Με βραβευμένες ταινίες στο τελευταίο Φεστιβάλ των Καννών θα κάνει έναρξη και θα κλείσει το φετινό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης (2 με 12 Νοεμβρίου).

Η πρεμιέρα στο 64ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης θα γίνει με τη Φωτιά του γαλλο-βιετναμέζου σκηνοθέτη Τραν Αν Χουνγκ, που κέρδισε το Βραβείο Σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Καννών 2023, ενώ το έργο Πεσμένα Φύλλα του αγαπημένου και στο ελληνικό κοινό Φινλανδού δημιουργού Άκι Καουρισμάκι, που απέσπασε το Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής στις Κάννες, θα είναι η ταινία λήξης της φετινής διοργάνωσης και θα προβληθεί στις 12 Νοεμβρίου.

Και οι δύο ταινίες είναι οι επίσημες υποβολές των χωρών τους (Γαλλία και Φινλανδία) για το Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας.

To Στη φωτιά, με πρωταγωνίστρια την κορυφαία ηθοποιό του σύγχρονου γαλλικού σινεμά, Ζιλιέτ Μπινός, συνδυάζει το ρομαντικό δράμα με την ταινία εποχής, σε μια γαστρονομική ιστορία έρωτα που αποθεώνει την υψηλή τέχνη της μαγειρικής, αναζητώντας τα μυστικά συστατικά της αγάπης και της ανθρώπινης επαφής.

Βασισμένη στο θρυλικό μυθιστόρημα La vie et la passion de Dodin-Bouffant, gourmet του Μαρσέλ Ρουφ, η ταινία έναρξης του Φεστιβάλ ξεδιπλώνει τη σύνθετη σχέση ανάμεσα σε έναν λάτρη του καλού φαγητού και τη μαγείρισσά του στα τέλη του 19ου αιώνα και μας προσκαλεί να γευτούμε τη ζωή στο έπακρο, εξερευνώντας τον υπερβατικό δεσμό που συνδέει την ερωτική επιθυμία με την απόλαυση του φαγητού. Παράλληλα, θέτει διαχρονικά ερωτήματα για τη φύση των ανθρώπινων σχέσεων, αφήνοντας ένα διακριτικό φεμινιστικό σχόλιο.

Η ταινία σηματοδοτεί τη μεγάλη επιστροφή ενός χαρισματικού σκηνοθέτη, ο οποίος είχε μαγέψει κοινό και κριτικούς στη δεκαετία του ’90, κερδίζοντας τόσο τη Χρυσή Κάμερα στις Κάννες (Η μυρωδιά της πράσινης παπάγιας, 1993) όσο και τον Χρυσό Λέοντα στη Βενετία (Cyclo, 1995).

Στη φωτιά

•Η ταινία Στη φωτιά θα κυκλοφορήσει στις αίθουσες από τη Rosebud.21 στις 9 Νοεμβρίου.

Το Πεσμένα Φύλλα, που απέσπασε το Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής στις Κάννες και αποτελεί την επίσημη υποβολή της Φινλανδίας για το Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας, είναι μια γλυκιά ιστορία αγάπης, ελπίδας, αλληλοσεβασμού και αλληλεγγύης, βγαλμένη από τον τρυφερό και αντισυμβατικό κόσμο του μεγάλου ουμανιστή του σινεμά και αγαπημένου του ελληνικού κοινού, Άκι Καουρισμάκι.

Μια νύχτα στο Ελσίνκι, δύο μοναχικοί άνθρωποι διασταυρώνονται τυχαία και ανακαλύπτουν τη μαγεία του «μαζί», αναζητώντας τον πρώτο, απόλυτο και μοναδικό έρωτα της ζωής τους.

Βαθιά ρομαντικά αλλά και ριζωμένα στην πραγματικότητα (όταν η ηχητική μπάντα δεν παίζει τις πιο απροσδόκητες μελωδίες, το ραδιόφωνο μεταφέρει νέα από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία), τα Πεσμένα Φύλλα σε αγκαλιάζουν σαν μια μαλακή κουβέρτα στη φθινοπωρινή ψύχρα και σου θυμίζουν την αξία της ανθρωπιάς, της ενσυναίσθησης και το μεγαλείο της απλότητας.

Το σινεμά του Άκι Καουρισμάκι, με τα νυχτερινά αστικά τοπία και τις «ξεκούρδιστες» μουσικές, το ιδιόρρυθμο σκανδιναβικό χιούμορ, τον απολαυστικό αυτοσαρκασμό, τους αλλοπρόσαλλους ήρωες που ψάχνουν αμήχανα την ανθρώπινη ζεστασιά και επαφή, είναι το ιδανικό φινάλε για την κινηματογραφική γιορτή του Νοεμβρίου.

•Η ταινία Πεσμένα Φύλλα θα κυκλοφορήσει στις αίθουσες από το Cinobo στις 7 Δεκεμβρίου.

Πεσμένα Φύλλα

Άκι Καουρισμάκι: Καλτ για πάντα

Μ’ ένα έργο που εκτείνεται σε διάφορα κινηματογραφικά είδη, από φιλμ νουάρ, rock μιουζικάλ αλλά και κωμικές road movies – όπως το cult Leningrad Cowboys Go America -, ο Άκι Καουρισμάκι διαμόρφωσε με την πληθώρα των ταινιών του ένα είδος ιδιόμορφου ποιητικού ρεαλισμού και έχει γίνει καλτ στο ελληνικό κινηματογραφικό κοινό.

Προσανατολισμένος πάντα προς τους απόκληρους και τους μη έχοντες μιας ευημερούσας κοινωνίας, μ’ ένα λιτό και συχνά απέριττο σκηνοθετικό ύφος, με εμφανείς τις επιρροές από το χολιγουντιανό μελόδραμα, με εικόνες γεμάτες μελαγχολία αλλά και ελπίδα, μ’ ένα ιδιόμορφο χιούμορ, το έργο του Άκι Καουρισμάκι είναι μοναδικό στο σύγχρονο τοπίο του κινηματογράφου.

Μέσα σ’ έναν χώρο που κατακλύζεται από το θέαμα, τον κυνισμό, τις παραποιήσεις και τα ψεύδη των ειδικών εφέ, ο Φινλανδός δημιουργός στρέφει την κάμερα του προς το ανθρώπινο πρόσωπο για να δημιουργήσει εικόνες που ξεχειλίζουν από απλότητα, χιούμορ, συγκίνηση, ανθρωπισμό και αληθινά συναισθήματα.

Βαθιά ουμανιστικό, το σινεμά του Άκι Καουρισμάκι υμνεί με μινιμαλισμό, χιούμορ και νοσταλγία τις ανθρώπινες αξίες, ισορροπώντας εύστροφα ανάμεσα στην κωμωδία και το δράμα.

Η ανεργία, η ανέχεια και η οικονομική κρίση ορίζουν τις συνθήκες ζωής για τους ήρωες των ταινιών του Καουρισμάκι: όλοι καθημερινοί άνθρωποι, οι φτωχοί και αδύναμοι αυτού του κόσμου, οι οποίοι σε πείσμα των καιρών δεν εγκαταλείπουν ποτέ την ελπίδα.

Χαρακτηριστική είναι η τριλογία του προλεταριάτου – με τις ταινίες Shadows in Paradise (1986), Ariel (1988) και The Match Factory Girl (1990) -, όπου ο Καουρισμάκι εξερευνά με κωμικοτραγική διάθεση τη φινλανδική εργατική τάξη: καταδικασμένους αντιήρωες, σε αδιέξοδες δοκιμασίες, έρωτες μετ’ εμποδίων, αλλά και με όνειρα για ένα καλύτερο αύριο.

Παρομοίως, στην τριλογία των χαμένων – Drifting Clouds (1996), The Man Without a Past (2002), Lights in the Dusk (2006) – ο δημιουργός φέρνει στο προσκήνιο τον άνθρωπο του περιθωρίου, ο οποίος παρά τις κακοτυχίες του, διαθέτει απρόσμενα αποθέματα θάρρους και αλληλεγγύης.

Παρά την ειρωνική, κυνική όψη του, το σύμπαν του Άκι Καουρισμάκι είναι διαποτισμένο από ανθρωπιά και ρομαντισμό. Με καμβά του τον κοινωνικό ρεαλισμό, αφηγείται ιστορίες με χρώματα τολμηρά, ρετρό αναφορές που «σφραγίζουν» τα στυλιζαρισμένα πλάνα του και υπόγεια αίσθηση του χιούμορ.

Έτσι, με φόντο την υποβαθμισμένη πλευρά του Ελσίνκι, στο Crime and Punishment (1983) ο δημιουργός φιλτράρει με τη δική του οπτική το ομώνυμο έργο του Ντοστογιέφσκι, ενώ στο La Vie De Bohème (1992) διασκευάζει τη νουβέλα «Scènes de la vie de bohème» που ενέπνευσε την όπερα του Πουτσίνι.

Στην ταινία Leningrad Cowboys Go America (1989) χτίζει ένα κωμικό, σουρεαλιστικό road movie με πρωταγωνιστές τα μέλη της πιο ανορθόδοξης μπάντας του κόσμου, ενώ στο χωρίς διάλογους ασπρόμαυρο Juha (1999) επιστρέφει στην αθωότητα μιας από τις μεγαλύτερες εμμονές του, το βωβό σινεμά