είναι κοινωνική μουσική» έλεγε ο θρυλικός τρομπετίστας Μάιλς Ντέιβις στους δημοσιογράφους. Ενώ προτιμούσε όποιος ήταν να αφηγηθεί την ιστορία του, να είχε και την ανάλογη μαγκιά να το κάνει. Δεν του άρεσαν τα γλυκανάλατα λόγια. Κι επειδή στις 28 Σεπτεμβρίου συμπληρώνονται 25 χρόνια από τον θάνατό του, αξίζει να αναφερθούμε στη δραματική ταινία «Miles Ahead» (διατίθεται ψηφιακά και σε dvd/blu-ray σε ΗΠΑ και Βρετανία), η οποία σκιαγραφεί αυτή την ιδιοφυία της «μαύρης μουσικής», εμπεριέχοντας πραγματικά και φανταστικά γεγονότα.

miles-davis-01Συγκεκριμένα παρακολουθούμε τον ιδιόμορφο χαρακτήρα του Μάιλς, τη σχέση του με τον Ντέιβ Μπρέιντεν (τον ρόλο ερμηνεύει εξαιρετικά ο Γιούαν ΜακΓκρέγκορ), έναν επίμονο κι έπειτα κολλητό του δημοσιογράφο από το περιοδικό Rolling Stone, την εξάρτησή του από τα ναρκωτικά, την αγάπη του για την πυγμαχία, τη ζωγραφική, αλλά και τους κλασικούς συνθέτες (Στραβίνσκι, Σοπέν, Ραβέλ, Ντεμπισί), τον κεραυνοβόλο έρωτα και τον γάμο του με την χορεύτρια Φράνσις Τέιλορ (Emayatzy Corinealdi) και φυσικά την αγάπη του για τη μουσική δημιουργία. Ακούγονται ηχογραφήσεις από διάφορες περιόδους της καριέρας του. Ο Αμερικανός μουσικός και συνθέτης είχε γεννηθεί στις 26 Μαΐου του 1926 στο Ιλινόις, ενώ πέθανε το 1991, στη Σάντα Μόνικα της Καλιφόρνια.

miles aheadΣτον ομώνυμο ρόλο εμφανίζεται ο Don Cheadle, ο οποίος διαπρέπει τόσο ως Μάιλς Ντέιβις όσο και ως σκηνοθέτης του «Miles Ahead», το οποίο είναι ένα άκρως ρεαλιστικό, γρήγορο και ενδιαφέρον φιλμ για να πάρουμε μία γεύση κυρίως για τον χαρακτήρα του Ντέιβις. Αντιλαμβάνεσαι το πάθος και την τρέλα του, ειδικά εκεί που ο ίδιος εξαπολύει ένα επικίνδυνο κυνηγητό προκειμένου να πάρει μία κασέτα με συνθέσεις του, την οποία κάποιοι έκλεψαν μέσα από το σπίτι του κατά τη διάρκεια ενός πάρτι.

Miles Davis home_outside miles ahead4Η ιστορία ξεκινά το διάστημα (1975) που ο Μάιλς είχε πάψει να δημιουργεί («Όταν δημιουργείς τα δικά σου, μεγάλε, ούτε καν ο ουρανός δεν είναι το όριο») και να εμφανίζεται κάπου, καθώς δεν είχε τίποτα άλλο να πει, είχε στερέψει (έπειτα από την κυκλοφορία αμέτρητων άλμπουμ), ενώ αντιμετώπιζε και διάφορα θέματα υγείας. Όμως, μετά από πέντε χρόνια ο διακόπτης γύρισε. Και γιατί επέστρεψε και πάλι; Διότι όπως τον βλέπουμε να λέει στην ταινία, «όταν παραμένεις σιωπηλός, τότε αρχίζουν και πάλι διάφορα πράγματα να περνούν από το μυαλό σου. Έχεις πολλές σκέψεις, οι οποίες πολλές φορές αλληλοσυγκρούονται σαν να είναι σε πόλεμο. Είμαι δίδυμος. Είμαι δύο άτομα έτσι κι αλλιώς. Κάθεσαι μια μέρα και γυρίζει ένας διακόπτης. Και αυτό είναι. Αρχίζεις να παίζεις». Τότε είναι που και ο Ντέιβ Μπρέιντεν χτυπά την πόρτα του Ντέιβις. Για να γράψει την ιστορία της επιστροφής του (με τα νέα για μία νέα ηχογράφηση όπως είχε φτάσει στα αυτιά του).

untitled_shoot-4652.jpg

Η γνωριμία τους είναι επεισοδιακή, με μπουνιές, κυνηγητό και ψέματα (για να σωθεί ο Ντέιβ καθώς βρίσκεται κάποια στιγμή υπό την απειλή του όπλου του Μάιλς επινοεί το ψέμα ότι είναι απεσταλμένος της δισκογραφικής εταιρίας του δεύτερου, δηλαδή της Columbia). Και αυτή η «περιπέτεια» του μαύρου μουσικού με τον «τρελό λευκό» όπως ο ίδιος τον αποκαλεί είναι επίσης από τα πιο ενδιαφέροντα έως και πιο απολαυστικά στοιχεία της ταινίας. Ο πολυτάλαντος Μάιλς χρειάστηκε αρκετό χρόνο για να βρει τον εαυτό του και να αρχίσει να παίζει και πάλι, ενώ έλεγε ότι «αν η μουσική δεν προχωράει είναι απλά νεκρή». Είτε το πρόσωπο που απεικονίζεται στην ταινία αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα, είτε όχι (όπως μία μερίδα ανθρώπων ισχυρίζεται), σίγουρα ήταν απρόβλεπτος και ένας από τους σπουδαιότερους μουσικούς του 20ου αιώνα. Γι’ αυτό και μία ομάδα ανθρώπων εργάζεται σκληρά προκειμένου το σπίτι των παιδικών του χρόνων (Home, House of Miles East St. Louis) να μετατραπεί σύντομα σε μουσείο, αλλά και εκπαιδευτικό χώρο ο οποίος θα εμπνεύσει πολλά νέα παιδιά.

Ένα από τα αμέτρητα ξεχωριστά κομμάτια του είναι και το “Solea”, από το Sketches from Spain: