του Παύλου Θ. Κάγιου //

Ο Βέρνερ Χέρτζογκ, μαζί με τους Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ και Βόλκερ Σλέντορφ – λίγο αργότερα εμφανίστηκε κι ο Βιμ Βέντερς – στάθηκε από τους πρωτεργάτες στη δημιουργία του ισχυρού μεταπολεμικού δυτικογερμανικού κινηματογραφικού κινήματος στη δεκαετία του ‘70. Και από τότε μέχρι σήμερα, ο Χέρτζογκ παραμένει το ίδιο προκλητικός, ακραίος και ανεπανάληπτος δημιουργός σε μια εποχή που ο πειραματισμός στο σινεμά είναι, κυρίως, μόνο… εφετζίδικος και ψηφιακός.

Κι εδώ, γοητευμένος από την Ιαπωνία της τεχνολογίας και της… παράδοσης, σκηνοθετεί μια ταινία μυθοπλασίας για ένα υπαρκτό γιαπωνέζικο φαινόμενο που η απουσία οποιουδήποτε συναισθήματος σπάει κόκκαλα.

•Κατά τη σύνοψη της ταινίας – που είναι αληθινή! – υπάρχει μια εταιρεία «OIKOΓΕΝΕΙΑΚΗ ΕΥΤΥΧΙΑ Α.Ε.» που μισθώνει ηθοποιούς που αναπληρώνουν συγγενείς, φίλους ή αγαπημένα πρόσωπα για λογαριασμό των πελατών της, ώστε να εξασφαλίζεται αυτό ακριβώς που δηλώνει η επωνυμία της: την οικογενειακή ευτυχία! Οι υπάλληλοι της εταιρείας συμπαρίστανται στους πελάτες αναλαμβάνοντας ρόλους σε πάρτι, γάμους, κηδείες ακόμη και σε ιδιαίτερα προσωπικές στιγμές.

Είναι ένας κόσμος εικονικός, άλλες φορές κωμικός, συχνά τραγικός και ιδιαιτέρως παράξενος. Οι ανθρώπινοι δεσμοί μοιάζουν εύθραυστοι και προκατασκευασμένοι: Πόσους ρόλους υποδύονται στην πραγματικότητα οι άνθρωποι στις σχέσεις τους; Ποια είναι τα όρια της ευτυχίας και ποια αυτά της απεικόνισής της;

Και, φυσικά, αυτό το θέμα είναι 100% Χέρτζογκ με αποτέλεσμα ο 80χρονος σκηνοθέτης να διεισδύει στα έγκατα της ιαπωνικής κοινωνίας και μας δίνει την ευκαιρία να στοχαστούμε γύρω από τις δικές μας ζωές.

Βέρνερ Χέρτζογκ – Ο Σκηνοθέτης των άκρων

Ο Βέρνερ Χέρτζογκ είναι μια πολύ σύνθετη περίπτωση σκηνοθέτη με μια μεγάλη διαδρομή στον χώρο του κινηματογράφου και όχι μόνο, πολλές πτυχές της οποίας έχουν γίνει θρυλικές. Είναι ο άνθρωπος που φέρεται να έχει φάει το παπούτσι του χάνοντας ένα στοίχημα, που έχει περπατήσει από το Μόναχο στο Παρίσι για να συναντήσει μια ετοιμοθάνατη φίλη του και που έχει τσακωθεί μέσα στη ζούγκλα με τον Klaus Kinski με κάποιον από τους δύο να πυροβολεί τον άλλο (οι εκδοχές ποικίλλουν).

Εμμονικός, πεισματάρης, εργασιομανής και ασίγαστο πνεύμα διατρέχει ακόμα και τώρα, στα 77 του, τον πλανήτη αναζητώντας θέματα που του κινούν το ενδιαφέρον και οδηγούν τις σκέψεις του σε καινούργιες κατευθύνσεις. Θεωρείται ως ο μοναδικός σκηνοθέτης που γύρισε μια ταινία για καθεμία από τις επτά ηπείρους, ενώ το τελευταίο θέμα που κέντρισε το ενδιαφέρον του είναι το ιαπωνικό φαινόμενο ενοικίασης ανθρώπων για να παίξουν έναν ρόλο στη ζωή κάποιου, που έδωσε την ταινία «Οικογενειακή Ευτυχία Α.Ε.».

•Ο σκηνοθέτης Βέρνερ Χέρτζογκ γεννήθηκε στις 5 Σεπτεμβρίου 1942 στο Μόναχο της Γερμανίας. Μεγάλωσε απομονωμένος από τον υπόλοιπο κόσμο σ’ ένα ορεινό χωριό της Βαυαρίας. Ήταν γιος ενός απόντος Γερμανού πατέρα και μιας στοργικής μητέρας από την Κροατία και πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της παιδικής του ηλικίας τριγυρνώντας μόνος στα βουνά. Όμως οι μοναχικοί περίπατοι ενίσχυσαν τη φαντασία του για να μπορεί αργότερα να λειτουργήσει ως σκηνοθέτης.

Ένα λήμμα 15 σελίδων σχετικά με την κατασκευή φιλμ, του έδωσε τις απαραίτητες πρώτες τεχνικές οδηγίες. Γύρισε τις πρώτες επτά ταινίες του με μια κάμερα 35 χιλιοστών που έκλεψε από την Κινηματογραφική Σχολή του Μονάχου. Για να χρηματοδοτήσει τις ταινίες του, ο Χέρτζογκ δούλευε τις νύχτες ως συγκολλητής σε εργοστάσιο χάλυβα!