“Προσπαθώ να βάλω σε αυτές τις έρημες μορφές την αγριότητα που βλέπω μέσα τους και που είναι και μέσα σε εμένα …” Πωλ Γκωγκέν 

Ο Πωλ Γκωγκέν  είναι ένας από τους σημαντικότερους Γάλλους καλλιτέχνες που αρχικά εκπαιδεύτηκε στον ιμπρεσιονισμό αλλά κινήθηκε μακρύτερα από τη γοητεία του, πρωτοστατώντας σε ένα νέο στυλ ζωγραφικής που γενικά αναφέρεται ως συμβολισμός. Καθώς το κίνημα των ιμπρεσιονιστών κορυφώθηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1880, ο Γκωγκέν πειραματίστηκε με νέες θεωρίες χρώματος και με ημι-διακοσμητικές προσεγγίσεις στη ζωγραφική.

Πωλ Γκωγκέν – Αυτοπροσωπογραφία (1889)

 

•Δούλεψε ένα καλοκαίρι μαζί με τον Βίνσεντ βαν Γκογκ στο νότο της Γαλλίας, προτού γυρίσει την πλάτη του αποκλειστικά στη δυτική κοινωνία. Είχε ήδη εγκαταλείψει μια πρώην ζωή χρηματιστή από τη στιγμή που άρχισε να ταξιδεύει τακτικά στον νότιο Ειρηνικό στις αρχές της δεκαετίας του 1890. Το σημείο της γης που ανέπτυξε ένα νέο στυλ παντρεύοντας την καθημερινή παρατήρηση με τον μυστικό συμβολισμό. 

Η απόρριψη του Γκωγκέν από την ευρωπαϊκή οικογένειά του, την κοινωνία και τον κόσμο της τέχνης του Παρισιού ήταν ένα ρομαντικό παράδειγμα καλλιτέχνη που αναζητά έντονα, ατέρμονα την περιπλάνηση.

Αφού κατέκτησε τις μεθόδους του ιμπρεσιονισμού στην απεικόνιση της οπτικής εμπειρίας της φύσης, ο Γκωγκέν εκπαιδεύτηκε στις τελευταίες γαλλικές ιδέες για το θέμα της ζωγραφικής και της θεωρίας των χρωμάτων. Το υπόβαθρο αυτό συνέβαλε στο σταδιακό πέρασμα του Γκωγκέν σε ένα νέο είδος «συνθετικής» ζωγραφικής, που λειτουργεί ως συμβολικό, όχι απλώς ως ντοκουμεντάρισμα ή πιστή ανάκλαση της πραγματικότητας.

Πωλ Γκωγκέν – Η γυναίκα και το λουλούδι (1891)

Αναζητώντας το είδος της άμεσης σχέσης με τον φυσικό κόσμο που είδε σε διάφορες κοινότητες της Γαλλικής Πολυνησίας και άλλων μη-δυτικών πολιτισμών, ο Γκωγκέν αντιμετώπισε τη ζωγραφική του ως φιλοσοφικό διαλογισμό σχετικά με την τελική έννοια της ανθρώπινης ύπαρξης, καθώς και τη δυνατότητα θρησκευτικής ολοκλήρωσης ή τις απαντήσεις για το πώς οι άνθρωποι μπορούν, τελικά, να ζήσουν πιο κοντά στη φύση.

Πωλ Γκωγκέν – Η γυναίκα του Βασιλιά (1896)

Πωλ Γκωγκέν ήταν ένας από τους βασικούς συμμετέχοντες στις τελευταίες δεκαετίες του 19ου αιώνα σε ένα ευρωπαϊκό πολιτιστικό κίνημα που από τότε έχει αναφερθεί ως Primitivism. Ο όρος δηλώνει τη Δυτική γοητεία για λιγότερο πολιτισμικά αναπτυγμένους πολιτισμούς και τη ρομαντική ιδέα ότι οι μη δυτικοί άνθρωποι θα μπορούσαν να είναι πιο πνευματικά ή πιο κοντά σε στοιχειώδεις δυνάμεις του κόσμου από τους συγκριτικά «τεχνητούς» Ευρωπαίους και Αμερικανούς ομολόγους τους.

Πωλ Γκωγκέν – Ο Βαν Γκογκ Ζωγραφίζει Ηλιοτρόπια (1888)

•Μόλις εγκατέλειψε ουσιαστικά τη γυναίκα του, τα τέσσερα παιδιά του και τον ολόκληρο κόσμο της ευρωπαϊκής τέχνης, το όνομα και το έργο του Γκωγκέν έγιναν συνώνυμα, και παραμένουν μέχρι σήμερα, με την ιδέα της τελικής καλλιτεχνικής ελευθερίας ή την πλήρη απελευθέρωση του δημιουργικού ατόμου στις αρχικές πολιτιστικές του ιδέες.

Πωλ Γκωγκέν – Ο Κίτρινος Χριστός (1889)

Ο Πωλ Γκωγκέν  γεννήθηκε στο Παρίσι, 7 Ιουνίου 1848, και πέθανε στις  Νήσους Μαρκέζας, Γαλλική Πολυνησία στις 8 Μαΐου 1903.