του Μάρκου Ψυχάρη //

Και πριν μια ταινία κάνει τον κύκλο της τα “αντισώματα” της κανονικότητας δείχνουν τα αντανακλαστικά τους. Η νέα ταινία του Κώστα Γαβρά κρίθηκε ήδη από τα τσακάλια της “υγιούς” Ελλάδας. Εκείνης που κατασκηνώνει στην προκατάληψη. Που έχει άποψη για ένα καλλιτεχνικό έργο πριν το δει. Δεν είναι η πρώτη φορά που το κάνει. Έτσι δεν είναι;

Ο Νικόλας ο Κεβοπάκιας, ναι εκείνος που η ιδιωτική τηλεόραση ακόμα παλεύει να τον ξεπλύνει – τελευταίο παράδειγμα ο Αντώνης Κανάκης και οι χασκογελούσες γλάστρες του – ποστάρει στο facebook ένα παραληρηματικό κείμενο, φοβικού χαρακτήρα, για την ταινία “Ενήλικες στο Δωμάτιο”. Όπως πάντα ορμά στην παιδική χαρά του φαιδρού με αέρα λίντερ μπουλούκου που εκείνος και το παρεάκι του θα παίξουν πρώτα και όσο θέλουν πριν τα άλλα παιδάκια. Λέει, μιλώντας για την ταινία του Γαβρά “Η Βενετία Χασμουριέται”. Νικολάκης ο χασμουρομετρητής της Βενετίας. Δεν είναι να παίρνεις το μέρος του Βαρουφάκη επειδή συμφωνείς ή όχι μαζί του. Η ταινία για εκείνη την εποχή που ήταν υπουργός θα κριθεί ως καλλιτεχνικό έργο, όχι ως ντοκιμαντέρ. Εκτός αν ο Νικολάκης όταν βλέπει τον Σπάιντερμαν πιστεύει πως πραγματικά υπάρχει….

Το ποστ του αιώνιου έφηβου Νικόλα

ΑΠΟ ΤΟΝ ΛΑΜΠΡΑΚΗ ΣΤΟΝ ΜΠΑΡΟΥΦΑΚΗ: Η ΒΕΝΕΤΙΑ ΧΑΣΜΟΥΡΙΕΤΑΙ

Αφόρητη πλήξη έφερε στο φεστιβάλ της Βενετίας ο Γαβράς και το ‘εσχατο low budget πόνημά του με ήρωα έναν ανόητο, φαύλο, μπουφόνο, κάποιον Μπαρουφάκη που ήθελε να γίνει celeb. Η ταινία του Γαβρά (για τον οποίο έχω ακόμη άκρατο θαυμασμό από την εποχή του “Ζ” και μόνο γι’ αυτή την ταινία) εσφαγιασθη απο τους κριτικους (σημειωστε, τους μη κομμουνιστες και υστεροαριστερους) και ισως κερδισει το βραβειο (αν υπαρχει κατι τετοιο) της πιο βαρετης και ανοητης ταινιας της χρονιας. Εδω και χρονια, καθε φιλμ του βετερανου Γαβρα ηταν χειροτερο απο το προηγουμενο, φαινεται ομως οτι επιασε πάτο με το Μπαρουφακειο εγχειρημα. Ντρεπομαι που, εστω και περιφερειακα, η ταινια αυτη εφαπτεται της Ελλαδας και επειδη μαθαινω απο τα ΜΜΕ οτι το budget της ηταν μονο 630,000 ευρω, θυμαμαι οτι αυτο το ποσον ακριβως εισεπραξε ο Γαβρας απο τον αθλιο, τοτε, υπουργο Παππα ως το “30% του γενικου κοστους.” Προτρεπω τους καλους εισαγγελεις να ερευνησουν πώς ακριβώς το “γενικο κοστος” φουσκωθηκε ετσι που να εισπραττει ο Γαβρας τελικα το 100%. Με δεδομενο οτι η ταινια δεν προβαλλει τη χωρα, τον πολιτισμο ή τον τουρισμο, γιατι ο Παππας βιαστηκε να “χρηματοδοτησουμε” τον Γαβρα, ελαχιστο χρονο πριν αποχαιρετήσουν οι Συριζαλητες την εξουσια;

Η απάντηση του Σπύρου Δερβενιώτη, Υπεύθυνου Επικοινωνίας του Μέρα 25

Η πρεμιέρα της τελευταίας ταινίας του Κώστα Γαβρά «Adults in the Room”, βασισμένη στο βιβλίο του Γιάνη Βαρουφάκη που εξιστορεί το χρονικό της διαπραγμάτευσης του 2015, αποτέλεσε ένα γεγονός που αναμενόμενα ερέθισε το θυμικό της μερίδας των συμπολιτών μας που τω καιρώ εκείνω έκλεινε μαζικά ραντεβού στα τατουατζίδικα για να χτυπήσει σε εμφανή σημεία τις περήφανες ρήσεις «Γερούν Γερά» και «Βάστα Σόιμπλε».

Άνθρωποι που αυτοπροσδιορίζονται ως το ανάχωμα στο λαϊκισμό και τους ακραίους, συνεννοήθηκαν διαδικτυακά για να καταψηφίσουν μαζικά την ταινία στο IMDB, με απώτερο σκοπό οι υποψήφιοι θεατές να αποθαρρυνθούν από τη χαμηλή βαθμολογία και να αποφύγουν να δουν την ταινία. (Τις υπόλοιπες μέρες ανάβουν καντήλι στο Αόρατο Χέρι που αυτορρυθμίζει την Αγορά).

Δεν έχει νόημα να τους απαριθμήσουμε έναν-έναν, δε θα μας έφτανε ούτε η βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας. Αλλά αξίζει να σταθούμε σε έναν μόνο, που συμβολίζει εμβληματικά ό,τι ερεβώδες σέρνει μαζί του το φαινόμενο.

Ο Νίκος Μαστοράκης, που το εμβληματικότερο γεγονός της αμφιλεγόμενης καριέρας του ήταν η περίφημη «συνέντευξη»-ανάκριση στο ΚΕΒΟΠ των φοιτητών του Πολυτεχνείου αμέσως μετά την εξέγερση του ’73, (που ο απόηχός της τον οδήγησε εκτός Ελλάδος για αρκετά χρόνια μέχρι να τον επανασυστήσουν στο ελληνικό κοινό Μπερλουσκονικοί ολιγάρχες), αποφάσισε ότι θα θέσει το πνευματικό του ανάστημα στην υπηρεσία αποδόμησης του Γαβρά και της ταινίας του (που όπως και οι υπόλοιποι διαπρύσιοι εχθροί της, δεν την έχει δει καν).

Ανάμεσα σε εκφράσεις χαμαιτυπείου οι οποίες ωστόσο συνιστούν υποκειμενική προσωπική άποψη (και αισθητική), προχωράει αδίστακτα και στη δημιουργία/αναπαραγωγή ψευδών ειδήσεων όσον αφορά τη χρηματοδότηση της ταινίας. Σύμφωνα με τη Μαστοράκειο αφήγηση, η οποία βασίζεται σε μη κατονομαζόμενα ρεπορτάζ ΜΜΕ, το ποσό που έλαβε η παραγωγή της ταινίας ως επιστροφή σύμφωνα με το νόμο Παππά, ισούται με το σύνολο του προϋπολογισμού της ταινίας, αφήγημα που βλέπουμε να επιστρατεύεται και από πλειάδα πύρινων αρθρογράφων με το σχηματικό «με τα λεφτά των φορολογούμενων, ο Γαβράς κι ο Βαρουφάκης κάνουν την προπαγάνδα τους».

Όσοι έχουν ρίξει μια ελάχιστη ματιά στον εν λόγω νόμο, γνωρίζουν ότι κανένα «λεφτό» κανενός φορολογούμενου δεν πάει σε κανέναν κινηματογραφιστή, αντίθετα τους επιστρέφεται ένα μέρος των χρημάτων που ήδη επενδύσανε οι ίδιοι.

Δεν τα ξέρει αυτά ο κ. Μαστοράκης; Δύσκολο, γιατί δε χρειάζεται να διαβάσει τα τρισκατάρατα «αριστερά ΜΜΕ» για να πληροφορηθεί την αλήθεια. Ας διαβάσει τη «newspaper of record», του ομίλου που εμβληματικοί δημοσιογράφοι μεταπήδησαν στα κυβερνητικά βουλευτικά έδρανα. Σε κάθε περίπτωση, ο κ. Μαστοράκης σίγουρα δεν ενδιαφέρεται να πληροφορηθεί την αλήθεια. Στην πρόσκλησή μας να ακούσει την πραγματικότητα, προτίμησε να μονώσει τον τοίχο του με μπλοκάρισμα.

Η μάχη γύρω από την ταινία θα αναζωπυρωθεί όταν η ταινία ανοίξει στις αίθουσες για το κοινό. Η αποδόμηση ενός μεγάλου δημιουργού, που τιμήθηκε φέτος στη Βενετία για το σύνολο του έργου του, από τους ίδιους ανθρώπους που του έπλεκαν το εγκώμιο όταν η Υπουργός Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ Μυρσίνη Ζορμπά είχε βιαστικά αναπαράγει την ψευδή είδηση του θανάτου του, ένα πράγμα δείχνει:

Δεν είναι το «Adults in the Room” το μοναδικό «ατόπημα» που χρεώνουν στο Γαβρά. Το «Ζ» ήταν που τους πόνεσε και τους πονάει ακόμα.