Η ταινία «How to have sex» της Μόλι Μάνινγκ Γουόκερ κέρδισε τη Χρυσή Αθηνά Καλύτερης ταινίας μυθοπλασίας- το μεγάλο βραβείο του 29ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας- Νύχτες Πρεμιέρας στην τελετή απονομής που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Σύμφωνα με την κριτική επιτροπή, που αποτελούνταν από τις/τους: Γκάι Λοτζ (κριτικός κινηματογράφου), Poka- Yio (εικαστικός και επιμελητής εκθέσεων), Αναΐς Εμερί, (διευθύντρια του Geneva International Film Festival), Κρίστελ Γιούνες (συνιδρύτρια της Bee On Set Productions), Σιαμάκ Ετεμάντι (σκηνοθέτης και παραγωγός), πρόκειται για «ένα σίγουρο, συμπονετικό ντεμπούτο για τους τρόπους με τους οποίους οι νέοι αναζητούν τη σύνδεση και τη συναίνεση μεταξύ τους, με τολμηρή κινηματογραφική γλώσσα, δυναμικές ερμηνείες και ισχυρή κοινωνική απήχηση».
Το Βραβείο Σκηνοθεσίας της Πόλης των Αθηνών δόθηκε στην Εστιμπαλίθ Ουρεσόλα Σολαγουρέν, σκηνοθέτιδα της ταινίας «20.000 Είδη Μελισσών» για «την ανθρώπινη και συνάμα διεισδυτική ματιά σε ένα ευαίσθητο και δύσκολο θέμα, τις αληθινές και μετρημένες ερμηνείες όλου του καστ, και για τον αριστοτεχνικό και μοναδικό ρυθμό της ιστορίας». Το Βραβείο Σεναρίου απέσπασε η ταινία «Μην πετάξεις τίποτα» της Λούνα Κάρμουν για τον «τολμηρό πρωτότυπο τρόπο που έχει αντιμετωπίσει το παιδικό τραύμα». Ειδική μνεία δόθηκε στα «Σχιστά Μάτια» του ‘Αντονι Σιμ για «την ευγενική και στοχαστική γεφύρωση δύο ξεχωριστών κόσμων» και στη «Θεωρία του Σύμπαντος» του Τιμ Κρούγκερ για «το εύρος και το κινηματογραφικό του επίτευγμα που απεικονίζει την Ευρώπη μέσα από ένα γραφικό και πολυσυλλεκτικό παρελθόν».
Το Βραβείο Κοινού Fischer κέρδισε η ταινία «Ρισελιέ» του Πιερ-Φιλίπ Σεβινί, που τιμήθηκε επίσης με το Βραβείο της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (Π.Ε.Κ.Κ.), καθώς σύμφωνα με το σκεπτικό της οποίας, πρόκειται για «μια ταινία που διαθέτει συγκροτημένη σεναριακή και δραματουργική μορφή». «Με σύγχρονη ρεαλιστική αναπαράσταση, αποφεύγει το μελόδραμα και προκρίνει τη σκηνοθετική σκληρότητα και αμεσότητα. Θαρραλέα και χωρίς εκπτώσεις μελετά τη βαρβαρότητα της ακραίας εκμετάλλευσης των εργαζομένων, κυρίως μεταναστών, σε μια χώρα του δυτικού κόσμου, εκεί που είθισται να θεωρείται ότι όλα βαίνουν καλώς. Δυστυχώς αυτή η πραγματικότητα είναι παρούσα κάθε μέρα στην καθημερινότητά μας, άκρως επίκαιρη, καθώς διαπερνά και ριζώνει μέσα στις τάξεις των ίδιων των εργαζομένων ελλείψει συλλογικότητας. Η ταινία προάγει τις ηθικές αξίες της αλληλεγγύης και της ατομικής και συλλογικής αξιοπρέπειας γενικότερα των ανθρώπων, αξίες τόσο αναγκαίες στο σήμερα, μέσα από μια ολοκληρωμένη αισθητική δημιουργία» σημείωσε η επιτροπή.
Το Βραβείο Χρυσή Αθηνά Καλύτερου Ντοκιμαντέρ δόθηκε στην ταινία «Η μητέρα του ψεύδους» της ‘Ασμε Ελ Μουντίρ. Σύμφωνα με την κριτική επιτροπή, που αποτελούνταν από τις/τους: Καρίν Ρίβκιντ Σεγκάλ (Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Docaviv FF), Στέφαν Καντέα (δημοσιογράφος), Αποστολία Παπαϊωάννου (παραγωγός) Σοφία Παπαϊωάννου (δημοσιογράφος), Γιαν Ροφκαμπ (παραγωγός) πρόκειται για μια «εξαιρετική καινοτόμο και έξυπνη αναπαράσταση μιας επώδυνης και ξεχασμένης περιόδου στην ιστορία της ίδιας της οικογένειας της σκηνοθέτιδας και της πατρίδας της, του Μαρόκου». Ειδική Μνεία δόθηκε στο «Queendom» της ‘Ανια Γκαλντάνοβα και στο «20 μέρες στη Μαριούπολη» του Μστισλάβ Τσέρνοφ.
«Ελληνικές Μικρές Ιστορίες» – Βραβεία
Στο Διαγωνιστικό Τμήμα των Ελληνικών Ταινιών Μικρού Μήκους «Ελληνικές Μικρές Ιστορίες», τη Χρυσή Αθηνά Καλύτερης Ταινίας κέρδισε το «Φως εκ φωτός» του Νεριτάν Ζιντζιρία. «Η ταινία στην οποία επιλέξαμε να δώσουμε το βραβείο της χρυσής Αθήνας καλύτερης ταινίας μας συγκίνησε βαθιά με έναν τρόπο που μόνο η τέχνη του κινηματογράφου μπορεί να το κάνει. Είναι αυτή η περιοχή του άλεκτου όπου ο λόγος δεν έχει τόση σημασία για να αναλύσεις μια ταινία γιατί οι αισθήσεις και τα συναισθήματα που σου έχει προκαλέσει δεν μπορούν να χωρέσουν σε λέξεις. Μια ταινία που ανακατεύει παράδοξα και τολμηρά τα υλικά της δημιουργώντας ένα υβριδικό αλλά εντελώς προσωπικό σύμπαν που συνδέει την μεταφυσική φώτιση με το φως που αποτυπώνεται πάνω στο φιλμ φωνάζοντας δυνατά, ναι, το σινεμά είναι η δική μας εκκλησία» ανέφερε η κριτική επιτροπή, που αποτελούνταν από τις/τους: Αγγελο Φραντζή (σκηνοθέτης και σεναριογράφος), Ορφέας Αυγουστίδης (ηθοποιός), Μαριλένα Καραμολέγκου (εκδότρια), Πόλυ Λυκούργου (κριτικός κινηματογράφου), Βίκυ Μίχα (παραγωγός). Το βραβείο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 2.000 ευρώ με την ευγενική υποστήριξη του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.
Το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής Αργυρή Αθηνά δόθηκε στην ταινία «Ανορθόδοξος» του Κωνσταντίνου Αντωνόπουλου. «Μπορεί μία ταινία να μιλήσει για τα πιο σοβαρά αυτού του κόσμου – καμουφλαρισμένη ως μία ανίερη κωμωδία; Να κάνει, υπόγεια αλλά καυστικότητα ένα περιπαικτικό σχόλιο για την πίστη, τις θρησκείες, την πολιτική τους επιβολή, την υποκρισία; Ενώ ταυτόχρονα να δείχνει απερίφραστα τον άνθρωπο, μικρό, ασήμαντο, ταλαίπωρο, δέσμιο των κατασκευών του; Μπορεί και το έκανε – με ιερόσυλο σενάριο, αριστοτεχνική σκηνοθεσία κι άψογο χειρισμό των κινηματογραφικών εργαλείων – φωτογραφίας, μοντάζ, σκηνογραφίας, κοστουμιών, μουσικής και, φυσικά, εξίσου υπέροχων “αμαρτωλών” ερμηνειών» σημείωσε η κριτική επιτροπή.
Το Βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας δόθηκε στον Μανώλη Μαυρή για την ταινία «Midnight Skin». Έναν δημιουργό που σύμφωνα με την κριτική επιτροπή «φτιάχνει ένα απόλυτα προσωπικό σύμπαν. Επικό αλλά και μικρό. Εγκεφαλικό αλλά και συναισθηματικό. Έναν σκηνοθέτη που μάς υπενθύμισε ότι το ελληνικό σινεμά μπορεί να τεντώσει τα κλαδιά του πολύ ψηλά. Και δε θα χρειαστεί να ξεριζωθεί για να προκόψει». Τα βραβεία συνοδεύονται από χρηματικό έπαθλο 1.500 ευρώ έκαστο με την ευγενική υποστήριξη του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και μία πενταετή δωρεάν συνδρομή ως Premium Μέλος στην πλατφόρμα της Crew United, την κορυφαία διαδικτυακή πλατφόρμα διασύνδεσης επαγγελματιών του οπτικοακουστικού κλάδου της Ευρώπης, η οποία άνοιξε και στην Ελλάδα.
Το βραβείο Καλύτερου Σεναρίου απέσπασε ο Τομ Φλόιντ για την ταινία «Η πορνογραφική συλλογή του Κάφκα» του Αριστοτέλη Μαραγκού .Το βραβείο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 1.500 ευρώ με την υποστήριξη του τμήματος σεναρίου Ant1 Media Lab.
Το Βραβείο Καλύτερης Ανδρικής Ερμηνείας δόθηκε στον Καραφίλ Σένα για την ταινία «Διάβαση» των Αινεία Τσαμάτη και Κατερίνας Μαυρογεώργη και το Βραβείο Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας στη Σοφία Σιμώνη για την ταινία «Days of a lilac summer» της Αριάδνης Αγγελικής Θυφρονίτου Λήτου. Τα βραβεία συνοδεύονται από μία πενταετή δωρεάν συνδρομή ως Premium Μέλος στην πλατφόρμα της Crew United.
Ειδική μνεία δόθηκε στην ταινία «Θυμωμένο ψάρι» του Κωνσταντίνου Χαλιάσα. Το φετινό Onassis Award απονεμήθηκε στην ταινία «Η πορνογραφική συλλογή του Κάφκα» του Αριστοτέλη Μαραγκού, που σύμφωνα με την κριτική επιτροπή ξεχώρισε για «το καλλιτεχνικό θάρρος και την τεχνική αρτιότητά της, που τολμά να αγγίξει με χιούμορ μια θρυλική προσωπικότητα, σπάζοντας τη φόρμα της βιογραφίας, χρησιμοποιώντας ως μέσο μία και μόνο γραμμή». Το βραβείο συνοδεύεται από το χρηματικό έπαθλο των 5.000 ευρώ που προσφέρει το Onassis Culture για την ανάπτυξη της επόμενης ταινίας του σκηνοθέτη.