επιμέλεια κειμένου Στέλλα Παπαλάμπρου* //

Ο Άιρτον Σένα (Ντα Σίλβα) γεννήθηκε στο Σάο Πάολο της Βραζιλίας και μεγάλωσε σε μια πλούσια οικογένεια που συμμερίστηκε και υποστήριξε από την αρχή τη λατρεία του για την ταχύτητα. Μέχρι σήμερα θεωρείται ο πιο ταλαντούχος πιλότος όλων των εποχών στη Φόρμουλα 1. Στη σύντομη και ιλιγγιώδη αγωνιστική και βιολογική του πορεία στο χρόνο κατάφερε να κερδίσει τρία παγκόσμια πρωταθλήματα το 1988, 1990 και 1991. Ξεκίνησε να οδηγεί καρτ σε νεαρή ηλικία. Όταν έκανε την πρώτη του κούρσα go kart ήταν μόλις σε ηλικία τεσσάρων ετών, ενώ σε ηλικία 17 ετών κέρδισε το πρωτάθλημα καρτ της Νότιας Αμερικής.

Στις αρχές του 1980 μετακόμισε στην Αγγλία για να συνεχίσει την αγωνιστική του καριέρα στα μηχανοκίνητα. Το 1981 κέρδισε το πρωτάθλημα της Βρετανικής Formula Ford 1600. Ήταν εκείνη περίπου την περίοδο που άρχισε να χρησιμοποιεί το πατρικό επώνυμο της μητέρας του, Σένα – και όχι το πλέον σύνηθες επώνυμο του πατέρα του, Ντα Σίλβα.

•Παρά το γεγονός ότι δεν είχε το καλύτερο αυτοκίνητο τεχνικά, ο Σένα εντυπωσίασε με την οδηγική του ικανότητα, ειδικά στη βρεγμένη πίστα. Ετσι, το 1982 κέρδισε δύο ευρωπαϊκά πρωταθλήματα, το ευρωπαϊκό και το βρετανικό πρωτάθλημα Formula Ford 2000.

Όταν το 1994 ο Άιρτον υπέγραψε συμβόλαιο με την Ουίλιαμς εξέφρασε τις επιφυλάξεις του για το νέο του μονοθέσιο και τους κανόνες της Φόρμουλα 1, λέγοντας: “Θα είναι μια εποχή με πολλά ατυχήματα και θα τολμήσω να πω ότι θα είμαστε πολύ τυχεροί αν δεν συμβεί κάτι σοβαρό.”

Στους πρώτους δύο αγώνες της σεζόν, είχε την pole position, αλλά για διαφορετικούς λόγους ατύχησε να ολοκληρώσει. Ο τρίτος αγώνας της σεζόν του Γκραν Πρι θα διεξαγόταν στην πίστα της Ίμολα του Σαν Μαρίνο και το σαββατοκύριακο των αγώνων αμαυρώθηκε από ατυχήματα και μία τραγωδία. Αρχικά, στον δοκιμαστικό γύρο της Παρασκευής, ο συμπατριώτης του, Ρούμπενς Μπαρικέλο, τραυματίστηκε σοβαρά όταν το αυτοκίνητό του ανετράπη και έπεσε πάνω σε φράχτη. Την επόμενη μέρα, ο αυστριακός πιλότος Ρόλαντ Ράτζενμπέργκερ, δεν στάθηκε το ίδιο “τυχερός” και σκοτώθηκε ακαριαία σπάζοντας τον αυχένα του όταν έπεσε πάνω σε τσιμεντένιο τοίχο.

•Στον έβδομο γύρο και στη στροφή Ταμπουρέλο, ο Σένα για αδιευκρίνιστους λόγους έχασε τον έλεγχο του μονοθέσιού του, εφυγε από την πίστα με 330 χλμ/ώρα περίπου και έπεσε με 217 χλμ/ώρα στον τοίχο αντιστήριξης. Αν και μεταφέρθηκε εσπευσμένα στο νοσοκομείο, κατά την άφιξή του εκεί, άφησε την τελευταία του πνοή.

Ο θάνατός του ήταν ένα μεγάλο σοκ για τον κόσμο του αθλητισμού, ειδικότερα στη Βραζιλία. Εκτιμάται ότι τρία εκατομμύρια άνθρωποι – αριθμός ρεκόρ- είχαν πλημμυρίσει τους δρόμους του Σάο Πάολο για να αποχαιρετίσουν τη σωρό του.  “Νιώθω πολύ προνομιούχος. Είχα πάντα μια πολύ καλή ζωή. Αλλά όλα όσα έχω πετύχει στην πορεία μου έγιναν με αφοσίωση και απίστευτη λαχτάρα για την επίτευξη των στόχων μου … μια τεράστια επιθυμία για νίκη, τη νίκη στη ζωή κι όχι μόνο ως οδηγός. Σε όλους εσάς που έχετε βιώσει αυτή την κατάσταση ή είστε σε αναζήτηση του στόχου σας, επιτρέψτε μου να πω ότι όποιος κι αν είστε στη ζωή σας, είτε είστε στο υψηλότερο είτε στο πιο μέτριο επίπεδο, πρέπει να επιδείξετε μεγάλη δύναμη και αποφασιστικότητα και να κάνετε τα πάντα με αγάπη και με βαθιά πίστη στο Θεό. Μια μέρα θα καταφέρετε να φτάσετε στον στόχο σας και θα είστε επιτυχημένοι”.

*Στέλλα Παπαλάμπρου http://www.mosaictranslations.com