Του Ανδρέα Mαντόπουλου*

Κυκλοφορώ στην πόλη μου με το ποδήλατο, γιατί κερδίζω χρόνο, κάνω οικονομία, ασκούμαι και προσέχω την υγεία μου, έχω στυλ και καταλαμβάνω μικρότερο χώρο στον δρόμο βοηθώντας την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση.

-Είναι γεγονός πως τα τελευταία χρόνια έχει αυξηθεί κατακόρυφα η χρήση του ποδηλάτου σαν μεταφορικό μέσο στις περισσότερες πόλεις του κόσμου, με αποκορύφωμα το παράδειγμα της Κοπεγχάγης. Οι λόγοι είναι πολλοί.

Καταρχάς η οικονομία. Μετά το βάδισμα σίγουρα ακολουθεί το ποδήλατο. Κάνοντας έναν έλεγχο για τα κόστη αγοράς και συντήρησης διαπιστώνουμε τα εξής:

-Η αγορά ενός ποιοτικού και αξιόπιστου ποδηλάτου πόλης με σωστές προδιαγραφές ασφαλείας, κοστίζει από 200 έως 400 ευρώ. Τα έξοδα συντήρησής του είναι ελάχιστα. Για παράδειγμα αναφέρω πως ένας αεροθάλαμος κοστίζει γύρω στα 3 ευρώ, ενώ μία αλυσίδα μετάδοσης η οποία θα μας καλύψει για περισσότερα από 4.000 χιλιόμετρα, θα μας κοστίσει με την εργασία αλλαγής της γύρω στα 12 ευρώ, ενώ ένα ζευγάρι ελαστικών που θα μας καλύψει με ασφάλεια για τουλάχιστον 3 χρόνια, δεν θα μας κοστίσει πάνω από 24 ευρώ.

Συγκρίνοντας τώρα με άλλους τρόπους μετακίνησης παρατηρούμε πως:

  • Μία ετήσια κάρτα απεριορίστων διαδρομών κοστίζει 330 ευρώ.
  • Το κόστος χρήσης ενός μικρού οικονομικού scooter η ενός ¨παπιού¨ για κάποιον που καλύπτει γύρω στα 15 χιλιόμετρα την ημέρα υπολογίζεται (μαζι με τα service και τα τέλη κυκλοφορίας), γύρω στα 1000 ευρώ το χρόνο.
  • Αυτοκίνητο; Αρκεί να μαζέψουμε και να προσθέσουμε τις αποδείξεις του τελευταίου έτους από τα πρατήρια βενζίνης που επισκεφθήκαμε για να καταλάβουμε τη διαφορά.

Ας μην συμπεριλάβουμε στην εξίσωση τα τέλη κυκλοφορίας καθώς δεν αρνούμαστε πως το αυτοκίνητο σίγουρα είναι χρήσιμο και βοηθάει σημαντικά κάθε οικογένεια. Ένας λοιπόν από τους λόγους που χρησιμοποιούμε το ποδήλατο,είναι η επιθυμία να περιορίσουμε τη χρήση του.

6

Με το ποδήλατο θα φτάσουμε στον προορισμό μας πιο γρήγορα. Έχει διαπιστωθεί πως σε πολλές περιπτώσεις για αποστάσεις περίπου 5 χιλιομέτρων, το ποδήλατο αποτελεί το πιο γρήγορο μέσο μετακίνησης, ιδίως σε περιπτώσεις κυκλοφοριακής συμφόρησης, λόγω μεγαλύτερης ευελιξίας από κάθε άλλο μέσο. Καθώς τώρα ζούμε σε έναν δήμο με δύσκολες συγκοινωνιακές συνθήκες το ποδήλατο θα μας μεταφέρει εντός και εκτός αυτού άνετα και σε χρόνους που πραγματικά δεν φανταζόμασταν πριν αρχίσουμε να το χρησιμοποιούμε.

20161206_122138

Καθώς τώρα κινούμαστε με το ποδήλατο, αδιαμφισβήτητα ασκούμαστε. Και καθώς ασκούμαστε με άμεσο σκοπό (να φθάσουμε στον προορισμό μας) ο χρόνος περνάει γρήγορα, οι παραστάσεις εναλλάσσονται, μέχρι που φτάνουμε κεφάτοι και δυνατοί στον προορισμό μας.

Ποιες είναι όμως οι δυσκολίες που συντελούν αρνητικά στη χρήση του ποδηλάτου σαν μεταφορικού μέσου και πώς θα τις αντιμετωπίσουμε;

-Θα μπορέσω να ανέβω τις ανηφόρες;

Η απάντηση είναι πως οι περισσότεροι υγιείς άνθρωποι μπορούν να ανέβουν ακόμη και απότομες και παρατεταμένες ανηφόρες με ένα σύγχρονο ποδήλατο πόλης απλά χρησιμοποιώντας σωστά το σύστημα ταχυτήτων το οποίο αυτό διαθέτει.

-Θα πρέπει να ντύνομαι με ειδικό τρόπο; Πρέπει να ντύνομαι καλά στη δουλειά μου.

Η απάντηση είναι όχι. Δεν χρειάζεται να ντυνόμαστε με ειδικό τρόπο, αρκεί το ποδήλατο μας να είναι σωστά εξοπλισμένο σαν ένα γνήσιο ποδήλατο πόλης, να διαθέτει δηλαδή λασπωτήρες και προστατευτικό αλυσίδας, αξεσουάρ που φροντίζουν για τη διατήρηση της καθαριότητάς μας και σχάρα ή καλάθι ώστε να μπορούμε να μεταφέρουμε εύκολα την τσάντα με τα προσωπικά μας είδη. Εν τούτοις, ένα κράνος κρίνεται απαραίτητο για την ασφάλεια μας.

5-1

Δεν κινδυνεύω από τους απρόσεκτους οδηγούς αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών; Κανένας δεν υπολογίζει τους οδηγούς ποδηλάτων. Είναι και η έλλειψη δικτύου ποδηλατοδρόμων.

Εδώ έχω να σας πω πως αν κινείστε στο δεξί μέρος της δεξιάς λωρίδας του δρόμου, (ιδανικά γύρω στο 1 μέτρο από το πεζοδρόμιο) και τηρείτε τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας με συνέπεια, θα εκπλαγείτε με το πόσο ήρεμα και ανενόχλητα θα φτάσετε στον προορισμό σας. Τα 32 χρόνια εμπειρίας μου στους δρόμους της Αθήνας με έχουν πείσει για τα παραπάνω. Όσον αφορά τους ποδηλατόδρομους, αξίζει να σημειώσω πως το Λονδίνο δεν διέθετε πριν από μερικά χρόνια. Αν και αποτελούσε μία πόλη ασφυκτικής κυκλοφορίας αυτοκινήτων, ο αριθμός των πολιτών που χρηςιμοποιούσαν σε καθημερινή βάση το ποδήλατο για την αστική τους μετακίνηση, ήταν μεγάλος.

-Και η ασφάλειά του; Θα μου το κλέψουν!

Επιλέξτε μία καλή κλειδαριά. Αγοράστε την ακριβότερη που αντέχει η τσέπη σας ή επιλέξτε ένα αναδιπλούμενο ποδήλατο. Γρήγορο, ευέλικτο, πραγματικό εργαλείο πόλης.

20170114_105702-1

 

image1-2*Ο Ανδρέας Μαντόπουλος, 50 ετών, είναι ιδρυτής από το 2010, και ιδιοκτήτης του ποδηλατικού εγχειρήματος / καταστήματος BIKE ELEVATED (www.bike-elevated.gr).

Πριν απο αυτό, η βασική επαγγελματική του ιδιότητα ήταν μηχανικός ήχου. Εργάστηκε από το 1995 έως και το 2013 ως μηχανικός ηχογραφήσεων στο Ηχογραφικό Κέντρο του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, και έχει στο ενεργητικό του πολλές και  μεγάλες Ελληνικές και διεθνείς δισκογραφικές παραγωγές.

Το ποδήλατο αποτελεί πάθος για τον Ανδρέα, και το χρησιμοποιεί απο μικρή ηλικία τόσο στην καθημερινή του μετακίνηση, όσο και σαν σπορ. Λατρεύει και μελετά συνεχώς την τεχνολογία του ποδηλάτου και τον συνδυασμό της με την αισθητική και την απλότητα των γεωμετρικών του αναλογιών.

Ελπίζει σε μία Αττική πιό όμορφη και  περισσότερο φιλική προς τον άνθρωπο και τις πραγματικές του ανάγκες.