Του Παύλου Θ. Κάγιου //
 
Δυνατές, αλλά και συνηθισμένες νέες ταινίες με σημερινή θεματολογία, ελληνικά ντοκιμαντέρ που κοιτάνε την «πραγματικότητα» και η κλασική «Γενική γραμμή» του Σεργκέι Αϊζενστάιν λένε τις ιστορίες τους στις αίθουσες τις πρώτες μέρες του Μάη με τα θερινά σινεμά να σκάνε μύτη…  
 
«Το δίχτυ»
 Πολιτικό θρίλερ που σε φέρνει σε «απόγνωση» αν σκεφτείς πόσο ψαλιδισμένη και στα λόγια είναι και σήμερα η ανθρώπινη ελευθερία και η βούληση. Ταινία σκηνοθετημένη από τον 67χρονο Νότιο-Κορεάτη Κιμ ΚΙ Ντουκ που  μετά την εντυπωσιακή καριέρα του με τα φιλμ «Άνοιξη, Καλοκαίρι, Φθινόπωρο», «Pieta», “Ολομόναχοι μαζί», «Το νησί», «Το τόξο», «Bad boy», και τη βράβευσή του με τη Χρυσή Άρκτο στο Φεστιβάλ Βενετίας, δίνει εδώ την πλέον αποστομωτική «απάντηση» για το τι συμβαίνει στη Κορεατική χερσόνησο.
Το στόρι έχει ήρωα έναν φτωχό οικογενειάρχη ψαρά από τη Βόρεια Κορέα να ξεκινά, όπως κάθε πρωί, για ψάρεμα, αλλά το δίχτυ του να πιάνεται στη μηχανή και η βάρκα του να παρασύρεται στα ύδατα της Νότιας Κορέας….Το πόσο επικίνδυνο μπορεί να είναι αυτό το ατυχές γεγονός στην κορεατική χερσόνησο θα φανεί αμέσως μετά, όταν στην ελεύθερη πλευρά της, στη Νότια Κορέα, καλοθελητές αξιωματικοί κάνουν τα πάντα για να τον χρίσουν κατάσκοπο του καθεστώτος της Βόρειας Κορέας.
-Ανακρίσεις και βασανιστήρια θα κάνουν έναν αγράμματο ψαρά να αναζητά το νόημα στον πολιτισμό και την ελευθερία που διατείνονται και οι δύο πλευρές ότι κυριαρχούν στη χώρα τους.
Ένα πολιτικό θρίλερ που με αφορμή την κατάσταση στην Κορεατική Χερσόνησο, μιλάει για τις αόρατες ή ορατές φυλακές των εξουσιών και των ιδεολογιών που εγκλωβίζουν και σήμερα τον άνθρωπο .Και ο σκηνοθέτης της Κιμ ΚΙ Ντουκ έχει πει: «Ανεξάρτητα από τη θέληση του καθενός, οι άνθρωποι κολλάνε την πολιτική ιδεολογία των τόπων που γεννιούνται. Μέσω του ψαρά που υποφέρει ταξιδεύοντας στη Νότια Κορέα και ύστερα πίσω στη Βόρεια Κορέα λόγω της χαλασμένης του βάρκας, βλέπουμε πώς ο άνθρωπος θυσιάζεται λόγω της διαιρεμένης κορεάτικης χερσονήσου»
Σκηνοθεσία: Κιμ Κι Ντουκ
Παίζουν:  Ryoo Seung-bum, Lee Won-gun, Kim Young-min, Choi Guy-hwaΌταν Τελειώσει ο Έρωτας

-Όταν τελειώσει ο έρωτας, βγαίνουν πολλές φορές οι πιο ποταπές και φτηνές πλευρές του χαρακτήρα μας κι εδώ έχουμε ένα τέτοιο στόρι το οποίο έκανε πολλούς συναδέλφους μετά τη δημοσιογραφική προβολή, να θυμηθούν φίλους τους που είχαν ζήσει ίδιες περιπτώσεις.
Η Μπερενίς Μπεζό –βραβευμένη  στο Φεστιβάλ των Καννών-  είναι «απόλυτα» πειστική σε αυτό το οικογενειακό δράμα που έχει σκηνοθετηθεί με …ανατριχιαστική ρεαλιστική γραφή Γιοακίμ Λαφός. Κάτι, που ορισμένες φορές γίνεται «μείον» του συνολικού αποτελέσματος. Ήρωες είναι η Μαρί και ο Μπορίς που μέσα σε 15 χρόνια κοινής συμβίωσης, απέκτησαν δύο κόρες, αλλά και ένα σπίτι. Όταν αποφασίσουν να χωρίσουν, το σπίτι αυτό τους… αναγκάζει να συνεχίσουν να συγκατοικούν, καθώς η Μαρί είναι αυτή που το αγόρασε, ο Μπορίς εκείνος που το ανακαίνισε και κανείς τους δεν είναι πρόθυμος να υποχωρήσει. Και αρχίζουν να «τρώγονται»…
         
 
 
 
 «Γενική γραμμή»
Η κλασική ταινία του Σεργκέι Αϊζενστάιν που ”ενώνει” και ουσιαστικά αποτελεί τμήμα των ταινιών, «Θωρηκτό Ποτέμκιν» και «Οχτώβρης»,
Το παλιό για τον Αϊζενστάιν αποδίδεται με εικόνες που «χιμούν» απευθείας στον θεατή δίχως «φτιασίδια». Το ζωώδες παλιό και το επαναστατικό νέο αντιπαρατίθενται το ένα με το άλλο σαν δύοφιλοσοφικές κατηγορίες.
 

-O Αϊζενστάιν, ερευνά εδώ το τι έδωσε η οκτωβριανή επανάσταση στον Ρώσο αγρότη. Η διαλεκτική μετάθεση από το ειδικό στο γενικό και τούμπαλιν, η αποκάλυψη της βασικής αντίθεσης ως ουσίας που διατρέχει την ιστορία της ανθρωπότητας, αποκομμένης και, ταυτόχρονα, απόλυτα δεμένης με το ιστορικό παρόν, στην προκειμένη περίπτωση την απελευθέρωση των αγροτών – σκλάβων από αιώνες δουλείας, καθιστά την ταινία αξεπέραστη. Ο Αιζενστάιν στη Γενική Γραμμή εισάγει την έννοια της κολεκτιβοποίησης, της κοινοκτημοσύνης και της ενότητας των δυνάμεων των φτωχών αγροτών για το κοινό καλό τους. Η κολεκτιβίστικη δουλειά προσεγγίζεται σαν αιώνια ανάγκη και αναγκαιότητα, όχι μόνο του ανθρώπου, αλλά της ίδιας της εύφορης Γης, η οποία είναι ιδωμένη, όχι  ως «εξουσιαζόμενη» από τον άνθρωπο, αλλά ως εκείνη που τον θρέφει.

  
«Με τα μάτια ανοιχτά» το ελληνικό ντοκιμαντέρ
 Ραντεβού με την «πραγματικότητα» δίνει το ελληνικό ντοκιμαντέρ στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων (4-7 Μαΐου).  Θα προβληθούν 16 ταινίες που μιλούν για τη σημερινή εποχή με ανθρώπινες ιστορίες τις οποίες οι Έλληνες ντοκιμαντερίστες έχουν καταγράψει σε διαφορετικά σημεία του πλανήτη μας: Από τα σύνορα μεταξύ της Συρίας και της Τουρκίας μέχρι τις ΗΠΑ, και από το Αιγαίο Πέλαγος μέχρι μια παραλία της Τεργέστης. Παράλληλα, θα πραγματοποιηθεί ένα αφιέρωμα στην κινηματογραφία της Ουγγαρίας, μιας χώρας στην οποία το δίλημμα «Τείχη ή Γέφυρες» έχει πάρει παραδειγματικές διαστάσεις. Το αφιέρωμα περιλαμβάνει 4 ουγγρικά ντοκιμαντέρ για το θέμα αυτό, παρουσία συντελεστών τους. Θα γίνει και Masterclass με τους Ούγγρους καλεσμένους με θέμα «Τείχη ή Γέφυρες: να κλειστούμε στον εαυτό μας ή να ανοιχτούμε στον κόσμο;».
Ακολουθεί αναλυτικό πρόγραμμα του αφιερώματος:
 
Πέμπτη 4 Μαΐου
17:00 Ο τερματισμός (52’), 2016 | Σκηνοθεσία Ελιάνα Αμπραβανέλ
18:15 Μακροβούτι (43’), 2016 | Σκηνοθεσία Ιρίνα Μπόϊκο
19:15 Ο πιο μακρύς δρόμος (74’), 2016 | Σκηνοθεσία Μαριάννα Οικονόμου
20:45 Another Hungary / Η άλλη Ουγγαρία (50’), 2013 | Σκηνοθεσία Dénes Nagy 
22:00 Πού είσαι Σινγκάλ; (105’), 2015 | Σκηνοθεσία Άγγελος Ράλλης, σε συνεργασία με τον Hans Ulrich Gössl
 
Παρασκευή 5 Μαΐου
17:00 Χρυσή Αυγή: Προσωπική Υπόθεση (90’), 2015 | Σκηνοθεσία Angélique Kourounis
18:45 Νόστος (83’), 2015 | Σκηνοθεσία Sandrine Dumas
20:30 4.1 Miles (26’), 2016 | Σκηνοθεσία Δάφνη Ματζιαράκη
21:30 Overdose – Run for a Dream / Όβερντοους – Τρέξε για ένα όνειρο (73’), 2013 | Σκηνοθεσία Gabor Ferenczy (παρουσία συντελεστών)
23:15 Exotica, Erotica, Etc. (73’), 2015 | Σκηνοθεσία Ευαγγελία Κρανιώτη
Σάββατο 6 Μαΐου
13:00–16:00 Masterclass «Τείχη ή Γέφυρες, να κλειστούμε στον εαυτό μας ή να ανοιχτούμε στον κόσμο;» (Είσοδος ελεύθερη)
Οι ούγγροι Gabor Ferenczy και Gül Togay, σκηνοθέτης και παραγωγός αντίστοιχα του ντοκιμαντέρ Overdose – Run for a Dream, θα μιλήσουν για την ταινία τους και για το πώς οι ούγγροι ντοκιμαντερίστες μπορούν να αντιμετωπίσουν το δίλημμα «Τείχη ή Γέφυρες» που διχάζει τη χώρα τους.
17:00 Εργαστήρι «Έξοδος»/ «Exodus» 2016 – θα προβληθούν οι ταινίες:
  • Open Borders, σκηνοθεσία Μάνος Καντανολέων 
  • Αλί & Σοράγια, σκηνοθεσία Άννα Αντωνοπούλου
  • Η επιστροφή, σκηνοθεσία Γιώργος Δέτσης  
  • Οι λέξεις του Νιάζ, σκηνοθεσία Φανή Μπίτου
  • Προσωρινά, σκηνοθεσία Μαρία Παπαγεωργίου
17:45 Ελλάδα, Οι ναυαγοί της Ιστορίας (51’), 1977 | Σκηνοθεσία Ροβήρος Μανθούλης
19:30 Μέγαρα (69’), 1973 | Σκηνοθεσία Σάκης Μανιάτης, Γιώργος Τσεμπερόπουλος
21:00 Superior Orders / Άνωθεν εντολές (50’), 2013 | Σκηνοθεσία Viktor Oszkar Nagy, Andras Petrik
22:00 East West Passage / Πέρασμα Ανατολής – Δύσης (52’), 2010 | Σκηνοθεσία Gábor Zsigmond Papp
23:30 Excision (55’), 2014 | Σκηνοθεσία Βικτώρια Βελλοπούλου
Κυριακή 7 Μαΐου
10:00 – 16:30 Ημερίδα Ντοκιμαντέρ και Τηλεόραση – Η νέα τηλεοπτική πραγματικότητα και η παραγωγή δημιουργικού ντοκιμαντέρ σε αυτή (είσοδος ελεύθερη)
17:00 Σιωπηλός μάρτυρας (72’), 2016 | Σκηνοθεσία Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος
18:30 Μάνα μου καπνοφύτισσα (21’), 2016 | Σκηνοθεσία Στάθης Γαλαζούλας
19:15 Γεγονότα στη Φώκαια 2014 (50’), 2014 | Σκηνοθεσία Ανιές Σκλάβου, Στέλιος Τατάκης
20:30 Lost in the Bewilderness (97’), 2014 | Σκηνοθεσία Alexandra Anthony
22:30 Η τελευταία παραλία (118’), 2016 | Σκηνοθεσία Θάνος Αναστόπουλος, Davide Del Degan (Επίσημη Συμμετοχή στο Φεστιβάλ Καννών
Ειδική Προβολή)
 
INFO:
4-7 Μαΐου 2017
Χώρος: Αεριοφυλάκιο 1- Αμφιθέατρο, Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων
Τιμές εισιτηρίων: Ημερήσιο: 5 ευρώ | Για 4 ημέρες: 15 ευρώ
*Η είσοδος στην ημερίδα και στο masterclass είναι ελεύθερη. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.
 
«Ένας δράκος έρχεται»
 -Ταινία τρόμου από το Ιράν που σε ξαφνιάζει  -και σε γοητεύει-  για τη ποπ γραφή της, αλλά, γρήγορα καταλαβαίνεις πως «αντιγράφει» το στυλ αμερικάνικων ταινιών του «ανεξάρτητου» κινηματογράφου. Μια μέρα μετά τη δολοφονία του Ιρανού πρωθυπουργού τον Ιανουάριο του 1965, ένας πολιτικός κρατούμενος βρέθηκε κρεμασμένος μέσα σ’ ένα ναυάγιο, δίπλα σ’ ένα νεκροταφείο στη μέση ενός έρημου νησιού. Ο θρύλος έλεγε πως κάθε φορά που θαβόταν κάποιος στο νεκροταφείο γινόταν σεισμός, κι έτσι ένας ντετέκτιβ αποφασίζει να μάθει την αλήθεια έχοντας στο πλευρό του έναν μηχανικό ήχου κι έναν γεωλόγο. Τι έχει απομείνει από εκείνη την έρευνα όταν ο φάκελος ξανανοίγει 50 χρόνια μετά και ο ντετέκτιβ ανακρίνεται από την αστυνομία;
 
 Σκηνοθεσία: Μάνι Χαγκίγκι
Παίζουν: Αμίρ Χαντίντι, Χομαγιούν Γκανιζαντέχ, Εχσάν Γκουνταρζί, Κιάνα Ταχαμόλ

 
 «Άγρια όνειρα»
-Ζοφερό θρίλερ «ενηλικίωσης» δύο εφήβων.  Με ήρωες τον Τζόνας και την Κέισι, ένα θαρραλέο αγόρι και το καινούργιο κορίτσι του διπλανού αγροκτήματος, καθώς ξεκινούν ένα ταξίδι που θα αλλάξει τις ζωές τους για πάντα. Ενώ ένας άγουρος έρωτας ανθίζει σταδιακά ανάμεσα στους δύο δεκαπεντάχρονους νεαρούς, ο Τζόνας ανακαλύπτει ότι η βίαιη καθημερινότητα στο σπίτι της Κέισι παίρνει σταδιακά ακόμα πιο επικίνδυνες διαστάσεις και αποφασίζει να οργανώσει την απόδρασή τους, κλέβοντας από τον διεφθαρμένο αστυνομικό πατέρα της μια τσάντα γεμάτη χρήματα που προέρχονται από διακίνηση ναρκωτικών. Με τα κλεμμένα χρήματα ως μόνη τους διέξοδο προς μια καλύτερη ζωή, η Κέισι και ο Τζόνας θα διαφύγουν μαζί, με τον πατέρα της να τους καταδιώκει ανελέητα, και θα ανακαλύψουν τη σκληρή αλήθεια για το ως πού θα χρειαστεί να φτάσουν προκειμένου να επιβιώσουν.
Παρά το γεγονός ότι στην αρχή της ταινίας όλα θυμίζουν άλλα φιλμ που έχουν γράψει ιστορία, τελικά η σκηνοθεσία του Νέιθαν Μορλάντο καταφέρνει να σε κερδίσει –κάτι που το οφείλει και στο νεαρό πρωταγωνιστικό του ζευγάρι.  Ο Μπιλ Πάξτον κάνει εδώ την τελευταία του εμφάνιση πριν φύγει απρόσμενα από τη ζωή ερμηνεύοντας πολύ δυνατά το ρόλο του αδίστακτου πατέρα.
 
  Σκηνοθεσία: Νέιθαν Μορλάντο
  Πρωταγωνιστούν: Σοφί Νελίς, Τζος Ουίγκινς, Μπιλ Πάξτον, Κολμ Φεόρε
 
  
 «Άγγελοι»
  -Συνηθισμένο θρίλερ βασισμένο στο μπεστ σέλερ της  Λόρεν  Κέιτ –εκδόσεις Ψυχογιός. Φιλμ που «όλα τα έχεις ξαναδεί άπειρες φορές στο παρελθόν»  με μια 17χρονη που ζει μια συνηθισμένη ζωή έως ότου κατηγορηθεί για ένα έγκλημα που δεν διέπραξε. Εξορισμένη στο αναμορφωτήριο Σουόρντ εντ Κρος, η Λους αισθάνεται μια περίεργη σύνδεση με τους δυο νεαρούς άντρες που τη φλερτάρουν. Απομονωμένη και στοιχειωμένη από περίεργα οράματα, ανακαλύπτει σιγά σιγά τα μυστικά του παρελθόντος κι ότι εκείνοι είναι έκπτωτοι άγγελοι, που ανταγωνίζονται επί αιώνες για την αγάπη της. Η Λους πρέπει να αποφασίσει πού βρίσκεται η καρδιά της όσο ο παράδεισος αντιτάσσεται στην κόλαση σε μια επική μάχη για την αληθινή αγάπη.
                      
Σκηνοθεσία:  Σκοτ Χικς
 
Παίζουν: Άντισον Τίμλιν  Χάρισον Γκίλμπερτσον Τζέρεμι Ίρβιν