Του Παύλου Θ. Κάγιου //

Η Σοφία Κόπολα με την «Αποπλάνηση» μας γυρίζει στο… «όσα παίρνει ο άνεμος» και ο ψηφιακός «Spiderman» δεν καταφέρνει να ρίξει τα δίχτυα του στον αγέραστο «Υπηρέτη» – Ντερκ Μπόγκαρντ.

“Η Αποπλάνηση”

-Σα να βλέπεις την Νικόλ Κίντμαν να παίζει τη Σκάρλετ Ο’ Χάρα- Βίβιαν Λι στο «Όσα παίρνει ο άνεμος» -αν είναι δυνατόν δηλαδή! Κι όμως αυτό συμβαίνει στην «Αποπλάνηση» της Σοφίας Κόπολα που κέρδισε το βραβείο σκηνοθεσίας στο φετινό φεστιβάλ των Καννών. Εκεί που ο δικός μας Γιώργος Λάνθιμος κέρδισε με το ίδιο πρωταγωνιστικό ζευγάρι το βραβείο σεναρίου για την ταινία του «Η δολοφονία του ιερού ελαφιού»!
Το στόρι βασίζεται στο ομώνυμο βιβλίο του Τόμας Κάλιναν και αφηγείται την ιστορία ενός πληγωμένου στρατιώτη (Κόλιν Φάρελ) που κατά τη διάρκεια του Αμερικανικού Εμφύλιου Πολέμου, και συγκεκριμένα το 1864, βρίσκει καταφύγιο, ώσπου να αναρρώσει, σε ένα σχολείο θηλέων οικότροφων στη Βιρτζίνια, όπου τον περιθάλπουν ως ηθικό τους χρέος. Η παρουσία του εκεί, όμως, ξυπνά στα κορίτσια και τις μοναχικές γυναίκες του σχολείου (Νικόλ Κίντμαν, Κίρστεν Ντανστ, Ελ Φάνινγκ), καταπιεσμένα ένστικτα, πάθη και ανάγκες, προκαλώντας μεταξύ τους ανταγωνισμούς και συγκρούσεις που φτάνουν τόσο στα άκρα που δεν …παίρνει άλλο.

Σοφία Κόπολα θέλησε με αυτή την ταινία να πάει στα άκρα τα συναισθήματα με… ιέρειες του φόνου το ασθενές και ευγενές φύλο που πίσω από τις δαντέλες και τα κρινολίνα κοχλάζουν αβυσσαλέα και καταπιεσμένα πάθη. Η ίδια δε Κόπολα, έχει πει για αυτό: «Πάντοτε με ενδιέφερε ο τρόπος που οι γυναίκες αλληλεπιδρούν. Έχω δει πώς μπορεί να αλλάξει η μεταξύ τους δυναμική όταν εμφανίζεται ένας άντρας. Κι αυτή τη φορά πρόκειται για γυναίκες διαφορετικών ηλικιών που αντιδρούν διαφορετικά στην παρουσία του άντρα. »
Και οι ομοιότητες μεταξύ «Αποπλάνησης» και «Όσα παίρνει ο άνεμος» απλώνονται μέχρι και το χώρο γυρίσματος των δύο ταινιών καθώς η ιδιόκτητη έπαυλη που δεσπόζει στη φυτεία Madewood – βρίσκεται δύο ώρες, οδικώς, έξω από τη Νέα Ορλεάνη και γυρίστηκε η ταινία της Κόπολα – είναι ολόιδια με αρχοντικό της Τάρας στο «Όσα παίρνει α άνεμος»!

Σκηνοθεσία: Σοφία Κόπολα
Παίζουν: Νικόλ Κίντμαν, Κόλιν Φάρελ, Κίρστεν Ντανστ, Ελ Φάνινγκ

“Ο πιλότος”

-Πολιτικό θρίλερ που βασίζεται σε αληθινά γεγονότα που συνέβησαν το 1977 στην Αργεντινή, τότε που η χώρα αυτή βρισκόταν υπό την κατοχή μιας σούπερ διεφθαρμένης δικτατορίας. Οι στρατοκράτες αποφασίζουν να εκτελέσουν πολιτικούς κρατουμένους ρίχνοντάς τους στη θάλασσα από πολεμικά αεροσκάφη – ναι, ναι έτσι έγινε κι αυτό αποκαλύφθηκε χρόνια μετά την κατάρρευση της χούντας! Ο Τόμας Κόμπλικ, ο ήρωας της ταινίας, είναι πιλότος σε μία από τις πτήσεις κι όταν συνειδητοποιεί τη μοίρα των επιβατών του βρίσκεται σε ένα από τα πια πιο αγωνιώδη σταυροδρόμια της ζωής του. Καθώς η δικτατορία απλώνει τα πλοκάμια της σε κάθε σπιθαμή της χώρας, ο Κόμπλικ προσπαθεί να κρυφτεί στην άγρια και διεφθαρμένη Αργεντινή.

​Βιογραφικό σκηνοθέτη
Γεννημένος στο Μπουένος Άιρες της Αργεντινής το 1963, ο Σεμπάστιαν Μπόρενζταϊν σπούδασε επιστήμες επικοινωνίας στο Πανεπιστήμιο του Ελ Σαλβαδόρ. Έγραψε και σκηνοθέτησε διάφορες τηλεοπτικές σειρές. Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του «Η αγελάδα που έπεσε από τον ουρανό» (2011) έγινε τεράστια επιτυχία στην Αργεντινή με περισσότερους από 1 εκατομμύριο θεατές.

Σκηνοθεσία: Σεμπάστιαν Μπόρενζταϊν
Παίζουν: Ρικάρντο Νταρίν, Όσκαρ Μαρτίνεζ, Ίνμα Κουέστα

“Spiderman : Η επιστροφή στον τόπο του”

-Αφού όλα γύρω μεταλλάσσονται, έτσι και το σινεμά των μεγάλων μπλοκμπάστερς παραγωγών γίνεται ψηφιακό και κατασκευασμένο όλο σε ηλεκτρονική μορφή που δεν κοστίζει φράγκο και πουλάει μούρη δισεκατομμυρίων!
Ο νεαρός Πήτερ Πάρκερ, μετά το εντυπωσιακό του ντεμπούτο στο Captain America: Εμφύλιος Πόλεμος, εξερευνά τη νέα του ταυτότητα ως υπερήρωας στο Spider-Man: Η Επιστροφή στον Τόπο του (Spider-Man: Homecoming). Ενθουσιασμένος από την εμπειρία του με τους Εκδικητές, ο Πήτερ επιστρέφει στο σπίτι του όπου ζει με την θεία Μέι πάντα κάτω από το άγρυπνο βλέμμα του καινούργιου του μέντορα, Τόνι Σταρκ. Ο Πήτερ προσπαθεί να προσαρμοστεί στη ρουτίνα της ζωής του, αφαιρείται όμως από την ανάγκη του να αποδείξει ότι μπορεί να είναι πολύ περισσότερα από ένας απλός, καθημερινός υπερήρωας. Όταν όμως εμφανίζεται ένας καινούργιος εχθρός, τότε όλα εκείνα που ο Πήτερ θεωρεί σημαντικά μοιάζουν να απειλούνται και μπαίνει στη δράση. Καταλάβατε κάτι; Μη χολοσκάτε, αυτό δεν έχει καμιά σημαία, η δράση και οι συγκρούσεις μεταξύ καλού-κακού ξεχωρίζουν… χονδρικά και η τεχνολογία προχωρημένων ηλεκτρονικών παιχνιδιών έχει τον λόγο…

Σκηνοθεσία: Τζον Γουότς
Παίζουν: Τομ Χόλαντ, Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ, Μαρίζα Τομέι, Ντόναλντ Γκλόβερ.
“Απροσδόκητος έρωτας”

-Από τη δεκαετία του ’80 και τη Νέα Υόρκη του Γούντι Άλεν, η Νταϊάν Κίτον πετάει στο σημερινό Λονδίνο κατά 35 χρόνια μεγαλύτερη, αλλά με το ίδιο παίξιμο και στυλ –ντύσιμο, μπερέδες κ.α.! Κι αυτό για να παρακολουθήσουμε μία τρυφερή ιστορία αγάπης, που άνθισε με τον πιο απρόσμενο τρόπο στο πιο απρόσμενο μέρος, ανάμεσα σε δύο ανθρώπους που όλοι θεωρούσαν αταίριαστους. Η Νταϊάν Κίτον και ο Μπρένταν Γκλίσον ενώνουν τις δυνάμεις τους σε ένα ερμηνευτικό ρετρό.

Μία Αμερικανίδα χήρα θα βρει, απροσδόκητα, την αγάπη στο πρόσωπο ενός άντρα που ζει στο Χάμπστεντ, όταν θα αντιμετωπίσουν μαζί αυτούς που θέλουν να κατεδαφίσουν το σπίτι του. Εμπνευσμένο από μία πραγματική ιστορία, η ταινία «Απροσδόκητος Έρωτας» είναι μία γοητευτική και τρυφερή ιστορία για το πώς η αγάπη μπορεί να βρεθεί στα πιο απρόσμενα μέρη και αποδεικνύει μια για πάντα ότι η ηλικία δεν παίζει κανέναν ρόλο σε ό,τι αφορά στις δεύτερες ευκαιρίες.
Σκηνοθεσία: Τζόελ Χόπκινς
Παίζουν: Νταϊάν Κίτον, Μπρένταν Γκλίσον

“Ο Υπηρέτης”

-«Ο υπηρέτης» βασίζεται σ’ ένα μυθιστόρημα του Ρόμπερτ Μομ, το οποίο όμως διασκεύασε για την οθόνη, στην πρώτη από τις τρεις συνεργασίες που είχε με τον Λόουζι, ο μέγας δραματουργός Χάρολντ Πίντερ, με τον χαρακτηριστικό ελλειπτικό και γεμάτο έμμεσα νοήματα τρόπο του.
Ένας νέος, εργένης και ξεπεσμένος αριστοκράτης αγοράζει ένα σπίτι στο Λονδίνο και προσλαμβάνει έναν υπηρέτη προκειμένου να το περιποιείται. Ο υπηρέτης αφού εδραιώνει τη θέση του στο σπίτι, σιγά σιγά θα αποκτήσει τον έλεγχο στη ζωή του εργοδότη του, θα τον υπονομεύσει και τελικά θα τον οδηγήσει στην καταστροφή…

“Ο υπηρέτης” είναι ένα σφιχτά δομημένο ψυχολογικό φιλμ. Ένα καθηλωτικά γοητευτικό δράμα χαρακτήρων που βασίζει τη δύναμή του στις έξοχες ερμηνείες κορυφαίων ηθοποιών, ιδιαιτέρως του Ντερκ Μπόγκαρντ που εδώ δίνει αβίαστα τον καλύτερο εαυτό του. Αλλά τα εύσημα κερδίζει με το σπαθί της, η λακωνική, αποστασιοποιημένη και προσγειωμένη σκηνοθετική γραμμή του Τζόζεφ Λόουζι, που καταλήγει να υπογράφει εδώ την καλύτερη ταινία της καριέρας του.

Μια ταινία γεμάτη εκπλήξεις και σεναριακές ανατροπές που κρατά το θεατή αποσβολωμένο μέχρι την κορύφωση του τέλους. Αντιστροφή των χαρακτήρων, εθιστικά παιχνίδια εξουσίας, κρυφές αμαρτίες και δράματα είναι μερικά από τα συστατικά μιας καλοδουλεμένης συνταγής που το αποτέλεσμά της «χορταίνει» και τον πιο απαιτητικό θεατή.

Σκηνοθεσία: Τζόζεφ Λόουζι σε σενάριο Χάρολντ Πίντερ
Παίζουν: Ντερκ Μπόγκαρντ, Σάρα Μάιλς και Τζέημς Φόξ

“Η Χάνα και οι αδελφές της”

-Μια από τις καλύτερες ταινίες του Γούντι Άλεν με ηρωίδα τη Χάνα, τη μεγαλύτερη κόρη μιας οικογένειας καλλιτεχνών, που είναι και μια αφοσιωμένη σύζυγος και μητέρα και ταυτόχρονα μια πετυχημένη ηθοποιός. Υποστηρίζοντας με θέρμη τις δύο μικρότερες αδελφές της, αποτελεί το συνδετικό κρίκο μιας οικογένειας που μοιάζει να αντιπαθεί τη σταθερότητα τόσο όσο βασίζεται σ’ αυτήν. Όταν όμως ο ήσυχος κόσμος της Χάνα σαμποτάρεται από αδελφική αντιζηλία, ανακαλύπτει ότι είναι το ίδιο χαμένη όσο οποιοσδήποτε άλλος και πως για να βρει τον εαυτό της θα πρέπει να διαλέξει ανάμεσα στην ανεξαρτησία της και σε μια οικογένεια που δεν μπορεί να αποχωριστεί.

Γούντι Άλεν, ένας από τους πιο παραγωγικούς δημιουργούς της εποχής μας με περισσότερες από 50 ταινίες στο ενεργητικό του, στη «Η Χάνα και οι αδελφές της» την 14η ταινία του που κλείνει 30 Χρόνια από την πρώτη της κυκλοφορία στη μεγάλη οθόνη στην Αμερική και προβάλλεται και πάλι σε επανέκδοση.

Αφού τίμησε στη δεκαετία των ΄70 την κωμωδία, ο Γούντι Άλεν μετά το ΄80 αφιερώνει ταινίες του στις ενδοοικογενειακές σχέσεις και στα προβλήματα που δημιουργούνται από μια σύγχρονη Βαβέλ, που επικρατεί η έλλειψη επικοινωνίας και ανθρώπινης αλλά και ερωτικής επαφής. Ο Άλεν μάς ωθεί στη θέση του ρόλου και προσπαθεί να αντικαταστήσει τη μοναξιά και μοναχικότητα από τη μία, ή τη νεύρωση και το αδιέξοδο από την άλλη, σε μια αναζήτηση για λύση μέσα από την αντίσταση στις καταστάσεις που τα δημιουργούν.

Βρίσκεται πια στην περίοδο που δημιουργεί κομεντί για τα προβλήματα των σχέσεων των δύο φύλων με μια σειρά κορυφαία φιλμ όπως «Ο νευρικός εραστής» (1977), «Μανχάταν» (1979), «Σεξοκωμωδία θερινής νύχτας» (1982) και τη «Χάνα και οι αδελφές της» (1986) που αποτελεί την κορωνίδα όλων αυτών.

Σκηνοθεσία: Γούντι Άλεν
Παίζουν: Γούντι Άλεν, Μία Φάροου, Μάικλ Κέιν, Μπάρμπαρα Χέρσεϊ, Μαξ Φον Σίντοφ, Κάρι Φίσερ, Ντάιαν Γουίστ, Μορίν Ο’Σάλιβαν, Λόιντ Νόλαν κ.α.