Γράφει ο Παύλος Θ. Κάγιος //

Η γυναικεία μορφή ανά τους αιώνες, κυριαρχεί στις πιο πολλές νέες ταινίες της εβδομάδας με πρώτη ανάμεσά τους την Ισλανδική σάτιρα «Γυναίκα σε πόλεμο». Ακολουθούν οι μορφές των γυναικών στα φιλμ: «Μαίρη, η βασίλισσα της Σκωτίας», «Εγώ η Όλγα» και η μικρή «Ντιλίλι στο Παρίσι» σε κινούμενα σχέδια. Γλυκιά μελαγχολία αναδύει και «Ο Χοντρός και ο Λιγνός» για τους δύο μύθους του σινεμά -και των παιδικών μας χρόνων…

«Γυναίκα σε πόλεμο»
Αυτό μάλιστα, είναι ένα αντισυμβατικό, αναρχικό και καυστικό φιλμ που με τον σουρεαλισμό του προσφέρει στο θεατή ένα θεσπέσιο μουσικό οπτικό θέαμα. Πολυβραβευμένη -και άκρως πολιτική ταινία- του Ισλανδού Μπένεντικτ Έρλιγκστον, που απέσπασε και το κινηματογραφικό βραβείο LUX για το 2018.

Στο Ρέικιαβικ του σήμερα, η 50χρονη Χάλλα ζει μια διπλή ζωή: ο κόσμος την γνωρίζει ως μια διευθύντρια χορωδίας, ενώ ταυτόχρονα εκείνη είναι μια παθιασμένη ακτιβίστρια που έχει κηρύξει, κρυφά, πόλεμο ενάντια στην τοπική βιομηχανία αλουμινίου προκειμένου να διασώσει τη φύση της χώρας της και κατ’ επέκταση τους συνανθρώπους της. Ξεκινώντας από μικρούς βανδαλισμούς, η Χάλλα καταφέρνει να προκαλέσει ένα βιομηχανικό σαμποτάζ, τόσο μεγάλο, που προκαλεί προβλήματα στα επιχειρηματικά σχέδια της ισλανδικής κυβέρνησης. Κι όλη η δράση της ταινίας διακόπτεται με μουσικοχορευτικά μελωδικά και ειρωνικά ιντερμέδια που σε απογειώνουν.

Σκηνοθεσία: Μπένεντικτ Έρλινγκσον
Πρωταγωνιστεί: Χαλντόρα Γκεϊρχασντότιρ

«Μαίρη, η βασίλισα της Σκοτίας»
Άλλη μια κινηματογραφική εκδοχή της αβυσσαλέας σύγκρουσης της βασίλισσας Ελισάβετ Ι και της Μαίρης απ’ τη Σκωτία … Αυτή τη φορά τη σκηνοθεσία αναλαμβάνει η θεατρική σκηνοθέτης Τζόσι Ρουρκ που κάνει το ντεμπούτο της στον κινηματογράφο.

Η νεαρή Μαίρη στην ηλικία των 15 ετών παντρεύτηκε για να κληρονομήσει τον θρόνο της Καθολικής Γαλλίας. Στα 18 της όμως έμεινε χήρα και αψήφησε τις πιέσεις να ξαναπαντρευτεί. Αντ’ αυτού, επέστρεψε στη μητρική της Σκωτία για να διεκδικήσει τον θρόνο που της ανήκε δικαιωματικά. Στο μεταξύ, η Σκωτία και η Αγγλία βρίσκονται κάτω από την εξουσία της επιβλητικής Ελισάβετ Ι. Οι Προτεστάνες έχουν ξανά τον έλεγχο και ο ετεροθαλής αδελφός της Μαίρη κινεί τα νήματα ερήμην της.

Η Ελισάβετ αντιμετωπίζει τις δικές της πιέσεις να κάνει διπλωματικό γάμο για χάρη του αγγλικού θρόνου. Η Μαίρη θα καταλάβει σύντομα ότι σχηματίζεται μια συνωμοσία εναντίον της, μια λαϊκή εξέγερση, αλλά και ένα συνεχές κύμα μισογυνισμού που την θέτει υπό αμφισβήτηση. Οι δύο γυναίκες αλληλοθαυμάζονται και τους δένει το γεγονός ότι γνωρίζουν από πρώτο χέρι τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει μια γυναίκα σε θέση εξουσίας.

•Οι παραγωγοί της ταινίας είχαν ασχοληθεί ξανά με τη συγκεκριμένη εποχή στο δράμα του Σεκάρ Καπούρ «Ελισάβετ» (1998) αλλά και στη συνέχειά του με τίτλο «Ελίζαμπεθ – Η χρυσή εποχή», δύο βραβευμένες με Όσκαρ ταινίες. Αυτή τη φορά όμως, το δραματικό βάρος πέφτει περισσότερο στη Μαίρη, μια παρεξηγημένη φιγούρα με άγνωστες προσωπικές πτυχές.

Οι δυο ισχυροί αλλά και κλονισμένοι γυναικείοι χαρακτήρες της ταινίας ενσαρκώνονται από τη Σίρσα Ρόναν («Εξιλέωση», “Ladybird”) και τη Μάργκοτ Ρόμπι («Ο Λύκος Της Wall Street», «Εγώ, η Τόνια»)

Σκηνοθεσία: Τζόσι Ρουρκ
Παίζουν: Σίρσα Ρόναν, Μάργκοτ Ρόμπι, Τζακ Λόουντεν, Τζο Άλγουιν, Τζέμα Τσαν, Μάρτιν Κόμπστον, Ισμαήλ Κόρντοβα, Μπρένταν Κόιλ, Ίαν Χαρτ, Έιντριαν Λέστερ, Τζέιμς Μακάρντλ, Ντέιβιντ Τέναντ και Γκάι Πιρς

«Χοντρός και Λιγνός» (Stan & Ollie)
Είναι γεγονός πως για δύο από τους πιο θρυλικούς μύθους του παγκόσμιου σινεμά, τον Χοντρό και τον Λιγνό που έχουν μεγαλώσει … άπειρες γενιές σινεφίλ, δεν έχουν υπάρξει πολλές προσεγγίσεις στο έργο τους. Η τωρινή μάς αποζημιώνει καθώς ο Τζον Σ. Ράιλι («Chicago») και ο Στιβ Κούγκαν («Philomena») ενσαρκώνουν ιδανικά τον Χοντρό και τον Λιγνό και μεταμορφώνονται αριστοτεχνικά στο εμβληματικό κωμικό δίδυμο που έγραψε ιστορία από τα τέλη της δεκαετίας του 1920 μέχρι τα τέλη του 1940. Η κινηματογραφική βιογραφία σε σενάριο του υποψήφιου για Όσκαρ Τζεφ Πόουπ («Philomena») και σκηνοθεσία του Τζον Σ. Μπέιρντ («Filth») παρουσιάζει ένα σπάνιο πορτρέτο της δυνατής – και τρικυμιώδους – φιλίας των δύο αντρών, ενώ αποτίνει έναν συγκινητικό φόρο τιμής σε αυτούς τους θρύλους της κωμωδίας.

Το στόρι πιάνει τους δύο ήρωες την εποχή που όλα δείχνουν να δύει η λαμπερή κι εκρηκτική πορεία τους στο Χόλιγουντ και οι εμβληματικοί Σταν και Όλι περιοδεύουν στη Μεγάλη Βρετανία σε μία απεγνωσμένη απόπειρα να δώσουν νέα πνοή στην καριέρα τους. Κάτι που δεν θα καταφέρουν ποτέ ξανά και καθώς η περιοδεία πλησιάζει στο φινάλε, το δίδυμο αντιμετωπίζει τα φαντάσματα του λαμπερού παρελθόντος. Μα νιώθοντας το κύκνειο άσμα να πλησιάζει, έχουν την ευκαιρία να ανακαλύψουν ξανά πόση αγάπη τρέφει ο ένας για τον άλλον…

Σκηνοθεσία: Τζον Σ. Μπέιρντ
Παίζουν: Τζον Σ. Ράιλι, Στιβ Κούγκαν, Σίρλεϊ Χέντερσον, Νίνα Αριάντα, Ντάνι Χιούστον

«Χίτλερ εναντίον Πικάσο και των άλλων»
Ντοκιμαντέρ μαρτυρία για τις φρικιαστικές μέρες των Ναζί που αντιμετώπιζαν την τέχνη με δύο τρόπους: κατέστρεφαν κάθε έργο που θεωρούσαν ως «εκφυλισμένη τέχνη» και λεηλατούσαν συστηματικά τα καλύτερα κομμάτια κλασικής και μοντέρνας τέχνης σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Έχουν περάσει 80 χρόνια από τότε που το Ναζιστικό καθεστώς είχε απαγορεύσει οριστικά την επονομαζόμενη «εκφυλισμένη τέχνη», διοργανώνοντας το 1937 μια μεγάλη έκθεση για τον δημόσιο διασυρμό της, και σε μικρή απόσταση μια δεύτερη έκθεση για την ανάδειξη της «αγνής Άρειας τέχνης». Την ίδια περίοδο, υπό τις διαταγές του Χίτλερ και του Γκέρινγκ, ξεκινούσε η λεηλασία κλασικών έργων τέχνης, αριστουργημάτων που θα καταλάμβαναν τους χώρους ενός μουσείου στο Λιντζ της Αυστρίας, το οποίο ο Χίτλερ φαντασιωνόταν ως ένα καινούργιο Λούβρο (το έργο δεν προχώρησε ποτέ), ή θα κατέληγαν στην κατοικία του Γκέρινγκ. Αντιθέτως, τα έργα της «εκφυλισμένης» τέχνης θα δημοπρατούνταν και τα έσοδα θα κατέληγαν στα κρατικά ταμεία, ώστε να χρησιμοποιηθούν αργότερα για την αγορά των έργων τέχνης που τύγχαναν της έγκρισης του καθεστώτος. Τα έργα τέχνης είτε κατάσχονταν από μουσεία των κατεχόμενων περιοχών, είτε αρπάζονταν από κατοικίες συλλεκτών, ειδικά Εβραίων. Η λεηλασία συνεχίστηκε μέχρι το τέλος του πολέμου.

•Με αφετηρία τη διοργάνωση τριών νέων εκθέσεων, το 2017, ο Τόνυ Σερβίλλο αφηγείται τι συνέβη στους κλεμμένους θησαυρούς των Ναζί, αλλά και στους ανθρώπους που ενεπλάκησαν στα γεγονότα. Στην ταινία παρουσιάζεται υλικό από ιστορικό αρχείο, καθώς και σύγχρονο κινηματογραφικό υλικό.

Σκηνοθεσία: Κλαούντιο Πόλι
Σενάριο: Σαμπίνα Φεντέλι, Αριάνα Μαρέλι
Αφήγηση: Τόνυ Σερβίλλο

«Η Ντιλίλι στο Παρίσι»
Μετά τις επιτυχίες του, “Ο Κιρικού και η Μάγισσα” και “Αζούρ και Ασμάρ”, ο Μισέλ Οσελό παρουσιάζει το νέο του φιλμικό παραμύθι κινουμένων σχεδίων με γενναίους νεαρούς ήρωες, μυστήρια και αποκαλύψεις, απαγωγές και περιπέτειες, απίστευτα μέρη και μαγικές συναντήσεις. Και διαλέγει την εποχή της Μπελ Επόκ στο Παρίσι που σφύζει από ζωή και τέχνη.

Με τη βοήθεια ενός φίλου της, η μικρή Ντιλιλί αποφασίζει να εξιχνιάσει τις μυστηριώδεις εξαφανίσεις κοριτσιών, οι οποίες μαστίζουν τη μεγαλούπολη. Όσο προχωρά την έρευνά της, στον δρόμο της βρίσκει μία σειρά από απίθανους χαρακτήρες και επιφανείς φιγούρες της επιστήμης, της κοινωνίας και της τέχνης: συναντά τον Μονέ και τον Προυστ, τον Παστέρ και τον Ντεμπισί, γίνεται φίλη με τη Μαρί Κιουρί, επισκέπτεται το γραφείο του Γουστάβου Άιφελ στην κορυφή του πύργου και ο Φερδινάνδος φον Ζέπελιν τής δανείζει το αερόπλοιό του. Ο κάθε ένας από αυτούς τής δίνει στοιχεία για να την βοηθήσουν στην αποστολή της… Αν την ακολουθήσεις, ανταμείβεσαι από θεσπέσιες εικόνες ενός ονειρικού κόσμου… Και σε ελληνική μεταγλώττιση.

Σκηνοθεσία: Μισέλ Οσελό

«Εγώ η Όλγα»
Ασπρόμαυρο σινεφιλικό δράμα με στιλ νουβέλ βαγκ που θυμίζει τις πρώτες ταινίες του Γκοντάρ. Μια παραγωγή του 2016 και τεσσάρων χωρών – Τσεχία, Πολωνία, Γαλλία, Σλοβακία – σε σκηνοθεσία των Πετρ Κάζντα, Τόμας Βάινρεμπ.

Ηρωίδα της η Όλγκα Χεπνάροβα, μια έφηβη μεγαλωμένη στην Πράγα του ’50 και του ’60, που έγινε ένα δειλό και προβληματικό παιδί που έπεφτε συχνά θύμα άγριου εκφοβισμού από τους συμμαθητές της. Ζώντας σε ένα αυστηρό οικογενειακό περιβάλλον, μόνη και αδύναμη να αντιμετωπίσει τα προβλήματα της ζωής, σταδιακά αποξενώθηκε. Ένιωσε ένα ορμητικό μίσος έναντι στην αδιαφορία μιας κοινωνίας που επέτρεψε τους ανθρώπους να την καταστρέψουν. Περιθωριοποιημένη και απορριφθείσα από όλους ετοιμάζει την ακραία και καταστροφική εκδίκησή της με μια μαζική δολοφονία αθώων…

Σκηνοθεσία: Πετρ Κάζντα, Τόμας Βάινρεμπ
Παίζουν: Μιχαλίνα Ολσζάνσκα, Οντρεϊ Μάλι, Μάρτα Μάζουρεκ

«The Upside – Η θετική Πλευρά της Ζωής»
Πρώτη στο αμερικάνικο box office ήρθε πριν λίγο καιρό αυτή η κωμωδία πλατιάς κατανάλωσης εκθρονίζοντας το “Aquaman”. Ήρωάς της ένας δισεκατομμυριούχος που πάσχει από τετραπληγία και προσλαμβάνει για βοηθό του έναν νεαρό μαύρο άνδρα, πρώην κατάδικο που είναι ελεύθερος υπό όρους. Το φιλμ είναι βασισμένο στην Γαλλική κινηματογραφική επιτυχία «Άθικτοι – Intouchables» του 2011 σε σκηνοθεσία των Ερίκ Τολεντανό και Ολιβιέ Νακάς όπου είχαν παίξει οι Φρανσουά Κλιζέ, Ομάρ Σι. Εδώ, τη σκηνοθεσία έχει κάνει Νιλ Μπέργκερ και παίζουν ο Μπράιαν Κράνστον, ο μαύρος κωμικός Κέβιν Χαρτ και η Νικόλ Κίντμαν

 

Σκηνοθεσία: Νιλ Μπέργκερ.
Παίζουν: Μπράιαν Κράνστον, Κέβιν Χαρτ, Νικόλ Κίντμαν, Τζουλιάνα Μάργκουλις, Άτζα Ναόμι.

«Πιστό αντίγραφο»
Αμερικανιές με τον Κιάνου Ριβς ως νευροεπιστήμονα να χάνει ξαφνικά την οικογένειά του σε ένα αυτοκινητιστικό δυστύχημα κι αντί να κλαίει και να θρηνεί, αποφασίζει να κάνει τα πάντα για να τους φέρει πίσω… Ακόμα και αν αυτό σημαίνει να παραβιάσει ένα υπερσύγχρονο κυβερνητικό εργαστήριο ερευνών, να έρθει αντιμέτωπος με την αστυνομία αλλά και με τους ίδιους τους νόμους της φυσικής επιστήμης -ουάου !

Σκηνοθεσία: Τζέφρι Ναχμάνοφ
Παίζουν: Κιάνου Ριβς, Αλις Ιβ, Τζον Ορτίζ