Ας επιστρέψουμε στην περίοδο αμέσως μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η Ευρώπη αναδύεται αρκετά γρήγορα από την καταστροφή του πολέμου. Νέα υλικά, νέες μόδες και ένας νέος τρόπος ζωής. Εν τω μεταξύ, τα αυτοκίνητα εξακολουθούν να είναι παλιά ως επί το πλείστον, με μακριά πλαϊνά σκαλοπάτια και μεγάλα φώτα. Η Ευρώπη χρειαζόταν κάτι νέο. Κάτι σοκαριστικό. Ένα αυτοκίνητο από τη Γαλλία εμφανίστηκε τότε και άλλαξε όλα τα δεδομένα για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία.

Αυτό το αυτοκίνητο ήταν το Citroën DS. Ένα αυτοκίνητο που επιλέγεται τακτικά ως ένα από τα πιο αξιομνημόνευτα αυτοκίνητα του 20ού αιώνα, ανάμεσα στο Beetle και το Ford T.

Το 1955 στην έκθεση αυτοκινήτου στο Παρίσι το κοινό γνώριζε ότι η Citroën ετοιμαζόταν να κυκλοφορήσει τον διάδοχο του Traction Avant που ήταν σε παραγωγή από το 1934. Αυτό το αυτοκίνητο ήταν επίσης θρυλικό στην ιστορία των τεσσάρων τροχών – ήταν το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής με μπροστινή κίνηση και εκτός από άλλες καινοτομίες, είχε ένα ενιαίο σώμα χωρίς ξεχωριστό πλαίσιο, όπως και τα σύγχρονα αυτοκίνητα. Ωστόσο, το σχέδιό του – αν και φαινόταν ωραίο – ήταν ήδη από μια άλλη εποχή που δεν είχε δει τη φρίκη του Β ‘Παγκοσμίου Πολέμου.

Τη στιγμή που παρουσιάστηκε το DS επισκιάστηκαν όλα τα άλλα αυτοκίνητα στην έκθεση. Στα πρώτα 16 λεπτά της γνωριμίας του με τον κόσμο, το DS έλαβε 743 παραγγελίες – δηλαδή 16 ανά λεπτό. Κατά την πρώτη ημέρα που ήταν στην έκθεση, 12.000 άτομα ήθελαν να αγοράσουν το DS. Παρεμπιπτόντως, οι 80.000 παραγγελίες που υποβλήθηκαν κατά τη διάρκεια των 10 ημερών στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού είναι ένα ρεκόρ που κράτησε πάνω από 60 χρόνια. Παρόλο που το “DS” στο όνομα του μοντέλου επινοήθηκε για να δηλώσει το “Désirée Spéciale”, το γοητευμένο κοινό αποκρυπτογράφησε τα αρχικά αυτά ως “Déesse”, που σημαίνει “θεά” στα γαλλικά.

Το DS δεν ήταν απλώς γεμάτο καινοτομίες – ήταν το αυτοκίνητο του μέλλοντος που κανένας άλλος κατασκευαστής της εποχής δεν μπορούσε να φτάσει. Τέσσερα δισκόφρενα (εξοπλισμένα σε ένα αυτοκίνητο παραγωγής για πρώτη φορά στον κόσμο), στάνταρ υδραυλικό τιμόνι, υλικά νέας εποχής, οροφή από υαλοβάμβακα για μείωση του βάρους του αυτοκινήτου και αύξηση της σταθερότητας του αμαξώματος, ένα ημιαυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, φώτα πορείας και μια σειρά από άλλες καινοτομίες.

Το πιο σημαντικό σε αυτό το αυτοκίνητο ήταν η υδραυλική ανάρτηση που έγινε μέρος της παγκόσμιας ιστορίας αυτοκινήτων από μόνη της.Αυτό το μοναδικό σύστημα ανάρτησης που παρέχει τόσο εξαιρετική οδηγική άνεση δημιουργήθηκε από τον Paul Magès. Το DS ξεχώρισε επίσης και για τα φρένα και το υδραυλικό τιμόνι – η σχολαστικότητα των Γάλλων μηχανικών που τους επέτρεψε να δημιουργήσουν ένα τέτοιο σύστημα και να το κάνουν αξιόπιστο είναι απλώς απίστευτη. Η απαλότητα της ανάρτησης αποδεικνύεται από το γεγονός ότι λίγα χρόνια αργότερα, η Rolls Royce – η επιτομή της άνεσης στην αυτοκινητοβιομηχανία – απέκτησε άδεια από τους Γάλλους να την εγκαταστήσει στα δικά τους μοντέλα.

Παρεμπιπτόντως, ο Magès ήταν ένας ταλαντούχος σχεδιαστής, αλλά ήταν επίσης πολύ προσηλωμένος στις καινοτομίες. Ήταν ένας από τους πρώτους στη Γαλλία που φορούσε νάιλον πουκάμισα και προώθησε τη χρήση τεχνητών ινών με κάθε τρόπο. Αυτό αντικατοπτρίστηκε επίσης και στο DS με το εσωτερικό του να είναι επενδυμένο με συνθετικά υλικά. Το τιμόνι του Citroën συνδεδεμένο με μία μόνο ακτίνα, απαιτούσε τεχνολογία που χρειάστηκε πολύ χρόνος για να τελειοποιηθεί.

Tο DS ήταν πιο άνετο από οποιοδήποτε άλλο αυτοκίνητο. Η ανάρτησή του επέτρεπε να κινηθεί στους χωματόδρομους της μεταπολεμικής Γαλλίας τόσο μαλακά σαν να βρισκόταν σε γερμανικό αυτοκινητόδρομο. Ένα άλλο χαρακτηριστικό σχεδιασμού που συνέβαλε στην καλύτερη ποιότητα οδήγησης ήταν η διαφορά στο μετατρόχιο μπροστά και πίσω. Φαίνεται λοιπόν πως ένα τέτοιο τέλειο αυτοκίνητο θα χρειαζόταν και έναν τέλειο εξακύλινδρο ή και οκτακύλινδρο κινητήρα, σωστά; Δυστυχώς, αυτή είναι η μόνη περιοχή όπου το DS δεν είναι καθόλου ενδιαφέρον. Λόγω του φορολογικού συστήματος ιπποδύναμης που ίσχυε στη Γαλλία, το DS είχε μόνο έναν τετρακύλινδρο κινητήρα, με κυβισμό από 1,9 έως 2,3 λίτρα. Πολύ μέτριο σε σύγκριση με τις επιδόσεις στους κινητήρες που έκανε το Ντιτρόιτ εκείνη τη στιγμή. Αλλά αυτό δεν εμπόδισε το DS να γίνει μέρος της ιστορίας. Ο πρόεδρος Charles de Gaulle επέζησε από μια απόπειρα δολοφονίας, επειδή το αυτοκίνητο που μετέφερε τον αρχηγό κράτους της Γαλλίας ήταν DS. Η μοναδική ανάρτηση επέτρεψε στο αυτοκίνητο να ξεφύγει με πλήρη ταχύτητα μέσω δρόμων με στροφές ακόμη και με ελαστικά τρυπημένα από σφαίρες – κάτι που δεν θα μπορούσε καν να ονειρευτεί η Mercedes.

Η Citroën κυκλοφόρησε περίπου 1,5 εκατομμύρια αυτοκίνητα DS συνολικά. Ήταν σε παραγωγή για 20 χρόνια, που είναι ένας τρελός αριθμός για κάθε κατασκευαστή αυτοκινήτων. Μέχρι και σήμερα, αλλά και για πολλά χρόνια ακόμα το αυτοκίνητο αυτό θα χαρακτηρίζεται ως καινοτόμο και φουτουριστικό.

 

εικόνα ανοίγματος: drive-my.com