
Ertflix – Θα λέγαμε πως προτείνουμε τις παρακάτω 3 ταινίες με κλειστά τα μάτια… αλλά η μεταφορά θα ήταν αδόκιμη
Έχουμε γράψει ξανά και ξανά πως το ιταλικό ιστορικό δράμα Μάρτιν Ίντεν ήταν μία από τις καλύτερες ταινίες που είδαμε το 2019. Το Inside του Βασίλη Κατσούπη με τον Γουίλεμ Νταφόε είναι ένα αληθινά δυνατό, εγκεφαλικό θρίλερ. Τέλος, απολαμβάνουμε τον Βενσάν Κασέλ να ερμηνεύει, στη βιογραφική ταινία Γκογκέν, την ετερόκλητη ζωή του ομώνυμου ζωγράφου
Μάρτιν Ίντεν (2019)
Το προφίλ ζωής του Μάρτιν Ίντεν -που ερμηνεύει εξαιρετικά ο γοητευτικός Λούκα Μαρινέλι– δεν είναι συμβατό με τον κοινωνικό του προορισμό. Είναι ένας ονειροπόλος, ένας άνθρωπος που δεν κάνει πίσω στο όραμά του, στις πολιτικές του ιδέες
Ο Μάρτιν Ίντεν είναι ένας ανήσυχος προλετάριος, που φιλοδοξεί να μορφωθεί και να ασχοληθεί με τη συγγραφή βιβλίων, ώστε να γίνει η φωνή όσων δεν έχουν φωνή, των ανθρώπων της τάξης του. Η γνωριμία του με μια πλούσια κοπέλα, και ο κεραυνοβόλος έρωτας που γεννιέται ανάμεσά τους, θα τον φέρει σε τροχιά σύγκρουσης με την οικογένειά της, αλλά και με το κατεστημένο της εποχής του.
Η διασκευή του ομότιτλου ημι-αυτοβιογραφικού κλασικού βιβλίου του Τζακ Λόντον και τοποθετημένο στην Νάπολη στα μέσα του 20oύ αιώνα, το Martin Eden του Πιέτρο Μαρσέλο έχει ως πρωταγωνιστή ένα διαχρονικό ήρωα που αγωνίζεται ενάντια στις κοινωνικές ανισότητες και ονειρεύεται να φτάσει πιο πέρα από εκεί που του επιτρέπει η ταξική του καταγωγή…
Δείτε την ταινία ΕΔΩ
Στην προπολεμική Νάπολη, όταν η άνοδος του Σοσιαλιστικού Κόμματος καθρέφτιζε την όξυνση των ταξικών αντιθέσεων, ένας ανειδίκευτος εργάτης, ο Μάρτιν, κατατρύχεται από φιλοδοξίες και αγωνίες.
Φιλοδοξίες να ξεφύγει από το προδιαγεγραμμένο μέλλον που του επιφυλάσσει η ταπεινή κοινωνική και οικονομική του κατάσταση, και αγωνίες να βοηθήσει όπως μπορεί τους φτωχούς ανθρώπους του κύκλου του.
Ο Μάρτιν πιστεύει, και δίκαια, πως μόνο η μόρφωση μπορεί να τον εφοδιάσει με ό,τι χρειάζεται για να επιτύχει τους σκοπούς του. Με τη μόρφωση, θα μπορέσει ο μη προνομιούχος Ναπολιτάνος να γίνει ένας συγγραφέας που θα αποτυπώσει στο χαρτί, θα απαθανατίσει τη στέρηση τον πόνο και την αδικία που υφίσταται η τάξη του.
Ο πρωταγωνιστής του έργου Λούκα Μαρινέλι τιμήθηκε με το Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας στο Φεστιβάλ Βενετίας, ενώ στο Φεστιβάλ του Τορόντο, η ταινία απέσπασε το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Platform.
Σκηνοθεσία: Πιέτρο Μαρσέλο
Παίζουν: Λούκα Μαρινέλι, Τζέσικα Κρέσι
Inside (2023)
Ο Βασίλης Κατσούπης -στην πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία- γνωρίζει καλά πως να χειριστεί το χρόνο της αγωνίας που πρέπει να έχει ένα ψυχολογικό θρίλερ. Καλύτερος σύμμαχος στο καλλητεχνικό του βήμα που συζητήθηκε έντονα είναι ο πρωταγωνιστής του Γουίλεμ Νταφόε.
Το ψυχολογικό θρίλερ του Κατσούπη, που προβλήθηκε στο Φεστιβάλ του Βερολίνου, είναι ένα αρκετά δύσκολο σχέδιο. Έχοντας μόνο έναν ηθοποιό, αλλά τι ηθοποιό, όταν μιλάμε για τον Νταφόε κι ένα σκηνικό, αυτό του πολυτελούς υπερσύγχρονου διαμερίσματος, που εγκλωβίζεται ο ήρωας της ταινίας, τότε χρειάζεται να δουλέψουν όλα στην εντέλεια για να πετύχει το απαιτητικό φιλμ.
Ένας ληστής έργων τέχνης εισβάλλει σε ένα μοντέρνο πολυτελές ρετιρέ στο Μανχάταν για να κλέψει πίνακες τεράστιας αξίας. Ο ιδιοκτήτης, συλλέκτης έργων τέχνης, δεν ζει εκεί, παρά μόνο όταν βρίσκεται σπανίως στη Νέα Υόρκη. Η δουλειά φαντάζει εύκολη. Μόνο που όλα θα ανατραπούν όταν το σύστημα συναγερμού θα κλειδώσει τον ληστή μέσα στο σπίτι και μάλιστα κόβοντας την παροχή νερού, το τηλέφωνο, ενώ ταυτόχρονα ο θερμοστάτης θα κάνει το σπίτι έναν πραγματικό φούρνο. Έτσι, ο ληστής θα βρεθεί φυλακισμένος μέσα σε ένα πραγματικά χώρο γεμάτο έργα τέχνης μυθικής αξίας, αλλά και τον ίδιο τον εαυτό του και τις απόψεις του για τη ζωή και την τέχνη.
Δείτε την ταινία ΕΔΩ
Ο Κατσούπης, ακολουθώντας πιστά το πνεύμα του σεναριογράφου Χόπκινς, δεν γλιστράει ούτε στιγμή προς τις συνηθισμένες ευκολίες, τα ευκολοχώνευτα κλισέ, ακόμη και όταν πρέπει να αντιμετωπίσει την ανυπαρξία διαλόγων ή ακόμη και όταν δεν χρησιμοποιεί τις σκέψεις του ληστή, για επεξηγήσεις – ένα θανάσιμο αμάρτημα στο σινεμά. Όλα αυτά θα καλυφθούν από την ευρηματικότητά του, με την ζωντάνια της κίνησης της κάμερας, την υπέροχη φωτογραφία, που αναδεικνύει την αντίθεση της αγωνίας του ληστή με τη νεκρή φύση, με τους περίτεχνους φωτισμούς που παραπέμπουν στο ύφος των ταινιών τρόμου, ενώ θα αποφύγει και τη θεατρικότητα που δημιουργεί το σκηνικό.
Αν είχε και την εμπειρία να αποφύγει τις παγίδες του σεναρίου, που ίσως ήθελαν ένα δέσιμο κλασικής αφήγησης με τη φρέσκια ματιά του Έλληνα σκηνοθέτη και περιόριζε ορισμένες υπερβολές, αλλά και την αρχική αμηχανία για το ύφος της ταινίας, ίσως να είχαμε μπροστά μας μία από τις καλύτερες ταινίες του 2023. Ωστόσο, τέτοιο ελπιδοφόρο ντεμπούτο είχαμε χρόνια να δούμε.
Σκηνοθεσία – Βασίλης Κατσούπης
Παίζουν – Γουίλεμ Νταφόε, Ελίζα Στούικ, Τζιν Μπέργουτς
Γκωγκέν (2017)
Ο «φευγάτος», «μοναχικός» και «ιδιόμορφος» Βενσάν Κασέλ είναι αρκετά καλός στο ρόλο του μοναδικού ζωγράφου Γκωγκέν.
Βρισκόμαστε στο τέλος του 19ου αιώνα, λοιπόν, και ο ζωγράφος Πολ Γκωγκέν είναι ήδη γνωστός στους καλλιτεχνικούς κύκλους του Παρισιού, αλλά νιώθει κουρασμένος από τον λεγόμενο πολιτισμένο κόσμο και τις πολιτικές, ηθικές και καλλιτεχνικές του συμβάσεις. Έτσι, αποφασίζει να αφήσει πίσω του τη γυναίκα του και τα παιδιά του και να φύγει από το Παρίσι.
Προορισμός του, η άλλη άκρη του κόσμου, η Πολυνησία και συγκεκριμένα η Ταϊτή.
Λαχτάρα του να βρει την απόλυτη καθαρότητα. Και είναι έτοιμος να θυσιάσει τα πάντα για να πραγματώσει τις αναζητήσεις του. Ξεπεσμένος και ολότελα μονάχος, ο Γκωγκέν μπαίνει μέσα στη ζούγκλα της Ταϊτής και συναντάει τους Μαορί και την Τεχούρα. Η Τεχούρα θα γίνει η σύντροφός του, η γυναίκα του και η μούσα του, εκείνη που θα του εμπνεύσει τις πιο σπουδαίες δουλειές του εικαστικά.
Δείτε την ταινία στο ΕΔΩ
Σκηνοθεσία: Εντουάρ Ντελίκ
Παίζουν: Βενσάν Κασέλ, Τουχέι Ανταμς, Μαλίκ Ζιντί, Περνίλε Μπέργκεντορφ