Της Χρύσας Ματσαγκάνη //

 Είναι παραστάσεις που αξίζει να μας βγάλουν από το σπίτι μας. Δεν είναι οι μόνες, εννοείται.  Στην Αθήνα «τρέχει» ατόφιο θέατρο. Και καλλιτέχνες που δίνουν το «είναι» τους γι’ αυτό. Χαρείτε την πόλη. Ζήστε την με τέχνη.

«Ο μηχανισμός του δωματίου» – Του Αριστείδη Αντονά. Ομάδα Apparatus

%ce%bc%ce%b7%cf%87%ce%b1%ce%bd%ce%b9%cf%83%ce%bc%cf%8c%cf%82-%ce%ba%ce%bf%ce%bb%ce%bb%ce%ac%ce%b6

-Γιατί θέλουμε να το δούμε: Θέατρο και εικαστικές τέχνες  σε μια συνάφεια

Η ομάδα Apparatus είναι μια νέα ομάδα στον χώρο του θεάτρου και των εικαστικών τεχνών. Επέλεξε για να συστηθεί στο κοινό με τη θεατρική παράσταση του άπαιχτου έργου του Αριστείδη Αντονά, «Ο μηχανισμός του δωματίου». Η παράσταση θα παρουσιαστεί στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων από τη Δευτέρα 9 Ιανουαρίου και κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00.

Ο Αριστείδης Αντονάς είναι αρχιτέκτονας και συγγραφέας. Το λιμπρέτο του «Η οργή του Καμβύση» ανέβηκε στη Νέα Υόρκη σε μουσική GlenVelez (1994) και το θεατρικό του έργο «Το γραφείο» παρουσιάστηκε στο Βερολίνο, στο Παρίσι και στην Αθήνα το 2004 από τους Eclatsd’Etats. Τα λογοτεχνικά του κείμενα που έχουν δημοσιευτεί από το 1986 χαρακτηρίστηκαν εν σμικρύνσει φιλοσοφικά μυθιστορήματα, αποκρυφιστικές αλληγορίες, οικογενειακά χρονικά, μινιμαλιστικές καταγραφές, ηθικές παραβολές.

-Συντελεστές

  • Η σκηνοθεσία της παράστασης «Ο μηχανισμός του δωματίου» είναι της Βάσιας Χρονοπούλου. Σκηνικά-Κοστούμια: Λένα Λέκκου, φωτισμοί: Δημήτρης Μπαλτάς, επιμέλεια κίνησης: Φαίδρα Σούτου, μάσκες: Μάρθα Φωκά, βοηθός σκηνοθέτη: Μάνθα Καραδήμα, φωτογραφίες: Αντώνης Λέκκος. Παίζουν: Χρήστος Καπενής, Στέλιος Δημόπουλος, Βασίλης Ζώης, Στέλλα Σαμιώτη. 
  • -Χρόνος: Kάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00.
  • -Χώρος: Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων (Κ.Ε.Τ.)  Κύπρου 91Α, Κυψέλη.
    Τηλ.: 2130040496

 

«Η Δίκη Του Μπρεχτ»  Από την ομάδα πείρα(γ)μα

%ce%b7-%ce%b4%ce%b9%ce%ba%ce%b7-%cf%84%ce%bf%cf%85-%ce%bc%cf%80%cf%81%ce%b5%cf%87%cf%84-9-img_4905

– Γιατί θέλουμε να το δούμε: Για πρώτη φορά σε θεατρική απόδοση η ανάκριση του Μπρεχτ από το Κογκρέσσο. Θέατρο και Πολιτική από την ομάδα πείρα(γ)μα.

-‘Ένας από τους σπουδαιότερους συγγραφείς και ποιητές του εικοστού αιώνα, στόχος του FBI και της Επιτροπής Αντιαμερικανικών Ενεργειών του Κονγκρέσου…

…‘Ενας πρόσφυγας υπό παρακολούθηση ως «ξένος εχθρός» …

Μία Δίκη στην οποία η ηλιθιότητα δικάζει την ευφυΐα, η υποκουλτούρα την κουλτούρα, ο φανατισμός την  ελεύθερη σκέψη, οι «πατριώτες» τους ανθρωπιστές…  Μία δημόσια άσκηση υποταγής… Μία συνθήκη όπου, το να κατονομάζεις και να ενοχοποιείς χωρίς κανένα στοιχείο φίλους και συνεργάτες ως «εχθρούς», αντί για παλιανθρωπιά θεωρείται «ηρωικό καθήκον»… Και κυρίως μία αντίληψη για τη ζωή και την πολιτική που επικίνδυνα ταυτίζει τη δημοκρατία με τον καπιταλισμό σε συνδυασμό με την πατρίδα, τη θρησκεία και την οικογένεια, που απαιτεί να υποτάξει, να εξευτελίσει και να αφανίσει κάθε άλλο τρόπο σκέψης κι έκφρασης από τον πλανήτη…

Μία δίκη που θα ήταν κωμική αν δεν ήταν τόσο δραματικά επικίνδυνη…

Ξέφρενη παράσταση, με κωμικοτραγική διάθεση, αφιερωμένη στην υπεράσπιση της Ελευθερίας του Λόγου και τους πρόσφυγες όπου γης. Μία υπενθύμιση από τις σκοτεινές ημέρες του παρελθόντος για τις σκοτεινές ημέρες ενός μέλλοντος που ακόμα μπορεί και οφείλουμε να αποτραπεί…

Η έρευνα της ομάδας πείρα(γ)μα

Η ομάδα πείρα(γ)μα, μετά από μελέτη δεκάδων σελίδων που δόθηκαν στη δημοσιότητα από τα αρχεία των ψυχροπολεμικών δικών της Επιτροπής Αντιαμερικανικών Ενεργειών (ταυτισμένες με τον «μακαρθισμό») και ειδικά εκείνες που αφορούσαν στο «κυνήγι μαγισσών» εντός της Κινηματογραφικής Βιομηχανίας του Χόλλυγουντ, καθώς και των φακέλων πολλών καλλιτεχνών που, όπως και ο Μπρεχτ, βρέθηκαν στο στόχαστρο του FBI, παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα σε θεατρική απόδοση την ανάκριση του Μπέρτολτ Μπρεχτ από την Επιτροπή Αντιαμερικανικών Ενεργειών του Κονγκρέσου (H.U.A.C.) .

-Συντελεστές:

  • Μετάφραση/Σύνθεση Κειμένων-Οπτικοακουστικού υλικού/Σκηνοθεσία: Αγγελική Κασόλα
  • Πρόεδρος Επιτροπής Παρνέλ/Ανακριτής Στρίπλιγκ: Ειρήνη Μελά
  • Μπέρτολτ Μπρεχτ/ Διερμηνέας: Γιάννης Καρούνης
  • Πράκτορας του FBI Χουντ: Παναγιώτης Διαμαντόπουλος
  • Μυστικός πράκτορας: Ορέστης Γεωργίου
  • Σκηνικά/Κοστούμια: Ευτυχία Μαρία Ροδοπούλου
  • Μουσική Επιμέλεια/Φωτισμοί: ομάδα πείρα(γ)μα
  • Τεχνική Διεύθυνση: Σταύρος Χασιώτης
  • Φωτογραφίες: Γιώργος Αλιμήσης
  • Χρόνος:  Από τη Δευτέρα 12 Δεκεμβρίου 2016 και κάθε Δευτέρα στις 21.00
  • Χώρος: Τρίκυκλο Upstage (Θ. Γεωμέτρου και Πυθέου, Ν. Κόσμος, Στ. Μετρό Άγιος Ιωάννης).  Κρατήσεις: τηλ: 210-9232.384, 6939-669.218
  •  Είσοδος: Με ελεύθερη συνεισφορά

 

«Η Σονάτα του Κρόιτσερ» – Λέων Τολστόι.  Θέατρο Τέχνης Καρολου Κουν

kro

– Γιατί θέλουμε να το δούμε: Είναι ο Τολστόι με μια νουβέλα που έχει αναγνωριστεί ως ένα από τα αρτιότερα παραδείγματα στην τέχνη της αφήγησης.

– Η «Σονάτα του Κρόιτσερ» είναι η νουβέλα του Λέοντος Τολστόι που γράφτηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1880, την ύστερη περίοδο της λογοτεχνικής ζωής του συγγραφέα αποτελώντας μια ψυχολογική μελέτη πάνω στον έρωτα, το γάμο και τη ζήλια, ενώ αποτυπώνει με τον πιο καταφανή τρόπο μια περίοδο προσωπικής πνευματικής και ηθικής κρίσης. Η Σονάτα Κρόιτσερ τονίζει την αμφιλεγόμενη άποψη του Τολστόι για τη σεξουαλικότητα, υποστηρίζοντας ότι η σαρκική επιθυμία αποτελεί στην πραγματικότητα τροχοπέδη στις σχέσεις μεταξύ ανδρών και γυναικών ενώ μπορεί εύκολα να οδηγήσει σε  μικρές ή μεγαλύτερες τραγωδίες. Η νουβέλα, έχει αναγνωριστεί ως ένα από τα αρτιότερα παραδείγματα στην τέχνη της αφήγησης.

Ο Π. βρίσκεται στο τρένο. Έχει μόλις αθωωθεί για τη δολοφονία της γυναίκας του. Διηγείται την ιστορία του και προσπαθεί να πείσει το ακροατήριό του ότι ακόμα και η μουσική, αυτό το ισχυρότατο -όπως τη χαρακτηρίζει- αφροδισιακό, μπορεί να γίνει η αφορμή για μια καταστροφή. Εξοργισμένος, σκότωσε τη γυναίκα του και μητέρα των παιδιών του, νομίζοντας πως έχει εραστή τον άνθρωπο με τον οποίο μοιραζόταν τη  χαρά του να παίζουν μαζί μουσική.
Αυτή η τελευταία ιδέα εξηγεί και τον τίτλο της ιστορίας, η μουσική σύνθεση του Μπετόβεν προυπήρξε του έργου. Πολύ συχνά μάλιστα, κριτικοί, συνδέουν τη δομή της ιστορίας με τη δομή της σονάτας του Μπετόβεν παραθέτοντας ορχηστρικά μοτίβα που εκδηλώνουν ακραίες συναισθηματικές εναλλαγές. Πώς άκουγε ο Π. εκείνη τη μουσική; Πώς καλλιεργήθηκε μέσα στην ψυχή του το πάθος που κατεύθυνε τα πράγματα ώστε να συμβεί αυτό που φοβόταν περισσότερο;

-Συντελεστές.

  • Παίζουν: Αλέξανδρος Μυλωνάς, Κατερίνα Φωτιάδη.
    Επί σκηνής στο πιάνο ο Θοδωρής Οικονόμου.
  • Θεατρική Μεταφορά: Αντώνης Πέρης
    Σκηνοθεσία: Μαρία Ξανθοπουλίδου
    Μουσική: Θοδωρής Οικονόμου
    Σκηνικά- Κοστούμια: Αριάδνη Βοζάνη
    Κίνηση: Κατερίνα Φωτιάδη
    Φωτισμοί: Βαλεντίνα Ταμιωλάκη
    Video: Αλέξανδρος Κακλαμάνος
    Βοηθοί Σκηνοθέτη: Χαρίτα Αρβανίτη, Μάρα Γαργαλάκου, Δημήτρης Μαργαρίτης
    Βοηθός Σκηνογράφου: Μαρία Πιτσούλη
    Κατασκευή Σκηνικού: Ιωάννης Ξανθοπουλίδης
    Ειδική Κατασκευή: Σπύρος Δουκέρης- Another Kind Art
  • -Χρόνος: Δευτέρα & Τρίτη 21.15
  • -Χώρος:  Φρυνίχου 14, Πλάκα (χάρτης) | τηλ: 2103222464 & 2103236732
  • -Είσοδος: Τιμές εισιτηριων: 15€ κανονικό, 10€ μειωμένο, 5 Ανέργων. Προπώληση viva.gr

 

«Μάουζερ» του Heiner Müller

095563b4-e875-46b3-a04f-3d4bdb0b9f41

 -Γιατί θέλουμε να το δούμε: Ένα έργο απαγορευμένο επίσημα στην Ανατολική Γερμανία με την υπογραφή του σημαντικότερου μεταπολεμικού Γερμανού συγγραφέα Heiner Müller.

Ο Α αφηγείται την ιστορία του: πώς μεγάλωσε, πώς έγινε δήμιος της Επανάστασης, πώς εκτέλεσε τον προκάτοχο του, τον Β, επειδή ο τελευταίος σταμάτησε να υπακούει τις εντολές του Κόμματος.

Τι γίνεται όμως όταν κυριεύεται ο ίδιος από αμφιβολίες για την ύπαρξη νοήματος στις εκτελέσεις εχθρών της Επανάστασης και δεν μπορεί να εκτελέσει πλέον τις εντολές του Κόμματος;

Πόσο μακριά μπορεί να φτάσει προκειμένου να απαλλαγεί από το χρέος του απέναντι στην Επανάσταση;

Σημείωμα Σκηνοθέτη

Η ανάγκη δημιουργίας της παράστασης ξεκινά από μια μεγάλη αδυναμία κατανόησης της ανθρώπινης βίας και της χρήσης της προς όλες τις κατευθύνσεις. Απορία πάνω στο πώς ο άνθρωπος από homo sapiens εξελίχθηκε σε homo violens, βίαιο άνθρωπο. Γενοκτονίες, φόνοι βιασμοί, τρομοκρατία, εθνοκαθάρσεις, εμφύλιοι πόλεμοι, παγκόσμιοι πόλεμοι. O κατάλογος των μορφών βίας είναι ανεξάντλητος και τον συναντάμε συνεχώς σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης.

Με τους προβληματισμούς και τα ερωτήματά μου να μεγεθύνονται όσο περισσότερο έψαχνα γύρω από το ζήτημα της βίας και στην προσπάθεια μου να εξηγήσω το λόγο για τον οποίο με απασχολεί, βρέθηκα μπροστά στο έργο Mauser του Γερμανού συγγραφέα Heiner Müller. Το έργο αυτό γράφτηκε το 1970. Είναι το μοναδικό έργο του Müller που απαγορεύτηκε επισήμως και στο έδαφος της Ανατολικής Γερμανίας. Ο τίτλος του αναφέρεται στο ‘’φημισμένο’’ τουφέκι Mauser 98, διάσημο για την αντοχή του και την αξιοπιστία του.

Η αποσπασματικότητα του λόγου και το γεγονός ότι το έργο στην πραγματικότητα θα μπορούσε να διαδραματίζεται οπουδήποτε και οποτεδήποτε με άφησαν να φανταστώ ελεύθερα πάνω στο κείμενο. Απώτερος στόχος της παράστασής μας είναι να αναρωτηθούμε για την ατέρμονη ανάγκη του ανθρώπου να κρύβεται πίσω από κατασκευασμένα προσωπεία και συστηματοποιημένες ομάδες που καταδικάζουν το διαφορετικό και να αναδείξουμε το ζωντανό σώμα το οποίο κουβαλάει μέσα του τη μνήμη της βίας, η οποία είναι πάντοτε καταστροφική.

Χωρίς κριτική διάθεση και χρωματισμένη πολιτική σκέψη, ανίκανοι για μεγάλες κοινωνικές αλλαγές όμως ικανοί για τεράστιες εσωτερικές μετακινήσεις αναζητώντας δρόμους επικοινωνίας με τους συνανθρώπους μας, θέλουμε να αναρωτηθούμε μαζί με το κοινό “γιατί ο άνθρωπος σκοτώνει άνθρωπο;”

-Συντελεστες

  • Ηθοπoιοί: Έβελυν Ασουάντ, Δημήτρης Δημητρόπουλος, Αγγελική Ζησούδη, Γιώργος Κισσανδράκης
  • Μετάφραση: Ελένη Βαροπούλου (εκδόσεις Άγρα)
  • Σκηνοθεσία: Κλήμης Εμπέογλου
  • Βοηθός Σκηνοθέτη: Κατερίνα Ζησούδη
  • Μουσική: Στέφανος Συμινελάκης
  • Φωτισμοί: Ελίζα Αλεξανδροπούλου
  • Σχεδιασμός Σκηνικού: Νίκος  Κυριακόπουλος
  • Κοστούμια: Μυρτώ Σαρμά
  • Ειδικές Κατασκευές: Μπλερίμ Δαμπιράι
  • Φωτογραφίες: Νίκος Θωμάς
  • Σχεδιασμός αφίσας: Παναγιώτα Τζιόβα
  • Βίντεο: Τάκης Παπαναστασίου
  • Μοντάζ: Στάμος Δημητρόπουλος
  •  -Χρόνος: Δευτέρα, Τρίτη , ώρα έναρξης: 21.00
  •  -Χώρος: Θέατρο της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, Πειραιώς 256, Ταύρος
  • -Είσοδος: Γενική Είσοδος: 10€ , Φοιτητικά, Ανέργων: 5€. Τηλέφωνο Κρατήσεων: 6944251618 & 6970 992262. Προπώληση εισιτηρίων: viva.gr

 

«Η Δίκη του Κ.» Μια παράσταση βασισμένη στο μυθιστόρημα Η Δίκη του Φραντς Κάφκα

%ce%ad%cf%86%cf%85_%ce%b4patroklos-skafidas-3

-Γιατί θέλουμε να το δούμε: Το Θέατρο Πόρτα γνωρίζει τα μυστικά “ανόδου” παραστάσεων που συγκινούν

– Κάποιος θα πρέπει να είχε συκοφαντήσει τον Γιόζεφ Κ., καθώς χωρίς να έχει κάνει τίποτε κακό, ένα ωραίο πρωί συνελήφθη”.

 Έτσι αρχίζει ένα από τα πιο εμβληματικά μυθιστορήματα του εικοστού αιώνα. Ο Γιόζεφ Κ., ανώτερος υπάλληλος τραπέζης και καθ’ όλα αξιοπρεπής πολίτης,  ειδοποιείται από μια σειρά οργάνων μιας ακαθόριστης ανώτερης Αρχής, ότι πρόκειται να δικαστεί για κάτι που κανείς δεν τον πληροφορεί ως προς το τι είναι ακριβώς ούτε και ο ίδιος μπορεί να προσδιορίσει τι του καταλογίζεται. Ένα όμως είναι σίγουρο: θα δικαστεί κάποια στιγμή, παρ’ ότι είναι ελεύθερος να συνεχίσει τη ζωή του όπως πριν. Κατόπιν τούτου, μπλέκει σε έναν γκροτέσκο εφιάλτη στον οποίο βυθίζεται σταδιακά όλο και πιο βαθιά προσπαθώντας αφενός να καταλάβει τη λειτουργία του συστήματος που τον διώκει μέσα από τους παρανοϊκούς γραφειοκρατικούς μηχανισμούς που εμφανίζει και ταυτόχρονα να βρει, μέσα από τους προσωπικούς δαιδάλους του νου του, τη ρίζα της ενοχής που του προσάπτουν. Υπάρχει ένα σύστημα που τον συνθλίβει άδικα ή είναι και ο ίδιος ένα ακόμα γρανάζι που ενισχύει το σύστημα και την πολυπλοκότητα;

-Συντελεστές:

  • Ηθοποιοί: Σωκράτης Πατσίκας, Μιχάλης Συριόπουλος, Κίττυ Παϊταζόγλου, Θάνος Λέκκας, Μάνος Γαλανής, Ειρήνη Μπούνταλη, Παντελής Βασιλόπουλος, Μιχάλης Μιχαλακίδης, Ελένη Βλάχου, Φοίβος Συμεωνίδης
  • Διασκευή- Σκηνοθεσία: Θωμάς Μοσχόπουλος
  • Σκηνικά: Ευαγγελία Θεριανού
  • Κοστούμια: Κλαιρ Μπρέισγουελ
  • Φωτισμοί: Σοφία Αλεξιάδου
  • Επιμέλεια κίνησης: Σοφία Πάσχου
  • -Χρόνος: Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή στις 21:15
  • -Χώρος: Μεσογείων 59, τηλ.: 210 77 11 333
  • -Τιμές εισιτηρίων: : Παρασκευή και Σάββατο: Κανονικό 15€, Φοιτητικό, ΑΜΕΑ, άνω των 65, ομαδικό (άνω των 10 ατόμων) 10€, Ανέργων 8€ και Κυριακή: (ειδική τιμή: κανονικό 12€, Φοιτητικό, ΑΜΕΑ, άνω των 65, ομαδικό (άνω των 10 ατόμων) 10€, Ανέργων 8€. Το «Θέατρο  Πόρτα»  προσφέρει και φέτος τη δυνατότητα σε 300 φίλους του που θα προμηθευτούν το Πάσο Φίλου, να παρακολουθήσουν όλες τις παραστάσεις (θεάτρου, παιδικού θεάτρου, βρεφικού θεάτρου, χοροθεάτρου και μουσικής) της φετινής σεζόν! Το πάσο διατίθεται στη συμβολική τιμή των 50€ και πέραν της εισόδου στα θεάματα,  εξασφαλίζει μοναδικά προνόμια, όπως συμμετοχή σε συζητήσεις με τους σκηνοθέτες, τους ηθοποιούς και τους άλλους συντελεστές των παραστάσεων, προσκλήσεις σε επίσημες πρεμιέρες κ.ά.