Του Παύλου Θ. Κάγιου // 

Άγριες φυλές, δύσπιστοι Δυτικοί, φαρσοκωμωδίες και χαμένα επαναστατικά όνειρα μάς ταξιδεύουν στην πληθώρα των νέων ταινιών…

Τάννα

-Κάπου στο Νότιο Ειρηνικό, η Βάβα, ένα νεαρό κορίτσι μίας από τις τελευταίες παραδοσιακές φυλές στην Τάννα, ερωτεύεται τον εγγονό του αρχηγού, τον Νταΐν. Ο διαφυλετικός πόλεμος κλιμακώνεται και το ζευγάρι προσπαθεί να ξεφύγει, να ζήσει ευτυχισμένο κάπου μακριά, αλλά θα έρθει η στιγμή όπου θα πρέπει να επιλέξουν ανάμεσα σε αυτό που λέει η καρδιά τους και το μέλλον των φυλών τους…

-Φιλμ βασισμένο σε πραγματική ιστορία με πρωταγωνιστές ανθρώπους της φυλής Γιακέλ. Το νησί Τάννα ανήκει στο κράτος Βανουάτου και κατοικήθηκε για πρώτη φορά πριν από 3,000 χρόνια. Ο καπετάνιος Τζέιμς Κουκ ήταν ο πρώτος Ευρωπαίος που επισκέφθηκε την Τάννα το 1774, ενώ ακολούθησαν ιεραπόστολοι τον 19ο αιώνα. Στα μέσα του 20ου αιώνα εμφανίστηκε ένα ισχυρό τοπικό κίνημα που απέρριπτε την αποικιακή παρουσία στο νησί και υποστήριζε σθεναρά την επιστροφή στην παράδοση και την απόρριψη του δυτικού ρουχισμού, των χρημάτων και των σχολείων.

-Παρότι οι ηγέτες συνελήφθησαν, καταδιώχτηκαν κι εξορίστηκαν, το κίνημα εξαπλώθηκε και υπάρχει έως και σήμερα. Η φυλή Γιακέλ έχει απορρίψει τελείως τον μοντέρνο τρόπο ζωής. Έχουν πάρει εσκεμμένα την απόφαση να προστατέψουν τα παλιά. Η Τάννα είναι ένα νησί με 30.000 κατοίκους στα νότια του αρχιπελάγους του Βανουάτου, ανεξαρτητοποιήθηκε από τη Βρετανία και τη Γαλλία το 1980.

Δηλώσεις σκηνοθετών
«Οι ιθαγενείς της φυλής Γιάκελ του νησιού Τάννα στο Βανουάτου, κυνηγούν ακόμη με τόξα και βέλη και φτιάχνουν μόνοι τους τα ρούχα τους από υλικά που βρίσκουν στη ζούγκλα. Η ζωή τους έχει εξαφανιστεί από τους μοντέρνους καιρούς, οι ίδιοι ωστόσο είναι περήφανοι για την κουλτούρα τους (Κάστομ) και θέλουν να τη μοιραστούν με τον υπόλοιπο κόσμο. Για εφτά μήνες ζήσαμε μαζί τους, ανταλλάσσοντας φαγητό, ιστορίες, γέλιο, πόνο και περιπέτειες. Τα παιδιά του Μπέντλι παίζανε με τα δικά τους, μαθαίνοντας τη γλώσσα τους και τον τρόπο ζωής τους. Μια μέρα οι άντρες τραγούδησαν ένα πολύ συγκινητικό τραγούδι για δύο εραστές που τόλμησαν να αψηφήσουν τους αρχαίους νόμους για τους προκαθορισμένους γάμους περίπου είκοσι χρόνια νωρίτερα. Το φιλμ «Τάννα» είναι η μεταφορά αυτού του τραγουδιού στο σινεμά. » λέει ο Μάρτιν Μπάτλερ.

«Η εμπειρία μας με τους ανθρώπους της φυλής Γιακέλ είναι από τις πιο πολύτιμες στη δημιουργική μας ζωή. Μαζί ανοίξαμε ένα παράθυρο σε έναν κόσμο που εξαφανίζεται γρήγορα- έναν κόσμο γεμάτο ελπίδα και δυναμισμό» συμπληρώνει ο Μπέντλι Ντιν.

 

 

Η χαμένη πόλη του Ζ

Ο Βρετανός εξερευνητής Percy Fawcett ταξιδεύει στον Αμαζόνιο το 1906 και ανακαλύπτει αποδείξεις για την ύπαρξη ενός αγνώστου αλλά προχωρημένου πολιτισμού. Σε μία αχαρτογράφητη περιοχή της Βολιβίας, στην καρδιά του τροπικού δάσους, o Percy βρίσκει πολυκαιρισμένα κεραμικά θραύσματα που αποδεικνύουν την ύπαρξη μιας χαμένης πόλης. Όταν επιστρέφει στην Αγγλία και ανακοινώνει τα ευρήματά του για την πόλη που αποκαλεί «H χαμένη πόλη του Ζ», χλευάζεται από τον υπόλοιπο επιστημονικό κύκλο. Έχοντας την αμέριστη συμπαράσταση της δυναμικής συζύγου του αποφασίζει να οργανώσει μία νέα αποστολή, να επιστρέψει στον Αμαζόνιο και να αποδείξει ότι οι ισχυρισμοί του είναι πέρα για πέρα αληθινοί. Στο ταξίδι τον ακολουθεί ο πλούσιος εξερευνητής James Murray. Μαζί θα αντιμετωπίσουν απίστευτες προκλήσεις και τις περιπέτειες τους θα ακολουθήσουν μέσα από τις εφημερίδες της εποχής 40 εκατομμύρια αναγνώστες, μέχρι τη μυστηριώδη εξαφάνιση τους το 1925.
Μία επική ιστορία θάρρους και πάθους από τον Τζέιμς Γκρέι που διασκευάζει το μυθιστόρημα του Ντέιβιντ Γκραν «The Lost City of Z: A Tale of Deadly Obsession in the Amazon».

Σκηνοθεσία: Τζέιμς Γκρέι. Παίζουν: Τσάρλι Χάναμ, Ρόμπερτ Πάτινσον, Σιένα Μίλερ, Τομ Χόλαντ.

 

Πού είσαι σήμερα σύντροφε;

-Ένα κινηματογραφικό ταξίδι στη Νικαράγουα, τη Νότια Αφρική, τη Χιλή, τη Βολιβία, το Λίβανο, τη Γερμανία και τη Φινλανδία για να συναντήσει ξανά τους συντρόφους της κάνει η σκηνοθέτις Κίρσι Λιματένεν με αρχειακό φωτογραφικό υλικό από προσωπικές παλιές φωτογραφίες, επιστολές, καρτ ποστάλ.

Το 1988 η 20χρονη Finn Kirsi Marie Liimatainen πήγε στη Λ.Δ.Γερμανίας για να μελετήσει τον μαρξισμό-λενινισμό στη Διεθνή Ακαδημία Νεολαίας “Wilhelm Pieck”. Οι φοιτητές προέρχονταν από 80 χώρες από όλον τον κόσμο.

Νέοι άνθρωποι ενώνονται ελπίζοντας για έναν καλύτερο κόσμο. Το καλοκαίρι του 1989 το μάθημα τελειώνει και οι μαθητές απλώνονται σε ολόκληρο τον κόσμο. Λίγους μήνες αργότερα το τείχος του Βερολίνου πέφτει … 24 χρόνια αργότερα, η Kirsi Marie Liimatainen ως σκηνοθέτις, ξεκινάει ένα κινηματογραφικό ταξίδι στη Νικαράγουα, τη Νότια Αφρική, τη Χιλή, τη Βολιβία, το Λίβανο, τη Γερμανία και τη Φινλανδία για να συναντήσει ξανά τους συντρόφους της.

-Τι μένει από το όνειρο των πρώην συντρόφων για επανάσταση;

-Εξακολουθούν να αγωνίζονται ή τελικά έχουν πειστεί να είναι με το μέρος των μεγάλων παγκόσμιων εταιρειών και του νεοφιλελευθερισμού;

 

Ο αρχιτσιγκούνης

-Ο Ντάνι Μπουν πρωταγωνιστεί σε μια από τις μεγαλύτερες εμπορικές επιτυχίες της χρονιάς στη Γαλλία υποδυόμενος τον Φρανσουά, έναν εκνευριστικό αρχι- τσιγκούναρο όπου το οποιοδήποτε έξοδο τον πανικοβάλλει κι έχει οργανώσει την καθημερινότητά του έτσι ώστε να μην ξοδεύει ούτε ένα ευρώ παραπάνω απ’ ό,τι χρειάζεται – ακόμη κι όταν πραγματικά το χρειάζεται.

Οι ισορροπίες στην ολιγαρκή του ζωή, όμως, θα ανατραπούν τελείως όταν ερωτευτεί μια γοητευτική γυναίκα αλλά και όταν γνωρίσει την κόρη του, την ύπαρξη της οποίας αγνοούσε μέχρι σήμερα. Ο Φρανσουά αποφασίζει να κρύψει την εμμονή του με τις οικονομίες από τις δύο γυναίκες κι έτσι ξεκινά μια σειρά από ξεκαρδιστικά γεγονότα και γκάφες. Γιατί μπορεί τα ψέματα να είναι βολικά, αλλά μερικές φορές πρέπει να πληρώσεις το τίμημα. Ένα πολύ, πολύ υψηλό τίμημα…

Σκηνοθεσία: Φρεντ Καβαγιέ
Παίζουν: Ντάνι Μπουν, Λοράνς Αρνέ, Νοεμί Σμιτ, Πατρίκ Ριντρμόν, Κριστόφ Κανάρ, Κριστόφ Φαβρ, Καρινά Μαριμόν


Λατίνοι και άθικτοι

-Αργεντινέζικη μαύρη κωμωδία –ρημέικ των «Άθικτων»- με ήρωα τον Φελίπε, έναν οικονομικά ευκατάστατο επιχειρηματία που ύστερα από ένα ατύχημα μένει τετραπληγικός και αναζητά βοηθό για να τον φροντίζει. Παρόλο που ο Φελίπε βλέπει αρκετούς υποψήφιους με τα απαραίτητα προσόντα για τη δουλειά, αποφασίζει να προσλάβει τον Τίτο, που εργάζεται ως βοηθός κηπουρού. Ο Τίτο δεν έχει ούτε τα προσόντα ούτε τις προδιαγραφές για να φροντίζει τον Φελίπε, κάτι που γίνεται αμέσως αντιληπτό από τους ανθρώπους του περιβάλλοντος του Φελίπε, την Βερόνικα και την Υβόνη. Προσπαθούν να τον αποτρέψουν να προσλάβει τον Τιτο, αλλά αυτός εμμένει στην απόφασή του. Ο Τίτο είναι το μόνο άτομο που δεν του φέρεται με οίκτο. Παρά τις δυσκολίες, ο Τίτο ανταποκρίνεται στην αποστολή του και διαρκώς εκπλήσσει τον Φελίπε ενώ τον κάνει να χαμογελάσει ξανά. Σύντομα ο Τίτο βοηθάει τον Φελίπε να βρει ξανά νόημα στη ζωή, απολαμβάνοντας τις μικρές καθημερινές χαρές, κάτι που είχε από καιρό ξεχάσει.

Σκηνοθεσία: Μάρκος Καρνεβάλε
Παίζουν: Όσκαρ Μαρτίνεζ, Ροντρίγκο ντε λα Σέρνα

 

 

89 ΧΡΟΝΙΑ από τη γέννηση του ΤΣΕ

-“Να μετατρέψουμε την καθημερινή ζωή σε μια πυρκαγιά” έλεγε ο Τσε Γκεβάρα και στον κινηματογράφο Αλκυονίς θα γίνει τιμητική εκδήλωση –Τετάρτη 14 Ιουνίου– για τα 89 χρόνια από τη γέννησή του με ελεύθερη είσοδο.

Η εκδήλωση περιλαμβάνει: Κεντρική ομιλία από την κα. Zelmys Maria Dominquez, Πρέσβειρα της Δημοκρατίας της Κούβας στην Ελλάδα.

Χαιρετισμό θα απευθύνουν ο
Fariz Fernandez, Πρέσβης της Μπολιβαριανής Δημοκρατίας της Βενεζουέλας στην Ελλάδα
και ο Martin Donoso Plate, Minister Counselor της Πρεσβείας της Χιλής στην Ελλάδα.

H Ελένη Φιλίνη διαβάζει γράμματα του Τσε στη σύζυγό του ΑΛΕΪΔΑ και στα παιδιά του. O Μπάμπης Ζαφειράτος απαγγέλει – σε μετάφραση δική του – ποιήματα για τον Τσε, για πρώτη φορά στα ελληνικά, των: Ρόκε Ντάλτον, Μάριο Μπενεντέτι, Χούλιο Κορτάσαρ, Πάμπλο δελ Θέρο, Πάμπλο Νερούδα, Νικολάς Γκιγιέν. Και ένα ποίημα του Τσε για τον Φιδέλ.

Οι Αγγελική Κασόλα, Ειρήνη Μελά και Γιάννης Καρούνης, από την Ομάδα Πείρα(γ)μα, θα απαγγέλλουν ποιήματα από την ανθολογία “16 ΛΑΤΙΝΟΑΜΕΡΙΚΑΝΟΙ ΠΟΙΗΤΕΣ’’ και αποσπάσματα από τον επικήδειο στη μνήμη του κομαντάντε Τσε Γκεβάρα που εκφωνήθηκε από τον Φιντέλ Κάστρο σε δημόσια συγκέντρωση στην Πλατεία της Επανάστασης, στις 18 Οκτώβρη του 1967.

ΜΟΥΣΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Ο Βασίλης Λέκκας θα τραγουδήσει το «Γκεβάρα», σε στίχους Ν. Καββαδία και μουσική Χ. Παπαδόπουλου.

Ο Γιώργος Σαρρής θα ερμηνεύσει ένα δικό του τραγούδι για τον Τσε σε πρώτη εκτέλεση.
Και άλλα τραγούδια αφιερωμένα στον κομαντάντε.

Οι Νατάσα Παπααδοπούλου Τζαβέλλα, Τεό Λαζάρου και Νίκος Μποφίλιος με συνοδεία κιθάρας του Χρήστου Σταυρίδη, ερμηνεύουν Διεθνιστικά Τραγούδια και το Τραγούδι του Πάνου Τζαβέλλα για τον Τσε.
Η Marlen Olano και ο Remy Mailan θα τραγουδήσουν αγαπημένα τραγούδια του κουβανικού λαού.

ΠΡΟΒΟΛΕΣ

“Η Αλεΐδα Γκεβάρα Θυμάται Τον Πατέρα Της” ντοκιμαντέρ του Κάρλος Αλμπέρτα Γκαρσία (34΄).

“Ο Άγιος Τσε-Στο κατώφλι των καιρών” ένα, όχι ιδιαίτερα γνωστό στο ευρύ κοινό, τραγούδι του Μίκη Θεοδωράκη (ερμηνευμένο από τον ίδιο), σε ποίηση Τάσου Λειβαδίτη (2:47).

“Η μπαλάντα του Τσε’” που έγραψε ο Μάνος Χατζιδάκις το 1975 την σουίτα αυτή για την ομώνυμη ταινία παραμένοντας για μεγάλο διάστημα στην Ιταλία. To θέμα της ταινίας είναι τα παιχνίδια συνωμοσίας των κέντρων εξουσίας και η φυσική αντίδραση των λαών (4:12).

“Comandante Che Guevara” ερμηνεύουν οι Β. Παπακωνσταντίνου, Αλ.Ιωαννίδης, Λ. Μαχαιρίτσας, Χρ. Θηβαίος, Μ. Πασχαλίδης, Δ. Τσακνής και Apuramic, στίχοι: Δέσποινα Φορτσέρα και μουσική: Carlos Puebla.
Εικόνες από τη ζωή του Ερνέστο Τσε Γκεβάρα, συνοδεύουν το τραγούδι (3:25).

“Che” Μια σπάνια live εκτέλεση από τον Μάνο Λοΐζο, σε στίχους και μουσική του ίδιου (2:01)

 

Οι γυναίκες του Ριζάν

-Σε ένα μικρό χωρίο της Επαρχίας Ριζάν, το 1914, η Άννα και ο Ιβάν ερωτεύονται. Αλλά ο Ιβάν πρέπει να φύγει στον πόλεμο. Εκμεταλλευόμενος την απουσία του, ο πατέρας του φλερτάρει τη νεαρή κοπέλα και στο τέλος τη βιάζει. Εκείνη μένει έγκυος. Μερικά χρόνια αργότερα, ο Ιβάν που τον θεωρούσαν νεκρό, επιστρέφει από το μέτωπο. Βρίσκει τη γυναίκα του με ένα παιδί και τον βασανίζουν οι ενοχές και η ντροπή.

Η κινηματογραφική κάμερα -εν έτει 1927 παρακαλώ- «διηγείται» τη ζωή ενός ρωσικού χωριού λίγο πριν και λίγα χρόνια μετά την Επανάσταση του Οκτώβρη, μέσα από τις προσωπικές ιστορίες γυναικών, όπως η Άννα, σύζυγος του στρατιώτη, η οποία θα αυτοκτονήσει, αλλά και της γεμάτης ζωντάνιας και ενέργειας αδελφής της, της Βασιλίσα, η οποία θα αμφισβητήσει ανοιχτά τον παλιό τρόπο ζωής.

Ιβάν Κονσταντίνοβιτς Πρόβοφ μπορεί να μην καινοτόμησε με τις σκηνοθεσίες του αλλά άφησε βαθύ «χνάρι» στην ιστορία του σοβιετικού κινηματογράφου και «μίλησε» με τον δικό του τρόπο στις καρδιές του λαού με το έργο του. Δημιούργησε ένα σινεμά στο οποίο κατέθεσε τις προσωπικές πλευρές του ανθρώπου μέσα στη δίνη της ιστορίας, δίχως ρηξικέλευθους πειραματισμούς, γεγονός από μόνο του αξιοσημείωτο, αφού δημιουργεί ακριβώς μέσα στην «έκρηξη» του ηφαιστείου της Ρωσικής Πρωτοπορίας. Το σινεμά του αγαπήθηκε από το κοινό και ακόμη κι αν δεν έμεινε στην ιστορία σαν πρωτοπόρος της τέχνης του, ωστόσο, στις αρχές της 10ετίας του ‘30 ήταν ο πιο εμπορικός σκηνοθέτης της «Μοσφίλμ»!