Ανεξάρτητα από τη θρησκεία, τη φυλή, τον πολιτισμό πολλοί δοκίμασαν, δοκιμάζουν, να προσδιορίσουν το σχήμα της. Είναι τροφοδοτημένη από γερές δόσεις φαντασίας. Κάνεις δεν μπορεί να αρνηθεί την ιστορική της σημασία. Την ιστορία του παιδιού της ακολουθούν αναρίθμητες θαυματουργές, κυρίως διδακτικές, πράξεις. Η «Παρθένος Μαρία» είναι η πιο διάσημη γυναίκα στην ιστορία. Είναι ταυτόχρονα και υπεύθυνη για την εισαγωγή του Χριστιανισμού σε μεγάλο μέρος του κόσμου.

-Η εμφάνιση της Μαρίας στην τέχνη είναι απαραίτητη για την χριστιανική πίστη. Και η αποδοχή της είναι ένας σοβαρός παράγοντας στην εξάπλωση του Χριστιανισμού σε όλο τον κόσμο. Από τη Μεσόγειο ως τη Λατινική Αμερική. Εκεί όπου η πολυθεϊστική παράδοση είχε θεές και θεούς, η εικόνα της έπρεπε να μεταλλαχθεί για να μπορέσει να γίνει αποδεκτή.

1
“Nuestra Señora de Guadalupe” (μτφ Η Δική μας Κυρία της Γουαδελούπης) έργο του Marcos Cipac de Aquino. Ετος 1550

-Σε κάθε πολιτισμό το σύμβολο της μητέρας του Χριστού παρουσιάζει εκείνη τη «λεπτή» ισορροπία που εισάγει τους ανθρώπους στην ηθική, τη σκέψη και τους στόχους της Χριστιανικής Θρησκείας. Η ηπειρωτική Αφρική, τα νησιά των Φιλιππίνων ή ακόμα και η προ Ισπανόφωνη Αμερική, πριν την έλευσή της μαστίζονταν από αιματοβαμμένους πολέμους. Το αίμα και η φωτιά ήταν σαν μια πλατιά, παχιά κουβέρτα που σκέπαζε τις πράξεις των ανθρώπων.

2
Η “Θεοτόκος”. Εργο του 600 μ.χ.

– Η παρουσία της έρχεται ως αντίβαρο στην Εικόνα του Ιησού Χριστού. Ενός μάχιμου, ονειροπόλου νέου που θέλει να αλλάξει τον κόσμο. Σ’ ό,τι αφορά την τέχνη ο «Ευαγγελισμός της Θεοτόκου» και η «Κοίμηση της Θεοτόκου» είναι θέματα τέχνης  που βλέπουμε επαναλαμβανόμενα. Γιατί άραγε;

7
Η “Madonna Niccolini” έργο του Ραφαέλ (1509)

-Κυρίως μέσω της παρθένου Μαρίας, η ιστορία του Ιησού Χριστού γίνεται σημείο σύγκλισης με όλους τους ανθρώπους. Προορισμός της είναι να δίνει σχήμα στην αγάπη. Συχνά της προσδίδεται μια εικόνα που συγκινεί. Είναι ένας σημαντικός παράγοντας στην εξάπλωση του Χριστιανισμού, στην επικράτησή του έναντι άλλων θρησκειών. Περισσότερους από 13 αιώνες η απεικόνισή της είναι κάτι που εξεγείρει τις διαθέσεις των ζωγράφων.

5
Η Παρθένος με το παιδί και έναν άγγελο”. Σάντρο Μποτιστέλι (1465)

-Ειδικά το θέμα «Ευαγγελισμός της Θεοτόκου» που επικεντρώνεται στη γέννηση και την παιδική ηλικία του Χριστού υπήρξε ζητούμενο μεγάλου μέρους καλλιτεχνικής παραγωγής. Είναι ένας κοινός τόπος για την εποχή του «Μεσαίωνα» και τις αρχές της Αναγέννησης.

4
“Κοίμηση της Θεοτόκου” . Εργο του Τιτσιάνο (1516)

-Η Παναγία είναι το αλάνθαστο σύμβολο της μητρικής αγάπης και προστασίας. Δεν είναι μόνο το πρόσωπο που ο θεός επέλεξε να φέρει στη ζωή τον γιο του. Συχνά παίρνει ρόλο ισοδύναμο εκείνου.

3
“Ο Eυαγγελισμός της Θεοτόκου” έργο του Τζανμπαττίστα Τιέπολο (1767 – 69)

-Πέρα από τα θεία χαρακτηριστικά, στους Καθολικούς, η καθαρότητα της Μαρίας είναι πασιφανής από το φωτοστέφανο που φέρει. Είναι η διαφορά της από τις υπόλοιπες γυναίκες που συχνά ταυτοποιούνται ως φορείς αμαρτιών. Η λατρεία της Παναγίας μέσα από την ιστορία της τέχνης είναι μια αντανάκλαση της επέκτασης του Χριστιανισμού πέρα από την Ευρώπη. Είναι ο θρίαμβος του μύθου.

6
“Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου” – Λεονάρντο ντα Βίντσι (1472-1475)