Του Παύλου Θ. Κάγιου //

Ο εξανδραποδισμός μιας μειονοτικής φυλής στην «πολιτισμένη» Ευρώπη του Βορρά στην «Καταγωγή των Σάμι» και το εφιαλτικό τέλος της προσωπικής ζωής στο κατάμαυρο θρίλερ «Αnon» είναι τα δύο νέα φιλμ που ξεχωρίζουν. Μοναδική ευκαιρία, βέβαια, να γνωρίσουμε τη σημερινή «μαύρη ήπειρο» μας προσφέρει η «7η εβδομάδα Αφρικανικού κινηματογράφου» με 16 σημερινές ταινίες από 8 χώρες.

«Η καταγωγή των Σάμι»
Σουηδό- Δανική παραγωγή κι ένας φόρος τιμής και αγάπης για όσους έμειναν και όσους έφυγαν από μια κοινωνία στην άκρη του κόσμου, και ταυτόχρονα μια εναλλακτική, προσωπική αφήγηση για το αποικιοκρατικό παρελθόν μιας «πολιτισμένης» χώρας, μέσα από τα μάτια μιας έφηβης. Η 14χρονη Έλε Μάργια ανήκει στη φυλή των Σάμι που ζουν εκτρέφοντας ταράνδους. Βρισκόμαστε στη δεκαετία του ‘30 κι ο ρατσισμός καλά κρατεί· έτσι, στο οικοτροφείο της κάνουν βιολογικές εξετάσεις που μετρούν το πότε μπορεί ένας ιθαγενής να εισαχθεί στην κοινωνία των λευκών. Η Έλε Μάργια αρχίζει να ονειρεύεται μια άλλη ζωή. Αλλά για να καταφέρει να ζήσει το όνειρό της, πρέπει να γίνει κάποια άλλη και να σπάσει όλους τους δεσμούς με την οικογένεια και την κουλτούρα της.

Βραβείο LUX Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου
Βραβείο «Ανθρώπινες Αξίες» – Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 2016

Σκηνοθεσία: Αμάντα Κέρνε
Παίζουν: Λένε Σεσίλια Σπάροκ, Μία Έρικα Σπάροκ

«Anοn»
Το εφιαλτικό «τέλος της προσωπικής ζωής» καταγράφει σ’ αυτό το σκοτεινό θρίλερ ο Άντριου Νίκολ, που σκηνοθέτησε και έγραψε το πρωτότυπο «Gattaca» και συνέλαβε την ιστορία του όντως εφιαλτικού «The Truman Show» – που του χάρισε μία υποψηφιότητα για Όσκαρ Σεναρίου. Εδώ, επιστρέφει με μια καθηλωτική ιστορία που διαδραματίζεται στο προσεχές μέλλον, αντλώντας έμπνευση από το παρόν. Πιστός στα θέματα που θέτουν ερωτήματα για τις ηθικές επιπλοκές της χρήσης της τεχνολογίας, ο δημιουργός εξερευνά τον ρόλο της πληροφορίας και την έλλειψη ιδιωτικής ζωής στην εποχή των social media, του σκανδάλου Σνόουντεν και του WikiLeaks. Φιλμ νουάρ επιστημονικής φαντασίας που πρωταγωνιστεί ο γνωστός μας Κλάιβ Όουεν και η Αμάντα Σέιφριντ.
Το στόρι μας μεταφέρει στο προσεχές μέλλον όπου δεν υπάρχει ιδιωτική ζωή ή ανωνυμία. Και όλες οι προσωπικές στιγμές καταγράφονται … Στην απόπειρά του να ρίξει φως σε μια σειρά από φόνους, ο αστυνομικός Σαλ Φρίλαντ (Κλάιβ Όουεν) πέφτει πάνω σε μια νεαρή γυναίκα (Αμάντα Σέιφριντ), η οποία δεν έχει κανένα ψηφιακό αποτύπωμα και άρα είναι αόρατη στο σύστημα. Η μυστηριώδης γυναίκα γνωστή ως The Girl, δεν έχει ταυτότητα, ιστορία ή οποιοδήποτε αρχείο. Ο Σαλ πρέπει να την εντοπίσει πριν γίνει ο ίδιος το επόμενο θύμα.

Σκηνοθεσία: Άντριου Νίκολ
Παίζουν: Κλάιβ Όουεν, Αμάντα Σέιφριντ, Κολμ Φιόρε, Μαρκ Ο’ Μπράιαν, Σόνια Γουάλγκερ, Ίντο Γκόλντμπεργκ

7η Εβδομάδα Αφρικανικού Κινηματογράφου
Η Αφρική μάς προσκαλεί να μυηθούμε στις μαγευτικές ιστορίες των ανθρώπων της και να ανακαλύψουμε τα μυστικά της μέσα από την 7η Εβδομάδα Αφρικανικού Κινηματογράφου που θα πραγματοποιηθεί με ελεύθερη είσοδο για το κοινό, στην Αθήνα, στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος από 3 έως 9 Μαΐου 2018
Στην 7η Εβδομάδα Αφρικανικού Κινηματογράφου, οι θεατές θα απολαύσουν 16 ταινίες από 8 χώρες.

Αλγερία: Η πρεμιέρα της Εβδομάδας Αφρικανικού Κινηματογράφου θα γίνει με την ταινία Ζεύς του Πάουλο Φιλίπε Μοντέιρο που αφηγείται την ασυνήθιστη ιστορία του συγγραφέα και 7ου Προέδρου της Πορτογαλίας Manuel Teixeira Gomes (1860-1941). Ένα σαγηνευτικό ταξίδι από το ανώτατο αξίωμα, σε ένα πλοίο με προορισμό την Βόρεια Αφρική και στη ζωή με τους νομάδες της Αλγερινής ερήμου. Στο Η Lalla Zebida και οι άλλοι σε σκηνοθεσία Γιάχια Μοζάχεμ, ζήστε μια ιστορία πάθους για μια γυναίκα που θα φτάσει στα άκρα προκειμένου να μην ξαναπαντρευτεί ο σύζυγός της τη νεαρή γειτόνισσα. Η ταινία γυρίστηκε μέσα σε ένα παραδοσιακό σπίτι της Κωνσταντίνης με παραδοσιακές φορεσιές των αρχών του προηγούμενου αιώνα.

Αιθιοπία: Στην ταινία Οι γιοί της Ανατολής του Συμεών Γισμάου, ένας συνταγματάρχης οδηγεί με θυμό ψάχνοντας να βρει και να σκοτώσει τον άντρα που κοιμήθηκε με την όμορφη σύζυγό του. Ενώ ταξιδεύει στην Ανατολική Αιθιοπία, το αυτοκίνητό του χαλάει και κάνοντας ωτοστόπ πέφτει πάνω στον άντρα που αναζητά -χωρίς να το γνωρίζει. Μια δυνατή ιστορία γεμάτη ανατροπές.

Αίγυπτος: Η ταινία Η πύλη της εξόδου, σε σκηνοθεσία Καρίμ Χάναφι είναι μια ιστορία ενηλικίωσης με ήρωα έναν νεαρό άνδρα που αγωνίζεται να ξεφύγει από την προστατευμένη ζωή μέσα στην οποία μεγάλωσε.

Κένυα: Στη Λύτρωση σε σκηνοθεσία Μμπίθι Μάσια η αμνησιακή Καλέτσε βρίσκεται ξαφνικά στο κατάλυμα Κάτι Κάτι, σε έναν ερημότοπο και ξεκινά μια φιλία με τον αρχηγό Τομά. Ένα φαντασιακό, σουρεαλιστικό αφήγημα για τη ζωή, το θάνατο και τη λύτρωση.

Μαρόκο: Στις Σεβάσμιες του Moχάμεντ Ασάουαρ μετά από μία μακρά ζωή βασάνων και αδικίας, τέσσερις ηλικιωμένες κυρίες, αποφασίζουν να πάρουν τα ηνία στα χέρια τους και επαναστατούν με τον δικό τους τρόπο. Το Φως στο σκοτάδι της Χάουλα Ασεμπάμπ Μπενάομαρ, είναι μία ιστορία αγάπης ανάμεσα σε έναν τυφλό νέο άντρα με όνειρο να γίνει παρουσιαστής και μία σπουδάστρια κινηματογράφου. Στο μοναδικό ντοκιμαντέρ του αφιερώματος, Το Μαρόκο από ψηλά του Γιαν Αρτίς-Μπερτράν, εξερευνούμε ταξιδεύοντας με ένα ελικόπτερο τις ομορφιές του Μαρόκου, μιας χώρας γεμάτης χρώμα, πλούσιας σε γεύσεις, όπου η πνευματικότητα, οι παραδόσεις και ο νεωτερισμός συνδυάζονται σε μία φωνή.

Νιγηρία: Στο φιλμ Ο Κόκο και η παλιά τηλεόραση του Κέστερ Νσίριμ, στον πυρετό των ποδοσφαιρικών παιχνιδιών, οι οπαδοί συχνάζουν στα στέκια που μεταδίδουν αγώνες. Ένα φτωχό ζευγάρι που διαθέτει μαγαζί, αλλά όχι τηλεόραση αποφασίζει να αποκτήσει μια παλιά συσκευή που αποδεικνύεται θησαυρός. Στην ταινία Το δίλημμα της Σομίνα του Μάθιου Τσιτζόκε Ατζάλλυς, ένας ξεροκέφαλος φτωχός ψαράς, που δεν ακούει τους γιατρούς καταστρέφει την υγεία του. Η πολυαγαπημένη σύζυγός του, συντετριμμένη αδυνατεί να μαζέψει τα χρήματα για την περίθαλψή του. Mια ιστορία αγάπης, πόθου και θυσίας.

Νότιος Αφρική: Το Πέρα από το ποτάμι του Κρεγκ Φρέιμοντ, είναι εμπνευσμένο από την αληθινή ιστορία των Ntondini και Cruickshanks, που κέρδισαν το χρυσό μετάλλιο σε αγώνες κανό στον ποταμό Dusi το 2014. Μέσα από μια σειρά απροσδόκητων γεγονότων, οι δύο άντρες συνεργάζονται για το τριήμερο μαραθώνιο κανό. Μία ιστορία περιπέτειας που αναδεικνύει το θρίαμβο του ανθρώπινου πνεύματος. Στο Πες μου κάτι γλυκό του Ακίν Ομοτόσο, μια ιδιοκτήτρια βιβλιοπωλείου και επίδοξη συγγραφέας ερωτεύεται ένα μοντέλο, που δεν έχει διαβάσει ποτέ βιβλίο και που θέλει απελπισμένα να τον αγαπήσουν για το μυαλό του και όχι για το σώμα του. Μια ανατρεπτική σχέση, όπως άλλωστε είναι η ίδια η ζωή. Στην βιογραφική ταινία Μαντέλα: Ο μακρύς δρόμος προς την ελευθερία του Τζάστιν Τσάντγουικ, ο Ίντρις Έλμπα υποδύεται τον Νέλσον Μαντέλα, σε ένα ανεπανάληπτο ταξίδι που ξεκινά από την παιδική του ηλικία και φτάνει στην εκλογή του ως Προέδρου της Νότιας Αφρικής.

Τυνησία: Στα Σύνορα του Παραδείσου σε σκηνοθεσία Φαρές Νάαναα, ένα ζευγάρι τριαντάρηδων ζει την απόλυτη ευτυχία μέχρι τη στιγμή που ένα δραματικό γεγονός καταστρέφει τα όνειρά τους. Πώς θα αντιμετωπίσουν την τραγωδία; Η απάντηση στην οθόνη. Στο Γλυκό άρωμα της Άνοιξης «Ζίζου» του Φερίντ Μπουγκεντίρ, ένας νεαρός φεύγει απ’ το χωριό του στη Σαχάρα και φτάνει στην Τύνιδα για να πιάσει δουλειά. Εκεί ερωτεύεται παράφορα μια κοπέλα η οποία έχει δεσμούς με μια ομάδα μαφιόζων που συνεργάζεται στενά με το κυβερνητικό καθεστώς. Η προσπάθειά του να την ελευθερώσει τον παρασύρει στην δίνη μιας επανάστασης που πρόκειται να σαρώσει την Τυνησία.

«Θάρρος ή αλήθεια»
Αν υπήρχε δυνατός σεναριογράφος και – κυρίως – σκηνοθέτης με προχωρημένη φαντασία και ταλέντο, θα μπορούσε αυτό το φιλμ τρόμου να ξεχώριζε για την πρωτοτυπία του… Εδώ, περιοριζόμαστε σ’ ένα συνηθισμένο φιλμ του είδους όπου όλα ξεκινούν από το φαινομενικά ακίνδυνο παιχνίδι «Θάρρος ή Αλήθεια» μεταξύ φίλων που θα καταλήξει σε αιματηρό, όταν κάποιος ή κάτι, απειλεί θανάσιμα όσους δεν αποφασίζουν να ακολουθήσουν τους κανόνες και να «τολμήσουν» ή να «πουν την αλήθεια»….

Σκηνοθεσία: Τζεφ Γουάντλοου
Παίζουν: Λούσι Χέιλ, Τάιλερ Πόουζι, Βάιολετ Μπιν, Νόλαν Τζέραρντ, Λάντον Λιμπόιρον

«Revenge»
Σπλάτερ που έρχεται να συγχρωτιστεί με την εποχή μας όπου οι γυναίκες θυμίζουν όλο και πιο πολύ άντρες και οι άντρες όλο και πιο πολύ γυναίκες… Έτσι, η σκηνοθέτις Κοραλί Φαρζάτ σκηνοθετεί ένα φιλμ – λουτρό αίματος που μέχρι σήμερα ήταν καθαρά … ανδρική υπόθεση.

Το πρώτο με το δεύτερο μέρος της ταινίας, είναι δυο «διαφορετικά φιλμ» αρχίζοντας την ιστορία με τρεις πλούσιους, παντρεμένους άνδρες που συναντιούνται για το ετήσιο, καθιερωμένο κυνήγι τους στην έρημο. Μόνο που αυτήν τη φορά, ο ένας θα φέρει μαζί και την ερωμένη του, μια σέξι «Λολίτα» που με το σεξαπίλ της θα προκαλέσει γρήγορα το ενδιαφέρον των άλλων δύο. Τα πράγματα θα βγουν εκτός ελέγχου όταν οι τρεις άνδρες εκμεταλλεύονται τη νεαρή κοπέλα και την εγκαταλείπουν στην κόλαση της ερήμου, θεωρώντας τη νεκρή… Αυτή, βέβαια, κάθε άλλο παρά νεκρή είναι και στο δεύτερο μέρος της ταινίας, εμφανίζεται μεταλλαγμένη και διψασμένη για εκδίκηση κάνοντάς μας «κοινωνούς» ενός ανελέητου και αιματηρού – μέχρι αηδίας – ανθρωποκυνηγητού.

Ένα pop-art μακελειό που ξεκινάει από τον βιασμό και την κακοποίηση μιας γυναίκας και καταλήγει σε ένα ακραίο λουτρό αίματος, πάντα με γνώμονα το στιλ και τον συμβολισμό. Για τον λόγο αυτό, η Φαρζάτ «έντυσε» την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της με κραυγαλέα φλούο χρώματα και indie ηλεκτρονική μουσική, δημιουργώντας ένα insta-cult φιλμ. «Ο τρόπος με τον οποίο σκηνοθέτησα την ταινία έχει στόχο να υποβάλει τον θεατή σε ένα σκληρό, σαρκικό, αισθητηριακό, εχθρικό, βίαιο κόσμο. Για τον λόγο αυτό, δεν πάτησα στον ρεαλισμό και προτίμησα να φτιάξω ένα αγνό genre που προκαλεί συναισθήματα, έναν κόσμο που πολλαπλασιάζει τις αισθήσεις, μια ολοκληρωτική βύθιση σε ένα χάος μεταξύ φαντασμαγορίας και πραγματικότητας» υποστηρίζει η ίδια.

Σκηνοθεσία: Κοραλί Φαρζάτ
Παίζουν: Ματίλντα Λουτζ, Κέβιν Τζάνσενς, Γκιγιόμ Μπουσέντ

« Ζευγάρι με το Ζόρι»
Ισπανόφωνο ρημέικ της γνωστής κωμωδίας πλατειάς κατανάλωσης «Γυναίκα στη Θάλασσα» του 1987 με την Γκόλντι Χόουν και τον Κερτ Ράσελ με αλλαγμένους ρόλους… Εκεί, ήταν μία κακομαθημένη πλούσια που έπεφτε στη θάλασσα από το γιοτ της, πάθαινε αμνησία και έπεφτε στα «δίχτυα» ενός αγροίκου μαραγκού, που δεν είχε πληρώσει για τις υπηρεσίες του, ο οποίος, για να την εκδικηθεί, την έπειθε ότι ήταν η σύζυγός του και μητέρα των τεσσάρων παιδιών του. Εδώ, ο Εουχένιο Ντερμπέζ είναι ένας κακομαθημένος πλεϊμπόι, γόνος μιας εκ των πλουσιότερων οικογενειών του Μεξικού, που πέφτει στη θάλασσα από το γιοτ του και παθαίνει αμνησία. Η Άννα Φάρις, μια ανύπαντρη εργαζόμενη μητέρα στην οποία ο δύστροπος και αλαζόνας γόης χρωστά χρήματα, τον βρίσκει τυχαία και τον περιμαζεύει, μόνο για να τον πείσει ότι είναι ο άνδρας της και πατέρας των παιδιών της!

Σκηνοθεσία : Ρομπ Γκρίνμπεργκ
Παίζουν: Εουχένιο Ντερμπέζ, Άννα Φάρις, Εύα Λονγκόρια, Σούζι Κερτζ, Τζον Χάνα, Μελ Ροντρίγκεζ

«Ο γιός μου»
Να κι ένα γαλλικό «οικογενειακό θρίλερ» με κουφή δράση και ξεκρέμαστη κατάληξη… Όσο κι αν προσπαθεί ο καλός Γκιγιόμ Κανέ να δώσει υπόσταση στον ψεύτικό ρόλο του, δεν το καταφέρνει, τελικά, με τίποτα κι όλο το φιλμ παραμένει γραμμένο στο χαρτί και δεν σε πείθει με τίποτα. Ο Κανέ, λοιπόν, κρατάει το ρόλο του Ζουλιέν, ενός πατέρα, που ταξιδεύει συνεχώς για την δουλειά του και η μόνιμη απουσία από το σπίτι του, του στοίχισε το γάμο του. Κατά την διάρκεια μιας στάσης του στην Γαλλία λαμβάνει ένα απεγνωσμένο μήνυμα από την πρώην γυναίκα του ότι ο επτάχρονος γιος τους εξαφανίστηκε κατά την διάρκεια μιας σχολικής εκδρομής στα βουνά. Ο Ζουλιέν ξεκινάει την αναζήτηση του γιου του και τίποτα δεν θα τον σταματήσει από το να τον φέρει πίσω.

 

Σκηνοθεσία: Κριστιάν Καριόν
Παίζουν: Γκιγιόμ Κανέ, Μελανί Λοράν, Τριστάν Παζέ, Ολιβιέ ντε Μπενουάστ

«Ο Κύριος και η Κυρία Αντελμάν»
Αλά Γούντι Άλεν κομεντί θα ήθελε να είναι αυτή η γαλλική κωμωδιούλα, αλλά δεν… Είναι 1971, και η Σάρα συναντά για πρώτη φορά τον Βικτόρ. Όσο περνά ο καιρός ερωτεύεται με πάθος, τόσο τον ίδιο όσο και τη δουλειά του. Όλα τα εύκολα και τα δύσκολα, τα καλά και τα κακά που έζησαν μαζί ξαναπερνούν σήμερα μπροστά από τα μάτια της, σα να ξαναζεί μια ολόκληρη ζωή μαζί του.

Νευρωτικός, εγωκεντρικός και ανώριμος από τη μία, αλλά γοητευτικός και ταλαντούχος από την άλλη, ο Βικτόρ αποδοκιμάζει και απορρίπτει τη ζωή της μπουρζουαζίας, καθώς ο ίδιος απολαμβάνει τη φήμη και την μποέμ στάση που του εξασφαλίζει το επάγγελμα του συγγραφέα. Η Σάρα, ανεξάρτητη, χωρίς αναστολές, αφήνει τις επιθυμίες και τα συναισθήματα να διεγείρονται στην κοινή τους ζωή, με σύμμαχο την δημιουργία και την ελευθερία της λογοτεχνίας.

Σ σκηνοθετικό ντεμπούτο του Νικολά Μπεντός (γιου του Γάλλου κωμικού Γκι Μπεντός) με πολύ γαλλικό χιούμορ που πολλές φορές δεν αγγίζει τον μη γάλλο θεατή… .

Σκηνοθεσία: Νικολά Μπεντός
Παίζουν: Ντοριά Τιλιέρ, Νικολά Μπεντός, Ντενί Πονταλιντέ, Πιέρ Αρντιτί