Από την Άντα Δαλιάκα //

«Ο Κωστής είναι ένας 40άρης γιατρός που βρίσκεται στην Αντίπαρο τον χειμώνα μέσα σε ένα μοναχικό περιβάλλον. Οταν έρχεται το καλοκαίρι, γνωρίζει μια παρέα νεαρών παιδιών, ερωτεύεται μια κοπέλα και αρχίζει να νιώθει 20 χρόνια νεότερος, χωρίς να υπάρχει ανταπόδοση. Οπότε αρχίζει και αισθάνεται δύσκολα».

Ο Μάκης Παπαδημητρίου («Chevalier», «Μαγικός καθρέφτης») μάς περιγράφει τον ήρωα που υποδύεται στον ηλιοκαμένο… «Suntan», τρίτη μεγάλου μήκους ταινία του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου μετά τα «Bank Βang» και «Wasted youth», που από την περασμένη Πέμπτη προβάλλεται στις ελληνικές αίθουσες έχοντας πραγματοποιήσει την πρεμιέρα του στα μεγάλα φεστιβάλ του Ρότερνταμ και του SXSW στο Τέξας. Από τη μία ταινία στην άλλη και λίγο πριν αφοσιωθεί στα γυρίσματα του «DIY» του Δημήτρη Τσιλιφώνη ο ταλαντούχος ηθοποιός εξηγεί  γιατί προτιμάει το σινεμά.

makis

-Με φρέσκια την πρεμιέρα της ταινίας στο Φεστιβάλ του Οστιν (SXSW) στο Τέξας, ποιες είναι οι εντυπώσεις σου;

-Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου και Μουσικής μαζί είναι ίσως λιγότερο από το μισό του συνόλου του φεστιβάλ που έχει να κάνει με τις νέες τεχνολογίες. Και πάλι, ο κόσμος είναι πολύ θερμός, βλέπει τις ταινίες. Η ιδιαιτερότητα της δικής μας προβολής είναι ότι έγινε στον κινηματογράφο «Alamo Drafthouse», όπου το κοινό τρώει και παραγγέλνει κανονικά μέσα στο σινεμά, κάτι που είναι περίεργο! Η ταινία άρεσε πολύ, ακούγαμε κολακευτικά σχόλια.

-Παρά την εξωστρέφεια του ελληνικού σινεμά και τις βραβεύσεις του στο εξωτερικό, δεν διαφαίνεται σημείο επικοινωνίας με το ελληνικό κοινό που γυρίζει την πλάτη του στις βραβευμένες παραγωγές.

-Μάλλον χρειάζεται κι άλλος χρόνος εξοικείωσης του κοινού με τις ελληνικές ταινίες. Θέλει περισσότερα δείγματα καλών ταινιών για να πει ότι «δεν απογοητεύτηκα που μπήκα να δω μια ελληνική ταινία».

-Συμμετέχεις σε πολλές ταινίες. Με ποιο γνώμονα τις επιλέγεις;

-Συνήθως έχει να κάνει με τους ανθρώπους που θα συνεργαστώ. Κι ένα τέλειο σενάριο να έχεις, αυτό δεν εξασφαλίζει ότι θα γίνει μια καλή ταινία. Τις περισσότερες φορές οι συνεργασίες είναι που μετράνε. Και όχι μόνο στο σινεμά αλλά και στο θέατρο και παντού.

SUNTAN-cartpostal-options-copy

-Πώς προέκυψε το «Suntan»;

-Μια μέρα με πήρε τηλέφωνο ο Αργύρης Παπαδημητρόπουλος και μου είπε ότι θέλει να πιούμε καφέ για να μιλήσουμε για τη νέα του ταινία. Μετά από εκείνον τον καφέ νομίζω ότι είμαστε φίλοι 30 χρόνια. Ηταν τόσο απλά τα πράγματα. Το σενάριο είχε ελάχιστους διαλόγους, ήταν περισσότερο περιγραφικό. Οταν ολοκληρώθηκε το καστ, ψάξαμε να βρούμε το ζητούμενο της κάθε σκηνής και αρχίσαμε να αυτοσχεδιάζουμε μέχρι που είχαμε έναν μπούσουλα. Στα γυρίσματα, αν συνέβαινε κάτι που δεν ήταν μέσα στα προσυμφωνημένα αλλά ήταν έγκυρο, το κρατούσαμε.

-Πώς θα περιέγραφες τα γυρίσματα στην Αντίπαρο στην καρδιά του καλοκαιριού;

-Ηταν… πόλεμος. Στην άμμο η κάμερα με 35 βαθμούς Κελσίου και τους τουρίστες να κάνουν το μπάνιο τους, αυτό από μόνο του είναι κάτι που θέλει έναν τρόπο για να το διαχειριστείς, αλλά τα καταφέραμε. Τα πιο δύσκολα γυρίσματα όμως ήταν το βράδυ στο μπαρ. Πολύ στριμωξίδι, καθόλου χώρος για να κινηθεί η κάμερα και ο κόσμος να πίνει τα ποτά του. Αλλιώς μιλάς σε κάποιον που είναι νηφάλιος και κάνει μπάνιο και αλλιώς σε κάποιον που χοροπηδάει πάνω-κάτω!

-Η ταινία αναφέρεται στον έρωτα, στον ηδονισμό της νιότης σε αντίστιξη με την απώλεια της νεότητας. Τι είναι το «Suntan» για εσένα;

-Για μένα είναι μια ιστορία αγάπης και ένα ερωτικό θρίλερ μαζί, μια ταινία «για τα σκοτάδια που κρύβουμε μέσα μας».

download-Συνεχίζει να υφίσταται η Ελλάδα που καυχιέται για τα ξέφρενα ερωτικά καλοκαίρια της ή η γοητεία αυτή έχει χαθεί λόγω κρίσης;

-Δεν νομίζω. Θέλω να πιστεύω ότι δεν έχει χαθεί. Το καλοκαίρι παραμένει μια ερωτική περίοδος.

-Από τα πολλά προβλήματα που αντιμετωπίζει η χώρα, ποιο θεωρείς ως βασικότερο;

-Δεν μπορώ να βαθμολογήσω ή να αξιολογήσω τα προβλήματα. Αν μιλήσω για το οικονομικό, δεν θέλω να υποβιβάσω το προσφυγικό. Είναι όλα μαζί αλλά υπάρχει ένα σοβαρό πρόβλημα παιδείας καταρχήν, για να ξεκινήσουμε από κάπου. Μαζί και μια απογοήτευση. Με το να απαριθμείς τα προβλήματα δεν βρίσκεις λύσεις. Πρέπει να υπάρξει μια κινητοποίηση προς τη λύση τους, αλλά αυτό παίρνει χρόνο και εμπεριέχει κόστος το οποίο δεν βλέπω να έχει κανείς τη διάθεση να το πάρει πάνω του.

-Είναι πολιτική πράξη να κάνεις σινεμά στην Ελλάδα σήμερα όπως συχνά λέγεται;

-Πολιτική πράξη είναι κάθε καλλιτεχνική δραστηριότητα. Σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες ό,τι ισχύει για το σινεμά ισχύει και για το θέατρο.

-Σινεμά ή θέατρο, λοιπόν;

-Σινεμά. Είμαι πολύ τυχερός που τα τελευταία χρόνια έχω κάνει αρκετές ταινίες. Περνάω καλύτερα στο σινεμά, μου αρέσει περισσότερο. Δεν είμαι καλοπερασάκιας – το λέω από την άποψη ότι νιώθω πιο δημιουργικός και γνωρίζω ανθρώπους που αγαπούν αυτό που κάνουν. Στο σινεμά υπάρχει μια μεγαλύτερη δόση υγείας από ό,τι υπάρχει στο θέατρο. Δεν καταδικάζω, απλώς από το 1 ως το 10, το θέατρο μου αρέσει στο 10 και το σινεμά στο 11. Αν είχα τη δυνατότητα να κάνω μόνο σινεμά, θα το επέλεγα.

IMG_20160404_093528

Πηγή: www.ethnos.gr