Θα πρέπει κανείς να ανατρέχει στην ιστοσελίδα του Φεστιβάλ Αθηνών συχνά-πυκνά για να ενημερώνεται για τα νέα και τις δράσεις του μεγαλύτερου πολιτιστικού θεσμού της χώρας, μιας και όπως φαίνεται η  κ. Κατερίνα Ευαγγελάτου και το Διοικητικό Συμβούλιο  του, ακολουθούν κατά γράμμα το πνεύμα «Μενδώνη», όπου η επικοινωνία της υπουργού με τους διαπιστευμένους  στο ΥΠΠΟ δημοσιογράφους περιορίζεται πλέον στα επικήδεια μηνύματα για την απώλεια ανθρώπων του χώρου του πολιτισμού, ή για τίποτα εγκαίνια κάποιου περιφερειακού υποτυπώδους έργου κανενός μουσείου.

Δεν μπορώ να εξηγήσω διαφορετικά, την απαξίωση των δημοσιογράφων και του δικαιώματος όλων των πολιτών στην ενημέρωση γενικότερα, όταν για παράδειγμα, αποφασίζεται η ανανέωση για τρία ακόμα χρόνια της θητείας της Καλλιτεχνικής Διευθύντριας και δεν αποστέλλεται κανένα δελτίο τύπου ούτε από το υπουργείο αλλά ούτε και το γραφείο τύπου του φεστιβάλ, και απλά δημοσιεύεται μετά από μέρες μια ανακοίνωση στη σελίδα του φεστιβάλ, αν την είδες, την είδες, αν την πρόλαβες, την πρόλαβες.

Κάπως έτσι, εντελώς τυχαία και απροσδόκητα, ανακαλύψαμε τον τριετή απολογισμό τόσο της θητείας της κ. Κατερίνας Ευαγγελάτου,όσο και του Διοικητικού Συμβουλίου για την περίοδο 2019-2022, δημοσιευμένα στην επίσημη ιστοσελίδα του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Η ανάρτηση είναι δημοσιευμένη από τις 15 Νοεμβρίου, έχει τίτλο «Καλλιτεχνικός απολογισμός τριετίας υπό την Καλλιτεχνική Διεύθυνση της Κατερίνας Ευαγγελάτου» ενώ πιο κάτω υπάρχει άλλη ενότητα όπου παρουσιάζεται «Συνοπτικός απολογισμός της Διοίκησης». Βεβαίως, ουδείς το έχει πάρει είδηση, μιας και η ανάρτηση έχει γίνει σε μια εντελώς νεκρή περίοδο του Φεστιβάλ , και όταν το πάρει, άλλα θα είναι τα προτάγματα της πολιτιστικής ατζέντας. Και παρόλο που αναφέρεται στο τέλος ότι «Αναλυτικός απολογισμός των πεπραγμένων της τριετίας 2019 – 2022 θα κυκλοφορήσει σε ειδική έκδοση στο τέλος του έτους», το ζήτημα  της επαναλαβανομένης  μη ενημέρωσης των δημοσιογράφων από την ίδια διοίκηση , δημιουργεί μιαν εύλογη  ανησυχία για το αν όλο αυτό συμβαίνει από απειρία και αμέλεια ή τελικά επιχειρείται «νέα ήθη» να καταστούν «έθιμα» στο φεστιβάλ μέσα από απαξιωτικούς  και «officium Petri» δρόμους, μακριά από θεσμική διαχείριση.  Γιατί ο απολογισμός τριετίας της Διοίκησης, η τριετής διαχείριση του σημαντικότερου και μεγαλύτερου πολιτιστικού θεσμού της χώρας, αποτελεί πρωτίστως πολιτική υπόθεση όλης της πολιτείας και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να «ξεπετιέται» στα ψιλά  αλλά αντίθετα να είναι ανοιχτός ακόμα και σε συζήτηση μέσα από μια συνέντευξη τύπου με αποκλειστικό θέμα αυτόν.

Κατά τα άλλα, διαβάσαμε τον απολογισμό, που δεν μοιάζει με απολογισμό, αλλά με προεκλογική προκήρυξη «καλώς πεπραγμένων» και αόριστων επιγραμματικών υποσχέσεων και στον οποίο χωρίς να υπάρχει καμία διάθεση καταγραφής αυτοκριτικών έστω σκέψεων, κρίσεων και προβληματικής διακρίναμε μια επιμονή στα εισπρακτικά αποτελέσματα του Φεστιβάλ, ωσάν να είναι αυτό το (μόνο) βασικό ζητούμενο. Να σημειώσω, ότι πράγματι υπήρξαν σημαντικές καλλιτεχνικές παρεμβάσεις αυτήν την πραγματικά δύσκολη λόγω covid τριετία (για εμένα για παράδειγμα  είναι πολύ σημαντική η εισαγωγή του κύκλου Contemporary Ancients ) αλλά υπάρχουν πολλά πράγματα που επιβάλλεται να αναθεωρηθούν και να τεθούν στο τραπέζι (όπως για παράδειγμα η απευθείας ανάθεση σε συγγραφείς στα πλαίσια του ίδιου κύκλου, πολιτική που  δεν έχει αποφέρει ένα αποτέλεσμα ικανό να στέκεται σε υψηλό καλλιτεχνικό επίπεδο)

Τέλος, μέσα στην αναμονή για τον καλλιτεχνικό προβληματισμό του Φεστιβάλ για το 2023, ήδη έχουν αρχίσει οι πρώτες γκρίνιες και τα παράπονα από τη μεριά των καλλιτεχνών. Συγκεκριμένα, κριτική δέχεται το Φεστιβάλ  για την απόρριψη του να συμπεριλάβει στον προγραμματισμό του συναυλία του σημαντικού μουσικοσυνθέτη Χρήστου Λεοντή που θα γιόρταζε με αυτήν, την 60χρονη πορεία του στη μουσική με τον ισχυρισμό «ο ευρύτερος σχεδιασμός και οι επιμέρους κατευθύνσεις του καλλιτεχνικού προγραμματισμού 2023, δεν επιτρέπουν την ένταξή της (συναυλίας) στο φετινό Φεστιβάλ». Ήδη το θέμα, έχει έρθει και στη Βουλή με την κατάθεση σχετικής ερώτησης της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΚΚΕ.

Διαβάστε ολόκληρο τον «Καλλιτεχνικό απολογισμό τριετίας υπό την Καλλιτεχνική Διεύθυνση της Κατερίνας Ευαγγελάτου» ΕΔΩ