Της Βασιλίκας Σαριλάκη //

Μια ενδιαφέρουσα συζήτηση που έγινε πριν λίγες μέρες στο κανάλι της Βουλής έριξε αρκετό φως στον τρόπο που χρησιμοποιούν οι Έλληνες τα ΜΜΕ, καθώς και τον τρόπο που «χρησιμοποιούν» τα ΜΜΕ τους Έλληνες..

Στο πλαίσιο της συζήτησης ο Γιώργος Πλειός, καθηγητής στα ΜΜΕ του Καποδιστριακού Παν/μιου και μέλος του ΕΣΡ, επισήμανε ότι σύμφωνα με έρευνες το 80% του ελληνικού κοινού θεωρεί αναξιόπιστη την τηλεόραση ενώ πάνω από 50% θεωρεί αξιόπιστο το διαδίκτυο παρότι εκεί διακινούνται πολλά fake news κι αναξιόπιστες ειδήσεις.

•Η Ελλάδα σε σχετικές μετρήσεις περί ελευθερίας του Τύπου – πρόσθεσε – έφτασε το 2014 στη θέση 97, λίγο πίσω από την Ουγκάντα και φέτος στη θέση 65, ενώ παλαιότερα (το 2007) κατείχε τη θέση 30, δηλαδή είχε ένα καλό επίπεδο.

Η Φανή Κουντούρη, καθηγήτρια Πολιτικής Επιστήμης στο Πάντειο, είπε πως υπάρχει μια ταύτιση της τηλεόρασης και του Τύπου με την Εξουσία και γι’ αυτό το διαδίκτυο κερδίζει έδαφος συνεχώς. Το 68% αναζητά ενημέρωση από το διαδίκτυο και ειδικά εμείς οι Έλληνες από τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης. Με λίγα λόγια οι Έλληνες προτιμούν να ενημερώνονται από το Facebook παρά από θεσμικούς ενημερωτικούς ιστότοπους. Παρ’ ολ’ αυτά το 55% πιστεύει πως διακινούνται fake news στο διαδίκτυο.

Ο τέως πρόεδρος της ΕΣΗΕΑ, Δημήτρης Τρίμης, είπε πως εδώ και πολλά χρόνια υπάρχει αμφισβήτηση των κυρίαρχων μέσων ενημέρωσης και υπογράμμισε την ανάγκη ύπαρξης συμβουλίων δεοντολογίας ώστε να προστατεύεται το κοινό από την παραπληροφόρηση. Υποστήριξε επίσης την ανάγκη αυτορρύθμισης των μέσων ενημέρωσης.

Ο διευθυντής της εφημερίδας «ΕΣΤΙΑ» Μανώλης Κοττάκης υπογράμμισε την εξαρτησιακή σχέση κάποιων εφημερίδων κι εντύπων με τις τράπεζες και την αδυναμία τους –ως εκ τούτου- να έχουν αντικειμενική πληροφόρηση. Είπε επίσης πως ενώ οι εφημερίδες είναι εκείνες που παράγουν το βασικό ειδησεογραφικό περιεχόμενο και θέτουν την καθημερινή ατζέντα της ενημέρωσης αδυνατούν να κεφαλαιοποιήσουν την δύναμή τους γιατί τους κλέβουν τις ειδήσεις τα διαδικτυακά sites.

Ο Γιώργος Πλειός προσέθεσε πως η ιδιομορφία του διαδικτύου είναι πως ο χαρακτήρας της ενημέρωσης που ασκεί είναι ο σχολιασμός. «Η διαδικτυακή ενημέρωση είναι σχολιαστική και γι’ αυτόν τον λόγο είναι και ψυχαγωγική και προπαγανδιστική ενώ λειτουργεί ταυτοχρόνως ως η γέφυρα για κάτι άλλο. Αποτελεί δλδ ένα έναυσμα για σερφάρισμα. Αφήνει μια γενική εντύπωση στον κόσμο κι έχει ένα συναισθηματικό βάθος που δημιουργεί το έδαφος για μια ευμετάβλητη γνώμη, εξ ου και τα fake news”. Επισήμανε τέλος πως σήμερα βιώνουμε έναν κατακερματισμό. Δεν υφίσταται πολιτική ή ιδεολογική ολότητα. Υπάρχει επίσης μια παραταξιοποίηση της Επικοινωνίας που επιτείνει την πολιτική πόλωση. Ως εκ τούτου αμφισβητείται η αξιοπιστία των ΜΜΕ.

•Όσον αφορά στα fake news εντόπισε πως ο πυρήνας τους δεν είναι το ψεύδος που εκπροσωπούν αλλά τη στόχευσή τους να ενισχύσουν τις προκαταλήψεις που έχουμε.