Χαιρέτα το Shazam που χάνεις… Άκουγες ένα τραγούδι, δεν ήθελες να διακόψεις τον Dj για να του πεις “Όμορφο κομμάτι αυτό, πως το λένε;” Απλώς πατούσες το μπλε κουμπί στο κέντρο της οθόνης του κινητού σου και αμέσως γνώριζες τον τίτλο του, το όνομα του καλλιτέχνη που το ερμήνευε, τα άλλα κομμάτια που έμοιαζαν. Το Shazam σύντομα θα είναι παρελθόν στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ο νέος υπεραμφιλεγόμενος νόμος που ψηφίστηκε πρόσφατα και σχεδόν κάτω από τη μύτη πολλών χρηστών του διαδικτύου θα βάλει πολλούς φραγμούς στην διάδοση ιδεών, ανταλλαγή αρχείων. Το Shazam είναι εφαρμογή βασισμένη σ’ αυτήν ακριβώς τη λογική.

Η οδηγία για τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας στην ψηφιακή ενιαία αγορά – η οποία περιέχει το αμφισβητούμενο άρθρο 13 – είναι μια σημαντική νέα μεταρρύθμιση της νομοθεσίας περί πνευματικής ιδιοκτησίας. Στοχεύει, εκτός των άλλων, στην πιο ομοιόμορφη διάδοση των ψηφιακών κερδών. Καθιστά πιο δύσκολο για τις επιχειρήσεις υψηλής τεχνολογίας να αξιοποιήσουν το περιεχόμενο των δημιουργών.

Τα παραπάνω βέβαια είναι μια ιδέα. Αλλά ας δούμε πώς επηρεάζεται η εφαρμογή που χρησιμοποιούν εκατομμύρια χρήστες για να ανακαλύψουν νέα μουσική.

•Την περασμένη Τρίτη ψηφίστηκε στο Ευρωκοινοβούλιο μια υπεροδηγία που υποστήριξαν κολοσσοί της επικοινωνίας όπως η Sony και η Universal. Κατέχουν σε μεγάλο ποσοστό δικαιώματα μουσικής που διανέμονται νόμιμα και παράνομα μέσω του διαδικτύου.

Αυτό θα έχει ως παράπλευρη απώλεια το Shazam. Δεν θα είναι πλέον σε θέση να λειτουργήσει. Το νομικά δεσμευτικό φίλτρο που η τεχνολογική εταιρεία θα αναγκαστεί να ενσωματώσει στον αλγόριθμό της θα καταρρεύσει ουσιαστικά την πλατφόρμα. Καθώς κάθε προσπάθεια εντοπισμού μουσικών αποσπασμάτων στο Shazam θα επισημανθεί ως χρήση υλικού που προστατεύεται από πνευματικά δικαιώματα και θα αποκλείεται από το φίλτρο.

Ο επικεφαλής πωλήσεων της μικρής και ανεξάρτητης δισκογραφικής εταιρείας Drumcode που ειδικεύεται στην κυκλοφορία techno μουσικής, Kerrol Doof, εξέφρασε ανησυχίες για το πώς η απαγόρευση του Shazam θα επηρεάσει τις πωλήσεις της βιομηχανίας. Δήλωσε στο περιοδικό mixmag: “Κάπου υπάρχουν ακόμα άνθρωποι που δεν γνωρίζουν την ταυτότητα του τραγουδιού των Adam Beyer & Barts Skils – ”Your Mind”. Παρόλο που έχει ακουστεί σε κάθε DJ σετ που έγινε στην Ίμπιζα. Είναι ένα τραγούδι που υπολογίζουμε ότι το αναζητούν 400 άτομα την ημέρα. Αυτό μεταφράζεται σε χιλιάδες πωλήσεις κάθε εβδομάδα. Δισκογραφικές φίρμες σαν τη δική μας θα καταρρεύσουν όταν το Shazam σταματήσει.”