Από την Ντέμη Αυλωνίτη //

oscarsΤο 2016 είναι τελικά η χρονιά του Λεονάρντο Ντι Κάπριο, ο οποίος σήκωσε επιτέλους το πολυπόθητο χρυσό αγαλματίδιο. Στην πολυαναμενόμενη 88η τελετή απονομής των Όσκαρ, η οποία πραγματοποιήθηκε χθες βράδυ, λύθηκαν απορίες, οι οποίες αιωρούνταν όλο αυτό το διάστημα στον αέρα, γύρω από το ποιοι θα είναι οι μεγάλοι νικητές και πώς θα ανταπεξέλθει ο κωμικός Κρις Ροκ στον ρόλο του οικοδεσπότη.

O Κρις Ροκ. Με σακάκι λευκότερο του λευκού.
O Κρις Ροκ. Με σακάκι λευκότερο του λευκού.

Ειδικά μετά τον σάλο που ξέσπασε για τη διοργάνωση #OscarsSoWhite, εξαιτίας της έλλειψης των έγχρωμων ηθοποιών από τις κατηγορίες με τις υποψηφιότητες. Ο ίδιος πάντως ξεκίνησε δυναμικά λέγοντας ότι αν είχαν ως υποψήφιους και τους οικοδεσπότες, δεν θα έπαιρνε αυτή τη δουλειά, αφήνοντας το υπονοούμενο ότι τα βραβεία είναι μια επιλογή των λευκών. Ενώ έκανε μια αναδρομή στην 88χρονη ιστορία των Όσκαρ, λέγοντας ότι οι μαύροι δεν ήταν υποψήφιοι τουλάχιστον άλλες 71 φορές. «Πρέπει να καταλάβετε ότι αυτό συνέβαινε και το ’50 και το ’60. Και οι μαύροι δεν διαμαρτύρονταν. Ξέρετε γιατί; Διότι είχαμε να διαμαρτυρηθούμε για πραγματικά προβλήματα. Ήμασταν πολύ απασχολημένοι με τους βιασμούς και το λιντσάρισμα που μας έκαναν για να νοιαστούμε ποιος κέρδισε το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας», σημείωσε ο Ροκ. Ο έγχρωμος παρουσιαστής της βραδιάς δεν παρέλειψε να σχολιάσει και όσους θέλησαν να μποϊκοτάρουν τη διοργάνωση, να πει ότι προβληματίστηκε όταν του ζήταγαν να παραιτηθεί και να τονίσει μεταξύ άλλων: «Οι μαύροι ηθοποιοί θέλουμε ίσες ευκαιρίες και όχι μια φορά».

The Revenant Leonardo DiCaprio stars in THE REVENANT, an immersive and visceral cinematic experience capturing one man???s epic adventure of survival and the extraordinary power of the human spirit. Photo Credit: Courtesy Twentieth Century Fox. Copyright ?? 2015 Twentieth Century Fox Film Corporation. All rights reserved. THE REVENANT Motion Picture Copyright ?? 2015 Regency Entertainment (USA), Inc. and Monarchy Enterprises S.a.r.l. All rights reserved. Not for sale or duplication.
The Revenant

Η πολυσυζητημένη βράβευση του Λεονάρντο Ντι Κάπριο ωστόσο με το βραβείο Καλύτερου Α’ Αντρικού Ρόλου ήταν η πιο αναμενόμενη καθώς χρόνια τώρα ο ηθοποιός, έχει κάνει τα πάντα στη μεγάλη οθόνη (μόνο σουπερ ήρωας δεν έχει γίνει), συνεργαζόμενος με κορυφαίους σκηνοθέτες. Κι επιτέλους ήρθε η ώρα που βραβεύτηκε. Ενώ ήταν φυσικά και το μεγαλύτερο φαβορί όλων των εποχών στα στοιχήματα.

Η ομιλία του

—————

Η επώδυνη περιπέτεια με την υπογραφή του Αλεχάντρο Γκονζάλες Ιναρίτου, που έζησε, σίγουρα άξιζε τον κόπο. Ο 41χρονος ηθοποιός, στην «Επιστροφή», υποδύθηκε άψογα έναν βαρύτατα τραυματισμένο κυνηγό, ο οποίος εγκαταλείπεται από τους συντρόφους του στα χιονισμένα βουνά. Αλλά εκείνος καταφέρνει να επιζήσει και να επιστρέψει ζητώντας εκδίκηση. Όλα αυτά διαδραματίζονται το 1823. Ανεβαίνοντας στο βήμα ο Ντι Κάπριο θέλησε να επισημάνει την ανάγκη να κάνουμε όλοι μαζί κάτι για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής που απειλεί τον πλανήτη μας.

Το πρώτο βραβείο που ανακοινώθηκε κατά τη λαμπερή βραδιά για την «Επιστροφή» (με δώδεκα υποψηφιότητες για Όσκαρ) ήταν αυτό στην κατηγορία Καλύτερης Φωτογραφίας. Ακολούθησε αυτό της Καλύτερης Σκηνοθεσίας για τον Ιναρίτου, ο οποίος ευχήθηκε να σταματήσουν οι προκαταλήψεις και να υπάρξει ένα μέλλον «όπου το χρώμα του δέρματος να είναι τόσο άσχετο όσο και το μήκος των μαλλιών μας». Η Μπρι Λάρσον (η οποία ήταν φαβορί), ερμηνεύοντας μια γυναίκα που έζησε σε ένα «Δωμάτιο» σε ομηρεία με τον γιο της κι έπειτα πάλεψε να διαχειριστεί την ελευθερία της, κατάφερε να κατακτήσει το βραβείο Καλύτερου Α’ Γυναικείου Ρόλου.

Οσκαρ Α' Γυναικείου Ρόλου για την Μπρι Λάρσον
Οσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου για την Μπρι Λάρσον

Ως καλύτερη ταινία αναδείχτηκε το «Spotlight: Όλα στο Φως» του Τομ Μακάρθι, το οποίο αναφέρεται στο σκάνδαλο για την παιδοφιλία στον χώρο της Καθολικής Εκκλησίας που έρχεται στην επιφάνεια χάρη στην έρευνα μιας ομάδας δημοσιογράφων. Η ταινία των Τζον Σίνγκερ και Τομ ΜακΚάρθι απέσπασε και το Όσκαρ Καλύτερου Πρωτότυπου Σεναρίου. Το Όσκαρ Καλύτερου Β’ Ανδρικού Ρόλου δεν τον κέρδισε ο Σιλβέστερ Σταλόνε για το “Creed” όπως προέβλεπαν πολλοί (για τον «Μαύρο Ρόκι» όπως αποκάλεσε ο Κρις Ροκ την ταινία, καθώς εκεί οι λευκοί αθλητές είναι τόσο καλοί όσοι οι μαύροι), αλλά ο Μαρκ Ράιλανς για την «Γέφυρα των Κατασκόπων» του Στίβεν Σπίλμπεργκ. Η Αλίσια Βικάντερ, η οποία επάξια κέρδισε με τη σειρά της το βραβείο Β’ Γυναικείου Ρόλου, ευχαρίστησε μεταξύ άλλων τον Έντι Ρεντμέιν, συμπρωταγωνιστή της στο «Κορίτσι από τη Δανία», ο «οποίος ανέβασε το παιχνίδι της», βοηθώντας την να φτάσει έως εδώ. Με το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας τιμήθηκε η ουγγρική του Λάζλο Νέμες “Son of Saul”.

Μαρκ Ράιλανς. Οscar Β' Ανδρικού Ρόλου
Μαρκ Ράιλανς. Οscar Β’ Ανδρικού Ρόλου

Το Όσκαρ Καλύτερου Διασκευασμένου Σεναρίου, το οποίο παρουσίασαν οι Ράιαν Γκόσλινγκ και Ράσελ Κρόου, απέσπασαν οι Τσαρλς Ράντολφ και Άνταμ Μακέι για «Το Μεγάλο Σορτάρισμα», το οποίο αναφέρεται στο πώς ξεκίνησε η οικονομική κρίση το 2008. Για το Καλύτερο Σχεδιασμό Κοστουμιών και το “Mad Max: Ο Δρόμος της Οργής” βραβεύτηκε η ενδυματολόγος Τζένι Μπίβαν, η οποία προειδοποίησε στη σκηνή: «αν δεν είμαστε ευγενικότεροι ο ένας με τον άλλον, και δεν πάψουμε να ρυπαίνουμε την ατμόσφαιρα», τότε ένα Mad Max, «θα μπορούσε να συμβεί». Για την ίδια ταινία, η οποία εξασφάλισε επίσης Βραβεία Καλύτερου Μοντάζ και Καλύτερης Επεξεργασίας Ήχου, οι Κόλιν Γκίμπσον και Λίζα Τόμσον παρέλαβαν το Όσκαρ Καλύτερου Σχεδιασμού Παραγωγής και οι Λέσλι Βάντερβολτ, Έλκα Βαρντέγκα και Ντέμιαν Μάρτιν, αυτό του Καλύτερου Μακιγιάζ και Χτενισμάτων. Η ταινία “Ex Machina” απέσπασε Όσκαρ Καλύτερων Οπτικών Εφέ.

Mad Max
Mad Max

Το “Inside Out” των Πιτ Ντόκτερ και Τζόνας Ριβέρα διακρίθηκε – όπως ήταν αναμενόμενο – ως η Καλύτερη Ταινία Κινουμένων Σχεδίων. Νικήτρια στην κατηγορία Καλύτερης Μικρού Μήκους Animated Ταινίας ήταν το «Bear Story» των Γκάμπριελ Οσόριο και Πάτο Εσκάλα. Ως Καλύτερο Ντοκιμαντέρ αναδείχτηκε το “Amy” του σκηνοθέτη Ασίφ Καπάντια και του παραγωγού Τζέιμς Γκέι Ρις, στο οποίο βλέπουμε τη ζωή, την άνοδο και την πτώση της καριέρας της αδικοχαμένης σπουδαίας τραγουδίστριας Έιμι Γουάινχαουζ. Το “A Girl in the River: Spectres of the Shoah” κέρδισε στην κατηγορία Καλύτερου Μικρού Μήκους Ντοκιμαντέρ. Το “Slutterer” ονομάστηκε «Καλύτερη Μικρού Μήκους Ταινία Δράσης».

Βραβείο Β' Γυναικείου Ρόλου- Αλίσια Βικάντερ
Βραβείο Β’ Γυναικείου Ρόλου- Αλίσια Βικάντερ

Το Βραβείο Καλύτερου Τραγουδιού δόθηκε στο “Writing’s on the Wall” (Τζίμι Νέιπς, Σαμ Σμιθ) από την ταινία “Spectre”, ενώ βραβεύτηκε ο συνθέτης Ένιο Μορικόνε, ο οποίος επένδυσε μουσικά την ταινία του Ταραντίνο “The Hateful Eight”. Εν ολίγοις, δεν κέρδισε το βραβείο καλύτερου τραγουδιού η Anohni για το “Manta Ray”, η διεμφυλική τραγουδίστρια που ήταν υποψήφια στα φετινά Όσκαρ, αλλά δεν θα παρευρισκόταν έτσι κι αλλιώς στην τελετή καθώς δεν την κάλεσαν, όπως είπε. Όσον αφορά στα Τιμητικά Βραβεία απονεμήθηκαν φέτος (από την Γούπι Γκόλντμπεργκ) στους Τζίνα Ρόουλαντς και Σπάικ Λι, ενώ το Ανθρωπιστικό Βραβείο Jean Hersholt δόθηκε στην Ντέμπι Ρέινολντς.