Είναι η διαχρονική μαγεία της μουσικής, είναι και οι άνθρωποι που την αποδίδουν σε άλλους ανθρώπους. Το Σάββατο 28 Μαΐου 2022, στον Φιλολογικό Σύλλογο Παρνασσός δύο δεξιοτέχνες του πιάνου, η Λευκή Καρποδίνη και ο Μάικλ Μπράουνλι – Ουόκερ θα παρουσιάσουν έργα Μότσαρτ, Μποροντίν, Μπελίνι, Βέρντι, Καταλάνι, Πουτσίνι και Γκέρσουιν. Οι δύο μουσικοί ξεκίνησαν να εμφανίζονται ως πιανιστικό ντούο το 2013 και έκτοτε έχουν δώσει συναυλίες σε διάφορες αίθουσες της Ελλάδας. Και έγιναν  γνωστοί στον κύκλο της μουσικής για το βιρτουοζικό ύφος και τα γεμάτα ζωντάνια προγράμματα των συναυλιών τους, τα οποία δεν εστιάζουν μόνο σε γνωστό ρεπερτόριο για δύο πιάνα και τέσσερα χέρια, αλλά και σε λιγότερο γνωστά κομμάτια και συνθέτες. Η συνέντευξη μαζί τους είναι μια πρώτη ξενάγηση όλων όσα θ’ ακουστούν στη συναυλία που έχει το γενικό τίτλο Μια Βραδιά Στην Όπερα – A Night At the Opera

-Πάμε με τα βασικά. Από πού είσαστε;
Λευκή Καρποδίνη: Κατάγομαι από την Αθήνα, έζησα 10 χρόνια στην Αγγλία, 5 στο Βερολίνο και το 2010 επέστρεψα στην Ελλάδα.
Μάικλ Μπράουνλι – Ουόκερ: Γεννήθηκα στην Ζιμπάμπουε. Το 1997 πήγα για σπουδές στην Αγγλία και από το 2009 ζω στην Ελλάδα.

Πότε και που γνωριστήκατε;
ΛΚ: Όλα έγιναν στην Αθήνα το 2011. Είχαμε κάποιον κοινό γνωστό από τα φοιτητικά μας χρόνια στην Αγγλία, ο οποίος μας έφερε σε διαδικτυακή επαφή. Πριν κανονίσουμε να συναντηθούμε αναγνωρίσαμε ο ένας τον άλλον μέσα στο κοινό σε ένα ρεσιτάλ πιάνου στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών.

-Πόσο καιρό παίζετε μαζί;
MΜΟ: Από το 2013. Είχαμε συνεργαστεί για πρώτη φορά σε μία συναυλία αφιερωμένη στον Liszt, όπου είχαν παίξει κι άλλοι μουσικοί και έκτοτε αποφασίσαμε ότι θέλουμε να συνεργαστούμε σε μια πιο σταθερή βάση.

-Τι είναι ακριβώς το πιάνο ντούο;
ΛΚ: Πιάνο ντούο ονομάζουμε το μουσικό σύνολο που αποτελείται από δύο πιανίστες αλλά ταυτόχρονα και ένα έργο που έχει γραφτεί για δύο πιανίστες που παίζουν σε δύο ξεχωριστά πιάνα.

-Σε τι διαφέρει από ένα πιάνο τρίο, πιάνο κουαρτέτο ή κουιντέτο;
ΛΚ: Το πιάνο τρίο είναι το μουσικό σύνολο που αποτελείται από πιάνο, βιολί και βιολοντσέλο. Στο πιάνο κουαρτέτο προστίθεται στον παραπάνω συνδυασμό μία βιόλα και στο πιάνο κουιντέτο προστίθεται άλλο ένα βιολί. Το πιάνο κουιντέτο δηλαδή αποτελείται από κουαρτέτο εγχόρδων και πιάνο. Αντιστοίχως, έτσι μπορούν να ονομαστούν και τα μουσικά έργα που είναι γραμμένα για αυτούς τους συνδυασμούς.

-Παίζετε σε ένα πιάνο ή σε δύο πιάνα;
ΜΜΟ: Άλλες φορές παίζουμε σε δύο πιάνα και άλλες σε ένα. Εξαρτάται πάντα από το στήσιμο του προγράμματος. Είναι η πρώτη φορά που αποφασίζουμε να παίξουμε αποκλειστικά έργα για δύο πιάνα και όχι για τέσσερα χέρια. Αυτή η απόφαση πάρθηκε εν μέσω κορωνοϊού, δεδομένου ότι έπρεπε να τηρήσουμε τις απαιτούμενες αποστάσεις κατά τη διάρκεια των προβών αλλά και πάνω στη σκηνή. Δεν ξέραμε μέχρι πότε θα ισχύσουν τα μέτρα.

-Τί είδος μουσικής παίζετε;
ΛΚ: Παίζουμε ως επί το πλείστον κλασική μουσική. Ξεκινώντας από την εποχή του Bach και φτάνοντας μέχρι τον 21ο αιώνα. Ανάλογα βέβαια με τη θεματική της κάθε συναυλίας, μπορεί να ενσωματώσουμε και μη κλασικά έργα. Σε προηγούμενο πρόγραμμα για παράδειγμα, που παίξαμε έργα από την Ισπανία και τη λατινική Αμερική, είχαμε Tango και Rumba. Στην συναυλία που ετοιμάζουμε τώρα υπάρχει μεταγραφή για δύο πιάνα μιας όπερας του Gershwin.

Υπάρχει μεγάλο ρεπερτόριο – πολλά έργα γραμμένα για δύο πιανίστες;
ΜΜΟ: Ναι, το ρεπερτόριο είναι αρκετά μεγάλο. Και πέραν των έργων για δύο πιάνα ή τέσσερα χέρια, υπάρχουν πολλές μεταγραφές ορχηστρικών, οπερατικών ή άλλων έργων.

Ποιες είναι οι δυσκολίες στο να παίζει ένας πιανίστας με έναν άλλον και παράλληλα οι χαρές μιας τέτοιας συνεργασίας;
ΛΚ: Υπάρχουν πρακτικές δυσκολίες αλλά και ερμηνευτικές. Οι πρακτικές δυσκολίες, που είναι εύκολο να φανταστεί κανείς, είναι ότι δεν είναι εύκολο πάντα να βρεις χώρο με δύο πιάνα για να κάνεις πρόβα. Ευτυχώς και ο Mάικλ και εγώ έχουμε δύο πιάνα στον ίδιο χώρο στο σπίτι μας, οπότε δεν έχουμε να αντιμετωπίσουμε αυτή τη δυσκολία. Ακόμη πιο δύσκολο βέβαια είναι να βρεις χώρο συναυλιών με δύο πιάνα, τα οποία να είναι σε μία κατάσταση τέτοια που να μπορούν να ακουστούν ταυτόχρονα χωρίς να είναι περίεργο το αποτέλεσμα. Ένα πολύ καινούριο πιάνο και ένα πολύ παλιό πιάνο, πολύ πιθανό να μην ταιριάζουν ηχητικά. Η επίσης, εάν το ένα πιάνο έχει μεγάλη ουρά ή το άλλο μικρή ουρά. Οπότε χρειάζεται να υπάρχει ισορροπία στην ένταση αλλά να ταιριάζει και το ηχόχρωμα.

Όσον αφορά στις ερμηνευτικές δυσκολίες που προκύπτουν. Κάποιος θα μπορούσε να υποθέσει ότι το να παίξουν δύο πιανίστες μαζί είναι πιο εύκολο από κάποιον άλλο συνδυασμό οργάνων, πχ ένα βιολί με ένα πιάνο. Όμως αυτό δεν ισχύει. Η δυσκολία έγκειται στο ότι το πιάνο είναι ένα πληκτροφόρο όργανο και ο ήχος παράγεται με την κρούση του σφυριού πάνω στις χορδές. Ο συντονισμός δύο κρουστών οργάνων δεν είναι εύκολος. Καθίσταται πολύ δυσκολότερος εάν ο τρόπος παιξίματος/ η τεχνική των δύο πιανιστών διαφέρει. Εάν έχουν δηλαδή οι πιανίστες άλλον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζουν το πλήκτρο. Με λιγότερο βάρος, περισσότερο βάρος, από πιο ψηλά, από πιο χαμηλά κοκ. Αυτή η διαφορά κλασμάτων δευτερολέπτων που μπορεί να προκύψει, ακούγεται. Εν αντιθέσει με τον συντονισμό ενός βιολιού και ενός πιάνου για παράδειγμα. Η ενός πνευστού ή μιας φωνής. Εκεί ο τρόπος παραγωγής του ήχου είναι διαφορετικός, οπότε και πιο εύκολος ο συγχρονισμός. Ερμηνευτικές δυσκολίες επίσης προκύπτουν ή ταίριασμα στον τρόπο φραζαρίσματος. Δεν μιλάμε λοιπόν για μια εύκολη υπόθεση…. Όσο περισσότερο καιρό παίζεις λοιπόν με τον άλλον μαζί, τόσο πιο εύκολο γίνεται.

-Πού θα παίξετε στα τέλη Μαΐου;
ΜΜΟ: Στις 28 Μαΐου θα εμφανιστούμε στον Φιλολογικό Σύλλογο Παρνασσός, στην πλατεία Καρύτση, στο κέντρο της Αθήνας. Πρόκειται για μια ιστορική αίθουσα που δυστυχώς λίγοι γνωρίζουν. Ένα μικρό διαμαντάκι, θυμίζει λίγο το Wigmore Hall του Λονδίνου η ατμόσφαιρα. Αρχοντική, με παλιά αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά. Η αίθουσα ανακαινίστηκε πριν κάποια χρόνια και είμαστε τυχεροί που έγινε και μία δωρεά ενός υπέροχου Steinway πιάνου.

Τι έργα θα παρουσιάσετε;
ΜΜΟ: Το πρόγραμμα αποτελείται από μεταγραφές για δύο πιάνα οπερατικού υλικού. Άριες, εισαγωγές και μελωδίες από γνωστές όπερες του Puccini, του Mozart, του Bellini, του Borodin, του Catalani και του Gershwin – αναλυτικό πρόγραμμα θα βρείτε στον παρακάτω σύνδεσμο της ticket services.

ΛΚ: Θα θελα να επισημάνω εδώ ότι δύο μεταγραφές του προγράμματος είναι ολόφρεσκες! Γράφονται αυτή τη στιγμή! Οπότε θα έχουμε τη χαρά να τις παρουσιάσουμε για πρώτη φορά στο κοινό. Η μία είναι του συνθέτη Δημήτρη Ανδρικόπουλου, ο οποίος ζει στην Πορτογαλία και η άλλη είναι του Μάικλ… Θα είναι η δεύτερη μεταγραφή για δύο πιάνα του Μάικλ που παρουσιάζουμε στον Παρνασσό.

•A NIGHT AT THE OPERA
μεταγραφές για Δύο Πιάνα από τον κόσμο της όπερας

ΛΕΥΚΗ ΚΑΡΠΟΔΙΝΗ
MICHAEL BROWNLEE WALKER

Σάββατο 28 Μαίου 2022 | 8:30μμ
Φιλολογικός Σύλλογος Παρνασσός
Πλ. Αγ. Γεωργίου Καρύτση 8, 105 61, Αθήνα

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

WOLFGANG AMADEUS MOZART / Ferruccio Busoni [ 7′ ] Overture • από την όπερα Magic Flute

ALEXANDER BORODIN / Ann Pope [ 14′ ] Polovtsian Dances • από την όπερα Prince Igor

VINCENZO BELLINI / Franz Liszt [ 12′ ] Reminiscences de l’ Opera Norma
Μεγάλη Φαντασία για δύο πιάνα

GIUSEPPE VERDI / Gabriel Pierné [ 10′ ] Hymne – Marche et Danse • από την όπερα Aida

ALFREDO CATALANI / Michael Brownlee Walker [ 5′ ] Ebben? ne andrò lontana • από την όπερα La Wally

GIACOMO PUCCINI / Δημήτρης Ανδρικόπουλος [ 3′ ] O mio babbino caro • από την όπερα Gianni Schicchi

GEORGE GERSHWIN / Percy Grainger [ 18′ ] Porgy and Bess • Φαντασία για δύο πιάνα

Υπηρεσία Εισιτηρίων
Πανεπιστημίου 39, Αθήνα τηλ: 210 7234567
www.ticketservices.gr