65ο ΦΚΘ – Κάτι κινείται στο ελληνικό σινεμά…
Έστω και καθυστερημένα και αργά -πολύ αργά αργά, δυστυχώς…- κάτι καλό έδειξε να σαλεύει και να παίρνει ζωή μέσα στα πλάνα αρκετών ελληνικών ταινιών που πρωτοεμφανίστηκαν στο φετινό 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
Ο κόσμος και οι εκφράσεις στην τέχνη -και στο σινεμά- αλλάζουν με ιλιγγιώδεις ρυθμούς και μόλις τα τελευταία χρόνια κάτι φαίνεται να … ψυλλιάζεται και ο ελληνικός κινηματογράφος. Και στο φετινό φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης, έδειξε σημεία ανάκαμψης. Κάλλιο αργά παρά ποτέ…
Το μεσημέρι της Κυριακής 10 Νοεμβρίου απονεμήθηκαν τα βραβεία του 65ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, σε μια ζεστή και συγκινητική ατμόσφαιρα.
ΘΟΛΟΣ ΒΥΘΟΣ
Της Ελένης Αλεξανδράκη
Μία ασπρόμαυρη ελεγεία που κοιτάζει τα ελληνικά κοινωνικά τραύματα περασμένων δεκαετιών για να μπορέσουμε να ανασάνουμε πιο ελεύθερα σήμερα. Το σενάριο (από τη σκηνοθέτιδα και τον Παναγιώτη Ευαγγελίδη) βασίζεται στα βιβλία «Θολός βυθός» και «Διπλωμένα φτερά» του Γιάννη Ατζακά, γύρω από έναν άνδρα που πέρασε τα παιδικά του χρόνια στις Παιδοπόλεις της Φρειδερίκης. Ένα συγκλονιστικό θέμα που ολόκληρες δεκαετίες δεν είχε πάρει πρέφα το ελληνικό σινεμά και μπράβο στην Ελένη Αλεξανδράκη που καταπιάστηκε μαζί του κι έκανε την καλύτερη μέχρι τώρα ταινία της. Ανάμεσα στους ηθοποιούς της ταινίας οι: Αινείας Τσαμάτης, Μανώλης Μαυροματάκης, Σίμος Κακάλας, Κάτια Γκουλιώνη, Εύη Σαουλίδου.
WISHBONE
Της Πέννυς Παναγιωτοπούλου
Μικρές καθημερινές τραγωδίες που φέρνουν τούμπα τις ζωές μας. Από μια τέτοια αντλεί το θέμα της η Πέννυ Παναγιωτοπούλου και κάνει την καλύτερη μέχρι τώρα ταινία της. Η θεματική αντλείται από το ομότιτλο διήγημα της Κάλλιας Παπαδάκη (συνυπογράφει με την Πέννυ Παναγιωτοπούλου το σενάριο). Ένας νέος άνδρας θα βρεθεί σε ασφυκτική πίεση μετά τον ξαφνικό θάνατο του αδελφού του∙ θα κληθεί ν’ αναμετρηθεί με τον εαυτό του και ν’ αντιμετωπίσει πρωτόγνωρα για αυτόν διλήμματα. Ο Γιάννης Καράμπαμπας ερμηνεύει απόλυτα λιτά -και κινηματογραφικά- τον βασικό ρόλο και δίκαια κέρδισε βραβείο ερμηνείας στο 65ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.
ΚΙΟΥΚΑ, πριν το τέλος του καλοκαιριού
Του Κωστή Χαραμουντάνη
Πολύ ωραία έκπληξη με μια νεανική κομεντί που «μυρίζει» καλοκαίρι και ζωή. Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Έλληνα δημιουργού βασίζεται στην ιδέα της βραβευμένης μικρού μήκους ταινία του «Κιόκου -πριν έρθει το καλοκαίρι». Πρόκειται για ένα ταξίδι ενηλικίωσης με φόντο το ελληνικό καλοκαίρι. Ένα αγόρι και ένα κορίτσι, δίδυμα αδέλφια στην εφηβεία τους, έρχονται αντιμέτωπα με το τραυματικό οικογενειακό παρελθόν τους κατά τη διάρκεια των διακοπών τους με το ιστιοφόρο του πατέρα τους. Τους βασικούς ρόλους ερμηνεύουν οι: Έλσα Λεκάκου, Κωνσταντίνος Γεωργόπουλος, Συμεών Τσακίρης.
ΡΙΒΙΕΡΑ
Του Ορφέα Περετζή
Άλλη μια ευχάριστη έκπληξη από την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Ορφέα Περετζή που αφηγείται μια ιστορία ενηλικίωσης με κεντρική ηρωίδα μια 17χρονη κοπέλα. Η 17χρονη Άλκηστις μένει στην οικογενειακή πανσιόν στην Αθηναϊκή Ριβιέρα μαζί με τη μητέρα της Άννα και τους μοναδικούς τους πελάτες: τον Πέτρο και το ζεύγος Χατζηβασιλείου. Θα είναι το τελευταίο της καλοκαίρι στο σπίτι που την είδε να μεγαλώνει και που η μητέρα της – παρά τη σφοδρή αντίθεση της κόρης της – θέλει να πουλήσει. Τους βασικούς ρόλους ερμηνεύουν οι: Εύα Σαμιώτη, Μιχάλης Συριόπουλος, Μαρία Αποστολακέα, Κώστας Κορωναίος. Παραγωγός της ταινίας είναι ο Ορφέας Περετζής. Πολύ σωστά κέρδισαν βραβεία ερμηνείας οι δύο πρωταγωνίστριες της.
ARCADIA
Του Γιώργου Ζώη
Ατμοσφαιρικό -αν και βαρύγδουπο σεναριακά…- φιλμ του Γιώργου Ζώη που έκανε πρεμιέρα στο Βερολίνο. Αν «γέμιζαν» τα αφηγηματικά κενά πιο έντεχνα, θα μπορούσαμε να έχουμε ένα υπαρξιακό δράμα για τη ζωή και την απώλεια καθώς βάση του στόρι του είναι «ένα θανατηφόρο τροχαίο ατύχημα που αναστατώνει τη χειμωνιάτικη ραστώνη ενός τουριστικού θέρετρου»… Ο Γιάννης κι η Κατερίνα καταφθάνουν σοκαρισμένοι για να αναγνωρίσουν το θύμα στο τοπικό νοσοκομείο. Μαζί αλλά και χωριστά, θα προσπαθήσουν να συνδέσουν κομμάτια του παζλ της ζωής που χάθηκε, ερχόμενοι αντιμέτωποι με μια σειρά από αναπάντεχες αποκαλύψεις. Και δεν είναι οι μόνοι. Στο απόκοσμο παραθαλάσσιο μπαρ της περιοχής, το Αρκάντια, η Κατερίνα θα συναντήσει μια αλλόκοτη συντροφιά που κάθε άλλο παρά θα λύσει τον σεναριακό γρίφο αφήνοντας όλο το φιλμ στον αέρα και θυμίζοντας ελληνικές ταινίες του ’80 που ήταν γεμάτες ακατανόητα νοήματα ..