Το πορτρέτο της Elisabeth Lederer του Γκούσταβ Κλιμτ πωλήθηκε για 236,4 εκατ. δολάρια στη Sotheby’s, καταγράφοντας νέο ρεκόρ στη διεθνή αγορά τέχνης — Άγνωστος ο αγοραστής

Η δημοπρασία της Sotheby’s στη Νέα Υόρκη το βράδυ της 18ης Νοεμβρίου 2025 κατέγραψε μια από τις πιο θεαματικές στιγμές στην ιστορία της αγοράς τέχνης. Το πορτρέτο Portrait of Elisabeth Lederer του Γκούσταβ Κλιμτ πωλήθηκε έναντι 236,4 εκατομμυρίων δολαρίων, ξεπερνώντας κάθε προηγούμενο ρεκόρ για έργο μοντέρνας τέχνης και επιβεβαιώνοντας τη διαχρονική γοητεία του Αυστριακού ζωγράφου.

Η τιμή αυτή προέκυψε ύστερα από έναν έντονο γύρο προσφορών, ο οποίος μέσα σε λίγα λεπτά εκτόξευσε την αξία του έργου πολύ πάνω από την αρχική εκτίμηση των 150 εκατ. δολαρίων.

Το έργο δημιουργήθηκε μεταξύ 1914 και 1916, σε μια περίοδο όπου ο Κλιμτ είχε ήδη καθιερωθεί ως κεντρική φυσιογνωμία της Βιεννέζικης Απόσχισης και σημαντικός εκπρόσωπος του Συμβολισμού.

Το πορτρέτο παρουσιάζει την Ελισάβετ Λέντερρ, κόρη εύπορης και επιδραστικής οικογένειας της βιεννέζικης κοινωνίας, μέσα από μια σύνθεση που συνδυάζει την κοσμική αύρα της εποχής με τη διακοσμητική και αισθησιακή γλώσσα που χαρακτηρίζει το ύφος του Κλιμτ.

Η μορφή της απεικονίζεται ντυμένη με περίτεχνη, ανατολίζουσα ρόμπα, ενώ το φόντο διανθίζεται με μοτίβα και συμβολισμούς που προδίδουν τη βαθιά επιρροή της ανατολικής τέχνης στη σκέψη του ζωγράφου. Το αποτέλεσμα είναι μια εικόνα που ξεπερνά τα όρια του πορτρέτου και λειτουργεί ως σχόλιο για την πολυτέλεια, τον αισθησιασμό και την αυτοπεποίθηση της «χρυσής» Βιέννης πριν τις μεγάλες ιστορικές ανακατατάξεις.

Η πώληση προκάλεσε διεθνές ενδιαφέρον, τόσο για την εντυπωσιακή τιμή όσο και για την άκρα μυστικότητα γύρω από τον νέο ιδιοκτήτη, του οποίου η ταυτότητα δεν αποκαλύφθηκε.

Το έργο κουβαλά και μια φορτισμένη ιστορία: κατασχέθηκε από το ναζιστικό καθεστώς στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και επεστράφη στην οικογένεια Λέντερρ το 1948. Η πορεία του αυτή, σε συνδυασμό με την αισθητική και ιστορική του σημασία, συνέβαλε σε μια πώληση που δεν αποτελεί απλώς οικονομικό γεγονός, αλλά και ορόσημο για την κατανόηση της επιδραστικότητας της Βιεννέζικης Απόσχισης στη σύγχρονη τέχνη.